Gå til innhold

Kan noen virkelig spise akkurat det de vil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i matbutikk, og blir alltid like overrasket når kunder kommer og kjøper både sjokolade, chips og smågodt. Og her snakker vi om såkalte tynne personer. Det er ikke engangskunder, men faste. De har rett og slett "perfekt" kropp. Likevel kjøper de snop til de grader. Trener disse folkene beinhardt, eller har de super forbrenning? Dette gjelder både menn og kvinner.

Fram til jeg var 30 (og vel så det) kunne jeg spise akkurat hva jeg ville, og så mye jeg ønsket, uten å legge på meg et gram. Før jeg fikk mitt første barn veide jeg 55 kg (er litt over 170 høy). Og da jeg var yngre ønsket jeg å legge på meg...

Det var gøy så lenge det varte, nå må jeg passe meg som alle andre, og jeg tror på mange måter mennesker som "alltid" har vært tynne, har ekstra vanskelig for å trives når man får en rundere kroppsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Noen av oss er født med ubalanse i sultsenteret i hjernen, og da er det svært vanskelig å holde seg på et lavt matinntak. Vanskeligere enn "normale" folk kan forestille seg. Det skal jernvilje til for å være frivillig sulten i et år. Den jernviljen er jeg i besittelse av.

Jeg har lest flere steder at en slik ubalanse er årsaken til overvekt hos en del. Og jeg har virkelig full sympati med dem som har det slik. Jeg vet med meg selv at jeg IKKE hadde klart å holde meg slank dersom det hadde måttet innebære at jeg var konstant sulten. En sånn selvdisiplin og jernvilje er jeg rett og slett ikke i besittelse av. Jeg har noen ganger tenkt at jeg er evig takknemlig for at jeg har en kropp som rett og slett sier stopp når jeg er mett, og at jeg dessuten så å si aldri har lyst på potetgull og slike ting. Hadde det ikke vært for dette, ville jeg nok ha vært kraftig overvektig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å være ufrivillig undervektig men ikke ufrivillig overvektig? Utdyp gjerne den litt.

Jeg er overvektig, men er aldri spydig mot slanke/undervektige. Jeg opplever heller ikke at slanke/undervektige er spydig mot meg, annet enn mot overvektige generelt på nettforum som KG og ellers i media. Det samme med slanke/undervektige.

Litt usikker på hva du ønsker jeg skal utdype. Lurer du på om jeg mener det ikke går ann å være ufrivillig overvektig? Selvsagt fører enkelte sykdommer og enkelte medisiner til ufrivillig overvekt - men når man diskuterer her, ser det ut til at 98% av overvektige er HELT uten skyld i det selv ;)

Jeg er heller aldri spydig mot overvektige, jeg sier aldri meningen min når venninnene mine diskuterer overvekten sin heller. (Det er kun her inne, jeg sier det jeg virkelig mener). Dette er ikke fordi jeg er en falsk venn, men jeg vet jeg kommer til å treffe så ømme punkter hos mine overvektige venninner ved å si ting direkte, derfor velger jeg å ikke si noe.

Selv har jeg fått veldig mange spydigheter oppigjennom ungdomstiden fordi jeg var så tynn. Nå er jeg helt normalt tynn og jeg er stolt av kroppen min.

(men jeg klarer ikke helt å vokse ifra meg følelsen av å "gotte" meg litt på klassefester, når jeg ser hvordan de som var styggest mot meg på ungdomsskolen ser ut i dag....Jeg sier ingenting, men det gir meg en god følelse den dag i dag..) Og nå vet jeg jo at de sa det av misunnelse - dengang såret det bare.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du du får i deg mindre kalorier enn det du forbrenner så sier det seg selv at du ikke går opp i vekt, men karbohydrater bidrar til vektoppgang fordi matlysten øker. Da blir det feil å si at karbohydrater ikke er en årsak til vektoppgang.

