FruLuna Skrevet 24. august 2011 #41 Skrevet 24. august 2011 Dette hørtes veldig plagsomt ut. Håper du finner ut av hva det skyldes etter hvert! Et par spørsmål: - Besvimer du virkelig, altså er du bevisstløs en stund når dette skjer?( I så fall bør du helst unngå å kjøre bil så lenge du ikke har funnet ut hva det skyldes...for din egen og andres sikkerhet.) - Har noen sett anfallene dine? Har de sett om du har rykninger, spasmer, blir blek etc? - Har du hodepine etter anfallene? Øresus? Er du slapp eller kvikner du raskt til etterpå? - Er du plaget av hodepine ellers? - Har du tatt MR/CT av hodet? Det kan være du har svart på dette før, i så fall kan du bare ignorere spørsmålene - Bruker du noen medisiner?
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 24. august 2011 #42 Skrevet 24. august 2011 Hei igjen! Både nummenhet i bena og synsforstyrrelser kan komme av utilstrekkelig blodtilførsel (det kan sekvsagt også ha andre årsaker), så det er derfor jeg har spurt om dette. Jeg tenker at disse anfallene dine, hvis de ikke er psykogene, er relatert enten til blodsirkulasjon eller nevrologi. Jeg vilde ha ønsket meg en angiografisk undersøkelse, som vil vise hvorledes blodet sirkulerer i kroppen din, og som vil vise eventuelle abnormaliteter i blodårene dine. Det findes lidt forskjellige undersøkelser her. Det kan gjøres med injeksjon av kontraststoff, scanning med radioaktive isotoper (scintigrafi) eller med ultralyd (Doppler sonografi). Et ekkokardiogram vil spesifikt vise forholdene i hjertet. Det er mye som regulerer blodtrykk, men det ser jo ut til at du har normal nyrefunksjon, så det er nok ikke her problemet ligger. Hvis dette ikke viser noe, tenker jeg at nevrologien kommer ind i billedet. Da er MR, EEG og konduksjonstester nyttige, slik jeg har beskrevet tidligere. Jeg synes det er på tide at legen din indser alvoret i situasjonen din, og sender deg til videre utredning. Jeg lister opp igjen de forslagene jeg har gitt deg, slik at det blir litt mere oversiktlig: -Be om henvisning, og evt. skriftlig avslag på dette (da pleier de å gi seg) -Konsulter en anden lege for en "second opinion" -Spør om du kan få være et døgn på nærmeste OBS-post, slik at du kan undersøkes i tilknytning til et anfald -Be om udskrift av journalen din, og send mail til en nevrologisk og/eller hjerteavdeling, og forklar situasjonen. Spør om de synes det er grundlag for henvisning. Jeg beklager hvis du synes mine lange betraktninger er masete. Jeg er blitt lidt engagert i saken din, og vil gjerne hjelpe deg hvis jeg kan. Jeg ønsker deg lykke til, og god bedring! Tusen takk igjen for gode tips. Har notert meg mye i innleggene dine, og skal spørre om det neste gang. Jeg er nå hjemme i hjemkommunen (der jeg har fastlege), og skal legge mer press på legen så jeg får hjelp. Tør jo f.eks. ikke å kjøre bil i særlig stor grad Dette hørtes veldig plagsomt ut. Håper du finner ut av hva det skyldes etter hvert! Et par spørsmål: - Besvimer du virkelig, altså er du bevisstløs en stund når dette skjer?( I så fall bør du helst unngå å kjøre bil så lenge du ikke har funnet ut hva det skyldes...for din egen og andres sikkerhet.) Jeg vet ikke helt jeg. Jeg vet ikke forskjellen på å besvime og å være bevisstløs, men jeg er aldri borte mer enn noen sekunder. Dvs ikke alltid jeg rekker å falle ut av balanse. Jeg kjører ikke bil nei, tør ikke det. - Har noen sett anfallene dine? Har de sett om du har rykninger, spasmer, blir blek etc? Ja. Jeg har blitt blek, og kan få skjelvinger, men ellers ser jeg ganske normal ut, med unntak av at jeg ofte kaster opp og blir svimmel. - Har du hodepine etter anfallene? Øresus? Er du slapp eller kvikner du raskt til etterpå? Blir meg selv nesten med en gang, men blir jo litt skjelven, særlig hvis jeg kaster opp. Ikke hodepine etc. - Er du plaget av hodepine ellers? Nei, ikke annet enn når jeg drikker for lite, og det er jeg klar over selv. - Har du tatt MR/CT av hodet? Nei. Det kan være du har svart på dette før, i så fall kan du bare ignorere spørsmålene - Bruker du noen medisiner? Nei (jo forresten, p-piller da) Takk for svar. Er helt i villrede. Legen min er fremdeles ekstremt vag, så jeg vurderer å gå til en annen lege neste gang.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 26. august 2011 #43 Skrevet 26. august 2011 Nå har bestilt time hos en annen lege....
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #44 Skrevet 26. august 2011 For meg høres det nesten ut som om det handler om dissosiasjon eller en somatoform lidelse (psykisk). Det er veldig likt mine symptomer. Jeg "faller ut", svimmel - men samtidig ikke - mer at jeg er "klønete", har diffuse smerter i rygg, mage etc. uten noen åpenbar grunn, synet blir tåkete og verden virker fremmed, angst "uten grunn", sover dårlig og drømmer mye etc. Dette er en psykisk tilstand, men med psykosomatisk utfall. Altså sammensatt. Men grunnen er enkelt og greit at man har vært utsatt for traumer. (Ulykker, kriser, dødsfall hos nære personer, seksuelt misbruk, krig og annet - og ofte ting man ikke kan huske eller erindre selv. Men kroppen husker...) Annet enn den psykosomatiske forklaringen så er det jo blodsukker, blodtrykk, vitamin-, mineral- og elektrolyttmangler eller avvik som kan være årsaken. Stress går utover kroppen, men da vil blodtrykket gi en indikasjon på det ofte. MR og EEG kan utelukke nevrologiske sykdommer i hjernen, mens visse psykologiske tester kan si noe om en lidelse som i utgangspunktet ikke er fysisk i det hele tatt. Mener ikke å overdrive, men kropp og psyke henger sammen. Mitt eksempel: det gikk 25 år før jeg klarte å huske at jeg hadde vært utsatt for overgrep. Det går an. Og grunnen var at jeg begynte å forstå at den måten jeg opplever meg selv og verden på, minutt for minutt, timer, dager - det er ikke likt som "normale mennesker". Det skjedde så plutselig. Men for all del: ikke ta dette for god fisk! Hør med legen en gang til og kanskje du kan be om å få fylle ut et skjema som heter DES blant annet. Du kan jo lese her om dissosiasjon eller somatoform lidelse. Men som sagt: årsaken kan være massevis og konsulter med flere leger hvis det ikke fører fram hos fastlegen. Second opinion er ofte lurt når symptomene er diffuse. Lykke til! 1
Giacomo_P Skrevet 26. august 2011 #45 Skrevet 26. august 2011 Dette er interessant. Jeg tenker imidlertid at en dissosiativ lidelse er en eksklusjonsdiagnose; altså at fysiologiske lidelser må udelukkes før den er aktuell. Men det er en interessant tanke, og den er ikke helt urimelig. Likevel synes jeg at somatiske lidelser må utredes grundig før man begynder å tenke på dette som en reell mulighet. Jeg støtter forøvrig second opinion tanken. Jeg ser at du nå har bestilt time hos en anden lege, og håber du får lidt mere fortgang i utredningen.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 1. september 2011 #46 Skrevet 1. september 2011 Oppdatering. Legen vil fremdeles ikke sende meg til noe utredning. Legen jeg var hos nå måtte selvsagt vurdere saken sammen med den forrige legen, og de vil fremdeles ikke gjøre noe. MEN, ting har letnet litt. Jeg har vært hos kiropraktor. Han fant ingen låsninger, men jeg har visstnok veldig store skjevheter i bekkenet samt stiv nakke, så jeg fikk først en "knekkeøkt" av han, deretter sendt inn til en manuellterapeut for litt massasje på nakken. De tok også røntgen og mr, og jeg har ingenting feil i nakken/ryggen. Føler at ting "lettet" veldig etter to økter hos kiro/manuellterapeut. Jeg har litt "nå-faller-jeg-ut"-tendenser enda, men absolutt ikke så ofte. Jeg sliter imidlertid veldig med trøtthet, utslitthet og at jeg ikke har krefter til noe, det føles nesten som en "ettervirkning" av alle problemene jeg har hatt med "bevsimelsene". Spiser annenhver time, går turer i frisk luft minst en time hver dag, og er nøye på å få nok søvn. Likevel må jeg nesten sette meg ned og gråte av utmattethet bare jeg går opp en trapp... =/
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 19. september 2011 #47 Skrevet 19. september 2011 Jeg kan nå oppdatere med at jeg er helt kvitt problemet. Hadde noen massive låsninger i nakke og korsrygg, og de er nå i orden. Mulig problemet lå der, kombinert med stress
Giacomo_P Skrevet 19. september 2011 #48 Skrevet 19. september 2011 (endret) Det var deilig å høre. Og kjempefint at det ikke var noe mer alvorlig! edit: Jeg var inne på dette i et tidligere indlegg, og trodde at det ikke hadde noe med saken å gjøre. Iblandt er det jammen deilig å ta feil! Endret 19. september 2011 av Giacomo_P
Mynona Skrevet 19. september 2011 #49 Skrevet 19. september 2011 Så bra Raggsokk Det er jo bare supert at ting ordner seg. Rart at legen din ikke ville sende deg til kiropraktor engang for å teste...
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 19. september 2011 #50 Skrevet 19. september 2011 Nei, legen min hadde ikke troen på kiropraktor. Men hun har lovet meg at hun skal sende meg på mer utredning med en gang dersom problemet vender tilbake, det er jo betryggende
Mynona Skrevet 19. september 2011 #51 Skrevet 19. september 2011 Merkelig.. Jeg er glad for at legen min ikke er motstander av alt som ikke er vanlig legegreier. Jeg ble sendt til akpuntør av legen, og det trodde jeg egentlig var litt sånn "sett ned på" av legevitenskapen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå