Gå til innhold

Besvimer

Gjest Ms. Raggsokk

Fremhevede innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har hatt slike problemer en stund. Itilegg til at jeg har besvimt flere ganger og at ting plutselig spinner rundt meg som om jeg er super full.. Har vært hoss legen tatt alle mulige prøver, men jeg er helt frisk.

Så kjipt :klemmer: Håper inderlig de finner ut hva som kan gjøre meg bedre. Ikke så nøye at de finner ut hva det er, bare de finner ut hva som kan gjøre meg bedre!!

God bedring!

Spør, grav og mas. Sånn du har det nå, skal du ikke ha det, som du selv skriver. Jeg håber du er i løbende kontakt med legen din, for dette ser ut til å trenge en grundig utredning.

Jeg ønsker deg lykke til. Post gjerne igjen, hvis det skulle være noe vi på KG kan hjelpe deg å kaste lys over, efter fattig evne og begrenset forstand.

Jeg håber du finner en snarlig løsning. Husk at det er helt legitimt å mase på legen din.

Ikke enkelt å mase når det er helg, og ikke mulig å få tak i hun legen. Er veldig lenge til mandag føler jeg.

Takk for lykkeønskninger, jeg håper det ordner seg ja. Håper iallefall ikke de "ser det ann" for lenge...!

Kan hende jeg skyter litt i blinde, men hvis ikke jeg husker feil, er du en av mine medstudiner her i Bergen ;)? I så fall antar jeg det er hjemkommunen din du sikter til ift at du sier det bare er to leger i kommunen din (for det er vel gjerne en del flere enn bare to i Bergen, hehe).

Poenget mitt var uansett egentlig at jeg byttet fastlege da jeg flyttet til Bergen, og er kjempefornøyd med henne. Hun har sittet i styret i Allmennlegeforeningen, og uten at jeg vet for mye, antar jeg at dét i seg selv gjør at hun er rimelig god. Min erfaring er at hun har en veldig god bredde og dybde på kunnskapen sin, men at hun heller ikke nøler med å henvise videre til spesialister når man er bekymret (veldig lite "vi ser det an" å høre hos henne) - da bekymring uansett ikke fører noe godt med seg, uavhengig av om man har god grunn eller ei til å være bekymret.

Jeg ser at man kan ha gode grunner til å ønske fastlege i hjemkommunen, og ikke der man bor, men det var i hvert fall en tanke :)

Det er heldigvis flere enn to leger i Bergen ja, hehe.

Men du skjønner det du, at frøken supersmart måtte bytte fastlege tilbake til hjemkommunen i sommer, da de ellers ville ha hatt ekstrem ventetid, men det frøken supersmart ikke tenkte på, det er at hun har brukt opp antall bytter i år... :sjenert: Dvs jeg får ikke byttet en gang til.

Jeg har god kontakt med hun jeg hadde som fastlege i Bergen før, så jeg tenker jeg ringer henne og hører om hun kan gi meg noen råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner jo at det ikke er så lett å få gjort noe i helgen, enn så gjerne man skulle ønske seg det. Men hvis du har hatt det slik i flere måneder, med kraftig forverring den siste tiden, vil jeg tro at tiden for å se an er over, og det regner jeg med at legen vil være enig med deg i. Gjør det klart at du befinner deg i en situasjon som du ikke kan leve i over tid.

Husk at du er ikke forpliktet til utelukkende å gå til fastlegen din, men det er nok greiest at det er hun som følger opp i det lange løb. Uansett skader det slett ikke å få en vurdering fra en anden lege heller.

Jeg ønsker deg alt det beste, og håber det kommer litt fortgang i den videre utredning så fort som mulig.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Oppdatering (fra mobilen):

Ingen bedring og ingen svar. Har vært studiestart, fadderuke, mye stress, lite søvn og mye styr siste uken. Det har gjort alt mye verre :( har mistet alt av energi, møter veggen av å gå etter posten.

Hva gjør jeg nå? Aner ikke....

Skrevet

Oppdatering (fra mobilen):

Ingen bedring og ingen svar. Har vært studiestart, fadderuke, mye stress, lite søvn og mye styr siste uken. Det har gjort alt mye verre :( har mistet alt av energi, møter veggen av å gå etter posten.