Merkelig, jeg har mye karbo i mine matvarer, bla. ris, pasta ol, men jeg blir ikke noe mer sulten av det. Det er ikke normalt å bli sulten av karbohydrater, da er det noe galt med med kroppen til som blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva du ønsker jeg skal utdype. Lurer du på om jeg mener det ikke går ann å være ufrivillig overvektig? Selvsagt fører enkelte sykdommer og enkelte medisiner til ufrivillig overvekt - men når man diskuterer her, ser det ut til at 98% av overvektige er HELT uten skyld i det selv ;)

Hvor mange overvektige som er skyld i det selv vet jeg ikke, så det er ingen vits for meg å spekulere i det. Men kan det ikke tenkes at de overvektige som er det fordi de spiser junk og sliter sofaen ikke har noe behov for å svare i slike tråder? Jeg selv er overvektig uten å være noen matmons (og jeg gidder ikke beskrive hva jeg spiser daglig for å overbevise dem som likevel ikke vil tro meg), og derfor føler jeg sterkt behov for å opplyse de uvitende om at det ER ikke så enkelt som å la være å spise sjokolade og drikke cola så blir man slank. Jeg drikker aldri cola og spiser sjokolade svært sjelden (påske og jul, stort sett), likevel er jeg overvektig. Hos noen av oss har overvekten helt andre årsaker enn overspising. Og om noen ser meg spise sjokolade på påskefjellet så tenker nok mange sitt: Det er jammen ikke rart hun er feit, hun spiser jo sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg har mye karbo i mine matvarer, bla. ris, pasta ol, men jeg blir ikke noe mer sulten av det. Det er ikke normalt å bli sulten av karbohydrater, da er det noe galt med med kroppen til som blir det.

Men ifølge mange på KG så fungerer jo alle kropper likt, så hvordan går det an?

Mange opplever at karbohydrater gir dem økt sultfølelse. Vi er ulike. Så enkelt er det faktisk, selv om mange nekter febrilsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange overvektige som er skyld i det selv vet jeg ikke, så det er ingen vits for meg å spekulere i det. Men kan det ikke tenkes at de overvektige som er det fordi de spiser junk og sliter sofaen ikke har noe behov for å svare i slike tråder? Jeg selv er overvektig uten å være noen matmons (og jeg gidder ikke beskrive hva jeg spiser daglig for å overbevise dem som likevel ikke vil tro meg), og derfor føler jeg sterkt behov for å opplyse de uvitende om at det ER ikke så enkelt som å la være å spise sjokolade og drikke cola så blir man slank. Jeg drikker aldri cola og spiser sjokolade svært sjelden (påske og jul, stort sett), likevel er jeg overvektig. Hos noen av oss har overvekten helt andre årsaker enn overspising. Og om noen ser meg spise sjokolade på påskefjellet så tenker nok mange sitt: Det er jammen ikke rart hun er feit, hun spiser jo sjokolade.

Og hvilke årsaker er det overvekten har hos dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilke årsaker er det overvekten har hos dere da?

:ler:

Skal jeg repetere trådens innhold for deg? Eller orker du å lese gjennom den selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Men ifølge mange på KG så fungerer jo alle kropper likt, så hvordan går det an?

Det kommer jo litt an på hva du legger i det når du sier at mange mener at alle kropper fungerer likt også, da. For de aller fleste er vel klar over at at dess høyere man er, dess tyngre man er, dess større muskelmasse man har - dess høyere basalforbrenning har man. Så på den måten fungerer jo kropper ulikt.

Jeg er for øvrig en av dem som innbiller meg at alle kropper fungerer likt når det gjelder stoffskifte/metabolisme, sånn at det nettopp bare er de faktorene jeg nevner over, samt aktivititetsnivå, som skiller dem med lav forbrenning fra dem med høy forbrenning. (Med unntak av når ulike sykdommer/diagnoser spiller inn, selvfølgelig.)

Uansett finnes det garantert et "fasitsvar" på spørsmålet om hvorvidt det er sånn at mennesker har ulik forbrenning om man korrigerer for variablene ovenfor. Skulle ønske at noen kunne bidra med lenker til studier innenfor dette. :)

Endret av Ludovie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest hele tråden.

Energi forsvinner ikke på mystisk vis, enten blir den tatt opp av kroppen eller forbrent gjennom aktivitet og basalt behov. Inntar du for mye energi vil den lagre seg på kroppen.

