Gå til innhold

Privatskular


Pip

Anbefalte innlegg

Må bare gi en liten kommentar til det med problembarn, her har jeg en litt annen erfaring enn Piglet (men må understreke at jeg ikke kjenner situasjonen i Danmark eller England). På den skolen jeg gikk 1.-9. klasse var det heller flere såkalte "problembarn", dette fordi endel familier i området som hadde barn med AD/HD, lære/atferdsvansker eller som ble mobbet sendte barna sine dit i håp om hjelp/bedring. (Det var bl.a. flere lærere per elev. og mindre klasser). Ikke kostet det veldig mye penger å gå der heller, det var ikke snakk om noe klasseskille. Men det blir dessverre dyrere og dyrere har jeg inntrykk av, og det er jeg enig i at er negativt. Likevel tror jeg ikke at jeg kommer til å sende mine evt. barn på privatskole (som før nevnt), mest pga. dette med det sosiale i nærmiljøet og det å være annerledes (noe jeg syntes var vanskelig selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg skulle ønske det var privatskoler her i landet - da hadde vi faktisk hatt et reelt valg, det har vi ikke idag.

Må ellers si meg mest uenig i Piglet`s innlegg:

Jeg er imot privat skoler da jeg mener at det kan skape eller oppretholde et klassesamfunn. I f.eks. England er det i dag så stor forskjell på private og offentlige skoler, at elevene på de offentlige skolene ofte får en langt dårligere utdannelse, dermed kommer de ikke inn på de gode universitetene, får dårligere jobber etc. I tillegg får de offentlige skolene dårligere lærere (ofte), mange "problembarn", store klasser og lite hjelp til både svake og sterke elever

Vel, når det offtentlige enda ikke har forstått at den måten skolene idag drives er totalt feil og at de ikke bevilger nok penger - da mener jeg at det er bedre folk får et valg enn at flere og flere elever "detter av lasset". Det er idag så lite respekt og så urolig i undervisningen at mange barn rett og slett får en mangelfull undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være så kort jeg kan, for mye bra er skrevet her.

Jeg er nesten totalt imot private skolen, men i enkelte tilfeller kan det være ok.

Jeg er imot pga. at det skaper et lagdelt samfunn.

Jeg mener private skoler skaper og opprettholder adskillelse, fordommer, uvitenhet og til syvende og sist kanskje også hat.

Jeg støtter tanken bak enhetsskolen, og mener adskillig mer ressurser skulle vært brukt på å oppruste denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Javel, men hvor lenge skal vi vente på økte bevilgninger? Hvor mange barn skal få ødelagt skolegangen sin? Jeg har sett to av mine barn få en mangelfull og sviktende undervisning - den ene har klart seg glimrende allikevel - fordi han har evner langt over det vanlige. Min andre sønn er ikke så heldig og jeg er skikkelig bekymret for framtiden hans. Er dere virkelig villige til å spille bingo med deres egne barns skolegang?

Dette innlegget har ikke noe med kriste privatskoler å gjøre - men det har med at folk bør ha muligheten til å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, men hvor lenge skal vi vente på økte bevilgninger? Hvor mange barn skal få ødelagt skolegangen sin? Jeg har sett to av mine barn få en mangelfull og sviktende undervisning - den ene har klart seg glimrende allikevel - fordi han har evner langt over det vanlige. Min andre sønn er ikke så heldig og jeg er skikkelig bekymret for framtiden hans. Er dere virkelig villige til å spille bingo med deres egne barns skolegang?

Dette innlegget har ikke noe med kriste privatskoler å gjøre - men det har med at folk bør ha muligheten til å velge.

Synes man skal passe seg for å la staten slippe billig unna. Man risikerer at de rike kan betale for sine abrn, mens resten må la de forbli i dårlig skole. Man skal heller KREVE at staten gjør noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man skal passe seg for å la staten slippe billig unna. Man risikerer at de rike kan betale for sine abrn, mens resten må la de forbli i dårlig skole. Man skal heller KREVE at staten gjør noe.

:enig: Akkurat det jeg mente. Hva skjer med de som må bli i den offentlige skolen? Skal vi gjøre de svakeste enda svakere ved å fjerne muligheten for lik utdannelse for alle? Vi må heller kreve at staten gjør noe, som poirot sier, for å gjøre den utdannelsen de utbyr enda bedre.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville berre kommentere dette med kostnadar og snakket om klasseskilje. Dei private skulane eg kjenner best til (som altså er på landsbygda - montessoriskular), har så godt som ikkje foreldrebetaling. Kanskje ein tusenlapp eller to i semesteret, men det er jo ikkje akkurat grobotn for så enorme skilnadar det då... Og lærarane er løna etter gjeldande tariff, så eg ser ikkje kvifor dei skulle foretrekke å jobbe på ein privat skule.

Har sjølv gått på privat høgskule, og me betalte kanskje nokre få hundrelappar meir i semesteravgift enn på ein statleg høgskule.

Veit det er ein del skular som opererer med svært høge summar i skulepengar - det synst eg er ein uting. Men trur ikkje dei fleste gjer det... (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fleste privatskoler i Norge er billige. Men på Oslo International School (mest for diplomatbarn i Norge) koster plassene over 100.000 kr...

Er absoultt ikke mot private skoler, men de bør være tilgjengelige for de fleste, samt at de bør få avslått søknaden hvis det betyr at småskoler må legges ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fleste privatskoler i Norge er billige. Men på Oslo International School (mest for diplomatbarn i Norge) koster plassene over 100.000 kr...

Er absoultt ikke mot private skoler, men de bør være tilgjengelige for de fleste, samt at de bør få avslått søknaden hvis det betyr at småskoler må legges ned.

Då er me jammen samde, Poirot! :o :wink:

(Er forresten svært dyrt på International School of Bergen òg. Men så skjønar ikkje eg kvifor innfødde bergensarar absolutt skal sende ungane sine på engelsk skule heller då... :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer litt på det *M* skriver her:

Det er da ikke nødvendigvis slik at alle kristne ser på seg selv som mer verdt? :o Det vil jeg påstå er en unødvendig generalisering eller så har du vært uheldig med de kristne menneskene du har møtt? Men det er vel egentlig en annen diskusjon kanskje...

Jeg kan nok være rask med å generalisere, men av de kristne jeg kjenner er det mange som ikke oppfører seg slik. Jeg snakker om barn fra menigheten Levende Ord. Der har jeg fått en følelse av at mennesker som står utenfor ikke betyr like mye for samfunnet som det de gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både mot og for privatskoler, for det er fullt ut mulig.

Jeg er FOR privatskoler som representerer en alternativ pedagogikk til den offentlige skolen, sånn som Steinerskolen eller Montessoriskoler. Disse privatskolene er et alternativ til den offentlige skolen ved at de velger helt særegne pedagogiske løsninger. Disse skolene mottar en viss statsstøtte slik at ikke skolepenger avgjør om en familie har råd til å sende barna på den skolen eller ikke, selv om foreldrebetaling og dugnader kreves.

Grunnen til at jeg er for denne type privatskole, er at de har en klar pedagigisk profil, og at de representerer noe en del barn profiterer på. Skolene henter sine elever fra ulike lag i samfunnet.

Jeg er MOT livssynsskoler som forfekter at et livssyn er det eneste rette og som rekrutterer elever fra en religiøs retning. Disse skolene virker fort segregerende, og vil være uheldig i et samfunn der tolleranse blir mer og mer viktig, sammen med å kunne respektere og samarbeide med folk med ulike syn på verden.

Jeg er også MOT privatskoler som skal ha samme innhold som den offentlige skolen, og skal følge den samme læreplanen. Jeg mener at grunnskoleopplæring er et statlig anliggende, og at ikke pengepungen til foreldrene skal avgjøre kvaliteten på elevenes opplæringstilbud. slik det er foreslått, skal slike privatskoler få akkurat samme støtte som de offentlige, men i motsetning til offentlige skoler, vil det, via fond og andre ordninger, være mulig å kreve "skolepenger" til de private skolene, en mulighet de offentlige skolene ikke vil ha. Resultatet vil være, slik vi ser det i andre land, som f.eks. Sverige, A-skoler og B-skoler.

Private skoler i Sverige har for eksempel omtrent ikke elever med minoritetsbakgrunn. Var det noen som snakket om et inkluderende samfunn?????? I tillegg hører elevene i privatskolene overveiende til den delen av samfunnslaget som har høy inntekt.

Og den oftfentlige skolen - som skal konkurrere om elevene - og dermed også om pengene - hvem sitter de igjen med? For det har ikke blitt mer penger til de offentlige skolene selv om de private skolene har kommet - faktisk har det blitt mindre i vårt naboland.

og der Sverige går - dilter Norge etter, uten å lære av feilene som allerede er begått.

Ble langt dette, men .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere en liten ting her, jeg kjenner ikke så mye til Steinerskolen annet enn fra mannen min som gikk de første årene i barneskolen der og fra hva jeg har snappet opp her og der (så det er mulig jeg tar feil). Men, bygger ikke Steinerskolen også på om ikke et livssyn så iallfall en filosofi? Slik jeg har oppfattet det er ikke Steinerskolen og dens filosofi kun pedagogisk men også rettet mot andre deler av livet? Trodde ikke Steinerskolen var helt uavhengig jeg. Noen som vet mer om dette? Har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for privatskoler som er tilgjengelige for de fleste - og det er de flertallet av privatskoler her til lands :). Selv har jeg gått ni år på kristen privatskole, men vi var langt i fra noe lukket samfunn, tvert i mot. På min grunnskole gikk det jøder og muslimer, og vi var barn fra mange land og områder. Føler at min skole var mer inkluderende enn mange lokalskoler. Noe jeg opplevde ved å gå på videregående i lokalmiljøet - der var det flertall av norske (hvite), "vellykkede" mennesker som "alle" hadde like meninger. Ble jo gode venner med de som bodde i nærheten, selv om jeg gikk på en annen skole - og den klare fordelen med den skolen jeg gikk på, var at foreldre og elever hadde mer å si på kvaliteten på undervisningen enn man kan i den offentlige skolen.

Det at man lager et klasseskille ved å ha privatskoler, mener jeg er bare tull, de fleste som går på privatskoler har ikke mer penger enn andre og vi blir heller ertet (ikke mobbet) enn respektert for at vi går på en "annerledes" skole. Har fått mer enn en kommentar på at vi betalte for å få gode karakterer, og at skolen vår var sikkert snillere enn deres på både det ene og det andre. Men jeg syntes ikke det gjorde noe, og det var verdt reiseveien, for jeg var og er stolt av skolen min.

Min konklusjon er ja til et mangfold som holder seg til læreplanen og er tilgjengelig for flertallet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle
Kva meinar de om dette? Burde ingen private grunnskular verte godkjende?  

Viss nei, kva med alle bygdesamfunn som har mist sin lokale skule (grunna elendig økonomisk styring i kommunen, som regel) - bør ikkje foreldra her få mogelegheit til å opprette til dømes ein montessoriskule? (Som har ein pedagogikk som liknar svært mykje på den offentlege skulen sin). Dette er jo ein praksis som har 'redda' mange 6-åringar frå å måtte ta skulebuss i lange tider - og som nok har vore/er med på å halde ein del bygdesamfunn saman.

Og kva med private vidaregåande? Høgskular?

Hadde ikke staten dekket mesteparten av kostnadene til de private skolene, hadde det vært mer igjen til den offentlige. Da hadde vi kanskje ikke hatt det problemet som vi har i dag, og alle kunne fått muligheten til lik utdanning, og ikke bare de med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Må bare kommentere en liten ting her' date=' jeg kjenner ikke så mye til Steinerskolen annet enn fra mannen min som gikk de første årene i barneskolen der og fra hva jeg har snappet opp her og der (så det er mulig jeg tar feil). Men, bygger ikke Steinerskolen også på om ikke et livssyn så iallfall en filosofi? Slik jeg har oppfattet det er ikke Steinerskolen og dens filosofi kun pedagogisk men også rettet mot andre deler av livet? Trodde ikke Steinerskolen var helt uavhengig jeg. Noen som vet mer om dette? Har jeg misforstått?[/quote']

Du har helt rett Soul. Steinerskolen er ikke uavhengig. Den er basert på pedagogikken til en religiøs retning som kalles antroposofi. Dette trossamfunnet kalles i Norge kristensamfunnet.

Her er en link til dette trossamfunnet:

http://www.rotvoll.no/kristensamfunnet/

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er imot privat skoler da jeg mener at det kan skape eller oppretholde et klassesamfunn. I f.eks. England er det i dag så stor forskjell på private og offentlige skoler, at elevene på de offentlige skolene ofte får en langt dårligere utdannelse, dermed kommer de ikke inn på de gode universitetene, får dårligere jobber etc. I tillegg får de offentlige skolene dårligere lærere (ofte), mange "problembarn", store klasser og lite hjelp til både svake og sterke elever. Naturlig nok vil dermed de fleste foreldre som har økonomisk mulighet til å sende sine barn på privat-skole gjøre det, og de offentlige skolene blir "befolket" av arbeiderklassen. Ikke bare skaper dette et klassesamfunn, men det tar også fra barna muligheten for å omgås med barn fra andre klasser og miljøer, og dermed nedbryte klassene gjenom vennskap...

(Er ikke så glad i ordet klasse, men det brukes mye i det engelske samfunnet.)

Jeg ser også litt av de samme tendensene her i Danmark, spesielt i områder med mange invandrere.

Når det gjelder grendeskoler på "landet", er det jo en annen problemstilling. I disse tilfellene er jeg mere positiv til privat skoler, men mener at det skal stilles strenge krav til undervisningen. Og det er selvfølgelig viktig at elevene får møte barn fra forskjellige miljøer, for å unngå at det blir alt for innspist.

Piglet

Jeg er fullstendig enig! Kunne ikke sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...