Hva gjør jeg nå? Aner ikke....

Har du ikke vært hos legen? Eller vil ikke legen høre på deg?

Uansett tror jeg lite søvn og mye stress er veldig dumt å udsette seg for akkurat nå.

Det var leit å høre at du ikke har fått noe gjennombrudd. Jeg har faktisk tenkt mye på deg den siste uken. Hold oss gjerne oppdatert.

Hva du skal gjøre nå er vanskelig å si, men hvis du er litt mer specifikk med om du har vært hos lege eller ikke, og evt. hva som blev sagt, kan det være jeg har noen tanker om hva jeg selv tenker du bør gjøre. Men du har selvsagt ingen plikt til å komme med egne helseopplysninger her, bare så det er sagt.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

De fant ingen "åpenbar årsak" (sitat lege), derfor må det også her avventes og se om stresset roer seg. Det er jo bare festlig da, siden dette gjør meg enda mer stresset..

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hvordan i all verden skal jeg vite om dette er fysisk eller psykisk - eller begge deler?

Siden alle prøver er fine, med unntak av litt lavt blodtrykk, regner jeg med at det er psykisk, men jeg trodde man "kunne føle det på seg" da? Jeg har det veldig bra nå - venner, en herlig hest, godt i gang med studier og kommet iorden i fin leilighet....

Men sommeren har vært helt Jævlig, kan være det henger i? Men jeg kommer som sagt til å skade meg snart, siden jeg mister mer selv hele tiden. Kan jeg KREVE sykehusinnleggelse e.l. for at de skal finne ut ting??

Skrevet

Min lege sa at dersom jeg begynte å svime av igjen (er lenge siden nå), så skulle jeg til utredning hos nevrolog. Ta det opp med legen din. Evt, dra til en annen lege hvis h*n ikke vil høre på deg.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Hva skjer hos en nevrolog? Skal høre om min gamle fastlege har ledig time denne uken..

Skrevet

Aner ikke hva som skjer der. Sikkert noe CT eller MR eller noe slikt. Og en kartlegging osv.. Men som min lege sa, det kan være mange grunner til at man har disse besvimelsene. Det kan faktisk være noe så enkelt som at det er en nerve som ligger i klem bak en muskelknute. Altså noe helt udramatisk egentlig, og noe som er enkelt å fikse opp i.

Skrevet

Hei Raggsokk!

Jeg synes det er leit å høre at legen din fortsatt ikke vil sende deg til videre utredning, men ikke fortvil.

Jeg synes du skal ta kontakt igjen, og si at dette er blitt uholdbart, og at du skal ha henvisning til nevrolog. Dersom han avslår dette, skal du be om å få avslaget skriftlig. Her pleier de fleste leger å gi seg, fordi et slikt dokument kan skabe alvorlige problemer for dem senere, hvis det skulle vise seg at henvisningen var nødvendig. Derfor vil de fleste leger heller skrive en "overflødig" henvisning, enn å risikere en tilsynssak senere.

Hva som skjer hos nevrologen er ikke helt enkelt å si, men du vil få en grundig undersøkelse av hjerne og nervesystem, og konduksjonstester, altså hvorledes nervesignalene dine transporteres, om det er normalt her. En EEG (elektro-encephalogram, måler hjerneaktiviteten din) kan være til stor nytte. Det kan ofte være omfattende og langvarige tester for å finde en årsak. Selvsagt kan det være mekaniske årsaker til disse anfallene, men ut fra hva du beskriver, virker ikke det veldig plausibelt. Psykogene årsaker er også en mulighet. Men dette bør og skal utredes uten noe mere dilling og venting, ut fra hva jeg kan lese her. Før en eventuell henvisning, bør også mulighetene for kardiovaskulære årsaker (hjerte- og karsystemet) utelukkes.

Jeg kjenner selvsagt ikke hele billedet, så dette blir litt generelle råd, og jeg skal selvsagt ikke påstå at jeg kan overprøve din leges vurderinger, men det virker som om han/hun ikke har forstått alvoret i dette. Forsøk igjen å få en henvisning, og be eventuelt om et skriftlig og begrundet avslag. Det er selvsagt mulig å be om vurdering fra en anden lege også.

