Gå til innhold

Helt nakne i badstue.

Fremhevede innlegg

Skrevet

I gamle øst-tyskland var nakenhet det alminnelige på strender og 80% av alle familier besøkte nakenstrender/campinger. ...Det er under 20% som ville føle seg ukomfertable nakne uansett hvor liberal kulturen er rundt de. (Og det er under 10% som ikke vil ha noen hemninger mot å være nakne uansett hvor sterkt det blir fordømt av flertallet.)

Det gjelder storstett alle germanske land, dvs Tyskland (Øst _og_ Vest), Nederland, Østerike og Schweitz, men også i Danmark, det er jo et land vi pleier å sammeligne oss med, har folk flest et mye mer avslappet forhold til ikke-seksuell nakenhet. Her er det virkelig utenkelig å ha tøy på i en badstue, uansett om man er allene, med fremmede, med familien, samme kjønn eller begge kjønn.

Å kalle det 'helt feil' sier mest om egen hemninger enn noe annet. Kanskje noen ikke er komfortablet med det, men det er noen annet en feil. Det blir ikke bedre når man har et slags seksualisert syn på vanlig nakenhet, som kommer fram fra f.e. følgende kommentarer

- Dessuten er det jo vanskelig å se en plass uten å se på underlivet til de andre.

- Å nei det er ikke greit om det er en gjeng fremmende, men ekstra ille når det ens egen familie

- Aldri i livet at jeg hadde sittet naken i lag med min familie

Kanskje noen av dere kan forklare hva er nå egentlig problemet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke sittet naken, men kjenner mange familier som er åpne på slikt. Min er ikke det. Det kommer helt an på hva dere er vant til

Skrevet

Eksemplet med Østtyskland er interessant fordi det er det mest siviliserte landet hvor nakenbading har vært mest omfattende. Dette var helt frivillig og uten noe form for press. Det var helt akseptabelt å besøke tekstilstrendene og det var helt greit å dra på nakenstrendene for å bade nakne. Når kulturen sa at det var helt greit så var det altså 80% av befolkningen som frivillig gjorde dette. Det er ikke urimelige å anta at også i andre land, f.eks. Norge, så ville 80% vært komfertabelt med dette hvis den almenne aksepten var like stor. I dag så er den selvfølgelig mye mindre. Dette forteller noe om hvor mye kulturelle regler rundt oss styrer oss og hvor lite egne "instinkter" for og mot nakenhet egentlig betyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...