Gå til innhold

Besvimer

Gjest Ms. Raggsokk

Fremhevede innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Sliter med at jeg "mister" meg selv. Dvs jeg får svarte flekker for øynene, føler at beina svikter... får ingen karusell-følelse e.l., bare følelsen av å dette ut.

Dette har skjedd stadig oftere, og jeg er litt redd.

Tenker at dette kan komme av stress, og legen sier vi må se det ann. Men jeg har begynt å skade meg i det siste, for når jeg "mister meg selv" skjer det gjerne når det ikke burde skje, og jeg faller...

Noen som har opplevd lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, det er ekkelt. Jeg har opplevd dette, men sterkest i en periode jeg slet med stress og angst.

Får håpe det "bare" er det som er årsaken hos deg og, og at det forsvinner :klem:

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Huff, det er ekkelt. Jeg har opplevd dette, men sterkest i en periode jeg slet med stress og angst.

Får håpe det "bare" er det som er årsaken hos deg og, og at det forsvinner :klem:

Kan jeg få spørre hvordan du ble kvitt det / fikk redusert det?

Jeg har hatt ferie en uke. Men er like ille - selv om jeg føler at formen er bedre. Sover godt, mosjonerer jevnt og spiser ofte.

Kan legge til at jeg er jente i tjueårene, frisk ellers. Normsle blodprøver, blodtrykket mitt hadde sunket endel siden sist måling, men intet faretruende iflg. lege.

Men jeg har altså prestert å skade albue, kjevebein og hofte i forbindelse med dette, og tør nesten ikke reise meg lenger :(

Skrevet

Kan jeg få spørre hvordan du ble kvitt det / fikk redusert det?

Jeg har hatt ferie en uke. Men er like ille - selv om jeg føler at formen er bedre. Sover godt, mosjonerer jevnt og spiser ofte.

Kan legge til at jeg er jente i tjueårene, frisk ellers. Normsle blodprøver, blodtrykket mitt hadde sunket endel siden sist måling, men intet faretruende iflg. lege.

Men jeg har altså prestert å skade albue, kjevebein og hofte i forbindelse med dette, og tør nesten ikke reise meg lenger :(

Det forsvant av seg selv etter at angsten og stresset ble bedre. Men kanskje det kan ha noe med blodtrykket å gjøre? Den ene gangen det skjedde meg, var jeg på kafé med ei venninne som er sykepleier. Hun sa at jeg hadde blitt ganske blek, og at jeg kanskje hadde hatt et blodtrykksfall.

Skrevet

Normale blodprøver for deg, eller for gjennomstnittsbefolknigen?

Du kan fint ha mangel på jern, b12, og en rekke andre ting selv om du ligger innenfor referanseområdet.

• Liker 1
Skrevet

Du beskriver symptomer som KAN være psykogene, altså betinget av stress og ytre påkjenninger.

I og med at du har vært hos lege, regner jeg med at du har fått spørsmål om væske- og ernæringsstatus, at det er målt blodtrykk både generelt og distalt, og som du sier, blodprøver viser ikke unormale verdier.

Jeg vil anta at dette kan gå over av seg selv, men hvis det ikke gjør det, må du få fulgt opp videre. Legen din har neppe sett på alle kliniske parametre i blodbilledet, så det kan være mere å utrede. Hvis dette ikke gir noe resultat, må du kanskje til nevrologisk utredning. Disse anfallene kan minne litt om epileptisk absens, men sannsynligheten for epilepsi er neppe så stor som det ser ut nå.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for mye nå, men det kan være lurt å forsøke å samle litt informasjon om hva som skjer, og notere det på en oversiktlig måde. Det vil hjelpe legen hvis du har behov for videre oppfølging.

Jeg tenker da på aspekter som følgende:

Hvor lenge har du hatt disse anfallene?

Hvor ofte kommer de, og er det bedring eller forverring i frekvensen siden første anfall?

Kan du i noen grad ta kontroll når dette skjer

Er det noen spesielle situasjoner der disse opptrer (tidspunkter, stressbelastning, temperatur, relasjon til måltider, fysisk aktivitet etc.)?

