Gå til innhold

Ned 5 kilo før jul


helenaa

Anbefalte innlegg

Gjest Thessie!

Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, er ikke så god på å ''lage min egen vri''. Du er utrolig flink LovelyMonroe. Du skulle jo laget din egen matblogg eller noe, så du fikk delt det med flere. Kom gjerne med flere oppskrifter her.

Og grunnen til at jeg postet innlegget om oppskriftene dine her, og ikke i sommerkropp-tråden, var selvfølgelig at jeg håper at jeg får bli med i denne tråden? Vet at dere helst vil ha så få med som mulig, men jeg må bare spørre :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, er ikke så god på å ''lage min egen vri''. Du er utrolig flink LovelyMonroe. Du skulle jo laget din egen matblogg eller noe, så du fikk delt det med flere. Kom gjerne med flere oppskrifter her.

Og grunnen til at jeg postet innlegget om oppskriftene dine her, og ikke i sommerkropp-tråden, var selvfølgelig at jeg håper at jeg får bli med i denne tråden? Vet at dere helst vil ha så få med som mulig, men jeg må bare spørre :gjeiper:

Endret litt på innlegget mitt idet du hadde postet, så muligens du kan lese gjennom det en gang til. hihi :gjeiper:

Joda, bare å joine det, Thessie! Koselig det da vel! :hjerte: Ja, har tenkt på det.. men nå fortiden har jeg så mye å gjøre at jeg må se det litt ann, men hadde jo vært en god ide... *nå har du fått meg på bloggtanker her....*! Jeg elsker nemlig å lese andres matblogger, veldig inspirerendes og kjekt for andre, og den som skriver den!

Noen som vet hvor det har blitt av 123sport?? :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje jeg kan lage meg en "oppskriftsbok" her inne, en egen tråd altså, med oppskrifter og bilder, og *håpehåpe* på tilbakemeldinger og sånn! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan! :-) Det er ikke sånn at vi kaster ut folk og er en teit klikk, altså! Bare at det i den tråden er så voldsomt mange, så det er ikke så lett å følge hverandre der! 123sport begynte også her, men vet ikke helt hvor det ble av henne.

Jeg er innom Sommerkroppen-tråden innimellom, og du er en av dem jeg har klart å få med meg at er der og hva du gjør! :-) Vi presenterte oss litt igjen for 123sport noen sider tilbake, så hvis du vil kan du jo gå tilbake og lese der. Ikke alle som gjorde det, da, husker ikke helt hvem i farta, hehe!

Jeg kjørte gode gamle "30 day shred" med Jillian Michaels i dag. Lenge siden sist jeg har tatt den videoen. Har alltid gjort Jillian-greier med 1.5 kg håndvekter, og nå gjorde jeg det med 2kg. Vektene skal ikke være så tunge, for man skal orke å holde på lenge, men jeg merka skikkelig forskjell med en halvkilo ekstra i hver hånd. Tok level 3, det siste nivået.

Men gøy jeg klarte det! Og den er fremdeles skikkelig slitsom! Det morsomme var at jeg klarte å gjøre alt "bad ass way" som er den vanskeligste versjonen av alle øvelsene nå, til og med nesten alle "travelling pushups" rette. (Uten knærne nedi). :-) Og at jeg etterpå tenkte "er det alt?" Og fikk lyst til å ta en video til. Men får prøve å tenke på utbrentheten også, det er ikke alltid jeg merker jeg er sliten før det på en måte er for seint, og jeg trenger energi neste uke med full boot camp! :trene:

Takk for oppskrifter, Monroe! Jeg er også veldig dårlig på matlaging, og kan ikke engang lage saus. Men det hjelper masse med tips! Liker å ha dem så detaljert som mulig, da. "Litt" kan lissom bety 5 desiliter og én teskje i mine øyne! :fnise:

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Klart du kan! :-) Det er ikke sånn at vi kaster ut folk og er en teit klikk, altså! Bare at det i den tråden er så voldsomt mange, så det er ikke så lett å følge hverandre der! 123sport begynte også her, men vet ikke helt hvor det ble av henne.

Jeg er innom Sommerkroppen-tråden innimellom, og du er en av dem jeg har klart å få med meg at er der og hva du gjør! :-) Vi presenterte oss litt igjen for 123sport noen sider tilbake, så hvis du vil kan du jo gå tilbake og lese der. Ikke alle som gjorde det, da, husker ikke helt hvem i farta, hehe!

Jeg kjørte gode gamle "30 day shred" med Jillian Michaels i dag. Lenge siden sist jeg har tatt den videoen. Har alltid gjort Jillian-greier med 1.5 kg håndvekter, og nå gjorde jeg det med 2kg. Vektene skal ikke være så tunge, for man skal orke å holde på lenge, men jeg merka skikkelig forskjell med en halvkilo ekstra i hver hånd. Tok level 3, det siste nivået.

