Gå til innhold

Helt nakne i badstue.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det hadde aldri skjedd i min familie. Og det syns jeg er helt greit. Har ikke behov for å se min fars utstyr! Men du vet jo selv hva som er normalt for dere, pleier dere være nakne sammen i andre sammenhenger da? Type stranda eller noe? Nei, sorry, syns det er litt uhygienisk også jeg. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg hadde ikkje takla det, men så er eg ganske bluferdig av meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er helt naturlig med nakenhet i badstua - en trenger da ikke å sitte og vise seg frem om man ikke har klær på. Et håndkle å sitte på er veldig vanlig og det kan man ha rundt seg, eller over fanget/skrittet om man vil.

• Liker 1
Skrevet

For min del hadde vært helt unaturlig og uaktuelt. Har ikke sett pappa naken siden jeg forstod hva "guttetis" var. Syntes det var ekkelt. Samboeren min snurrer rundt naken med sine unger og de synes det er helt ok. Så kommer ann på hvilken familie.

Skrevet

Dette er mer en noe annet avhengig av hva man er vant med og vokst opp med. I min familie er det helt greit og uproblematisk. Når noen har vært litt sjenerte i begynnelsen av puberteten så har de dekket seg til med håndkle men de har fortsatt ønsket å sitte sammen med resten av familien. Vi opplever det som en stor fordel å ha en avslappet holdning til egen og andres kropp og mener at det reduserer sjansen for kroppskomplekser.

Nei, sorry, syns det er litt uhygienisk også jeg. :sjenert:

Akkurat denne lurer jeg veldig på. Hvilke forestillinger er det du gjør deg?

Jeg tror tvert i mot at hygienen og helsen er større hos de som er nakne. Når man er naken så sitter man selvfølgelig alltid på et håndkle (slik også naturistene gjør). De som er opplært til et avslappet forhold til egen kropp bruker mer tid på å vaske seg (også underliv) på en god måte. Det er mitt inntrykk at mange av de som er opplært til at nakenhet er flaut bruker så kort tid på å vaske seg (spesielt underlivet) at de nesten like gjerne kunne droppet hele vaskingen. De som er sjenerte sitter mye lengre med vått badetøy på seg med økt fare for underlivsinfeksjoner (spesielt jenter) enn hva som er tilfelle for de som ikke har noe problem med å ta av seg badetøyet. Å sitte med badetøy i badstu opplever jeg som direkte uhygenisk. Spesielt ille er det selvfølgelig hvis badetøyet er vått fra før av.

Jeg synes felles nakenbadstu er å foretrekke fordi:

- Det er mer sosialt. Hele familien/vennegjengen kan være sammen.

- Det er mest praktisk. Spesielt ved småbarnsfamilier så blir det mye enklere hvis en av foreldrene vil ta seg en tur ut (dusje/bade/hente noe e.l.)

- Det er mer hygenisk.

- Mindre sjanse for at noen skal utvikle kroppskomplekser/negativt syn på egen kropp.

- Det er mest økonomisk. Bygger man badstu tar en litt større badstu mindre plass enn to små. Varme opp to badstuer er dyrere enn å varme opp en.

- Det er mest fornuftig. Jeg opplever adskillelse og påkledning i badstu først og fremst som tilærte kulturelle regler. Jeg synes det er helt greit med kulturelle regler men synes også det er helt greit/at de bør brytes når de er ufornuftige/ikke hensiktsmessige og kun begunnet i tilærte vaner.

• Liker 5
Skrevet

Det hadde aldri skjedd i min familie. Og det syns jeg er helt greit. Har ikke behov for å se min fars utstyr! Men du vet jo selv hva som er normalt for dere, pleier dere være nakne sammen i andre sammenhenger da? Type stranda eller noe? Nei, sorry, syns det er litt uhygienisk også jeg. :sjenert:

Uhygienisk? Den må du nok utdype om jeg skal skjønne tankegangen din :popcorn:

Skrevet

I Finland sitter man ikke naken med hvem som helst i badstua, men nærmeste familie er somregel en selvfølge. Nå har dem litt mer avslappet holdning til nakenhet der.

I Frankrike og flere land i europa er også naturisme mer naturlig og godtatt i samfunnet, og eldre barn/ungdom har mer naturlig forhold til kroppen.

I Norge er ett land der kropp er veldig følsom sak....

Litt uenig i den første setninga der..jeg mener, i Finland er det jo flust av offentlige saunaer! Og man går naken i saunaen der ellers blir man sett litt rart på..

Gjest Ellen 49
Skrevet

Om man er naken i badstua eller ikke er nok veldig forskjellig fra fmailie til familie. Jeg var for noen år siden på besøk hos en venninne, og hun ba meg med i badstua. Vi satt helt nakne i badstua, og så kom hennes 17 år gamle sønn svinsende inn og satte seg sammen med oss helt naken. For min venninne var det den naturligste ting av verden, men jeg ble ganske overrasket. Jeg følte meg nok litt ubekvem til å begynne med, men det gikk jo greit. Man venner seg fort til det.