Hold oss gjerne oppdatert. Det kan være at det findes flere strategier, hvis du ikke lykkes med å få henvisning på denne måden.

Lykke til!

Skrevet

Forresten: Har du tatt en MR av hodet ditt?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ikke tatt MR nei. Legen mener det er pga stress, men jeg må snart ha hjelp kjenner jeg... Takk for alle råd.

Skrevet

Gå til et privatsykehus (ala Volvat el,) hvis du fortsatt ikke får hjelp hos legen din. Hvis du har råd da. Det koster jo litt penger.

Skrevet

Jeg går og grubler litt på dette, og håber du tilgir meg noen flere spørsmål....

Hvor ofte kommer anfallene nå? Flere ganger om dagen?

Har du noen pågående problemer i rygg/nakke?

Har familien din historie for hjerte- og karsykdom?

Når anfallene kommer, hva skjer med puls og hjerterytme? Har legen din gjort noen undersøkelser utover blodtrykk, EKG eller lignende?

Er du fullt og helt deg selv med en gang efter anfallene, eller bruker du tid på å bli orientert og klar igjen?

Beklager å spørre og grave så mye, men jeg har en hensikt med det, selv om jeg selvsagt ikke kan gi deg noen diagnose. Men jeg hjelper gjerne til med hva jeg måtte kunde gjøre!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg får ikke svart særlig utfyllende da jeg ikke har internett..

Ja, gjerne 1-2 ganger om dagen.

Hadde låsning i nakke og bekken for ca

2 år siden.

Nei, og jeg har selv vært på hjerteundersøkelse - frisk.

Vet ikke hva som skjer, har ikke tatt ekg annet enn da jeg var på hjerteundersøkelse for 1 år siden.

Ja, jeg er meg selv med en gang igjen. Føler ikke at jeg blir helt fjern, jeg bare mister kontrollen...

Skrevet

Dette er et lite mysterium....

Jeg skjønner godt at det er vanskelig for legen din å finde ud av dette, for symptomene dine rimer ikke helt med hvordan de burde være i forhold til de mest sandsynlige årsakene.

Jeg tror ikke dine tidligere låsninger har noe med saken å gjøre, men det er ikke sikkert.

Hvis du hadde en normal EKG for et år siden, er det vel lite trolig at den viser noe andet nå? Det kunde kanskje være interessant? Uten noen historie for hjertelidelser i familien, synker jo også chansen for at dette har noe med saken å gjøre. Jeg antar at du ikke er så veldig gammel (<40)?

Akkurat nå tenker jeg at det kan være en intermitterende tilstand, som kun er til stede under anfallene, slik at man ikke kan se noe unormalt ved en vanlig undersøkelse. Det KAN være et plutselig blodtrykksfall som stabiliserer seg temmelig fort, men dette er i beste fall en spekulasjon. En plutselig vasospasme kunde tenkes å kutte blodtilførselen til hodet i noen sekunder, men dette er i så fall fryktelig atypisk, og lite sandsynlig. Intermitterende forstyrrelser i hjertets elektriske aktivitet og ledningssystem kan tenkes, men rimer heller ikke helt. Ny EKG (helst under et anfald...)?

Har du normal nyrefunksjon? Det kunde tenkes at noe var galt i de blodtrykksregulerende stoffene i renin- angiotensin-aldosteron-aksen, men dette stemmer heller ikke med det du beskriver, og burde gi andre symptomer i tillegg. Men du har jo litt lavt blodtrykk? Har du noen tall? Er pulsen normal?

Det kan selvsagt også være psykologiske stimuli som gir seg fysiske udslag. Vanskelig å si.....

Det hadde vært en fordel om du fikk et anfald mens du var hos legen, slik at han kunde se det selv. Kunde det være et alternativ at du var et døgn på OBS-posten, slik at man kunde foreta undersøkelser umiddelbart efter et anfald?

Det er vanskelig å vite hvor du skal henvises, fordi symptomene dine kan høre inn under flere forskjellige specialiteter, og ingen ting er entydig. Jeg heller lidt mot nevrologien, men er ikke sikker. Kanskje du skulde sende en mail til nærmeste nevrologiske avdelong, og spørre hva de tror? Altså om de synes dette vilde være grundlag for henvisning.

Jeg håber du tillader to spørsmål til:

Har du unormalt hyppig vandladning?

Blir du nummen i kroppen under anfallene, eller bare svartner det?

Jeg har faktisk brukt mye tid på å gruble på dette, og jeg synes det er interessant. Vil veldig gjerne hjelpe deg til å finde ud av det. Du kan i hvert fald ikke ha det slik du har nå. Jeg synes ærlig talt legen din er lidt undfaldende når vedkommende stadig vil se det an lengre.

Dette blev rotete, og jeg har egentlig bare sittet og delt mine egne kaotiske tankerekker, så jeg håber det blev nogenlunde forståelig. Jeg ønsker i hvert fall fortsatt lykke til.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg er 21 år. Frisk på alle måter såvidt jeg vet.

Jeg har ikke unormalt hyppig vannlating.

Har opplevd å bli nummen, særlig i beina, men ikke hver gang.

Rekker ikke skrive mer nå, men i dag hadde jeg "anfall" da jeg våknet. Dvs. lå i senga, radioen på, tok en slurk vann, alt som vanlig. Plutselig får jeg heftige synsforstyrrelser, og er borte noen sekunder. Creepy.

Skrevet

Jeg er 21 år. Frisk på alle måter såvidt jeg vet.

Jeg har ikke unormalt hyppig vannlating.

Har opplevd å bli nummen, særlig i beina, men ikke hver gang.

Rekker ikke skrive mer nå, men i dag hadde jeg "anfall" da jeg våknet. Dvs. lå i senga, radioen på, tok en slurk vann, alt som vanlig. Plutselig får jeg heftige synsforstyrrelser, og er borte noen sekunder. Creepy.

Er dette en ny udvikling, eller har du opplevet det før? (Da mener jeg synsforstyrrelsene).

Jeg kommer neppe til å svare igjen før i eftermiddag kveld, for jeg har akkurat kommet hjem fra 17 timer på jobb, og må nok sove lidt, men jeg vil gjerne fortsette å prøve å forstå dette, hvis du synes det er ok?

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ja, har hatt synsforstyrrelse før. Har sjekket synet, det var ok.

Skrevet

Hei igjen!

Både nummenhet i bena og synsforstyrrelser kan komme av utilstrekkelig blodtilførsel (det kan sekvsagt også ha andre årsaker), så det er derfor jeg har spurt om dette.

Jeg tenker at disse anfallene dine, hvis de ikke er psykogene, er relatert enten til blodsirkulasjon eller nevrologi. Jeg vilde ha ønsket meg en angiografisk undersøkelse, som vil vise hvorledes blodet sirkulerer i kroppen din, og som vil vise eventuelle abnormaliteter i blodårene dine. Det findes lidt forskjellige undersøkelser her. Det kan gjøres med injeksjon av kontraststoff, scanning med radioaktive isotoper (scintigrafi) eller med ultralyd (Doppler sonografi). Et ekkokardiogram vil spesifikt vise forholdene i hjertet.

Det er mye som regulerer blodtrykk, men det ser jo ut til at du har normal nyrefunksjon, så det er nok ikke her problemet ligger.

Hvis dette ikke viser noe, tenker jeg at nevrologien kommer ind i billedet. Da er MR, EEG og konduksjonstester nyttige, slik jeg har beskrevet tidligere.

Jeg synes det er på tide at legen din indser alvoret i situasjonen din, og sender deg til videre utredning. Jeg lister opp igjen de forslagene jeg har gitt deg, slik at det blir litt mere oversiktlig:

-Be om henvisning, og evt. skriftlig avslag på dette (da pleier de å gi seg)

-Konsulter en anden lege for en "second opinion"

-Spør om du kan få være et døgn på nærmeste OBS-post, slik at du kan undersøkes i tilknytning til et anfald

-Be om udskrift av journalen din, og send mail til en nevrologisk og/eller hjerteavdeling, og forklar situasjonen. Spør om de synes det er grundlag for henvisning.

Jeg beklager hvis du synes mine lange betraktninger er masete. Jeg er blitt lidt engagert i saken din, og vil gjerne hjelpe deg hvis jeg kan.

Jeg ønsker deg lykke til, og god bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...