Men gøy jeg klarte det! Og den er fremdeles skikkelig slitsom! Det morsomme var at jeg klarte å gjøre alt "bad ass way" som er den vanskeligste versjonen av alle øvelsene nå, til og med nesten alle "travelling pushups" rette. (Uten knærne nedi). :-) Og at jeg etterpå tenkte "er det alt?" Og fikk lyst til å ta en video til. Men får prøve å tenke på utbrentheten også, det er ikke alltid jeg merker jeg er sliten før det på en måte er for seint, og jeg trenger energi neste uke med full boot camp! :trene:

Takk for oppskrifter, Monroe! Jeg er også veldig dårlig på matlaging, og kan ikke engang lage saus. Men det hjelper masse med tips! Liker å ha dem så detaljert som mulig, da. "Litt" kan lissom bety 5 desiliter og én teskje i mine øyne! :fnise:

Jeg har lest det dere skrev om dere, kanskje jeg skal skrive litt om meg da.

For et par år siden, gikk jeg ned 15 kilo på 3 måneder. Det var ikke noe problem å holde seg nede, fram til for et år siden, da jeg gikk opp igjen alle kiloene grunnet litt familieproblemer.

Jeg er ganske overvektig. Veide 84.5 kg (og er 1.66 cm høy) da jeg begynte rett før jul og veier nå 82 kilo. Så det har ikke gått så veldig raskt. Men jeg trener mye. Forrige uke trente jeg 7 dager i uken, uken før det 6 ganger, men ligger vanligvis på 4. Kostholdet mitt har også bedret seg, men unner meg fortsatt litt godt av og til.

Rainbow, 2 kilo vekter til Jillian-videoen er kjempebra! Jeg trener selv til den av og til (har riktignok bare gjort level 1, da jeg bare tar den når jeg ikke har mulighet til å komme meg på treningssenteret) og det er tungt. Det er alltid like deilig når man klarer litt mer enn tidligere.

Endret av Thessie!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og grunnen til at jeg postet innlegget om oppskriftene dine her, og ikke i sommerkropp-tråden, var selvfølgelig at jeg håper at jeg får bli med i denne tråden? Vet at dere helst vil ha så få med som mulig, men jeg må bare spørre :gjeiper:

Klart det! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok..........aller først: PANNEKAKENE VAR DRIIIIIIIIIIIIIIITGODE!!!!! :spise::hakeslepp::hjerter:

Hel ubeskrivelig spesiell smak på de, kommer aldri til å bli vanlige pannekaker etter dette!!! Nesten som en sånn søt havresmak i.... ahhh, de var bare så gode! Men gjorde min lille twist på oppskriften igjen da.. så kan hende det var det, for brukte havremel istedenfor, også brukte jeg byggris for jeg følte det passet best til mtp på konsistens og form... FY FAEN! :hjerter:

Jorbærsorbeten ble også himla god! Jeg hadde bittelitt honning i, men jeg tror egentlig ikke det var vits for smakte bare den jorbærsøte smaken, og det var helt greit.. så tror ikke man trenger søtning pga jorbærene er så søte i seg selv! ... og det var SÅ godt sammen... men viss dere skal lage, husk å smak på pannekakene alene også, for å smake den njuuuudelige smaken, for når sorbeten kommer på blir den kanskje litt overdøvet, men greit å spise det sammen likevel, ha det litt på siden!...

Legger ved bilde og oppskrift(min vri), jeg!

Bananpannekaker. ca 3-4 pannekaker. Nok til 1-2 personer.

2 1/2 dl kokt quinoa eller byggris

2 egg

1 most banan

1 ss kokosolje eller rapsolje

5 ss havremel

1 ss kanel

1/2 ts kardemomme

1 ts himalayasalt

1 ts bakepulver

Mos bananene godt i en bolle, eller på et fat om dette er enklere, gjerne med en gaffel, men putt det da oppi en bakebolle etterpå. Deretter tilsetter du oljen og eggene, blandes sammen. Ha nå i de tørre ingrediensene, og rør godt om. Tilsett tilslutt guinoaen/risen. Deigen blir tykk og seig. Varm opp stekepannen og stek dem i rapsolje. Pannekakene skal ikke være så store og du får gjerne plass til 2-3 på en stekepanne. De er tykke og gode, ligner amerikanske pannekaker :)

Jeg lagde Jorbærsorbét som jeg spiste med, men du kan spise hjemmelaget mandelsmør eller peanøtt smør, eller hjemmelaget syltetøy til... det du vil! Yaconsirup skal også være godt til.

