Pip Skrevet 25. november 2003 #1 Del Skrevet 25. november 2003 Kva meinar de om dette? Burde ingen private grunnskular verte godkjende? Viss nei, kva med alle bygdesamfunn som har mist sin lokale skule (grunna elendig økonomisk styring i kommunen, som regel) - bør ikkje foreldra her få mogelegheit til å opprette til dømes ein montessoriskule? (Som har ein pedagogikk som liknar svært mykje på den offentlege skulen sin). Dette er jo ein praksis som har 'redda' mange 6-åringar frå å måtte ta skulebuss i lange tider - og som nok har vore/er med på å halde ein del bygdesamfunn saman. Og kva med private vidaregåande? Høgskular? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest optimist! Skrevet 26. november 2003 #2 Del Skrevet 26. november 2003 Er ikke i mot folkehøyskoler eller private høyskoler. Private grunnskoler? Vet ikke. Mener i utgangspunktet at det er det offentliges oppgave å sikre barna skolegang. Det jeg er imot er at barna skal gå på kristen privatskole. Dette fordi jeg mener at alle har godt av å vokse opp med mangfold, og at lukkede kristne miljøer ikke er bra hverken for kristne eller ikke-kristne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2003 #3 Del Skrevet 26. november 2003 Hvilket mangfold blir det om du skal få bestemme at ingen skal få gå på kristne privatskoler, Optimist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 26. november 2003 #4 Del Skrevet 26. november 2003 Hvilket mangfold blir det om du skal få bestemme at ingen skal få gå på kristne privatskoler' date=' Optimist?[/quote'] Du skjønner vel hva Optimist mente, eller hva, gjest..? Sånn som jeg forstår det, mener Optimist at det ikke blir mangfold hvis vi velger skole til barna våre utfra vårt eget livssyn. Kristne går på kristne skoler, muslimer på muslimske skoler, ateister på ateistiske skoler. Ja, det kan jo bygges skole for nærsagt alle retninger og filosofier. Da kan det oppstå "gettoer," hvor alle holder seg til sine egne, og ikke lærer toleranse for de som tenker annerledes enn dem selv. Hvis vi skal sette det på spissen. Jeg er kristen selv, men vil ikke at datteren min skal gå på kristen grunnskole. Et godt nærmiljø er viktig, synes jeg. At barna har venner i nabolaget som de kan besøke, og at det er et fellesskap mellom oss foreldrene. Jeg mener ikke at barn som går på private skoler automatisk faller utenfor nærmiljøet, altså. Men det er fare for det. Å lære toleranse, og å være en del av mangfoldet på en offentlig skole synes jeg er viktig. Derimot, hvis datteren min skulle bli mobbet på skolen, eller holdt utenfor fordi hun kommer fra en kristen familie, da ville jeg tilbudt henne å bytte til en privat skole! Skole er først og fremst et offentlig ansvar, mener jeg. Men jeg er allikevel glad for at det finnes private skoler. Det offentlige skjøtter ikke alltid oppgavene sine med skole godt nok. Så får tiden vise om det vil "eksplodere" i antall privatskoler og om det vil torpedere den offentlige skolen, som mange er redd for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 26. november 2003 #5 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg er mot den type private, kristne grunnskoler som vi så på tv i går. Mr. Enevald Flåten himself sa at barna hans ikke skulle påvirkes av ateist-lærere og lignende, men hvis ikke kristentroen han står for tåler å møte mennesker med andre livssyn er den ikke mye verdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2003 #6 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg er av den mening av hver og en av oss må få bestemme hva som er det beste for oss. Du og jeg kan ikke si at "nei, kristne privatskoler er uheldig for barn - det vil vi ikke ha i dette landet"... Ved å si sånn så viser dere selv fordommer og intoleranse - ser dere ikke det selv? Det er faktisk ikke slik at 50% av barna i Norge hadde gått på slike kristne privatskoler, det er i tilfelle snakk om et mindretall - hvorfor skal du/dere gjøre dere til "konger" over dem og bestemme at det er uheldig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 26. november 2003 #7 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg bestemmer ikke over noen som helst her, jeg har en mening. Og den ytrer jeg! Er det ikke bra at temaet debatteres, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2003 #8 Del Skrevet 26. november 2003 Selvsagt, jeg sa jo min og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 26. november 2003 #9 Del Skrevet 26. november 2003 Vel, men du viser intoleranse for våre meninger ved å si at vi gjøre oss til konger som skal bestemme over andre! Jeg er helt enig med tuji! Skal ikke barn i kristne familier tåle å bli undervist av mennesker med andre livssyn enn dem selv? Det er svak tro, det! Sekterisk, synes nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 26. november 2003 #10 Del Skrevet 26. november 2003 Sånn som jeg forstår det, mener Optimist at det ikke blir mangfold hvis vi velger skole til barna våre utfra vårt eget livssyn. Kristne går på kristne skoler, muslimer på muslimske skoler, ateister på ateistiske skoler. Ja, det kan jo bygges skole for nærsagt alle retninger og filosofier. Da kan det oppstå "gettoer," hvor alle holder seg til sine egne, og ikke lærer toleranse for de som tenker annerledes enn dem selv. Hvis vi skal sette det på spissen. Å lære toleranse, og å være en del av mangfoldet på en offentlig skole synes jeg er viktig. Derimot, hvis datteren min skulle bli mobbet på skolen, eller holdt utenfor fordi hun kommer fra en kristen familie, da ville jeg tilbudt henne å bytte til en privat skole! Det var akkurat det jeg mente,ja. <Mr. Enevald Flåten himself sa at barna hans ikke skulle påvirkes av ateist-lærere og lignende, men hvis ikke kristentroen han står for tåler å møte mennesker med andre livssyn er den ikke mye verdt.> Jepp. Jenta som ble intervjuet var redd for å bli påvirket. Inntrykk mottar vi hele tiden, påvirkninger vil komme. Spørsmålet er vel heller hva vi gjør ut av inntrykkene. Selv om jeg hører om narkotika har jeg ikke tenkt til å begynne med det, hører jeg om gruppesex har jeg ikke nødvendigcis lyst på det o.sv. Jeg er kristen, men hva hadde troen min vært verdt hvis den ikke møtte andre inntrykk en det jeg får i kirka? Er den ikke svak hvis jeg ikke tåler å møte mennesker med andre livssyn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. november 2003 #11 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg er av den mening av hver og en av oss må få bestemme hva som er det beste for oss. Du og jeg kan ikke si at "nei' date=' kristne privatskoler er uheldig for barn - det vil vi ikke ha i dette landet"... Ved å si sånn så viser dere selv fordommer og intoleranse - ser dere ikke det selv? Det er faktisk ikke slik at 50% av barna i Norge hadde gått på slike kristne privatskoler, det er i tilfelle snakk om et mindretall - hvorfor skal du/dere gjøre dere til "konger" over dem og bestemme at det er uheldig?[/quote'] Har lest om flere bygder der noen foreldre har laget svært konservative kristne privatskoler. Dette har ført til at de barna som ikke har foreldre som liker et slikt verdisyn er for få til å opprettholde vanlig skole, og må busses lange veier til nærmeste offentlige skole. Dette burde ikke være lov i mine øyne, søknaden om privaskole burde være avslått når den går utover de andre barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 26. november 2003 #12 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg er mot den type private' date=' kristne grunnskoler som vi så på tv i går. Mr. Enevald Flåten himself sa at barna hans ikke skulle påvirkes av ateist-lærere og lignende, men hvis ikke kristentroen han står for tåler å møte mennesker med andre livssyn er den ikke mye verdt.[/quote'] Kunne ikke vært mer enig. Går selv i en klasse der 90 % av elevene er kristne (er selv ikke-religiøs). De dømmer oss andre og kan ikke delta på ting som er felles for alle pga deres tro. Jeg mener at alle skal ha lik rett til utdanning og at skolen skal forberede barn på det som kommer senere i livet, ikke isolere dem fra samfunnet og gi dem ideer om at de er mer verdt enn andre. Levende Ord er en grusom menighet, og personlig synes jeg ikke den har tatt noe av det posetive i kristendommen med i sin "trosretning" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 26. november 2003 #13 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg gikk selv på privatskole (Steinerskolen) og synes det er bra med alternativer til den offentlige skolen. Jeg tror ikke privatskoler er noen trussel for den offentlige skolen, tvert i mot tror jeg konkurranse skaper bedre tilbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 26. november 2003 #14 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg er ikke imot alle former for privatskoler, altså, men den typen menighetsskoler som Levende Ord, Guds menighet osv. har, har jeg ikke noe til overs for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*M* Skrevet 26. november 2003 #15 Del Skrevet 26. november 2003 Steinerskolen har ikke noe med en ekstrem form av f.eks. kristendom. De fleste barn som går på Steinerskolen, vil i et samfunn ikke sette seg selv som mer verdt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 26. november 2003 #16 Del Skrevet 26. november 2003 Har ikke noe problem med privatskoler så lenge de følger den læreplan som myndighetene setter opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 26. november 2003 #17 Del Skrevet 26. november 2003 sexysadie skrev: Har ikke noe problem med privatskoler så lenge de følger den læreplan som myndighetene setter opp Jeg er derimot skeptisk til