Det at man er overvektig betyr ikke at man ikke er underordnet naturlover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og derfor føler jeg sterkt behov for å opplyse de uvitende om at det ER ikke så enkelt som å la være å spise sjokolade og drikke cola så blir man slank. Jeg drikker aldri cola og spiser sjokolade svært sjelden (påske og jul, stort sett), likevel er jeg overvektig. Hos noen av oss har overvekten helt andre årsaker enn overspising.

Er det noen som har påstått at man kun kan bli overvektig av sjokolade og cola, da? Eller av junk? Selvfølgelig er det ikke så enkelt som å kutte ut sjokolade og cola for å gå ned i vekt, hadde det vært så enkelt hadde det jo vært en fryd å slanke seg!

Man trenger ikke overspise for å bli overvektig heller. Man trenger bare å spise mer enn man forbrenner. Man kan få i seg flere hundre kalorier enn nødvendig per dag uten å overspise, selv om man spiser sunt. Og det med NORMAL forbrenning. Bare et par brødskiver ekstra hver dag kan utgjøre ganske mye...

Uansett skjønner jeg ikke hvorfor dette har blitt en tråd som plutselig handler om overvektige som sliter med å gå ned i vekt? Det er jo ikke det dette handler om? Det handler om påstanden om at noen tynne kan spise hva de vil uten å gå opp. Og ja, det stemmer faktisk, enkelt og greit fordi en del tynne/slanke/whatever ØNSKER å spise den samme mengden mat som de forbrenner. De har altså ikke høyere forbrenning enn oss andre, de bare spiser en annen mengde. denne tråden er jo et glimrende eksempel på at hva folk VIL spise varierer sterkt, det samme med hva folk anser som mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange overvektige som er skyld i det selv vet jeg ikke, så det er ingen vits for meg å spekulere i det. Men kan det ikke tenkes at de overvektige som er det fordi de spiser junk og sliter sofaen ikke har noe behov for å svare i slike tråder? Jeg selv er overvektig uten å være noen matmons (og jeg gidder ikke beskrive hva jeg spiser daglig for å overbevise dem som likevel ikke vil tro meg), og derfor føler jeg sterkt behov for å opplyse de uvitende om at det ER ikke så enkelt som å la være å spise sjokolade og drikke cola så blir man slank. Jeg drikker aldri cola og spiser sjokolade svært sjelden (påske og jul, stort sett), likevel er jeg overvektig. Hos noen av oss har overvekten helt andre årsaker enn overspising. Og om noen ser meg spise sjokolade på påskefjellet så tenker nok mange sitt: Det er jammen ikke rart hun er feit, hun spiser jo sjokolade.

Jeg kjenner ikke deg, eller vet noe om dine vaner... (derfor blir dette litt tipping....) Men la oss si det slik at du går sammen med meg i tre mnd og gjøre AKKURAT som jeg gjør. Spiser og drikker akkurat det samme, trener akkurat like "hardt" som meg, er akkurat så aktiv som meg i hverdagen. Hvis du da - etter 3 mnd ikke har gått ned en kg vil jeg så absolutt tro at det er en annen grunn til din overvekt. Men siden jeg sitter her, og ikke aner hva du mener med å ikke være en matmons, får jeg disse tankene.

Det hjelper ikke å sette opp en matliste heller. For det første, er en liste ganske intetsigende. (Den sier ingenting om eieren smugspiser, putter i seg litt under matlaging osv). Itillegg sier en slik liste ikke noe om trening og aktivitet.

Det kan heller ikke bedømmes utifra hva som blir oppgitt som trening. Jeg tror den daglige aktiviteten er vel så viktig.

Ikke oppfatt dette som et angrep på deg som jeg har sitert. Som jeg begynte med - jeg vet ingenting om deg... Men akkurat derfor er det vanskelig å vite hva du mener med et normalt kosthold - ja, akkurat like vanskelig som det er for deg og å vite hvor mye jeg spiser daglig....og hva jeg anser som mye...

Jeg er heller ikke ute etter å angripe overvektige, folk må være akkurat som de vil for meg - men la bare være å sutre om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, det stemmer faktisk, enkelt og greit fordi en del tynne/slanke/whatever ØNSKER å spise den samme mengden mat som de forbrenner. De har altså ikke høyere forbrenning enn oss andre, de bare spiser en annen mengde. denne tråden er jo et glimrende eksempel på at hva folk VIL spise varierer sterkt, det samme med hva folk anser som mye.

Dette stemmer for min del. For JA, jeg spiser pizza, kake og potetgull, og jeg drikker øl. Men poenget er at det er uhyre sjeldent, og utelukkende i sosiale sammenhenger. Og dermed tror enkelte at jeg kan spise hva jeg vil uten å legge på meg. Men sannheten er at jeg spiser svært lite, og dessuten stort sett bare kalorifattig kost (ettersom det er dette jeg vanligvis liker best) når jeg er hjemme. Pizza, øl, kaker, og hva jeg ellers måtte få i meg på fest, utgjør en SVÆRT liten del av kostholdet mitt. Så ja, jeg er slank og spiser av og til pizza, potetgull og sånt. Allikevel, hvis jeg hadde spist mye av det, ville jeg garantert vært feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror også det går mye på hva folk legger i begrepene "mye" og "lite", både i forhold til matinntak og trening. Jeg la på meg en god del da jeg bodde sammen med ei venninne, vi lagde mye god mat sammen, og satt mye å så på tv. Hun la ikke på seg et gram. Men så spiste jeg alltid større porsjoner, alltid mer av snacks, og ett måltid mer enn henne hver dag.

Da disse kiloene skulle av, måtte jeg telle kalorier. Og har blitt veldig overrasket flere ganger over hvor kaloririkt vanlige, sunne matvarer kan være. På enkelte ting, som f.eks. pasta, ble plutselig en porsjon minmalt i forhold til hva jeg hadde ansett som en porsjon tidligere. Så selv om man ikke spiser mye usunt, kan man fortsatt få i seg for mye mat!

Og ofte legger man jo ikke på seg alt på 1-2-3 heller. Så lenge man ligger litt over det man faktisk skal ha, blir det kiloer av det etterhvert. Ett enkelt eksempel: si manligger 200 kalorier over det man skal ha daglig. Dette er ikke så mye, ett par knekkebrød med pålegg, en stor brødskive med kaloririkt pålegg, etc. En kilo fett, tilsvarer ca 7000 kalorier. Dette ekstra pr dag, gir 1400 kalorier ekstra pr uke. 7000/1400=5, altså med dette inntaket tar det 5 uker å legge på seg en kilo fett. På ett år kan man da legge på seg 10 kilo, uten å hverken overspise eller spise usunt, bare ved det lille ekstra matinntaket.

Og det går for det samme med trening, jeg kjenner mange som sier at de selv er aktive. De mener at jeg er for aktiv når jeg sier hvor aktiv jeg er, noe jeg absolutt ikke er! Trener man tre ganger i uken, ser man kanskje på seg selv som en aktiv person i forhold til noen som ikke trener noe. Men som flere har påpekt, hverdagsaktivitet har også stor betydning, trappegåing, rastløshet, jobbhverdag, osv. Hvis det stemmer som ble nevnt tidligere i tråden om at rastløse personer har et ekstra daglig kaloriforbruk på 200 kcal, vil en rastløse personen ikke legge på seg de 10 kiloene i året som i forrige eksempelet mitt. Selv om denne personen ikke trener et sekund mer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg har mye karbo i mine matvarer, bla. ris, pasta ol, men jeg blir ikke noe mer sulten av det. Det er ikke normalt å bli sulten av karbohydrater, da er det noe galt med med kroppen til som blir det.

Du har jo fullstendig misforstått.

For å finne ut av det så må du jo først øke inntak av proteiner og spise mindre av karbohydrater i noen uker, først da vil du merke at sultfølelsen reduseres.

Når du spiser karbohydrater som f,eks. brød og pasta så faller blodsukkeret rakst tilbake og det er dette som gir oss sultfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det går mye på hva folk legger i begrepene "mye" og "lite", både i forhold til matinntak og trening. Jeg la på meg en god del da jeg bodde sammen med ei venninne, vi lagde mye god mat sammen, og satt mye å så på tv. Hun la ikke på seg et gram. Men så spiste jeg alltid større porsjoner, alltid mer av snacks, og ett måltid mer enn henne hver dag.

