Gå til innhold

Tangerudbakken tilbake til høsten.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sunshine23

Jeg synes dette er en kjempe koslig serie og jeg sitter verken å ler AV de eller gjør narr av de. Jeg synes de er herlige hele gjengen og de er jo kjempe heldige som kan bo på tangrubakken sammen :) Ikke alle er like heldige dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det foreldrene til Hans som har ordnet det? Skjønner jo at de ikke har bygga det sjøl, men at de har betakt det?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10082933

De har ikke betalt det alene. De tok initiativ og gikk sammen med andre foreldre og fikk det bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den instutisjonen så jo skikkelig "fæl" ut. Altså at de skal stues inn på en sånn plass, hvor de sikkert ikke har særlig med frihet osv. Sånn som de har i tangerudbakken. Det var virkelig en oppvekker å se det innslaget med Hansine der hun var på besøk på den gamle plassen sin. Tenk å la disse menneskene bli stua inne på små rom. Frihetsberøvelse!

Fikk skikkelig vondt av å se den instutisjonen der jeg..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt blandede følelser når jeg leser denne tråden egentlig.

Jeg føler jo ikke at de blir gjort narr av på noen måte?

Jeg sitter jo ikke å ler AV dem, det er jo mer det at det er en hyggelig serie som man får en god følelse av.

Tenker også at det kan være nyttig å vise et slikt program der folk ser at man er et helt menneske selv om man har downs, med alle følelser og tanker som vi andre har.

Og nei, det er nok ikke mange som er så heldige som gjengen på Tangerudbakken desverre. Det er de jo tilogmed bevisst på selv.

Det er jo i mine øyne en skam at de blir stuet bort på institusjoner sammen med gamle og syke mennesker, kanskje kan det bidra til en liten oppvåkning hos noen?

Det er jo ingen grunn til at de ikke skal ha rettigheter på lik linje med alle.

For oss funksjonsfriske er det omtrent en menneskerett å kjøpe egen bolig og privatliv er vi jo ekstremt opptatte av.

Skjønner at ikke alle er i stand til å ta vare på seg selv men tangerudbakken er jo et veldig godt eksempel på et alternativ som fungerer.

Jeg hadde ganske mange motforestillinger da Tangerudbakkn kom. For det første synes jeg det er galt å gjøre underholdning av psykisk utviklingshemmede - dersom det er slik at de ikke er inneforstått med det selv, og/eller intensjonen til de som lager serien er ovenfra og ned, innerst inne. Jeg har også noe kjennskap til hun som startet serien, fra da jeg studerte selv, og hadde absolutt ikke inntrykk av at hun var en velmenende og humanistisk innstilt person, tvert i mot var hun en god representant for melere av egen kake, gå over lik etc som ikke er helt uvanlig i det miljøet. Sist, men ikke minst, har jeg også litt erfaring med psykisk utviklingshemmede som utgjør et helt annet segment enn beboerne på Tangerudbakken - folk som ikke er "søte" (heller perverse), som er satt bort av foreldre og ikke velkommen tilbake til hjembygda, som er ensomme, som sliter med psykiatriske tilleggsdiagnoser og som ikke nødvenigvis blir fulgt så nøye opp helsemessig (skjedde flere dødsfall med sykdom som kunne vært oppdaget tidligere).

Sånn sett syntes jeg Tangerudbakken var et ganske så feilaktig glansbilde av happy psykisk utviklingshemmede og med på å forsterke myten om at det egentlig bare er koselig å ha Downs etc. Samtidig har jeg innsett at

1) beboerne i Tangerudbakken er rimelig oppegående og/eller har ressurssterke foreldre, som kan gripe inn om de skulle bli utnyttet eller feil framstilt at media.

2) jeg tror faktisk de har det bra, og at medieoppmerksomheten har vært med på å gi dem et enda mer interessant liv. De får faktisk oppgaver, priser og opplevelser som mange av oss funksjonsfriske aldri vil få, og de opplever at mange ser på dem som kjendiser og svært så celebre folk.

3) og de ER søte og morsomme og lette å bli glad i. Jeg tror ikke folk sitter og ler av dem, jeg gjør i hvert fall ikke det selv.

Men jeg håper ikke folk tror det er slik flertallet av psykisk utviklingshemmede har det, og jeg tenker også at en skal være ekstra bevisst på å ikke utnytte mennesker som ikke så lett kan oppdage at de blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke utviklingshemmede som billig underholdning, som blant annet i dette programmet, er kvalmende! De er voksne mennesker, ikke små, søte barn. Dette programmet, og mye annet (i media spesielt), er med på å forherlige utviklingshemming og gjøre dem til søte "maskoter" til glede for "alle oss normale som trenger noe å dra på smilebåndet av". :kvalm:

Jeg skjønner til dels appellen, og også at det er bra at utviklingshemmede får "sendetid". Jeg setter likevel spørsmålstegn ved om det er på deres egne premisser, noe det helt klart burde være.

