Gå til innhold

Bruken av ei.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker du mye ei? (en, ei, et)

Er det galt å ikke bruke ei, men en istedenfor?

Jeg verken skriver ei eller sier ei. Sier/skriver en jente, en bok, en avis osv og har aldri fått feil på det. Syns jeg leste en plass at det var ei som var hovedformen, men at en ikke er feil.

Er ei på vei ut i bokmål?

Grunnen til at jeg spør er at jeg underviser en del utenlandske i norsk. Ganske tidlig starter vi med kjønn på substantiv. Stakkarene har nok med å skille mellom en/et, for å ikke skulle ha en tredje kategori. De pugger ei avis og ei kopp til det tyter ut ørene:p Jeg følger boka på det området, tør ikke å si at ei ikke er vits. Vi har tre kjønn i norsk, men er det krise å konsentrere seg om en/et, som tross alt er veldig feil å blande. Den der ei irriterer meg litt, fordi jeg vet at jeg selv ikke bruker det særlig en gang, og jeg har norsk som morsmål.

Kommer en utlending på kafeen og bestiller en kopp kaffe, tror jeg de skjønner hva han mener;)

Hva er deres mening om ei? Bruker dere den?

P.S Jeg mener ikke å droppe den helt, men å kanskje fokusere på en/et og sette ei i skyggen og nevne at det ikke er krise å si en istedenfor ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Å bruke en istedenfor ei på hunkjønnsord er vel en sideform? :klo: Tror det vil bli enda mer rot hvis du blander inn sideformer/klammeformer.

Ganske mange ord har valgfritt kjønn, og da er det nettopp det: valgfritt. Dette gjelder for eksempel avis.

Håper de ikke lærer at det heter ei kopp ;)

Jeg legger merke til at du har a-endelse på hunkjønnsordene dine, og de ordene som ender på -a i bestemt form entall bør du absolutt bruke artikkelen ei på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ikke lær dem "ei kopp"!

Jeg har lært noen utenlandske venner litt norsk, og har da holdt meg til en/et. For enkelhetens skyld. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge offisiell rettskriving kan man velge om man vil bruke ei eller en som artikkel foran hokjønnsordene, og også da a- eller en-ending i bestemt form av nevnte ord.

For øvrig er kopp et hankjønnsord, og jeg stiller meg tvilende til hvordan du kan følge en bok som du tydeligvis ikke har lest noe særlig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

I følge offisiell rettskriving kan man velge om man vil bruke ei eller en som artikkel foran hokjønnsordene, og også da a- eller en-ending i bestemt form av nevnte ord.

Korrekt! Samtidig er det også korrekt å ha hankjønn i ubestemt form, men hunkjønn i bestemt form i samme tekst. (Eks.: en sol - sola, og en bok - boka.) Slik sett kan man altså betrakte "en" som en alternativ hunkjønnsartikkel. (Det motsatte, altså ei sol - solen, eller ei bok - boken, er imidlertid ikke korrekt.)

Og hehe, vil nesten tro at du er bergenser, ettersom du tenker at "ei kopp" er korrekt? For, som alle de andre her har sagt - det er det altså ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

OG, bare for å svare på det andre spørsmålet ditt: Jeg synes det er klart viktigst å lære elevene å skille mellom hankjønn og intetkjønn. Det finnes jo veldig få hunkjønnsord som høres helt "feil" ut med hankjønn i de fleste nordmenns ører - de eneste jeg kan komme på her og nå er 'hytten', 'jenten', 'kuen', 'budeien'. De aller fleste andre hunkjønnsordene funker like bra med hankjønn. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt! Samtidig er det også korrekt å ha hankjønn i ubestemt form, men hunkjønn i bestemt form i samme tekst. (Eks.: en sol - sola, og en bok - boka.) Slik sett kan man altså betrakte "en" som en alternativ hunkjønnsartikkel. (Det motsatte, altså ei sol - solen, eller ei bok - boken, er imidlertid ikke korrekt.)

Og siden vi nå likevel er inne på det: selv om man velger å bruke a-ending i bestemt form entall av hunkjønnsordene (ei veske - veska), så skal det ikke være a i endingene i bestemt form flertall (veska - veskene, ikke veska - veskane). Tar det med fordi enkelte dialekter bruker ane-ending på en del ord, og det kan forsåvidt virke mest logisk for en som holder på å lære seg språket.

EDIT: ser nå at jeg skrev hokjønn i stedet for hunkjønn i det første innlegget mitt. Det bunner i at jeg har nynorsk som hovedmål og snakker nærmest nynorsk. Best å få med at det var en glipp før noen finner ut at det må påpekes og latterliggjøres, siden jeg nå driver og korrigerer andres språk.

Endret av Moscato
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG, bare for å svare på det andre spørsmålet ditt: Jeg synes det er klart viktigst å lære elevene å skille mellom hankjønn og intetkjønn. Det finnes jo veldig få hunkjønnsord som høres helt "feil" ut med hankjønn i de fleste nordmenns ører - de eneste jeg kan komme på her og nå er 'hytten', 'jenten', 'kuen', 'budeien'. De aller fleste andre hunkjønnsordene funker like bra med hankjønn. :)

'Stuen' også, kanskje? Sier det i min dialekt, så ble litt usikker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Du verden; er det virkelig lov å skrive en sol - sola? Uffameg! Er ingen ting konsekvent lenger?

Beklager i tillegg at jeg blandet inn klammeformer i første innlegg. Det er jo som de andre nevner, lov å bruke en som hunkjønnsartikkel, men noe mindre forvirrende blir det neppe!

Endret av Spinell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal lære bort språk tror jeg både du og elevene vinner på at du lærer bort grundig og korrekt. Artiklene våre er faktisk svært hjelpsomme når det kommer til grammatikken, og du vil nok gjøre dem en bjørnetjeneste ved å late som om "ei" knapt eksisterer. For det gjør den i aller høyeste grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Du verden; er det virkelig lov å skrive en sol - sola? Uffameg! Er ingen ting konsekvent lenger?

Ifølge språkviterne Helene Uri og Ingebjørg Tonne, som hadde en språkspalte i Dagbladet for noen få år siden, er det det. Og jeg synes faktisk ikke at det er ille på noen som helst måte, all den tid de fleste av oss har et litt lemfeldig forhold til hvilke ord som er hunkjønn, og hvilke som er hankjønn. :)

Hvis du først skal lære bort språk tror jeg både du og elevene vinner på at du lærer bort grundig og korrekt. Artiklene våre er faktisk svært hjelpsomme når det kommer til grammatikken, og du vil nok gjøre dem en bjørnetjeneste ved å late som om "ei" knapt eksisterer. For det gjør den i aller høyeste grad.

Det er vel ingen som mener at man skal late som om "ei" knapt eksisterer. Det er vel snarere det at elevene kan klare seg med å skille mellom to grammatiske kjønn i stedet for tre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen som mener at man skal late som om "ei" knapt eksisterer. Det er vel snarere det at elevene kan klare seg med å skille mellom to grammatiske kjønn i stedet for tre. :)

Kjønnene må de jo faktisk lære seg uansett, så jeg vil mene at det aller viktigste er at den som lærer bort er konsekvent i hvilke former som blir brukt, slik at det ikke blir en salig blanding.

Gjør et valg som er innenfor språkreglene, og hold deg til det uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Poenget mitt er altså at så å si alle hunkjønnsord funker i hankjønn (gata/gaten, boka/boken, stua/stuen, forestillinga/forestillingen), mens ingen hankjønnsord funker i hunkjønn. *koppa, *vegga, *kroppa, *mata og *himmela i bestemt form entall, er f.eks. ikke korrekt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Gjør et valg som er innenfor språkreglene, og hold deg til det uansett.

100% enig. Men, som tidligere nevnt, er skillet mellom hunkjønn og hankjønn mildt sagt flytende, så dermed er det i dette tilfellet lurt å gå for det som er enklest for elevene, nemlig å lære å skille mellom to kjønn i stedet for tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

100% enig. Men, som tidligere nevnt, er skillet mellom hunkjønn og hankjønn mildt sagt flytende, så dermed er det i dette tilfellet lurt å gå for det som er enklest for elevene, nemlig å lære å skille mellom to kjønn i stedet for tre.

Jeg er forsåvidt enig, men samtidig tenker jeg faktisk at dette kan forverres litt etter hvilken dialekt underviser har, og hvilken dialekt elevene hører rundt seg til vanlig.

Skulle for eksempel jeg undervist med bare to kjønn, så ville det nok skapt problemer at dialekten min skiller veldig tydelig mellom hankjønn og hunkjønn, og derfor ville jeg personlig valgt å skille mellom tre kjønn (hvis jeg da var nødt til å undervise i bokmål og ikke nynorsk).

Det blir jo litt på siden her siden TS tydeligvis bruker bare to kjønn i sin dialekt, men jeg synes i alle fall det bør spille inn, sånn på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg er forsåvidt enig, men samtidig tenker jeg faktisk at dette kan forverres litt etter hvilken dialekt underviser har, og hvilken dialekt elevene hører rundt seg til vanlig.

Skulle for eksempel jeg undervist med bare to kjønn, så ville det nok skapt problemer at dialekten min skiller veldig tydelig mellom hankjønn og hunkjønn, og derfor ville jeg personlig valgt å skille mellom tre kjønn (hvis jeg da var nødt til å undervise i bokmål og ikke nynorsk).

Det blir jo litt på siden her siden TS tydeligvis bruker bare to kjønn i sin dialekt, men jeg synes i alle fall det bør spille inn, sånn på generelt grunnlag.

Næsj, det burde da holde at læreren gjør uttrykkelig oppmerksom på at så å si alle nordmenn har tre grammatiske kjønn i språket sitt? Men at elevene i det store og hele kan se bort fra hunkjønn i gloseinnlæringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke et problem å si at elevene stort sett kan se bort fra hunkjønnsformen, når ts selv bruker a-endinger? (Som Spinell sier i innlegg #2) Det ville jeg følt var forvirrende. Teori er en ting, men det man hører/ser i praksis er gjerne det man lærer best (i alle fall etter egne erfaringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det gikk litt fort i svingene her, mente så klart ikke ei kopp :sjenert: Blandet med et av de andre kjøkkenordene vi har jobbet med :fnise:

Har ikke bøkene her, men vi jobbet med et bilde av en stue og et kjøkken, og der hadde mange av ordene hunnkjønnsartikkel, selv om jeg bruker -en på de ordene. Til nå har vi fulgt boken, som insisterer på ei, men må si jeg syns det er litt poengløst.

Jeg kan så klart ikke late som om ei ikke finnes, spesiellt ikke når boken er så opptatt av det, men de aller fleste hunnkjønnsordene funker med en.

Jeg sier t.o.m jenten, kuen, hytten osv. Ikke med de utenlandske elevene mine, men ellers. Da tenker jeg det ikke er så farlig om de konsentrerer seg om en/et, og ei settes litt i skyggen.

Er fra vestlandet ja, og må konsentrere meg om å bruke ei når jeg snakker med dem:p

Googlet litt nå, og så at det ikke er feil å skrive f.eks jenten.

Så fra nå av blir det mindre fokus på ei:) Det er vanskelig nok med en/et!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...