Hvilken grad av bevissthet har du før og efter besvimelsen, og har det vært forandring i dette?

Opplever du motoriske problemer før anfallene, eller kommer de som lyn fra kllar himmel?

Er det andre forvarsler (skjelving, svetting, tåkesyn, muskelsvakhet, angst, pulsøkning, hjertebank, kortpustethet etc.)?

Hvor lang tid tar det å hente seg inn igjen, og har dette endret seg?

Jeg regner med at legen din vet godt hva han vil spørre deg om, men om du har gjort deler av jobben på forhånd kan det nok lette utredningen noe.

Men jeg håber dette går over av seg selv, så du slipper noe mere besvær. Du behøver ikke å svare på alle disse spørsmålene her. Det er meningen at de skal hjelpe deg og evt. utreder til å få bedre oversikt.

God bedring, håber det gir seg av seg selv.

Skrevet

Jeg hadde liknende problemer, og fikk påvist dårlig jernopptak i blodet.

Gjest NozMonster
Skrevet

jeg også raggsokk! sist lørdag så besvime jeg, og falt rett vedsiden av en jernstang! men heldigvis så traff jeg bare noe annet, men begynte å blø so rakkern! jeg turde ikke reise meg, for jeg følte at det samme kom til å skje igjen... er du også veldig kvalm når det skjer? det blødde såpass at vi ringte ambulansen, så den kom å hentet meg, og når de støttet meg mellom dem, ned til ambulansen, så falt jeg igjen. så de måtte hente båre, pluss at jeg måtte sy 7 sting. jeg rister veldig rett før jeg faller...gjør du også? dirrer i hele kroppen...

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Takk for alle gode svar! Jeg kan for ordens skyld understreke at jeg ikke er gravid.

Det forsvant av seg selv etter at angsten og stresset ble bedre. Men kanskje det kan ha noe med blodtrykket å gjøre? Den ene gangen det skjedde meg, var jeg på kafé med ei venninne som er sykepleier. Hun sa at jeg hadde blitt ganske blek, og at jeg kanskje hadde hatt et blodtrykksfall.

Jeg vet ikke ang blodtrykket, legen sammenlignet det med tidl. målinger på meg, og sa at det hadde sunket "endel" (jeg vet ikke hva jeg hadde før, så hva "endel" betyr, vet jeg dessverre ikke). Men det var innenfor normalen. Men jeg ser det som en mulighet, ja.

Normale blodprøver for deg, eller for gjennomstnittsbefolknigen?

Du kan fint ha mangel på jern, b12, og en rekke andre ting selv om du ligger innenfor referanseområdet.

Det vet jeg dessverre ikke. Jeg fikk bare høre at "det er normalt", og siden jeg ikke har greie på verdier etc., så må jeg bare stole på det tror jeg. Hva gjør jeg med det da? Spør legen om de kan sjekke meg mer spesifikt?

Du beskriver symptomer som KAN være psykogene, altså betinget av stress og ytre påkjenninger.

I og med at du har vært hos lege, regner jeg med at du har fått spørsmål om væske- og ernæringsstatus, at det er målt blodtrykk både generelt og distalt, og som du sier, blodprøver viser ikke unormale verdier.

Jeg vil anta at dette kan gå over av seg selv, men hvis det ikke gjør det, må du få fulgt opp videre. Legen din har neppe sett på alle kliniske parametre i blodbilledet, så det kan være mere å utrede. Hvis dette ikke gir noe resultat, må du kanskje til nevrologisk utredning. Disse anfallene kan minne litt om epileptisk absens, men sannsynligheten for epilepsi er neppe så stor som det ser ut nå.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for mye nå, men det kan være lurt å forsøke å samle litt informasjon om hva som skjer, og notere det på en oversiktlig måde. Det vil hjelpe legen hvis du har behov for videre oppfølging.

Jeg tenker da på aspekter som følgende:

Hvor lenge har du hatt disse anfallene?

Hvor ofte kommer de, og er det bedring eller forverring i frekvensen siden første anfall?

Kan du i noen grad ta kontroll når dette skjer

Er det noen spesielle situasjoner der disse opptrer (tidspunkter, stressbelastning, temperatur, relasjon til måltider, fysisk aktivitet etc.)?