Vi får se en lykkelig gjeng som finner glede i "de små ting", er relativt selvstendige og har nok livsglede for hele Norges befolkning. Tror dere dette er realiteten? Det kan det være for disse, men slik det fremstilles på TV Norge, så skulle man tro at det var normalen for utviklingshemmede.

Sorry for at jeg forpester tråden deres, men det måtte bare sies.

Hvor mange "normale" mennesker er det som ser ut som supermodeller, drikker seg full hver eneste kveld og låses inne av fri vilje for å vinne penger? Media (og spesielt realitybransjen) ER ikke virkeligheten, og det er voksne mennesker flest fullstendig klar over. Men når friske mennesker av alle sorter får lov til å utfolde seg på TV, vise frem hvem de er og hvordan de lever(om enn bare deler av det), hvorfor skal ikke psykisk utviklingshemmede få lov til det samme?

Edit: skrivefeil

Endret av firestarter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags diagnose er det egentlig Hansine har? Synes hun virker litt mer "oppegående" i forhold til andre:)

Vet hun har asperger(?!), men er vel ikke bare det?

Jo hun har bare asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange "normale" mennesker er det som ser ut som supermodeller, drikker seg full hver eneste kveld og låses inne av fri vilje for å vinne penger? Media (og spesielt realitybransjen) ER ikke virkeligheten, og det er voksne mennesker flest fullstendig klar over. Men når friske mennesker av alle sorter får lov til å utfolde seg på TV, vise frem hvem de er og hvordan de lever(om enn bare deler av det), hvorfor skal ikke psykisk utviklingshemmede få lov til det samme?

Edit: skrivefeil

Jeg tror at det vedkommende mener er at disse "stakkars" personene blir utnyttet. Jeg er totalt uenig! Da kan man også si at den svenske versjonen "I en annan del av køping" var utnyttelse! Til AB bruker som mente at Tangerudbakken går ut på å utnytte de med funksjonshemninger, mener du da det samme om "I en annan del av køping"?

Er svaret ja, så kan jeg informere deg intensjonen bak den svenske versjonen. Jo, det var nemlig broren til en av beboeren "Linda hammare", som står bak serien, som laget den for å hedre sin søster, men hadde du sett den serien så ville du trukket akkurat samme konklusjon som du gjør med tangerudbakken.

Det er like mye utnytting i den svenske, som i den norske , med andre ord: Ikke noe utnytting i det hele tatt! Det handler om å vise ting fra en funksjonshemmets øyne. Det er flott å se disse menneskene klare seg selv, men å påstå at dem klarer alt selv, og ikke trenger noe som helst hjelp blir helt feil. Det hender at de trenger hjelp, ikke at det er noe flaut med det, men det er ingen som portrerer dem som 100% fungerende.

Flott serie, synd at den er slutt. Det var en fin måte å avslutte serien på, men jeg må innrømme at det var trist, jaja.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det som bodde i den leiligheten Hansine har før? Kan liksom ikke huske det, eller var det noen som ikke var med i serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det vedkommende mener er at disse "stakkars" personene blir utnyttet. Jeg er totalt uenig! Da kan man også si at den svenske versjonen "I en annan del av køping" var utnyttelse! Til AB bruker som mente at Tangerudbakken går ut på å utnytte de med funksjonshemninger, mener du da det samme om "I en annan del av køping"?

Er svaret ja, så kan jeg informere deg intensjonen bak den svenske versjonen. Jo, det var nemlig broren til en av beboeren "Linda hammare", som står bak serien, som laget den for å hedre sin søster, men hadde du sett den serien så ville du trukket akkurat samme konklusjon som du gjør med tangerudbakken.

Det er like mye utnytting i den svenske, som i den norske , med andre ord: Ikke noe utnytting i det hele tatt! Det handler om å vise ting fra en funksjonshemmets øyne. Det er flott å se disse menneskene klare seg selv, men å påstå at dem klarer alt selv, og ikke trenger noe som helst hjelp blir helt feil. Det hender at de trenger hjelp, ikke at det er noe flaut med det, men det er ingen som portrerer dem som 100% fungerende.

Flott serie, synd at den er slutt. Det var en fin måte å avslutte serien på, men jeg må innrømme at det var trist, jaja.

Hva? Var det aller siste sesong av tangerud ever liksom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det som bodde i den leiligheten Hansine har før? Kan liksom ikke huske det, eller var det noen som ikke var med i serien?

Tror det var Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det var Anne.

Ja, hun var med i den aller første sesongen. Men var ikke mye, hun hadde mye mindre tv-tid enn de andre. Husker de sa når sesong 2 begynte at hun ikke ville være på tv lenger, det ble for mye oppstyr for henne.

Skjønner jo det godt, det er sikkert en påkjenning for de som kansje sliter med det sosiale osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...