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Synes egentlig bananpannekakene høres litt kvalmende ut, men tror jeg skal prøve de allikevel. Tror egentlig det bare er tidligere retter laget med banan som gjør at jeg er litt skeptisk til ting laget av banan. Wooh, det ble en merkelig setning..

Men tror ideen din om å lage en egen tråd med oppskriftene, hadde vært en god ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og her. Bananpannekake med honning på og jorbærsorbet til(honning kan sløyfes) :)

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig bananpannekakene høres litt kvalmende ut, men tror jeg skal prøve de allikevel. Tror egentlig det bare er tidligere retter laget med banan som gjør at jeg er litt skeptisk til ting laget av banan. Wooh, det ble en merkelig setning..

Men tror ideen din om å lage en egen tråd med oppskriftene, hadde vært en god ide :)

Jeg trodde også de skulle bli det! Men helt egentlig, så smakte de ikke så mye banan, og jeg synes hvertfall ikke de var kvalmendes!! Jeg er ikke typen som liker mye søtt eller kvalmendes til frokost, men dette var en favoritt! Så... du liker den nok du også! Er jo ikke noe søtt i pannekakerøren, bare de gode ingrediensene som gir smak... mmm! Og jorbærsorbeten er ikke sånn veldig søt, den er mer syrlig... veldig veldig god til! Men prøv de ut Thessie, og se hva du synes! Anbefaler havremel og byggris(men nå har jeg ikke prøvd quionia eller annet mel da, men tror det var det som gav den spesielle smaken).

Ja, kanskje det! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeen annen ting, Natreen(i pulverform,flytendes form og som suketter) er ikke det jeg kaller søtning, heller ikke splenda. Det er nemlig laaaaaangt ifra naturlig og er så mye dritt puttet sammen slik at det skal gi en søt smak, da kan man mye heller spise hvitt vanlig sukker! Er så mye e-stoffer og alt mulig rart i slike kunstige søtninger, NATURLIGE søtninger er det kroppen vil ha. Natreen og den slags påvirker også blodsukkeret, det gjør ikke f.eks sukrin(den har GI=0, dette gjelder for stevia også). De kunstige går også gjennom flere kjemiske prosseser, akkurat som lightbrus.

Men nå skal ikke dette bli en mat-tråd!.. beklager så mye innlegg :)

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan kan sukrin ha 0 kcal? :klo: Jeg leste om det nå, og det står at det er sunnere enn aspartam og alt det der, men det er likevel 0 kcal... Blir så skeptisk til ting som ikke har kalorier.

Forresten, som du skrev i går eller når det var (jeg orker ikke skrive så innmari mye om dagen, sorry) så har du nok rett i at det har med interesse å gjøre! Jeg er ikke så fryktelig interessert i å lage mat. Eller, det er litt som med gitarspilling. Jeg skulle gjerne vært kjempeflink, men uten å øve. Men når det legges ut så mye spennende her så kanskje jeg tilbringer mer tid på kjøkkenet etter hvert :) Orka ikke å lage de vaflene til cardigan enda, men snart...! Gleder meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan sukrin ha 0 kcal? :klo: Jeg leste om det nå, og det står at det er sunnere enn aspartam og alt det der, men det er likevel 0 kcal... Blir så skeptisk til ting som ikke har kalorier.

Forresten, som du skrev i går eller når det var (jeg orker ikke skrive så innmari mye om dagen, sorry) så har du nok rett i at det har med interesse å gjøre! Jeg er ikke så fryktelig interessert i å lage mat. Eller, det er litt som med gitarspilling. Jeg skulle gjerne vært kjempeflink, men uten å øve. Men når det legges ut så mye spennende her så kanskje jeg tilbringer mer tid på kjøkkenet etter hvert :) Orka ikke å lage de vaflene til cardigan enda, men snart...! Gleder meg :)

Tror det er fordi det ikke er en sukkerart. Jeg blir i hvertfall ikke skeptisk til sukrin fordi det har null kalorier, ser ikke på det som noe "skummelt og uforklarlig". Legger ved ofte stilte spm ang sukrin fra funksjonellmat.no... kanskje du finner svar :) mye nyttig!

[b]Er Sukrin naturlig?

Ja, Erythritol (Sukrin) finnes naturlig i bl.a. pærer, druer, meloner og sopp, og har således blitt spist av oss mennesker i lang tid. I tillegg finnes det i fermenterte matvarerer, som ost, vin og soyasaus.

Er Sukrin det samme som Splenda (sukralose) eller aspartam?