Hvilken grad av bevissthet har du før og efter besvimelsen, og har det vært forandring i dette?

Opplever du motoriske problemer før anfallene, eller kommer de som lyn fra kllar himmel?

Er det andre forvarsler (skjelving, svetting, tåkesyn, muskelsvakhet, angst, pulsøkning, hjertebank, kortpustethet etc.)?

Hvor lang tid tar det å hente seg inn igjen, og har dette endret seg?

Jeg regner med at legen din vet godt hva han vil spørre deg om, men om du har gjort deler av jobben på forhånd kan det nok lette utredningen noe.

Men jeg håber dette går over av seg selv, så du slipper noe mere besvær. Du behøver ikke å svare på alle disse spørsmålene her. Det er meningen at de skal hjelpe deg og evt. utreder til å få bedre oversikt.

God bedring, håber det gir seg av seg selv.

Tusen takk for et langt og godt svar! Jeg har blitt spurt om væske, ernæring etc. Jeg er nylig tatt hjertesjekk og gastroskopi også, så legen utelukket nesten at det var noe problemer der.

Jeg kan svare kort og generelt - jeg har hatt disse anfallene i flere måneder, med en ekstrem forverring den siste tiden, noe som igjen har ført til at jeg regelrett skader meg (dvs. faller om og lander på diverse kreative måter.. au..), men de varer ikke mer enn noen sekunder, ofte får jeg samlet meg før jeg i det hele tatt mister balansen.

Det skjer som lyn fra klar himmel (alltid!), og følges gjerne av svimmelhet og kvalme. Men ikke alltid. Utrolig frustrerende.

Jeg skal notere meg spørsmålene, og ta dem med neste gang jeg er hos legen!

Jeg hadde liknende problemer, og fikk påvist dårlig jernopptak i blodet.

Jeg har blitt sjekket for jernmangel, og det hadde jeg ikke, men kan nevne det med jernopptak, takk for tipset!

jeg også raggsokk! sist lørdag så besvime jeg, og falt rett vedsiden av en jernstang! men heldigvis så traff jeg bare noe annet, men begynte å blø so rakkern! jeg turde ikke reise meg, for jeg følte at det samme kom til å skje igjen... er du også veldig kvalm når det skjer? det blødde såpass at vi ringte ambulansen, så den kom å hentet meg, og når de støttet meg mellom dem, ned til ambulansen, så falt jeg igjen. så de måtte hente båre, pluss at jeg måtte sy 7 sting. jeg rister veldig rett før jeg faller...gjør du også? dirrer i hele kroppen...

Uff, ikke bra :klemmer: Men på samme tid litt godt at jeg ikke er alene...!

Er ikke alltid kvalm, men ofte. Står gjerne og spyr etterpå :(

Skjelver ikke nei, og opplever ikke noe angst, heteslag eller lignende, kun svimmelhet og kvalme ved noen anledninger.

God bedring til deg, håper vi begge finner ut hva det er...

Skrevet

Det vet jeg dessverre ikke. Jeg fikk bare høre at "det er normalt", og siden jeg ikke har greie på verdier etc., så må jeg bare stole på det tror jeg. Hva gjør jeg med det da? Spør legen om de kan sjekke meg mer spesifikt?

Spør hvor du ligger på normalen.

Si at "normalen" er mellom 10 og 75. Om du da ligger på 12, er det fortsatt "normalt", men det kan være alt for lavt for deg.

Men be om alle prøveresultater, sett deg ned med blåboka til faust, og lurer du på noe spør du legen. Vær spesielt obs på alt som ligger i ytterkantene på "normalen", og spør hvorfor det ikke har blitt foreslått tilskudd. Får du ikke forståelige svar, så bytter du lege.

Skrevet

Jeg har slitt med dette en del tidligere jeg og. Er mye bedre nå heldigvis. Jeg har trodd at det er pga ujevnt blodsukker, for legen har sagt at jeg har normalt blodtrykk. Men fikk sjekket blodtrykket igjen i fjor, og ja det var innefor normalen, men det var så vidt. Det er lavt. Det er hverfall derfor jeg svimer av i tide og utide.

