Rainbow Skrevet 2. februar 2012 #641 Del Skrevet 2. februar 2012 Wow, så mye dere går ned i en fei, da! Bra jobba! Kan vel ikke være to kilo vann, vel, antibac!? Og jeg syns at én kilo vannvekt også høres mye ut. Vær stolte, jenter! :-) Kult, den paien hørtes skikkelig fristende ut, Monroe! :-) Du er flink til å lage ting fra bånn av høres det ut som! Men siden du skal lage fullkornspita for første gang, hvor har du kjøpt det før? Jeg har sett etter det en rekke steder, men finner bare sånne vanlige hvite. Uff, Dragonfly!! Så dumt du er syk og ikke kunne dra!! :-( Du er sikkert i full gang neste uke! På timen min sa de at det ikke var så mange på den første, så da er det i alle fall god plass! :-) Kanskje du skal la være å veie deg denne uka og heller gjøre det neste uke, når du er frisk og har kommet igang med trening for fullt. Man må jo få lov til å kose seg litt når man er syk, syns jeg. Spesielt hvis det å spise usunt gjør at du får spist noe i det hele tatt. Core Boot Camp var morsomt og tungt, men ikke så komplisert som jeg trodde det skulle være. Det er sirkeltrening, med seks ulike øvelser. Man gjør fire repetisjoner på hver øvelse før man går videre til neste. Kettlebells var vel det jeg klarte best. Clubbell (som ser ut som et balltre) kommer jeg nok til å kjenne i morra, når jeg løfta en 10-kilos over hue. Man kommer visst til å øke kjapt i hvor mye vekt man orker å ta, så det blir interessant å se utviklingen! Noen av øvelsene som ikke inneholdt vekter var faktisk i Jillan Michaels - stil, blant annet mountain climbers, så noe satt fra før. Men det er slitsomt å begynne med øvelser som tar beina skikkelig, for da er man litt svak etter hvert, hehe! Men det blir interessant å prøve en måned med dette. Kanskje kjøper jeg egne vekter etter hvert! Eller tar en måned til senere på året. :-) Var i alle fall gøy å se hvor mye jeg greide. Men én ting er sikkert: Hvis jeg hadde begynt på dette i august, da jeg var helt utrent og begynte ferden mot et lettere og sunnere liv....da hadde det gått VELDIG dårlig med noe som helst av det! Håper du er frisk neste gang, Dragonfly, blir spennende å følge hverandres utvikling, selv om vi er på forskjellige timer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovelyMonroe Skrevet 3. februar 2012 #642 Del Skrevet 3. februar 2012 Se på dere da! Suser ned en og to kilo på en uke!! Kjempebra :-) men husk å ikke gå ned for fort. Dere er flinke!!! Ja, skjønner det dragonfly, lett å bli lei av at en selv "sutrer" og at man ser selv hvor mye skade/sykdom det har vært i det siste... Håper som sagt du får en lang og flott periode snart! Skjønner det er irriterendes og kjipt å tenke på at alle andre kan slanke seg mens man selv er syk og bare ser på.. Hadde det jo sånn en uke, og er jo enda verre for deg igjen! men, vi får tenke positivt så går det så fint så! Selvfølgelig skal du klare å holde deg sunn! Det klarer du fint dragonfly! Æ har troen på dæ!! Da kommer du til å takke deg selv når du er frisk igjen... For kjipt om du sitter igjen med dårlig samvittighet når du har blitt frisk, fordi du spiste så mye usunt når du var syk og i tillegg ikke kunne trene! Lag deg fruktsalat! Eller sunn pai! Paien ble god, men jeg byttet jo ut smøret med cottagecheese og neste gang tar jeg heller mager kesam eller tine ja yoghurt som erstatning. Også ble den litt sur fordi jeg ikke hadde noe søtt på bærene men da kan man bare ha sukrin i, jeg liker der surt da! Deilig å spise sunn pai :-) skal oppdatere på pitabrødene idag! Ha en fin dag! Jeg gleder meg til lunsj,jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovelyMonroe Skrevet 3. februar 2012 #643 Del Skrevet 3. februar 2012 Jeg fant de heller ikke, INNTILL jeg lette i frysedisken! Tror d er hatting sine, blå pakke! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #644 Del Skrevet 3. februar 2012 Wow, her var det gode resultater! Gratulerer med det. Kjedelig med sykdom, da. Man kan faktisk ikke tenke på vekta da. Det gjelder å få i seg noe for å komme igjennom dagene. Jeg har gått ned 0,5 kg, og er superfornøyd. Er ganske støl etter trening i går og onsdag, så da pleier ofte vekta vise litt mer også. Håper derfor på like gode tall neste uke! Skal på fest i helga, og har tenkt å stålsette meg så ikke det blir for mye da. Men i dag: frukt til dessert. Jeg gleder meg til det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 3. februar 2012 #645 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Veie - og etedag i dag. Fortsatt 59,9. Det begynner å være lenge nå, men det er da et godt tegn at 59 er det nye hoveddtallet, siden jeg har vært på det siden sist veiedag (riktignok med noe over etter sist etedag, men sånn er det alltid. Det er den faste veiedagen som teller.) Går treigt på slutten, gitt. Skulle jo lissom være fornøyd, nå. Og er jo det også, på en måte. Men håper at treninga på boot campen både kan gi meg muskler på de rette stedene OG få meg bittelitt til ned. Jaja, skal prøve å ikke ta like mye av på denne etedagen som forrige uke, men kan ikke love noe, tjihi! Edit: Gikk tilbake i postene nå og så at første gang jeg var 59.9 var 20. januar. Så da har jeg vært der i to uker. Men jeg har ikke vært like flink med trening heller, tror jeg. Har ikke trent mer enn 2 ganger i uka i stedet for annenhver dag. Klar for full kickboxing og 2x boot camp neste uke, hvertfall! Og hvis det hadde slutta å være minus femten kunne jeg kanskje jogga en tur også! Endret 3. februar 2012 av Rainbow81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 3. februar 2012 #646 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Mmm spiser nylagde vaffler :D 3 egg Havremel Havregryn Kruskakli Bakepulver Litt vann Nam :D Tenkte å lage disse i dag, men så kom jeg på at jeg er jo dust på kjøkkenet, så jeg må ha det inn med teskje. Hvor mye av de forskjellige melsortene? Og hvor mye bakepulver? Og hvor mye vann? Jeg må ha oppskrift jeg kan følge til punkt og prikke, hehe Rainbow: Var ikke 60 målet ditt? Da må du jo være veldig fornøyd med å ha nådd det! Må passe deg for å bli avhengig av vektnedgang også Men hvis du vil enda litt ned, så får du tenke at det ikke er så nøye når det blir. At du har god tid! Og nå som du skal trene så mye så går du nok snart ned uansett Aha, takk for info om boot campen, Rainbow! Hørtes ikke så komplisert ut, så da går det sikkert greit å komme i gang med det neste uke. Er du støl i dag etter treninga? Ja, det dumme er at jeg klarer nesten ikke få ned noe mat hvis ikke det er usunt om dagen... Blir kvalm av lukta av så mye nå, så i går ble kveldsmaten et knekkebrød og potetgull... Men vekta står på 300 gram mer enn forrige uke, og det er ikke så ille, med tanke på hvor oppblåst jeg er. Er så lei av å ha vondt i magen og være kvalm! Hadde håpt at jeg var klar for en tur på mølla i morgen, men det ser dårlig ut. Da får jeg ta en rolig helg og være tilbake for fullt på mandag! Ha en god helg, alle sammen! Endret 3. februar 2012 av Dragonfly84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cardigan Skrevet 3. februar 2012 #647 Del Skrevet 3. februar 2012 3 egg 2 ss havremel 2-3 ss kruskakli 1 ts bakepulver En dæsj vann for ønsket konsistens Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 3. februar 2012 #648 Del Skrevet 3. februar 2012 3 egg 2 ss havremel 2-3 ss kruskakli 1 ts bakepulver En dæsj vann for ønsket konsistens Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovelyMonroe Skrevet 3. februar 2012 #649 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Wow, her var det gode resultater! Gratulerer med det. Kjedelig med sykdom, da. Man kan faktisk ikke tenke på vekta da. Det gjelder å få i seg noe for å komme igjennom dagene. Jeg har gått ned 0,5 kg, og er superfornøyd. Er ganske støl etter trening i går og onsdag, så da pleier ofte vekta vise litt mer også. Håper derfor på like gode tall neste uke! Skal på fest i helga, og har tenkt å stålsette meg så ikke det blir for mye da. Men i dag: frukt til dessert. Jeg gleder meg til det! Oi, 0,5 er kjempebra!! Tror det er lett å tenke at 0,5 er lite, men det er faktisk veldig mye! en halv sukkerpakke med fett! Godt jobba!! Frukt til dessert, høres godt ut! Namnam!! Mye godt man kan lage seg... Veie - og etedag i dag. Fortsatt 59,9. Det begynner å være lenge nå, men det er da et godt tegn at 59 er det nye hoveddtallet, siden jeg har vært på det siden sist veiedag (riktignok med noe over etter sist etedag, men sånn er det alltid. Det er den faste veiedagen som teller.) Går treigt på slutten, gitt. Skulle jo lissom være fornøyd, nå. Og er jo det også, på en måte. Men håper at treninga på boot campen både kan gi meg muskler på de rette stedene OG få meg bittelitt til ned. Jaja, skal prøve å ikke ta like mye av på denne etedagen som forrige uke, men kan ikke love noe, tjihi! Edit: Gikk tilbake i postene nå og så at første gang jeg var 59.9 var 20. januar. Så da har jeg vært der i to uker. Men jeg har ikke vært like flink med trening heller, tror jeg. Har ikke trent mer enn 2 ganger i uka i stedet for annenhver dag. Klar for full kickboxing og 2x boot camp neste uke, hvertfall! Og hvis det hadde slutta å være minus femten kunne jeg kanskje jogga en tur også! Suuuupert at 59 er det nye hovedtallet heter det!! Og ja.... slutten går treigt... de første fire kiloen suste jo av(uten at jeg gjorde noe særlig for det!!) mens nå.... blæ! Menmen, det betyr jo at man i utgangspunktet er ganske så slank og fin da, og at det gjerne bare er det lille igjen man vil ha bort, og gjerne stramme opp og at du faktisk har vært på 59,9 i to uker er BRA! Lett å gå opp... og nå vet du hva du skal spise og trene for å holde vekta, og det er bra! Jeg spiste fullkornspita idag fylt med restene fra middagen igår - stekt ris med grønnsaker og reker. NAM. Jeg har også laget en pai idag... igjen Middagspai da... vet ikke hva jeg skal kalle den, lagde min egen vri og tok det jeg hadde oppi, og den er så sunn som man kan tenke seg! og inneholder verken smør/ost og slikt, så er veldig sunn og grei. Kunne hatt kjøtt eller fisk i, men velgte å lage vegetar da jeg hadde så mye godt å ha i. Legger ved oppskriften på Skogsbærpaien og Vegetarpaien jeg, viss dere vil lage de engang. og begge kan spises med GOD samvittighet - men alt med måte! Skogsbærpai: Du trenger: Paideig: 2dl Fullkornshvetemel 2dl sammalt spelt grov ca 3 ss JA Yoghurt vanilje fra TINE/eller mager kesam ca 3 ss vann(øk/minst til ønsket konsistens) en dæsj rapsolje(kan sløyfes) Fyll: ca 3ss potetmel ca 5dl Frosne bær(skogsbærblanding,el det du ønsker) HUSK Å TINE BÆRENE! 2dl JA yoghurt vanilje fra TINE(evnt mer, etter ønske) Sukrin eller annen søtning, her kan du velge mengde selv. En paiform. For å lage paideigen blander du alle ingridiensene sammen, det tørre først og deretter det våte. Vannet kan du ta i til sist slik at du kan minske/øke til ønsket konsistens, skal bli en grov deig, ikke for bløt. Deigen legges ut på kjøkkenbenken og knaes sammen, men eltes ikke. Puttes i plastikk før det skal ligge i kjøleskapet i 30min. Mens deigen ligger til kjøling kan du lage paifyllet. Du tar de tinte bærene i en bolle og blander inn potetmelet og yoghurten, her kan du øke/minste på med yoghurt og potetmel etter ønske, konsistensen skal være en flytende men litt tykk masse.Tilsett gjerne søtning f.eks. i form av sukrin eller stevia, her kan du smake deg til hvor mye du trenger. Man må ikke ha søtning i, men paien vil da være litt sur mtp på bærene. Vips, så er fyllet ferdig! Husk å sett på ovnen på 200gr! Deigen taes ut og kjevles ut til en sirkel, nesten like stor som paiformen, legg den oppi og press endene helt ut til kanten av formen, deretter press slik at deigen kommer litt oppover formen. Da holder bærene seg på plass. Deretter tar du en gaffel og prikker litt i deigen. Nå kan du legge fyllet oppi og fordele det fint utover, du kan ta i mer frosne bær om det er for lite, der det trengs. Paien stekes på 200gr i 25-30 min til den er gyllen brun. Man kan også ha "lokk" på paien med paideig, det er veldig godt Vegetarpai: Trenger en paiform. Paideigen lages på samme måte som beskrevet i paien over. Fyll: 3 egg 3dl extra lett melk 6 cherrytomater 2 ferske sjampinonger(eller fire små hermetiske) en halv boks maiskorn paprika i ringer to never ruccolasalat(en skal i fyllet, en til toppen) en neve solsikkekjerne basilikum(krydder eller fersk) salt og pepper 1-2 fedd med hvitløk ca 2 soltørkede tomater(fåes på glass med mangen i, i olje) agurk, finhakket rødløk, en halv brokoli, noen bunter 1 gulerot Alle ingridiensene(utenom tomat,paprika,solsikkekjerne,basilikum og spar en neve ruccola som ikke kuttes opp) kuttes opp i terninger. 3 egg og 3dl melk vispes godt sammen i en bolle(vips i hvertfall 1 min), deretter kan det tilsettes alle grønnsakene og rør sammen. Deretter helles fyllet ned i paiformen over paideigen(husk å ha høy kant her også). Deretter strør du den en neve med ruccolasalat over, paprika skjæres i sirkler og legges på, deretter skjæres tomatene i ca 3/4 deler og legges på(blir mye tomater). Deretter strør du en neve med solsikkekjerner over og tilsetter salt, pepper og basilikum tilslutt. VIPS! Stekes likt og på samme tid som paien over. Helst ikke under 30 min, se det ann. NYT! Prøvde å lage oppskriften enkel og med god forklaring, så håper den ble det...! Imorgen skal jeg ha et stykke av skogsbærpaien sammen med yoghurt til lørdagsgodt, sammen med fruktbiter i en skål med jordbærsmoothie over! nomnom. Har jo mine gode usunne skillingsboller i frysen, MEN skipper de! Såååå joiner deg jo på en måte da cardigan! Endret 3. februar 2012 av LovelyMonroe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovelyMonroe Skrevet 3. februar 2012 #650 Del Skrevet 3. februar 2012 (endret) Kan godt oppdatere med litt sunne retter og desserter her iblandt om dere ønsker? Kan prøve å legge ved bilder og! Prøver å lage uten smør/fløte/sukker etc, fordi jeg gjerne vil lage det sunnest mulig. Bytter gjerne ut smør med kesam eller yoghurt. Eller rapsolje om det er snakk om litt. Og fløte med melk, eller sløyfer det. Men dere kan jo tilsette det om dere ønsker, men jeg lager i hvertfall en supersunn versjon av det meste.. også bruker jeg ikke sukker, men annen søtning Men får snart en bestiling fra iherb, så da erstatter jeg sikkert smør(der man ikke kan erstatte det med kesame/yoghurt), men presset kokosolje Endret 3. februar 2012 av LovelyMonroe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 3. februar 2012 #651 Del Skrevet 3. februar 2012 Kan godt oppdatere med litt sunne retter og desserter her iblandt om dere ønsker? Kan prøve å legge ved bilder og! Det hadde vært kjempefint! Jeg er så dårlig til å lage mat, og klarer ikke komme på bra ting. Det har hjulpet en del på kostholdet mitt at jeg har fått matprat-appen så jeg kan se på handlelister mens jeg er i butikken, men det er jo ikke sånn at alt hjemmelaget er sunt heller... Sikkert bedre enn halvfabrikata da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 3. februar 2012 Forfatter #652 Del Skrevet 3. februar 2012 Jatakk! Gjerne oppskrifter! Ble veldig glad av dette: Oi, 0,5 er kjempebra!! Tror det er lett å tenke at 0,5 er lite, men det er faktisk veldig mye! en halv sukkerpakke med fett! Godt jobba!! Og dette er jo virkelig helt sant (ta det til deg!): og at du faktisk har vært på 59,9 i to uker er BRA! Lett å gå opp... og nå vet du hva du skal spise og trene for å holde vekta, og det er bra! God helg til dere! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovelyMonroe Skrevet 3. februar 2012 #653 Del Skrevet 3. februar 2012 Det hadde vært kjempefint! Jeg er så dårlig til å lage mat, og klarer ikke komme på bra ting. Det har hjulpet en del på kostholdet mitt at jeg har fått matprat-appen så jeg kan se på handlelister mens jeg er i butikken, men det er jo ikke sånn at alt hjemmelaget er sunt heller... Sikkert bedre enn halvfabrikata da Nei, alt hjemmelaga er langt ifra usunt! og mye "sunt" er usunt det også.. så alt med måte Men jeg prøver å lage supersunne ting(ikke alltid såklart! Men prøver så godt det er mulig!). Neste helg tenkte jeg å lage sunne rislappet(laget av hjemmelaga grøt), så da kan jeg poste den her. Fikk veldig lyst på sjokladekake jeg, LENGE siden jeg har laget det....! Hjemmelaget er mye bedre enn pose, så da får jeg prøve meg på en sunn versjon en gang Såklart bedre enn halvfabrikata ja! Titusen ganger bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 3. februar 2012 #654 Del Skrevet 3. februar 2012 Tusen takk, jenter! Veldig fint å høre, at det er bra å holde stabil vekt de siste ukene. Selv om jeg ikke har gått ned litt til. Dere har jo rett. *prøve å ta det til seg*. Jeg hadde jo egentlig bestemt meg for at 60 var målet, stemmer det, men nå når jeg har sett at jeg faktisk klarer det har jeg lyst til litt til. Da jeg starta føltes det jo som en uoppnårlig drøm omtrent. Er veldig glad og stolt over å ha klart det, altså! Men jeg får prøve å tenke at det ikke gjør noe at det går sakte den siste biten. Det viktigste er jo å være sunn og frisk! Og treninga kommer nok til å hjelpe meg, i tillegg til at jeg er flink med kalorier hele uka unntatt fredag. Nå har jeg nemlig spist noe helt vilt med kalorier igjen. Etedag er skummelt! Men det gikk jo bra sist uke, og uka før der og der og der, tjihi! Tenkte kanskje å ta en Jillian-økt i morra hvis jeg orker (mao hvis utbrentheten tillater det). Kjempefint med oppskrifter, Monroe! Og jeg fant fullkornspita i frysedisken, yay! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Skrevet 4. februar 2012 #655 Del Skrevet 4. februar 2012 Glemte å svare Dragonfly på det med stølhet! Kjente det ikke så veldig i går, men i dag derimot! Pleier alltid bli stølest etter to dager. Kjenner det skikkelig i lår og rompe i dag. Spent på hvordan formen kommer til å være neste helg, hehe! Håper du er frisk snart og klar for trening! Du kommer nok fort inn i rutinene igjen! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovelyMonroe Skrevet 4. februar 2012 #656 Del Skrevet 4. februar 2012 Tusen takk, jenter! Veldig fint å høre, at det er bra å holde stabil vekt de siste ukene. Selv om jeg ikke har gått ned litt til. Dere har jo rett. *prøve å ta det til seg*. Jeg hadde jo egentlig bestemt meg for at 60 var målet, stemmer det, men nå når jeg har sett at jeg faktisk klarer det har jeg lyst til litt til. Da jeg starta føltes det jo som en uoppnårlig drøm omtrent. Er veldig glad og stolt over å ha klart det, altså! Men jeg får prøve å tenke at det ikke gjør noe at det går sakte den siste biten. Det viktigste er jo å være sunn og frisk! Og treninga kommer nok til å hjelpe meg, i tillegg til at jeg er flink med kalorier hele uka unntatt fredag. Nå har jeg nemlig spist noe helt vilt med kalorier igjen. Etedag er skummelt! Men det gikk jo bra sist uke, og uka før der og der og der, tjihi! Tenkte kanskje å ta en Jillian-økt i morra hvis jeg orker (mao hvis utbrentheten tillater det). Kjempefint med oppskrifter, Monroe! Og jeg fant fullkornspita i frysedisken, yay! Så bra du fant fullkornspitaene! Du kan også prøve å lage selv? Myyyye billigere, og bedre såklart! Tror jeg selv kommer til å tenke som deg når jeg når 57, det er lett for.. men gjør det du føler er best, jeg tror du har nok vett til å ikke gå ned mer enn det som er bra for deg, og skal jo gjerne noen kilo til før det skjer... tror du fint kan ligge på f.eks 58, men det er det du som vet best!! Flink er du iallefall Du er heldig som klarer å gå ned selvom du spiser mye på spisedagene da! jeg går bare opp da også blir alt ødelagt, så kan ikke ha noen spisedag egentlig.. eller, handler vel om prioriteringer men. Idag laget jeg havremelk!!!! Kjempegreit å bruke til å erstatte melk i matlaging og baking, og også super å ha over frokostblandingen! Når man lager selv koster altså 1 liter med havremelk den nette sum av 1,5 kr!!! ingenting slår jo det!!! Og det er enkelt og lage også, trenger bare vann og havregryn! Er jo noen som drikker dette, men siden jeg ikke har melkeallergi og elsker tine sin ekstra lett melk så drikker jeg den til vanlig, men kommer til å bruke havremelken til frokostblanding og ellers slike ting, og sjokomelk, og i smoothie osv! Den smakte ikke gale! Nå skal jeg lage meg mandelsmør(herregud, fått helt cravings på å lage alt mulig nå, supersunt,billig,gøy, og ikke minst fra bunnen av!). Mandelsmør(om man tilsetter salt og det man ellers måtte ønske) kan erstatte peanøttsmør og veldig mange synes mandelsmør smaker bedre enn peanøttsmør, og er såklart supersunt også! Det kan også brukes i mat, baking og til snacks! Og er vedlig enkelt og lage, på helsekosten koster en krukke med mandelsmør mellom 60-100 kr mens å lage selv koster 23kr(det det koster for en pose mandler). og da får du MYE mer! Herregud, får konsekvenser av å lage så mye mat(og jeg som er student i tilegg, lever godt studentliv isåfall...), for jeg har jo for mye mat nå! Har masse pai, både middag og skogsbærpai, så har jeg så lyst å lage hjemmelaget fiskegrateng, fullkornspita og jordbærsyltetøy(alt er jo så mye bedre hjemmelaget, og inneholder ikke sukker for min del!) HOHOHOHO. Men burde hatt større fryser isåfall... en fiskegrateng er jo middag for lang tid... sååå mye jeg vil lage Gleder meg til bestilling fra iherb(men får ikke bestilt før om to uker, og det er to uker i leveransetid så dvs jeg ikke får d før om en mnd). Da kan jeg lage SUNN SJOKOLADE, den er også slik at man ikke trenger mange bitene før det sier stopp fordi det har lav GI! Kan det bli bedre? Idag spiste jeg havregrynsgrøt av 50/50 havremelk og vann sammen med honning, kanel, bananbiter og rosiner, til frokost! Så spist jeg en banan til mellommåltid, og nå ista spiste jeg litt veggis-pai med deilig grov sennep til( ), sennep vil jeg OG prøve å lage! Også skal jeg på middagsbesøk til min mor og spise deilig ørret(skal da sløyfe tilbehør som sandefjordsmør og den slags, skal bare ha grønnsaker,fisk og maks en halv potet! Hun skal lage eplekake til dessert, men jeg sløyfer den... Skal ha meg pai og frukt/yoghurt til snæks idag! Hva skal dere spise i helgen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovelyMonroe Skrevet 4. februar 2012 #657 Del Skrevet 4. februar 2012 Gleder meg til frokost imorgen, da skal jeg lage disse bananpannekakene! http://superlivsstil.blogspot.com/2010/09/bananpannekaker-og-hjemmelaget.html Skal oppdatere på hva jeg synes om de når jeg har prøvd de ut! Namnam! Noen av ingridiensene sløyfer jeg, som kokosolje og hamppulver(har det ikke), også bruker jeg fullkornsris i istendefor quinoa,fordi jeg heller ikke har det, men sto man kunne bruke det! Digger å være sunn! :spise: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 4. februar 2012 #658 Del Skrevet 4. februar 2012 Nå klarer jeg ikke å dy meg lenger. Jeg må bare spørre deg LovelyMonroe, hvor finner du alle oppskriftene dine? Bruker du et spesielt nettsted eller finner du de forskjellige steder? Du skriver så mye om ting du har laget, som jeg aldri en gang har tenkt over at jeg kan lage selv. Og jeg laget forresten skogsbærpaien din, den var veldig god! Den blir nok laget igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dragonfly84 Skrevet 4. februar 2012 #659 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Nå klarer jeg ikke å dy meg lenger. Jeg må bare spørre deg LovelyMonroe, hvor finner du alle oppskriftene dine? Godt spørsmål! Jeg ser for meg at flere i denne tråden lager mat sånn som mamma gjør - "nå fikk jeg lyst til å lage mat. Da slumper jeg litt av dette og litt av det her og litt egenkomponerte greier, og så ble det kjempegodt, gitt!" Jeg står med oppskrift og svetter og banner en times tid før jeg får lagd noe som helst Endret 4. februar 2012 av Dragonfly84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LovelyMonroe Skrevet 4. februar 2012 #660 Del Skrevet 4. februar 2012 (endret) Nå klarer jeg ikke å dy meg lenger. Jeg må bare spørre deg LovelyMonroe, hvor finner du alle oppskriftene dine? Bruker du et spesielt nettsted eller finner du de forskjellige steder? Du skriver så mye om ting du har laget, som jeg aldri en gang har tenkt over at jeg kan lage selv. Og jeg laget forresten skogsbærpaien din, den var veldig god! Den blir nok laget igjen Godt spørsmål! Jeg ser for meg at flere i denne tråden lager mat sånn som mamma gjør - "nå fikk jeg lyst til å lage mat. Da slumper jeg litt av dette og litt av det her og litt egenkomponerte greier, og så ble det kjempegodt, gitt!" Jeg står med oppskrift og svetter og banner en times tid før jeg får lagd noe som helst Hihi skjønne dere er! Så bra du likte paien Thessie, hadde du smør i forresten? eller evnt gjorde din egen vri? Hehe, godt spørsmål ja! Jeg leser mye på nettet og finner mye flotte oppskrifter der, men som oftest finner jeg basisoppskriftene også putter jeg, som dragonfly egentlig sa, det jeg har og vil oppi, som jeg tror han passe bra sammen! Så har jeg en mamma som alltid har likt å lage mat, så jeg har vel alltid likt det selv også, men det var ikke før for kanskje et halvt år siden at jeg ble helt hekta på å lage mat, og å gjerne bruke det man kaller kjernesunn mat,supermat og rawfood. Jeg har ingenting imot å spise smør,fløte,sukker etc når jeg er hos noen eller får det servert! Men når jeg er hjemme på mitt eget kjøkken synes jeg at jeg liksågodt kan bruke det sunneste(og mest næringsrike) "som finnes". Prøver hvertfall å bytte ut smør, og fløte og den slags i mat. Når jeg får pakken min fra iHerb.com så får jeg mandelmel også(det kan man lage selv), og også mange produkter som er kjempegreit å ha i hus, og alle er sunne, 100%naturlige, og organiske. De fleste er også glutenfri og vegetarianer/veganer vennlig, selvom jeg ikke har noe imot å spise kjøtt og har heller ikke glutenallergi, er bare en del av produktene som har med den "bonusen". Prøver å bytte ut f.eks fløte og melk med havremelk og havrefløte(finnes mange typer melkerstatning,rismelk,soyamelk,kokosmelk osv), MEN til å drikke, brukes jeg Tine sin melk, for jeg har ikke melkeallergi og har ingenting imot melk! Synes bare det er greit akkurat i mat og bakeverk. Men, nå ble det litt digresjon her. Jeg lager vel mange av oppskriftene selv, gjerne utfira en basisoppskrift, eller så finner jeg gode sunne oppskrifter på nett! Er så utrolig mye godt man kan lage, og det er også mye billigere fordi man gjerne lager utav ting(f.eks kan man lage en slags parmesanost av gresskarkjerner...) noe som mange aldri har tenkt på før! Så, det er jammen gøy å teste ut slike ting! Anbefales! Hihi, ja...men dragonfly, det er ikke noe gale i å ikke være en mesterkokk på kjøkkenet, men viss du prøver å interesserer(misforstå meg rett) deg mer for mat, lese litt, lese matblogger... og ikke minst teste ut! tror alle og enhver kan bli flink på kjøkkenet, bare man vil og har tålmodighet nok Mange av mine venner sier til meg at: Nei, de har ikke tid og gidder ikke å lage mat fra bunnen av, og at det er jo bare så enkelt å kjøpe en pakke vanlig hvitt mel istedenfor å stresse med ditt og datt og blablabla. Men dette er helt opp til en hver, jeg synes det er MYE kjekkere/lettere å lage mat etter jeg "fikk dette" kostholdet. Før, for kanskje et år siden, så var jeg ikke i nærheten av så opptatt av mat og hva som faktisk var bra for kroppen min, og spiste f.eks vanlig hvitt mel, vanlig hvitt sukker( ) etc... men det gjør jeg ikke nå, og mange grunner til det! Høres og ser sikkert veldig komplisert ut det her, men det er det IKKE, er mye mer komplisert med "vanlig mat" eller hva jeg skal kalle det...og det er 110% sant! Høres også gjerne dyrere ut og lage mat med slike ingredienser, men det er MYE billigere. En pakke med sosikkekjerne har du jo i evigheter ikke sant, og ja, jeg er student og har spart mye på dette! TIL SIST MEN IKKE MINST!!!: VELDIG BRA MED SLIKT KOSTHOLD NÅR MAN SLANKER SEG!.... Og dette er jo et kosthold jeg vil ha hele livet, og ikke bare nå, så det er deilig å tenke på... deilig å tenke på at jeg kan bruke f.eks sukrin eller stevia som inneholder 0 kalorier og kan slippe å bruke hvitt sukker som er masse kalorier i, pluss at siden det inneholder 0 i GI så gjør det at det gjerne holder med de to sjokoladebitene du lagde og brukte sukrin som søtning, sukker har 63 i GI eller noe(??) og gjør at du bare vil ha mer,mer,mer,mer!. Stevia og sukrin(er bare eksempler,men disse jeg anbefaler, og yaconsirup) er 100% naturlige, og organiske, og kroppen gjenkjenner disse stoffene... det gjør den ikke med sukker, det er gift for kroppen. Ikke kjøp alt dette i norske helsekostbutikker(dyrt), kjøp fra iHerb.com. Kjempkjent og trofast side, billig er det og. Bare å spør ang den siden og hvilke av de veeeeeeeeldig mange produktene de har som er å anbefale ( er veldig mange forskjellige stevia feks osv...) Æsj, så flink jeg er med digresjoner......! Det var gøy at når alle i middagsbesøket til min mor spise sjokoladekake,twist,chips og eplekake, mens jeeeeeg, jeg spiste en skål med hj.laget skogsbærpai med bananbiter,mandler,rosiner,sosikkekjærner og vaniljeyoghurt på og jeg hadde ikke lyst på det de spiste engang, og ble akkurat sånn passe met... mens de spiste og spiste og måtte holde på magen etterpå fordi de hadde så vondt, også småklaget alle sammen litt(noe jeg tror vi gjør uten at vi vet det), om at man får litt dårlig samvittighet av så mye usunt osv. Hihi, velykket lørdag ihvertfall! Dere må prøve de bananpannekakene dere også til søndagsfrokost imorgen da! nomnom, og sunn frokost er det og! Så kan dere ta honning på f.eks, eller kanskje banan, eller vaniljeyoghurt? Viss dere ikke har quinoa,kan dere bruke fullkornsris. Og hvis dere ikke har kokosmel og bokhvete kan dere bare bruke vanlig mel, el fullkornsmel. Hampproteinpulver kan sløyfes. Til himalayasaltet kan dere bare bruke vanlig. Disse ingrediensene er gjerne litt "spesielle" så nå vet dere hvertfall hva dere kan erstatte de med Endret 4. februar 2012 av LovelyMonroe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå