Gå til innhold

Noen som jobbet i barnehage som gravid? (evt. m bekkenløsning)


absinthia

Anbefalte innlegg

Er pedleder og er gravid med nr.4 Hadde bekkenløsning da jeg gikk med de andre 3 og kjenner at symptomene er tydelig på frammars. Nå er jeg interessert i å høre andres erfaringer for å høre hva jeg kan dra nytte av. De andre gangene jeg var plaget med bekkenet, var jeg hjemmeværende eller hadde en mindre belastende jobb, så det er derfor jeg gjerne vil høre fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobbet i bhg da jeg var gravid. Jeg hadde problemer med ryggen, og var 50% sykemeldt de 3 siste mnd. Før det gikk det helt fint å være på jobb.

I bydelen jeg jobbet i har de et ganske nytt "prosjekt" som gjelder gravide i arbeid. Den gravide får 3 samtaler med jordmor sammen med tjenesteleder i løpet av svangerskapet, som skal dreie seg om hvordan det fungerer å arbeide, samt diskutere tilrettelegging. Dette gjorde at jeg klarte å være i jobb hele graviditeten, for det var disse samtalene som førte til at tjenesteleder søkte om tilretteleggingstilskudd fra NAV for meg. Jeg fikk da muligheten til å jobbe hver dag, halve dager da jeg var 50% sykemeldt, og samtidig var det en ekstra person som var på avdelingen 100% for meg. 50% fordi jeg var sykemeldt, og 50% for å avlaste meg når jeg var på jobb. (Tilretteleggingstilskuddet dekket utgiftene for å ha henne der de dagene jeg også var på jobb)

Uten dette tilskuddet fra NAV hadde det vært vanskelig å fått til å jobbe halve dager, og jeg måtte da ha jobbet hele dager, noen dager i uken, noe som hadde ført til at ryggen min hadde streiket helt.

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesse: Oi, det hørtes utrolig bra ut! Skulle ønske vi hadde noe lignende da jeg gikk gravid våres. Gikk 50% sykemeldt fra januar (16 uker på vei) til mars, da ble jeg 60% sykemeldt og 100% sykemeldt etter påske. Slet voldsomt med ryggen, korsbenet som slarket.

Jeg bor i Oslo og både jobben og jeg strakk oss veldig langt for å legge kabalen slik at jeg ikke skulle slite sånn på jobb. Men til slutt gikk det ikke lenger. Med en sånn løsning som du har jobbet med kunne jeg kanskje gått fullt ut. :-)

Absinthia: Det som hjalp meg veldig på jobben var en sånn påkledningsbenk og trillekrakker. Men mest kollegaer som kunne ta de situasjonene som ble tunge for meg.. Ikke ideelt, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og takk for svar.

Jesse: Hørtes ut som et flott prosjekt!

Galadriel:din arbeidsplass høres ut som det jeg tror min kommer til å fungere.

Har heldigvis ikke begynt å kjenne bekkenproblemer før i forrige uke, men da var de jammen god merkbare også, -tror det har noe med pangstart på barnehageåret. Er forøvrig i uke 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle bedrifter (ihvertfall så lenge de er IA-bedrifter) kan søke om tilretteleggingstilskudd fra NAV, så blir det sånn at du føler at du trenger tilrettelegging, så ville jeg ha satt meg ned med tjenesteleder og drøftet om det tilskuddet kunne ha hjulpet dere slik at dere får tilrettelagt for deg :) Det kan brukes til alt fra ekstra stol, til ekstrabemanning for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og både jobben og jeg strakk oss veldig langt for å legge kabalen slik at jeg ikke skulle slite sånn på jobb. Men til slutt gikk det ikke lenger. Med en sånn løsning som du har jobbet med kunne jeg kanskje gått fullt ut. :-)

Jeg jobber også i Oslo, så forhåpentligvis er dette noe alle bydeler får etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber også i Oslo, så forhåpentligvis er dette noe alle bydeler får etterhvert :)

Alle bydeler har det, det er bare ikke alle som er utdannet i å bruke det. Ta med info til lederen din, så skal du se hun/han blir klokere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke IA-bedrift. Er det bare de som har den ordningen? Håper det blir enda mer fokus på det etterhvert, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel - godt jeg fikk forhørt meg litt på forhånd, for i dag var jeg så sliten i bekkenet og ellers at jeg bare måtte gråte da det var nesten en time igjen av arbeidsdagen (ikke fordi det gjorde vondt, men mest fordi jeg blir så frustrert over at jeg blir sliten og får vondt + antydning til kynnere fordi jeg var sliten). Ble rådet til å dra til legen og ta ut sykemelding, så skal jeg sjekke om jeg kan få gå på topp f.eks i kjernetiden, mens noen andre løper rundt, kler på, løftr og hjelper på do. Tror det skal være mulig etter samtale med sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i barnehage forrige gang jeg var gravid, og da hadde jeg en super sjef som lot meg jobbe kun 3 timer om dagen. Jobbet opprinnelig 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...