skoler med ekstreme meninger/opplegg, enten det er kristent, muslimsk, ateistisk eller andre livssyn/filosofier. Undrer litt på det *M* skriver her: Steinerskolen har ikke noe med en ekstrem form av f.eks. kristendom. De fleste barn som går på Steinerskolen, vil i et samfunn ikke sette seg selv som mer verdt! Det er da ikke nødvendigvis slik at alle kristne ser på seg selv som mer verdt? :o Det vil jeg påstå er en unødvendig generalisering eller så har du vært uheldig med de kristne menneskene du har møtt? Men det er vel egentlig en annen diskusjon kanskje... Tilbake til temaet Jeg har selv gått både grunnskole, ungdomsskole og 1. og 2.klasse på videregående på kristne privatskoler. Selvom jeg trivdes er jeg skeptisk til å sende mine eventuelle barn dit, mest fordi man kan havne utenfor det sosiale nærmiljøet og fordi det kan være vanskelig for barn å føle seg annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 26. november 2003 Forfatter #18 Del Skrevet 26. november 2003 Så kjekt med så mange svar! :D Sjølv er eg vel litt 'midt i mellom' når det gjeld dette. Eg har sjølv sett kva det kan gjere med barn sitt sosiale liv når dei bur i ein bydel/tettstad og går på skule i ein annan - medan naboborna går på skule rett nedi gata. Det synst eg ikkje er heldig for dei borna det går ut over. Men eg har òg sett korleis eit lite samfunn kan 'rase saman' når grendeskulen deira vert lagd ned. Og motsatt - sett korleis det har blomstra i lokalmiljøet når foredlregrupper har klart å få oppretta ein ny skule, etter at kommunen tok frå dei grendaskulen. Dette synst eg er ein svært positiv 'bruk' av privatskular, og viss denne mogelegheita forsvann ville eg synast det var svært trist. Når det gjeld Levende Ord og liknande menighetsskular, stiller dei vel i ein klasse for seg - og deira system har absolutt ikkje mi støtte. (Trur det burde vore ført ein viss kontroll med kva dei driv med i desse skulane. Har fått elevar derfrå og inn i den off. skulen, og dei har verkeleg store hòl i kunnskapane sine... Trur dette er mykje pga. den såkalla ACE-pedagogikken, som eg ikkje har noko til overs for...) Det finst jo andre kristne skular - i mitt gamle nærmiljø var det ein grunnskule driven av Indremisjonen. Der gjekk det minst like mange frå ikkje-kristne heimar som frå kristne, og det som skjedde der var ikkje stort annleis enn det som skjer i offentleg skule. Skilnaden er vel at ein brukar meir kristne songar, ein ber kanskje for maten, og dei som jobbar der er kristne. Slike skular ser eg ikkje på som nokon trussel. Det er verre når det berre er 'innvigde' som får gå på skulen, og dei driv med noko heilt anna enn alle andre skular... Hm - lurer på om meininga mi kom klårt fram no, eg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 26. november 2003 #19 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg tror jeg forstod, Pip Er ihvertfall enig i mye av det du skriver, jeg føler meg også litt "midt i mellom" i dette spørsmålet. Jeg tror det finnes både positive og negative sider ved saken, det er i allefall min erfaring som elev ved privatskoler. Må legge til at jeg gikk 3.klasse på videregående ved en vanlig offentlig skole og det var vel både positive og negative ting ved den skolen også, jeg opplevde ikke undervisningen som særlig ulik det jeg var vant til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 26. november 2003 #20 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg er imot privat skoler da jeg mener at det kan skape eller oppretholde et klassesamfunn. I f.eks. England er det i dag så stor forskjell på private og offentlige skoler, at elevene på de offentlige skolene ofte får en langt dårligere utdannelse, dermed kommer de ikke inn på de gode universitetene, får dårligere jobber etc. I tillegg får de offentlige skolene dårligere lærere (ofte), mange "problembarn", store klasser og lite hjelp til både svake og sterke elever. Naturlig nok vil dermed de fleste foreldre som har økonomisk mulighet til å sende sine barn på privat-skole gjøre det, og de offentlige skolene blir "befolket" av arbeiderklassen. Ikke bare skaper dette et klassesamfunn, men det tar også fra barna muligheten for å omgås med barn fra andre klasser og miljøer, og dermed nedbryte klassene gjenom vennskap... (Er ikke så glad i ordet klasse, men det brukes mye i det engelske samfunnet.) Jeg ser også litt av de samme tendensene her i Danmark, spesielt i områder med mange invandrere. Når det gjelder grendeskoler på "landet", er det jo en annen problemstilling. I disse tilfellene er jeg mere positiv til privat skoler, men mener at det skal stilles strenge krav til undervisningen. Og det er selvfølgelig viktig at elevene får møte barn fra forskjellige miljøer, for å unngå at det blir alt for innspist. Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå