Gå til innhold

Steril


Gjest fjernet

Anbefalte innlegg

Gjest otrivin

Jeg var hos en gynekolog pga jeg hadde utrolig sterke mensensmerter og fikk aldri mer mensen enn at det så ut som dårlig blandet saft (altså vannet saft) når jeg tisset..

Han sa at jeg hadde mellom 20-40 cyster som hver mnd sprakk og kom tilbake. Han sa at jeg ikke kunne få barn fordi de sperret for egglederne og de sakene som spermen skal svømme inn i osv. Han poengterte at jeg IKKE hadde polycysistisk ovariesyndrom (?).

Er det noen som har peiling på dette her eller har det samme?

Jeg får det ikke til å stemme at jeg ikke kan bli gravid. Hva hvis de sprekker rundt eggløsning? Og nå går jeg på minipiller pga smertene da, er cystene der likevel? Har nesten aldri vondt lenger og jeg kjenner aldri de sprekke lenger. Kan jeg ikke vokse de av meg? Hva er sannsynligheten for at de dekker foran der spermen skal HVER gang? Osvosv...

Er jeg steril?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor var det cystene dine satt egentlig? På eggstokkene?

Har ingen tro på at du er steril, men du vil kanskje behøve litt hjelp for å bli gravid når den tid kommer. Cyster kan ofte svis bort under en kikkhulls-operasjon.

Jeg har selv PCOS, som legen din poengterer at du ikke har, og jeg syns det høres veldig likt ut som det du beskriver. Jeg har også cyster (på eggstokkene vel og merke), og veldig sjelden menstruasjon. Har to finfine barn som har blitt til etter pergotimebehandling (pillekur) for å stimulere eggløsning. For meg var det ikke nødvendig å fjerne noen cyster.

Symptomer på PCO er bla manglende/uregelmessig menstruasjon, cyster på eggstokkene, økt behåring på steder hvor kvinner vanligvis ikke har hår (ansikt, rygg, bryst etc) og overvekt. 2 av de 3 første symptomene må være til stede for å bli diagnostisert med PCO. Jeg selv har de to første.

Jeg ville bestilt en time hos en ny gynekolog, gjerne på en privat klinikk, der har de gjerne kortere ventelister, og du behøver ingen henvisning. Skriv ned alt du lurer på, slik at du ikke glemmer noe, og sørg for å få skikkelig informasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Jeg har ikke de to siste overvekt og hår :P Haha.

Det var jo derfor jeg var hos gynekolog i utgangspunktet, fordi han skulle sjekke om jeg hadde det syndromet. Men det var noe med hvor store de var og hvordan mønster de var elns som sa at det ikke var PCOS. Og han sa det var ikke noe poeng i å sprekke/svi de siden de kommer tilbake i løpet av et døgn +/-

Men før hadde jeg sex uten kondom så og si hver dag i nesten 2 år uten prevensjon, det er jo rart å ikke bli gravid hvis jeg ikke er steril på den tiden?! Føler jeg :P

De var overalt sa han, men eggene kom seg hvertfall ikke ut i mensensituasjon og sæden ikke inn, var poenget. :P

Men ja, er ikke noe som haster, vil ikke ha barn før om mange år, så tar det senere :)

Må man ikke betale når man går privat også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale for å gå privat ja. Koster litt under 1000 lappen for en time.

Med cyster på eggstokkene så klarer ikke eggstokkene å slippe egget, og dermed får du ikke eggløsning. Sædcellene befrukter egget i egglederen så om den ikke er tett så burde ikke det være noe problem.

Mest sannsynlig så har du ikke eggløsning, derfor får du også sjeldne menstruasjoner.

Når du ønsker å bli gravid så får du nok tilbud om Pergotime som skal stimulere eggløsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Du må betale for å gå privat ja. Koster litt under 1000 lappen for en time.

Med cyster på eggstokkene så klarer ikke eggstokkene å slippe egget, og dermed får du ikke eggløsning. Sædcellene befrukter egget i egglederen så om den ikke er tett så burde ikke det være noe problem.

Mest sannsynlig så har du ikke eggløsning, derfor får du også sjeldne menstruasjoner.

Når du ønsker å bli gravid så får du nok tilbud om Pergotime som skal stimulere eggløsningen.

Kan si med en gang at jeg ikke har råd til å gå privat :P

Har aldri mensen lenger da, men ok.

Ja oki doki :) Thank you,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har skjeldan mens, har du skjeldan eggløysing også.

Viss du har mykje cyster, har eg høyrt at det kan bli betre av å gå på p-piller, faktisk.

Du treng ikkje vera steril, det høyrast veldig rart ut at legen konkluderte med det etter ei einaste undersøking, men det kan vera at du vil få vanskar med å bli gravid. Kanskje legen meinte at du hadde tette egglederar? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke de to siste overvekt og hår :P Haha.