Da disse kiloene skulle av, måtte jeg telle kalorier. Og har blitt veldig overrasket flere ganger over hvor kaloririkt vanlige, sunne matvarer kan være. På enkelte ting, som f.eks. pasta, ble plutselig en porsjon minmalt i forhold til hva jeg hadde ansett som en porsjon tidligere. Så selv om man ikke spiser mye usunt, kan man fortsatt få i seg for mye mat!

Og ofte legger man jo ikke på seg alt på 1-2-3 heller. Så lenge man ligger litt over det man faktisk skal ha, blir det kiloer av det etterhvert. Ett enkelt eksempel: si manligger 200 kalorier over det man skal ha daglig. Dette er ikke så mye, ett par knekkebrød med pålegg, en stor brødskive med kaloririkt pålegg, etc. En kilo fett, tilsvarer ca 7000 kalorier. Dette ekstra pr dag, gir 1400 kalorier ekstra pr uke. 7000/1400=5, altså med dette inntaket tar det 5 uker å legge på seg en kilo fett. På ett år kan man da legge på seg 10 kilo, uten å hverken overspise eller spise usunt, bare ved det lille ekstra matinntaket.

Og det går for det samme med trening, jeg kjenner mange som sier at de selv er aktive. De mener at jeg er for aktiv når jeg sier hvor aktiv jeg er, noe jeg absolutt ikke er! Trener man tre ganger i uken, ser man kanskje på seg selv som en aktiv person i forhold til noen som ikke trener noe. Men som flere har påpekt, hverdagsaktivitet har også stor betydning, trappegåing, rastløshet, jobbhverdag, osv. Hvis det stemmer som ble nevnt tidligere i tråden om at rastløse personer har et ekstra daglig kaloriforbruk på 200 kcal, vil en rastløse personen ikke legge på seg de 10 kiloene i året som i forrige eksempelet mitt. Selv om denne personen ikke trener et sekund mer.

Fantastisk godt innlegg, her har mange noe å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.8.2011 den 0.10, Coarvi skrev:

slettet

Endret av soffapute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som alltid har vært høy og tynn. Hun har spist masse mat, i form av småspising hele tiden. Likevel har hun hatt stabil vekt. Men nå i sommer har hun faktisk gått opp nesten 6 kg, rett og slett pga mye mat. Og det er ikke snakk om kjempeporsjoner, men småspising her og der. F.eks kan hun ta seg fem brunostskiver, for så å ta seg litt middagsrester osv. Hun har alltid vært høy og tynn, likevel har hun altså gått opp i vekt. Greien er at man ikke kan se det på henne, da hun har en slank og høy figur. 5 kg fra eller til spiller ingen rolle, da hun rett og slett ikke har noen særlige former. Jeg derimot er lav med både hofter og rumpe. Dersom jeg ikke passer på hva jeg putter i munnen, eser jeg rett og slett ut i lårene og rumpen. Har hørt at høyde kan ha noe å si for forbrenningen, vet dog ikke om dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet til TS var; "Kan vi spise hva vi vil uten å lege på oss", og svaret er ja. Noen av oss kan det.

Ja, men dere betyr ikke at dere har høy forbrenning av den grunn. ;) Det trenger bare å bety, som sagt ørten ganger før i denne tråden, at det dere mener med "hva vi vil" fortsatt er like mye som et normalt menneske forbrenner i løpet av en dag. Jeg spiser selv alltid større middags/lunsjporsjoner enn de fleste andre, og føler at jeg trykker i meg altfor mye mat i sosiale sammenhenger sammenlignet med venner som kanskje spiser halvparten. Men jeg spiser fortsatt ikke mer enn jeg (med normal forbrenning) forbrenner.

At dine porsjoner er større enn andres betyr altså ikke nødvendigvis at du spiser mer kalorier enn dem i løpet av hverdagen (eller kanskje du gjør det, men er mer aktiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at høyde kan ha noe å si for forbrenningen, vet dog ikke om dette stemmer.

Klart det har noe å si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...