Gå til innhold

Bleke rotfylt tann


Tralla la

Anbefalte innlegg

Jeg har en rotfylt fortann som er blitt gulere med årene. Såvidt jeg har skjønt kan tannlegen bleke den ved å fylle den på nytt.

Er det noen som har gjort dette som kan fortelle litt om hvordan det var? Tar behandlingen lang tid, hvor mye betalte du?

Edit: Glemte å spørre om dette er noe min vanlige tannlege kan gjøre, eller om jeg må til en kosmetisk spesialklinikk?

Endret av Tralla la
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring med det selv, men dattera mi på 8 slo løs ei fortann og måtte rotfylle den. Hun var til en tannlege som er spesialist i rotfyllinger, og tannlegen sa at hvis tanna ble misfarget med årene, så kunne hun gå inn i tannen og legge inn bleking. Denne blekinga skal ligge i ei stund, for så å fjernes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest rotfylling

Jeg har en rotfylt fortann som er blitt gulere med årene. Såvidt jeg har skjønt kan tannlegen bleke den ved å fylle den på nytt.

Er det noen som har gjort dette som kan fortelle litt om hvordan det var? Tar behandlingen lang tid, hvor mye betalte du?

Edit: Glemte å spørre om dette er noe min vanlige tannlege kan gjøre, eller om jeg må til en kosmetisk spesialklinikk?

For å gjøre tannen lysere kan man foretå en såkalt internbleking av den rotfylte tannen. Det vil at man borrer ut fyllingen i tannen og legger i et blekemiddel. Du går med dette blekemiddelet i ca.1 uke (eller til du er fornøyd med lyshetsgraden, dvs det kan ta kortere tid), og så fjerner man blekemiddelet og tetter igjen. Det kan være aktuelt å gå flere runder med blekemiddel for å få tannen lysere.

Din vanlige tannlege bør kunne gjøre denne behandlingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...