Det var jo derfor jeg var hos gynekolog i utgangspunktet, fordi han skulle sjekke om jeg hadde det syndromet. Men det var noe med hvor store de var og hvordan mønster de var elns som sa at det ikke var PCOS. Og han sa det var ikke noe poeng i å sprekke/svi de siden de kommer tilbake i løpet av et døgn +/-

Men før hadde jeg sex uten kondom så og si hver dag i nesten 2 år uten prevensjon, det er jo rart å ikke bli gravid hvis jeg ikke er steril på den tiden?! Føler jeg :P

De var overalt sa han, men eggene kom seg hvertfall ikke ut i mensensituasjon og sæden ikke inn, var poenget. :P

Men ja, er ikke noe som haster, vil ikke ha barn før om mange år, så tar det senere :)

Må man ikke betale når man går privat også da?

Hørtes merkelig ut at de kommer så raskt tilbake da, jeg har aldri hørt om noe slikt før. Men jeg ville ikke tatt noen sorger på forskudd, det kommer helt sikkert til å ordne seg den dagen du ønsker å bli gravid.

Hvis du aldri har menstruasjon bør du sørge for å gå på prevensjon som regulerer blødning. Det er ikke bra at slimhinnen der nede aldri skiftes ut - det kan i værste fall føre til kreft hvis du blir gående altfor lenge. Men det kan også lege eller gynekolog hjelpe deg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fant også cyste på meg men dette fant de først ut når jeg var gravid.

Så jeg har tydligvis cyste men er steril :)

Så du er nok helt sikkert ikke det du heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Var til undersøkelse to ganger, først røntgen så gynekolog.

Nå har jeg aldri mensen pga de minipillene jeg bruker, før hadde jeg det kanskje hver 8 mnd og det så ut som vann med bittelitt saft i eller sånn kun når jeg tisset. Kan like godt ha vært rift fra sex da for alt jeg vet :P men hadde mensen i sånn 6-7 klasse, så begynte det å bli vondt og det stoppet.

Jeg vil ikke ha mensen, jeg syns det er nasty ekkelt og når jeg faktisk hadde det så var jeg vekke fra skolen til det var vekke. Det er SINNSYKT vondt, altså det er så ille at jeg besvimer hver gang jeg skifter stilling/reiser meg/er på do i den perioden, så det er derfor jeg har fått de pillene jeg har. Fordi de ble vel lei av meg på legevakten bevisstløs :P hahaha. Neida, men jeg er vaksinert mot kreft og tatt prøver av siden mamsen hadde, så tror det går fint siden jeg sjekker det regelmessig. + Jeg har mindre sannsynlighet for kreft pga autoimmun (?) sykdom eller sånn. Satser på det går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen cyster, men han som tok ultralyden sa at de sikkert kom til å forsvinne av seg selv. Uansett så får du helt sikkert hjelp til å bli gravid når tiden er inne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha mensen, jeg syns det er nasty ekkelt og når jeg faktisk hadde det så var jeg vekke fra skolen til det var vekke. Det er SINNSYKT vondt,

Du fremstår som en drittunge på 12år!

Mensen er en helt naturlig ting som jenter får så Get over it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her sa legen at i verste tilfelle så KAN jeg bli steril.

Men legen mente det var lett inngrep å fjerne disse,så mest sannsynlig ville alt gå bra.

De ville bare ikke fjerne disse mens jeg var gravid med tanke på babyen sin sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fremstår som en drittunge på 12år!

Mensen er en helt naturlig ting som jenter får så Get over it!

Og du var jo veldig sint da...!

Hvis hun har så vondt som hun beskriver skjønner jeg henne godt, uansett hvor naturlig det er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Jada, jeg kan fjerne de med inngrep, men de sprekker jo hver mnd uansett... OG KOMMER TILBAKE - det vil de jo også gjøre etter et inngrep.

Kanskje jeg er en drittunge på 12 år <3 ihvertfall liker jeg ikke mensen, og if that makes me... så får jeg heller være det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

er vel ingen som akkurat hopper i taket av glede når mensen kommer,men vi er voksen nok til å ikke syte om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Får vel lov til å forklare at jeg syns det er ekkelt og når jeg i tilegg havner på legevakten hver gang grunnet smerter så må vel det være å FORKLARE og ikke syte, men hvis DET er å syte... Sååååååå ja. Fin verden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men før hadde jeg sex uten kondom så og si hver dag i nesten 2 år uten prevensjon, det er jo rart å ikke bli gravid hvis jeg ikke er steril på den tiden?! Føler jeg :P

...

Men ja, er ikke noe som haster, vil ikke ha barn før om mange år, så tar det senere :)

Må man ikke betale når man går privat også da?

:klo:

Hvis du ikke vil ha barn: bruk prevansjon!!!!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...