Gå til innhold

Snart 4 ukers baby


Meg88

Anbefalte innlegg

Hei alle:-)

1) Vår datter på snart fire uker sover urolig og lite sammenhengende på natten. Det er vel noe man må regne med og noe som hører spedbarnstiden til, men etter tre netter på rad med minimalt med søvn for hele familien må jeg ty til råd fra dere.

Er det for tidlig å prøve innføre en form for rutine allerede nå? Bortsett fra å puppe når hun gir uttrykk for det (ca. hver 3.time) sover hun hele dagen igjennom. Men så snart kvelden nærmer seg, er hun LYS våken. I går var hun våken fra kl. 7 på kvelden til nesten 4 på natten uten søvn... er noe galt? Ammingen har gått supert hele tiden, men på natten tuller hun bare. Noen ganger begynner hun til og med å skrike med puppen i munnen. Dette gjør meg svært urolig, og jeg er redd noe er galt. Flere som opplever det samme? :sovne: :kgbaby:

2) På sykehuset sa de at avføringen ville ta av etterhvert og at det kom sjeldnere og sjeldnere. Når er dette vanlig? Jenten vår har nemnlig fremdeles mange, mange bæsjebleier om dagen. Hvor vanlig er dette i fire ukers alder? Og skifter dere på babyen før eller etter amming? Jeg pleier som regel å skifte bleie i sammenheng med amming, slik at jeg vet at det aldri går mer enn 2-3 timer mellom hvert skift. På sykehuset huser jeg de alltid ba meg skifte på henne før jeg ammet. Men da slår det aldri feil at hun bæsjer akkurat i det jeg skal legge på ny bleie - fy så mye gris det blir på stellebordet c",) Men hvis jeg skifter før hun får mat, blir det ofte mye skrik og uroligheter på stellebordet, så jeg vet ikke hva som er best jeg. Har dere noen triks? :sjenert:

Tusen takk for svar! Man blir vel litt hysterisk som førstegangsfødende :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig at relativt nyfødte sover usammenhengende og urolig om natten.

Grunnen til at hun skriker med puppen i munnen kan kanskje være luft i magen, - kan lett sette seg luft her og der når man er liten og nylagd og er helt vanligOm du tror dette kan være en årsak og det ikke fungerer å få henne til å rape godt - kan du prøve å gi barnet en teskje fennikkelte før hun skal spise.

Når det gjelder sitt eget behov for søvn, foreslår jeg at du slenger deg nedpå mens barnet sover om dagen.

Jeg er ikke noe for å forsøke å innføre strenge rutiner, men jeg har hjulpet mine egne barn med å finne sine rutiner ved at jeg alltid gikk ut og trillet (enten tur eller på butikken) en eller annen gang på formiddagen, slik at de sovnet i vogna. Hadde barnet tatt sin første lur f.eks fra 7-9 - så gikk jeg ut rundt 11-12, hadde barnet enda ikke sovet kl 10.00 så gikk jeg ut da osv.Har funket på alle mine 3 barn, og ikke minst for min egen del fordi det ga meg et slags holdepunkt i dagen - kommer til å praktiskere dette på nr. 4 som kommer i januar :)

Den første tiden kan være slitsom, men jeg kan trøste deg med at det blir lettere.

Når det gjelder skifting, så gjør som du synes funker best: om barnet ikke har bæsjet eller at bleien føles tung er dagens bleier så gode at du godt kan vente til hun har spist. Små babyer har svært varierende avføringsrutiner: min yngste hadde avføring 2 ganger i uka, mens den eldste gjerne hadde 6-7 om dagen, da jeg ammet. Det er store individuelle forskjeller som alle er innenfor normalen.

Lykke til!

...og glem for all del ikke å snike deg til litt søvn på dagtid! :)

edit: Hoppet visst over at hun sov seg gjennom dagen

Du kan (om dette fortsatt er et problem om et par uker) vekke henne forsiktig om dagen om hun f.eks har sovet over 3 timer og du vil forsøke å snu døgnet hennes litt. Legg henne gjerne ned på gulvet (på tepper, selvfølgelig) etter mat og raping og gi henne noe fint å se på, da er det ikke så lett å slumre inn igjen og hun har samtidig noe å "gjøre" , dersom ikke dette funker - bruk fantasien og finn på noe annet ;) Finnes alltid en eller annen løsning som virker bedre enn andre! :) Mine 3 barn har hatt temmelig forskjellige søvnbehov.

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun erfaring med én, men hadde samme problem som dere. Jenta vår var rolig hele dagen, men når kvelden kom kunne det være timesvis med skriking. Det som hjalp oss var følgende:

- Lot henne sove i vår seng, inntil puppen. Når hun da våknet til i løpet av natten fikk hun nærhet og pupp med én gang, før hun rakk å våkne og skrike.

- Passet på at hun sov mest mulig på dagen. Søvn avler søvn! Om hun ikke sov lenge nok alene tok vi henne i sjalet eller lot henne sove oppå oss. Mest mulig nærhet er bra.

- Sørget for at hun fikk rape skikkelig under/etter amming. Om natta raper hun ikke, for da halvsover vi begge under ammingene. Lufta kommer som regel ut den andre veien om morgenen :gjeiper:

Vi sørger rett og slett for at hun føler seg så trygg som mulig hele tiden, selv om det betyr mye bæring og samsoving. Jeg vet jo ikke, men jeg tror at denne tryggheten er grunnen til at hun nå kan sove mer og mer i egen seng, og at hun nesten aldri hylskriker lenger. Vi sover natta gjennom og har fått en veldig mye roligere unge :)

Når det gjelder skift så ville jeg gjort det som føles riktig. Bæsj kommer gjerne i forbindelse med måltid, så det er like greit å skifte etter amming, synes jeg. Hold ut, det blir nok snart færre bleieskift!

Lykke til videre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

min skrek ofte hvis melken sto i munnen hennes før hun klarte å svelge ned. prøv å pumpe litt ut før du gir hvis så ikke melkespruten står

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sove på dagen når hun sover. Skriker hun mye om natten, siden du sier at det blir minimalt med søvn på alle? I så fall kan det være noe å gjøre med det. Ellers tenker jeg at døgnet går seg til etter hvert. Du er kjempeheldig som har et barn som sover (selv om det er på feil side av Dagsrevyen).

Min yngste skrek med puppen i munnen når det var på tide å bytte til ny pupp. Kan det være noe? Ellers kunne det være at hun var mett. Det var bare å prøve seg fram.

Det stemmer at bæsjebleiene kommer sjeldnere etter hvert, men jeg mener det endret seg rundt 8 uker. Og jeg ville absolutt ikke skiftet før amming. Min erfaring er i alle fall at ammingen setter igang ett eller annet, og at det gjerne kommer bæsj da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de er urolige om kvelden/natten er normalt, MEN jeg vil anbefale å ta en sjekk hos manuellterapeut. Det er mange av de urolige babyene som har låsninger i nakke/rygg/bekken, som fører til problemer med magen (vanskelig å få ut luft osv..) Det at hun begynner å gråte med puppen i munnen kan høres ut som at det kan være litt mageproblemer. Vi fikk ihvertfall en helt ny baby som plutselig sov om kvelden og natten, etter et par behandlinger hos manuellterapeut. Det er gratis, så man har ihvertfall ingenting å tape på det.

Når det gjelder at hun er lys våken om natten er også normalt. Babyer begynner ikke å produsere søvnhormonet melatonin før de er rundt 3 mnd, før dette har de ingen forutsetninger for å skille mellom dag og natt.. :) Men jeg er overbevist om at det å ha litt klare rutiner på å prøve å skille mellom dag og natt helt fra starten av gjør det lettere etterhvert når de faktisk klarer å forstå dette. (med dette mener jeg at man har de samme kveldsrutinene man vil ha etterhvert; bader, skifter til pysj, ammer på soverommet osv.. )

Her opplevde vi ikke at bæsjebleiene kom noe særlig sjeldnere før rundt den tiden vi startet med fast føde, så det varierer nok veldig fra baby til baby. Gjør det som funker best for dere når det gjelder skifting. Her bæsjet hun alltid mens hun spiste (eller rett etterpå), så å skifte før amming var bare bortkastet. Skiftet alltid etter at hun hadde spist.

Lykke til :)

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De første fire ukene av lillegulls liv trodde vi hun hadde kolikk. Hun var kjempeurolig og skrek avsindig mye fra rundt 19-20-21 til 00-01 osv. det viste seg at hun var overtrøtt og overstimulert. Hun sover mye på dagen nå, men jeg tvinger henne i søvn utover ettermiddagen/kvelden også.

Da får hun en "tvangsdupp" i sjal eller meitai og sover kanskje 30-40 min, vil ha litt mat, sove en dupp til, mates osv og dette skjer alt mellom 2-4 ganger før hun "tar kvelden" og sover fra ca 22 til 02. Etter det er det opp hver time og mate og styre frem til hun blir gørtrøtt og sover endel utover formiddagen, kun avbrutt av matinger.

Kanskje snuppis må lures til å sove litt på kveldene også? Min finner ikke roen selv på ettermiddager/kveld, da må hun bæres i søvn helt til rundt 22, da sovner hun selv. På dagen er det lettere å sove for seg selv.

Ellers er jo bleieskift og bading også måter å holde dem litt våkne på, sånn at de ikke sover så tungt på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...