Nei. Splenda og aspartam forekommer ikke i noen planter eller frukter, og er ikke naturlige. De er laboratorie-fremstilte stoffer som er flere hundre ganger så søte som sukker. De er så søte at det må tilsettes et kaloriholdig fyllstoff, vanligvis maltodextrin eller dextrose, for at det skal kunne brukes i hverdagen. Sukrin brukes i sin rene form.

Er Sukrin det samme som fruktose/fruktsukker?

Nei. Fruktose er en sukkerart med 400 kalorier per 100 gram, akkurat som vanlig sukker (sukrose). Sukrin er ikke en sukkerart og har 0 kalorier.

Er Sukrin karbohydrater?

Både ja og nei. Sukrin regnes som et karbohydrat, men oppførerer seg ikke som andre karbohydrater som sukker eller stivelse. Sukrin blir ikke benyttet som energi i kroppen, men utskilles ubrukt gjennom urinen. Du trenger derfor ikke regne med Sukrin når du teller karbohydrater. Dette gjør Sukrin velegnet ved lavkarbokosthold, og for alle som vil unngå unødvendige karbohydrater.

Hvorfor kan Sukrin gi en kald følelse i munnen?

Enkelte ganger kan du oppleve en «kald» følelse når du spiser Sukrin. Dette skjer i munnen når Sukrinkrystallene smelter på tungen. Når kornene smelter vil tungen føles litt kaldere en liten stund. Dette er helt ufarlig, og denne type kjølende effekt kjenner man også fra Xylitol og menthol.

Er Sukrin trygt om man har candidaoverfølsomhet?

Ja. Candidasoppen kan ikke nyttiggjøre seg av Sukrin.

Er Sukrin trygt om man har fruktosemalabsorpsjon?

Ja. Sukrin inneholder ikke fruktose, og blir heller ikke omdannet til fruktose på noen måte i kroppen.

Hvordan blir Sukrin fremstilt?

Sukrin lages gjennom fermentering (gjæring) av druesukker (glukose). Man tilsetter en bakteriekultur til glukose, som da blir omdannet til Erythritol. Dette er samme prosess som vin, ost og yoghurt går gjennom, og er helt naturlig.

Er Sukrin godkjent i Norge?

Ja, Sukrin (Erythritol) ble godkjent for EU (og Norge) sommeren 2006 etter en grundig vurdering. Det har vært på markedet i Japan siden 1990 og i USA siden 1997.

Hvor mange kalorier har Sukrin?

Sukrin har 0 kalorier. Til sammenligning har vanlig sukker (sukrose) 400 kalorier pr 100g. Kalorier er betegnelsen på hvor mye energi en matvare gir kroppen når den forbrennes. Når vi får i oss flere kalorier enn vi bruker, blir overskuddet lagret som fett.

Hva er sukkeralkoholer?

Sukkeralkoholer er en gruppe stoffer som opptrer i naturen. Kjemisk sett har de likheter med både sukker og alkohol, men på tross av navnet, er de ingen av delene. Sukrin er basert på en sukkeralkohol som heter Erythritol.

Hvordan er Sukrin forskjellig fra andre sukkeralkoholer.

Kroppen behandler Sukrin annerledes enn de andre sukkeralkoholene (xylitol, maltitol, sorbitol etc). Sukrin er det minste sukkeralkoholet vi kjenner, og blir tatt opp nesten fullstendig (90%) i tynntarmen, og skilt ut uforandret.

De andre sukkeralkoholene er større, og blir bare delvis absorbert i tynntarmen. De går derfor videre til tykktarmen, hvor de brytes ned av bakterier som produserer fettsyrer og gasser. Disse fettsyrene tas opp i kroppen som energi. I tillegg trekkes vann ut til tarmen (pga. osmotisk trykk), noe som kan føre til løs mage.

Sukrin skiller seg altså fra de andre sukkeralkoholene ved at det hverken gir energi eller mageubehag ved normal bruk.

Hvorfor står det: ”Skal ikke benyttes til produksjon av drikkevarer” på Sukrinposen?

EU har bestemt at sukkeralkoholer ikke skal benyttes i drikkevarer, fordi man lett kan få i seg større mengder ved å drikke enn ved å spise. Alle sukkeralkoholer går under samme lovgivning. Sukrin må derfor ha denne advarselen, selv om den er langt mindre problematisk enn andre sukkeralkoholer. I USA er derimot Sukrin tillatt i drikkevarer, og vi håper at dette også snart skjer i Europa.

Hva er holdbarheten på Sukrin?

Sukrin er merket med en «best før»-dato som er 3 år etter produksjon. I praksis har Sukrin tilnærmet ubegrenset holdbarhet, akkurat som vanlig sukker.

Kan jeg være helt sikker på at Sukrin er trygt å bruke?

En kritisk og grundig gjennomgang av alle forhold rundt Sukrin ble foretatt i 1998. Intet negativt ble funnet.

Her er konklusjonen på den 36 sider lange rapporten:

«The large body of published data supports the conclusion that the intake of erythritol would not be expected to cause adverse effects in humans under the conditions of its intended use in food.

The available studies demonstrate that erythritol is readily absorbed, is not systemically metabolized, and is rapidly excreted unchanged in the urine.

Moreover, erythritol occurs endogenously and naturally in the diet. Both animal toxicological studies and clinical studies have consistently demonstrated the safety of erythritol, even when consumed on a daily basis in high amounts. Based on the entire safety data package on erythritol, it is concluded that erythritol is safe for its intended use in food.»

(Food and Chemical Toxicology 36 (1998) 1139-1174)

Er Sukrin lov å spise om man følger jødiske eller islamske spiseregler?

Ja, Sukrin er sertifisert Kosher og Halal.

Hvordan er Sukrin bygget opp?

Sukrin er et 4-karbons lineært sukkeralkohol. Den kjemiske formelen er C4H10O4

Ja, vi er jo alle forskjellige, og noen interesserer seg rett og slett ikke så mye om mat, og det er det ingenting gale i! :) Men man vet jo aldri, man forandrer seg gjennom hele livet!

Endret av LovelyMonroe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det dere skrev om dere, kanskje jeg skal skrive litt om meg da.

For et par år siden, gikk jeg ned 15 kilo på 3 måneder. Det var ikke noe problem å holde seg nede, fram til for et år siden, da jeg gikk opp igjen alle kiloene grunnet litt familieproblemer.

Jeg er ganske overvektig. Veide 84.5 kg (og er 1.66 cm høy) da jeg begynte rett før jul og veier nå 82 kilo. Så det har ikke gått så veldig raskt. Men jeg trener mye. Forrige uke trente jeg 7 dager i uken, uken før det 6 ganger, men ligger vanligvis på 4. Kostholdet mitt har også bedret seg, men unner meg fortsatt litt godt av og til.

15 kilo på tre måneder??? Da må du ha tatt deg skikkelig i nakkeskinnet? Utrolig bra...! 1,25 ned i uken det!! :) Du sier du veide 84,5 og nå veier 82, det er jo kjempebra! Bare bra du ikke går ned kjempefort, viktig med langsiktige mål og en real kost og livsstilsendring. Og fire treninger i uken er veldig veldig bra! Fortsett sånn! Og å unne seg noe godt er bare viktig det, men lurest å begrense det til én dag i uka, men blir d for vanskelig kan man trappe sakte men sikkert ned :)

Velkommen i gjengen!

Ellers går det greit med meg. Jeg har tenkt det slik at, nå har jeg hatt en uke der jeg var syk og teller den da ikke som noen uke der jeg gikk ned, så har jeg hatt den uka som var og den gikk bra men bare en sånn "begynner uke", jeg tok ting litt sakte og prøvde å ikke overbelaste meg fordi jeg nettopp hadde blitt frisk, så da har jeg to uker igjen til jeg skal veie meg. Denne uken og neste. Så da satser jeg på fult kjør og skikkelig stå-på vilje hos meg selv! Har tenkt å kutte ut step'en som er på tirsdag og fredagene med å løpe mellom en halv og en mil på mølla. Så da blir det tilsammen 5 gruppetimer i uken og to egentreninger der jeg jogger på mølla eller ute, tror jeg får en god balanse mellom kondisjon og styrke da :) Ellers holder jeg et veldig greit kosthold føler jeg, men er til tider redd for å spise for mye sunt, for selvom det er sunt er det jo ikke bra med for mye mengder om man skal slanke seg, tror jeg må være litt ekstra hard nå på de siste vaaaanskelige kiloene. Men det går veldig fint! Idag til mellommåltid nr 1 har jeg spist litt under en halv boks med cottagecheese med et helt oppkuttet eple til og kanel over, så skal jeg spise fullkornspita med div grønnsaker til lunsj. Spiste havregryn til frokost.... tenkte å lage meg noe stekt tunfisk til middag, det er forferdelig godt! Men div tilbehør til!... Hvordan går det med kostholdet deres, og trives dere med det? Føler dere at dere nå som dere slanker dere, fint kan fortsette med den aktive livsstilen og det samme kostholdet(til en viss grad) resten av livet? :) Hva er deres tanker?

Jeg merker det veldig på motivasjonen og humøret nå når jeg veier meg bare en gang i måneden. Altså, grunnen til det sånn helt egentlig er fordi jeg trodde vekten min var helt på tulltur siden sist når jeg veide meg så viste den, helt seriøst, rundt 10 forskjellige tall når jeg gikk opp og ned på den ti ganger etterhverandre. Men, så her om dagen tok jeg forsekken til hunden min som var uåpna for å sjekke, den veide 15 kilo, og da kom det 15,1 på vekta(som stemmer), så da funker den vist likevel. planen var jo at rundt den 17.feb så skulle jeg kjøpe meg ny, en som virket. Men, nå funker den vist. Men jeg vil likevel vente til to uker før jeg gjør det fordi jeg merker at det er mye lettere å se om jeg faktisk har gått ned da, jeg synes det er vanskeligere på et vis å se det uke etter uke. Også ser man jo gjerne mer nedgang også, hihi. Vil i hvertfall anbefale det til dere om dere vil, men skjønner dere goooodt om dere vil veie dere en gang i uka fordi det gir en annen motivasjon, men ja, tror jeg skal fortsette med denne "én gang i mnd" veie greia :)

19.jan veide jeg 59,0. Så om jeg enda veier 59,0 den 17.feb(en mnd senere) så er jeg fornøyd, fordi jeg var syk en uke, og har hatt en litt "dårlig uke" etter det også, så ja.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ellers går det greit med meg. Jeg har tenkt det slik at, nå har jeg hatt en uke der jeg var syk og teller den da ikke som noen uke der jeg gikk ned, så har jeg hatt den uka som var og den gikk bra men bare en sånn "begynner uke", jeg tok ting litt sakte og prøvde å ikke overbelaste meg fordi jeg nettopp hadde blitt frisk, så da har jeg to uker igjen til jeg skal veie meg. Denne uken og neste.

(...)

Hvordan går det med kostholdet deres, og trives dere med det? Føler dere at dere nå som dere slanker dere, fint kan fortsette med den aktive livsstilen og det samme kostholdet(til en viss grad) resten av livet? :) Hva er deres tanker?

(...)

19.jan veide jeg 59,0. Så om jeg enda veier 59,0 den 17.feb(en mnd senere) så er jeg fornøyd, fordi jeg var syk en uke, og har hatt en litt "dårlig uke" etter det også, så ja.

Du er skikkelig flink! Jeg blir så utålmodig nå som jeg er sjuk. Tenker hele tida "Kanskje jeg orker å gå en liten tur, eller sykle litt på ergometersykkelen...", når jeg egentlig bare burde tenke at nå er jeg sjuk, da slapper jeg av, og så får jeg prøve igjen neste uke, og begynne veldig rolig, som du sier.

Akkurat nå går det ikke så bra med kostholdet, jeg prøver å få i meg nok av alt pga at jeg er sjuk, så jeg prøver å ikke bry meg så mye om kalorier. Har sendt kjæresten ut for å kjøpe masse frukt og grønt, hehe :) Så blir det hvert fall en del sunne kalorier!

Men sånn ellers går det temmelig bra med kostholdet. Jeg prøver å finne en middelvei jeg kan leve med. Jeg spiser mer grønnsaker og mindre sauser og sånt. Men noen ting må jeg få ha. F.eks. morgenkaffe med sukker og melk, den tar ingen livsstilsendring fra meg, den skal jeg ha. Så får sukker bare være så usunt det vil. Men jeg skal kjøpe sukrin, jeg googlet og fant en butikk ikke så veldig langt unna der jeg kan få tak i det :) Kanskje det funker i kaffe og te. Er stort sett der jeg bruker sukker. Ellers prøver jeg å gjøre endringer som jeg kan leve med. Fullkornsris og fullkornspasta er ikke vanskelig å leve med, nå foretrekker jeg det. Ekstra grønnsaker og salat er heller ikke vanskelig og tidkrevende. Jeg har også blitt flink til å tenke på hva måltidene inneholder og passe på at alle har litt protein i seg, sånn at blodsukkeret holder seg mer stabilt. Jeg begynner til og med å prøve å spise litt fisk, veldig forsiktig. Jeg liker egentlig ikke fisk. Eneste fisk jeg har likt var da jeg studerte utenlands og fikk servert panert flyndrefilet med tartarsaus til. Og da er det jo ikke så sunt mer.

Uansett, jeg merker at å holde på sånn som dette resten av livet - med å tenke kalorier hele tiden, få dårlig samvittighet av en vaffel, spise to riskaker om kvelden i stedet for "ordentlig mat" når jeg er sulten - det går ikke. Så jeg må finne mye mer mat som metter uten at det er kaloririkt, slik at jeg slipper å være sulten. Et annet problem er at jeg har lavt stoffskifte, og må ha regelmessige måltider for å holde blodsukkeret oppe, som kan føre til at jeg "må" spise selv om jeg ikke er sulten, for ikke å føle meg dårlig senere.

Det hjelper med tips i denne tråden, da, til sunne matalternativer! :) Og jeg har i hvert fall gjort store endringer. Før ble det ofte cola og potetgull både fem og seks kvelder i uka, nå er det en. Jeg tenker mye mer på hva det jeg putter i kroppen faktisk gjør med den.

Det er et tveegget sverd, det med å tenke på hva maten gjør med kroppen. Jeg merker jeg blir altfor opptatt av det. Jeg glemmer å høre på om kroppen er sulten eller sliten, og bare følger planen jeg har satt opp i hodet. Det er jo absolutt ikke bra for noen som er utbrent og ble sånn av å ikke høre på kroppen. Jeg merker også at så mye ekstra fokus på kroppen gjør at jeg faktisk blir mer misfornøyd med kroppen. Før tenkte jeg ikke så mye over kroppen, faktisk, jeg var stort sett fornøyd bortsett fra litt store "love handles". Men på 68 kg fordelt over 166 cm var jeg aldri stor. Nå som jeg vingler rundt på 62 kg har jeg mista mange centimeter over hele kroppen, men finner egentlig mer å være misfornøyd med. Derfor prøver jeg å snu tankene mine, og finne ting jeg er fornøyd med. Og for en som er vant til en utbrent kropp er det jammen mye å være fornøyd med! Jeg har en kropp som fungerer (bortsett fra nå som jeg er sjuk), jeg begynner å bli sterkere, tåle mer og orke mer, jeg har former og jeg får på meg 28"-bukser. Det er egentlig ganske så kult! :bolledeig:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fordi det ikke er en sukkerart. Jeg blir i hvertfall ikke skeptisk til sukrin fordi det har null kalorier, ser ikke på det som noe "skummelt og uforklarlig". Legger ved ofte stilte spm ang sukrin fra funksjonellmat.no... kanskje du finner svar :) mye nyttig!

(...)

Ja, vi er jo alle forskjellige, og noen interesserer seg rett og slett ikke så mye om mat, og det er det ingenting gale i! :) Men man vet jo aldri, man forandrer seg gjennom hele livet!

Takk! :) Jeg leste akkurat det da jeg googlet det, og det virker jo trygt! Så det må jeg teste ut. Hva syns du om stevia? Jeg har ikke turt å bruke det heller... Selv om nå hender det jeg til og med drikker fun light og sånt. Jeg hadde noen år der jeg unngikk ALT av aspartam og sånt etter å ha lest på dorway.com (en side som ble laget til minne om en som døde av aspartam), men nå er jeg ikke like opptatt av det lenger. :sjenert:

Ja, det er litt synd egentlig, for når jeg ser mamma på kjøkkenet tenker jeg at sånn vil jeg også klare! Men så gidder jeg ikke :gjeiper: Men jeg blir jo fryktelig stolt når jeg klarer å lage noe uten hjelp fra Toro. Håper du har rett, og jeg plutselig blir litt mer interessert i å lage mat! Det hadde gjort ting litt enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det dere skrev om dere, kanskje jeg skal skrive litt om meg da.

For et par år siden, gikk jeg ned 15 kilo på 3 måneder. Det var ikke noe problem å holde seg nede, fram til for et år siden, da jeg gikk opp igjen alle kiloene grunnet litt familieproblemer.

Jeg er ganske overvektig. Veide 84.5 kg (og er 1.66 cm høy) da jeg begynte rett før jul og veier nå 82 kilo. Så det har ikke gått så veldig raskt. Men jeg trener mye. Forrige uke trente jeg 7 dager i uken, uken før det 6 ganger, men ligger vanligvis på 4. Kostholdet mitt har også bedret seg, men unner meg fortsatt litt godt av og til.

Rainbow, 2 kilo vekter til Jillian-videoen er kjempebra! Jeg trener selv til den av og til (har riktignok bare gjort level 1, da jeg bare tar den når jeg ikke har mulighet til å komme meg på treningssenteret) og det er tungt. Det er alltid like deilig når man klarer litt mer enn tidligere.

Da vet du jo at du får det til! :biggrin: Jeg syns ikke at 2,5 kg siden jul er så lite, jeg :) Syns du er flink!

Det her skrev du egentlig til Rainbow men jeg svarer jeg også: Hvis du klarer level 1 er det veldig sannsynlig at du klarer level 2 også! :jepp: Det er ikke så stor forskjell på 1 og 2 etter min mening. 3 er verre... Men 2 er faktisk den morsomste, syns jeg. Og hvis man gjør øvelsene som Anita (hvis det er hun som er med på shred-videoene, går litt i surr for jeg har brukt flere av de der) gjør dem så går det hvert fall fint :) Bare tenkte å tipse deg hvis du vil ha litt å velge i! Jeg syns hvert fall det er gøyere hvis jeg ikke kan videoen utenat, men noen foretrekker jo det også, for da går det automatisk på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

15 kilo på tre måneder??? Da må du ha tatt deg skikkelig i nakkeskinnet? Utrolig bra...! 1,25 ned i uken det!! :) Du sier du veide 84,5 og nå veier 82, det er jo kjempebra! Bare bra du ikke går ned kjempefort, viktig med langsiktige mål og en real kost og livsstilsendring. Og fire treninger i uken er veldig veldig bra! Fortsett sånn! Og å unne seg noe godt er bare viktig det, men lurest å begrense det til én dag i uka, men blir d for vanskelig kan man trappe sakte men sikkert ned :)

Velkommen i gjengen!

Ellers går det greit med meg. Jeg har tenkt det slik at, nå har jeg hatt en uke der jeg var syk og teller den da ikke som noen uke der jeg gikk ned, så har jeg hatt den uka som var og den gikk bra men bare en sånn "begynner uke", jeg tok ting litt sakte og prøvde å ikke overbelaste meg fordi jeg nettopp hadde blitt frisk, så da har jeg to uker igjen til jeg skal veie meg. Denne uken og neste. Så da satser jeg på fult kjør og skikkelig stå-på vilje hos meg selv! Har tenkt å kutte ut step'en som er på tirsdag og fredagene med å løpe mellom en halv og en mil på mølla. Så da blir det tilsammen 5 gruppetimer i uken og to egentreninger der jeg jogger på mølla eller ute, tror jeg får en god balanse mellom kondisjon og styrke da :) Ellers holder jeg et veldig greit kosthold føler jeg, men er til tider redd for å spise for mye sunt, for selvom det er sunt er det jo ikke bra med for mye mengder om man skal slanke seg, tror jeg må være litt ekstra hard nå på de siste vaaaanskelige kiloene. Men det går veldig fint! Idag til mellommåltid nr 1 har jeg spist litt under en halv boks med cottagecheese med et helt oppkuttet eple til og kanel over, så skal jeg spise fullkornspita med div grønnsaker til lunsj. Spiste havregryn til frokost.... tenkte å lage meg noe stekt tunfisk til middag, det er forferdelig godt! Men div tilbehør til!... Hvordan går det med kostholdet deres, og trives dere med det? Føler dere at dere nå som dere slanker dere, fint kan fortsette med den aktive livsstilen og det samme kostholdet(til en viss grad) resten av livet? :) Hva er deres tanker?

Jeg merker det veldig på motivasjonen og humøret nå når jeg veier meg bare en gang i måneden. Altså, grunnen til det sånn helt egentlig er fordi jeg trodde vekten min var helt på tulltur siden sist når jeg veide meg så viste den, helt seriøst, rundt 10 forskjellige tall når jeg gikk opp og ned på den ti ganger etterhverandre. Men, så her om dagen tok jeg forsekken til hunden min som var uåpna for å sjekke, den veide 15 kilo, og da kom det 15,1 på vekta(som stemmer), så da funker den vist likevel. planen var jo at rundt den 17.feb så skulle jeg kjøpe meg ny, en som virket. Men, nå funker den vist. Men jeg vil likevel vente til to uker før jeg gjør det fordi jeg merker at det er mye lettere å se om jeg faktisk har gått ned da, jeg synes det er vanskeligere på et vis å se det uke etter uke. Også ser man jo gjerne mer nedgang også, hihi. Vil i hvertfall anbefale det til dere om dere vil, men skjønner dere goooodt om dere vil veie dere en gang i uka fordi det gir en annen motivasjon, men ja, tror jeg skal fortsette med denne "én gang i mnd" veie greia :)

19.jan veide jeg 59,0. Så om jeg enda veier 59,0 den 17.feb(en mnd senere) så er jeg fornøyd, fordi jeg var syk en uke, og har hatt en litt "dårlig uke" etter det også, så ja.

:)

Det er ikke sånn at jeg spiser snop og sånn hver dag. Vanligvis bare på lørdager, eller fredager. Men dersom jeg spiser noe usunt på en tirsdag, så ser ikke jeg på det som en krise. Da spiser jeg bare noe ekstra sunt senere på dagen, slik at jeg allikevel ikke får i meg mer kcalorier enn jeg skal.

Det er sikker lurt å veie seg litt sjeldnere. Da får du se framgangen skikkelig. Du veier jo forskjellig fra dag til dag, så hvis man er uheldig når man veier seg en dag i uken, så viser ikke vekten noe spesiell nedgang. Jeg veier meg vanligvis annenhver uke, og merker at det er greit for min del. Jeg klarer ikke å vente lenger enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...