Aner ikke hvorfor jeg er bedre, men jeg har enkelte dager enda hvor jeg er helt borte hele dagen. Er i halvsvime hele dagen og sliter med å ikke svime av.

Det har pleid å hjelpe å få opp blodsukkeret. Dytte i meg en del sukker (sjokolade el) og så spise et ordentlig måltid, men det er ikke alltid det funker. Kanskje jeeg har både lavt blodtrykk og ujevnt blodsukker?!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg har slitt med dette en del tidligere jeg og. Er mye bedre nå heldigvis. Jeg har trodd at det er pga ujevnt blodsukker, for legen har sagt at jeg har normalt blodtrykk. Men fikk sjekket blodtrykket igjen i fjor, og ja det var innefor normalen, men det var så vidt. Det er lavt. Det er hverfall derfor jeg svimer av i tide og utide.

Aner ikke hvorfor jeg er bedre, men jeg har enkelte dager enda hvor jeg er helt borte hele dagen. Er i halvsvime hele dagen og sliter med å ikke svime av.

Det har pleid å hjelpe å få opp blodsukkeret. Dytte i meg en del sukker (sjokolade el) og så spise et ordentlig måltid, men det er ikke alltid det funker. Kanskje jeeg har både lavt blodtrykk og ujevnt blodsukker?!

Skal ikke være enkelt med alle de "blodgreiene" gitt..! Hehe. Jeg har fått sjekket blodsukkeret, og det var relativt jevnt (irriterer meg at legene bruker ord som "endel", "ganske", "relativt"...). Jeg spiser ikke søtsaker i noen stor grad, og selv om jeg har spist en sjokolade, så er det ingen garanti for at jeg ikke besvimer - og tilsvarende om jeg ikke har spist noe som kan gi blodsukkeret et hopp på en stund.

Skrevet (endret)

Spør om å få oppgitt blodtrykket ditt. Det er undertrykket som avgjør om du blir svimmel og svimeklar. Det er vanskelig å finne noe på nett om hva som er OK å ha i BT egentlig, for det meste som står om BT er høyt BT. Men etter hva jeg klarer å finne er 120/80 er optimalt BT - alt over 140/90 er høyt BT. Lavt BT er alt under 90/60. Selv hadde jeg 103/60 sist jeg var hos legen. Altså er jeg i grenseland.

Her står det litt om lavt BT. Du kan jo se om du kjenner deg igjen.

Og her var linken http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/symptomer/lavt-blodtrykk-stillingsbetinget-27354.html

Endret av Mynona-83
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Spør om å få oppgitt blodtrykket ditt. Det er undertrykket som avgjør om du blir svimmel og svimeklar. Det er vanskelig å finne noe på nett om hva som er OK å ha i BT egentlig, for det meste som står om BT er høyt BT. Men etter hva jeg klarer å finne er 120/80 er optimalt BT - alt over 140/90 er høyt BT. Lavt BT er alt under 90/60. Selv hadde jeg 103/60 sist jeg var hos legen. Altså er jeg i grenseland.

Her står det litt om lavt BT. Du kan jo se om du kjenner deg igjen.

Og her var linken http://nhi.no/sykdommer/hjerne-nervesystem/symptomer/lavt-blodtrykk-stillingsbetinget-27354.html

Ja, jeg skal ringe de på mandag og høre :) Jeg mener jeg hadde et-eller-annet /70 eller /60. Enten hadde jeg /70 før, og /60 nå, eller så surrer jeg bare.

Jeg leste litt på linken, men min svimmelhet oppstår ikke når jeg reiser meg / endrer stilling, den kommer jo bare som lyn fra klar himmel (men aldri i liggende/sittende stilling) - den kan komme når jeg trener, når jeg står, når jeg spiser, når jeg rir på hesten, når jeg gjør ingenting etc....

Skrevet

Veldig skudd i blinde her, men kan du ha en låsning et eller annet sted?

Kom bare til å tenke på en mann jeg hørte om som besvimte hver gang han snudde hodet brått til venstre. Dette pågikk i flere år. Det viste seg at skjortesnippen stengte av en av blodårene og sendte han rett i bakken. Løsning? Mindre stivelse, og et nummer større i snippstørrelse :ler:

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Veldig skudd i blinde her, men kan du ha en låsning et eller annet sted?

Kom bare til å tenke på en mann jeg hørte om som besvimte hver gang han snudde hodet brått til venstre. Dette pågikk i flere år. Det viste seg at skjortesnippen stengte av en av blodårene og sendte han rett i bakken. Løsning? Mindre stivelse, og et nummer større i snippstørrelse :ler:

Hehe, nesten litt stygt å le av den historien der, men kjenner jeg ikke kan la være :fnise:

Jeg har slitt med låsninger i nakken tidligere, men aldri hatt slike plager relatert til det. Finner jeg ikke annen løsning, så får jeg avlegge min faste manuellterapeut et besøk :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Spør hvor du ligger på normalen.

Si at "normalen" er mellom 10 og 75. Om du da ligger på 12, er det fortsatt "normalt", men det kan være alt for lavt for deg.

Men be om alle prøveresultater, sett deg ned med blåboka til faust, og lurer du på noe spør du legen. Vær spesielt obs på alt som ligger i ytterkantene på "normalen", og spør hvorfor det ikke har blitt foreslått tilskudd. Får du ikke forståelige svar, så bytter du lege.

Takk for svar. Ikke bare-bare å bytte lege, da det er bare to i kommunen min, og det er lange avstander til neste legekontor. Men hun jeg har nå er jeg veldig fornøyd med ellers.

Jeg får mase masse på henne, og spørre masse, for slik jeg har det nå kan jeg rett og slett ikke ha det, samme om det er stress eller annet. Jeg har allerede skadet kne, hofte, albue og kjeve, og just nu datt jeg ned trappa. Jeg kan jo seriøst drepe meg selv her snart :fnise:

Skrevet

Jeg har hatt slike problemer en stund. Itilegg til at jeg har besvimt flere ganger og at ting plutselig spinner rundt meg som om jeg er super full.. Har vært hoss legen tatt alle mulige prøver, men jeg er helt frisk.

Skrevet

Jeg får mase masse på henne, og spørre masse, for slik jeg har det nå kan jeg rett og slett ikke ha det, samme om det er stress eller annet. Jeg har allerede skadet kne, hofte, albue og kjeve, og just nu datt jeg ned trappa. Jeg kan jo seriøst drepe meg selv her snart :fnise:

Spør, grav og mas. Sånn du har det nå, skal du ikke ha det, som du selv skriver. Jeg håber du er i løbende kontakt med legen din, for dette ser ut til å trenge en grundig utredning.

Jeg ønsker deg lykke til. Post gjerne igjen, hvis det skulle være noe vi på KG kan hjelpe deg å kaste lys over, efter fattig evne og begrenset forstand.

Jeg håber du finner en snarlig løsning. Husk at det er helt legitimt å mase på legen din.

Skrevet

Takk for svar. Ikke bare-bare å bytte lege, da det er bare to i kommunen min, og det er lange avstander til neste legekontor. Men hun jeg har nå er jeg veldig fornøyd med ellers.

Kan hende jeg skyter litt i blinde, men hvis ikke jeg husker feil, er du en av mine medstudiner her i Bergen ;)? I så fall antar jeg det er hjemkommunen din du sikter til ift at du sier det bare er to leger i kommunen din (for det er vel gjerne en del flere enn bare to i Bergen, hehe).

Poenget mitt var uansett egentlig at jeg byttet fastlege da jeg flyttet til Bergen, og er kjempefornøyd med henne. Hun har sittet i styret i Allmennlegeforeningen, og uten at jeg vet for mye, antar jeg at dét i seg selv gjør at hun er rimelig god. Min erfaring er at hun har en veldig god bredde og dybde på kunnskapen sin, men at hun heller ikke nøler med å henvise videre til spesialister når man er bekymret (veldig lite "vi ser det an" å høre hos henne) - da bekymring uansett ikke fører noe godt med seg, uavhengig av om man har god grunn eller ei til å være bekymret.

Jeg ser at man kan ha gode grunner til å ønske fastlege i hjemkommunen, og ikke der man bor, men det var i hvert fall en tanke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...