• Liker 1
Skrevet

Min kjerne i saken er at dette er en privat badstue, altså hvor søsken i tenårene ser hverandre nakne. For min del er dette mer enn bare litt merkelig, men det handler ikke om kroppskomplekser eller at det er familie, men hva jeg mener er anstendig. Hadde de vært adskilt, altså at guttene var sammen og jentene var sammen hadde jeg ikke sett noen problemer ved det. Det er forskjell på privat og offentlig badstue, i den offentlige har jeg da sittet naken med moren min en hel del, men brukte vi den private alle sammen hadde vi da badetøy på!

• Liker 1
Skrevet

Min kjerne i saken er at dette er en privat badstue, altså hvor søsken i tenårene ser hverandre nakne. For min del er dette mer enn bare litt merkelig, men det handler ikke om kroppskomplekser eller at det er familie, men hva jeg mener er anstendig. Hadde de vært adskilt, altså at guttene var sammen og jentene var sammen hadde jeg ikke sett noen problemer ved det. Det er forskjell på privat og offentlig badstue, i den offentlige har jeg da sittet naken med moren min en hel del, men brukte vi den private alle sammen hadde vi da badetøy på!

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så stor forskjell på dette? Fordi at i den offentlige kan folk ser dere og hun har ikke sjangs til å forgripe seg på deg (eller omvendt), mens i en privat badstu klarer dere ikke å holde fingrene fra hverandre fordi ingen ser på?

Altså, jeg blir bare litt forundret over at det skal være mer anstendig at mor og barn sitter nakne sammen i offentlig badstu enn i privat.

• Liker 2
Gjest meridian
Skrevet

I min familie sitter jentene og samene nakne sammen, og guttene og mennen nakne sammen.

Om begge kjønn sitter der samtidig, dekker vi oss til med håndkle eller bikini/badebukse.

Gjest Spinell
Skrevet

I min familie sitter jentene og samene nakne sammen, og guttene og mennen nakne sammen.

Om begge kjønn sitter der samtidig, dekker vi oss til med håndkle eller bikini/badebukse.

:fnise:

Jeg vet man ikke skal påpeke skrivefeil for å avspore tråder, men denne var nå litt søt, da.

• Liker 5
Skrevet

Litt uenig i den første setninga der..jeg mener, i Finland er det jo flust av offentlige saunaer! Og man går naken i saunaen der ellers blir man sett litt rart på..

Jeg vet ikke hvor du har din mening ifra, men jeg har pratet med flere finner og dem sier det samme. Nære venner og familie er det vanlig at man er nakne i badstu selv med begge kjønn, ellers er man mer tildekket i mer offentlige steder. Nå er det nok ikke så ofte man bruker offentlige badstuer i Finland siden dem fleste har det hjemme...

Skrevet

Litt off-topic, men skjønner ikke at noen greier å sitte i badstu med rumpen bar jeg, satt meg ned på de benkene en gang og hoppa fort opp etter en stund. Rumpa sved godt ja.

Skrevet

Litt off-topic, men skjønner ikke at noen greier å sitte i badstu med rumpen bar jeg, satt meg ned på de benkene en gang og hoppa fort opp etter en stund. Rumpa sved godt ja.

Nå pleier både naturister og andre som er nakne i badstuer å sitte på en håndkle eller lignende. Noe annet anses som uhygenisk. Hvis du setter deg helt naken ned på benkene så vil du bli tilsnakket uansett hvor du gjør det. Når man snakker om naken så mener man at man ikke er tildekket på oversiden, ikke at man ikke har noe under seg.

• Liker 3
Skrevet

"Anstendig" er et meget interessant begrep. Du skriver at hvis jentene er nakne sammen så er det greit, hvis guttene er det så er det greit mens hvis begge er det sammen så er det ikke greit. Hva er årsaken til det? Det har vel neppe noe med sex å gjøre for blandt guttene og jentene så kan det jo være både homofile og lesbiske. (Eller er det greit at guttene er sammen hvis de er heterofile men ikke hvis de er homofile.) Noe av det spesielle med kombinasjonen av jenter/damer og gutter/menn er jo muligheten for graviditet. Er det slik at hvis jenter/damer og gutter/menn er sammen så er man redd for at det plutselig skal oppstå noe tilfeldig ukontrollert seksualitet som medfører graviditet? (Og at dette ikke ville ha oppstått hvis alle hadde på seg truser?)

• Liker 1
Skrevet

"Anstendig" er et meget interessant begrep. Du skriver at hvis jentene er nakne sammen så er det greit, hvis guttene er det så er det greit mens hvis begge er det sammen så er det ikke greit. Hva er årsaken til det? Det har vel neppe noe med sex å gjøre for blandt guttene og jentene så kan det jo være både homofile og lesbiske. (Eller er det greit at guttene er sammen hvis de er heterofile men ikke hvis de er homofile.) Noe av det spesielle med kombinasjonen av jenter/damer og gutter/menn er jo muligheten for graviditet. Er det slik at hvis jenter/damer og gutter/menn er sammen så er man redd for at det plutselig skal oppstå noe tilfeldig ukontrollert seksualitet som medfører graviditet? (Og at dette ikke ville ha oppstått hvis alle hadde på seg truser?)

At søsken, altså søster og bror sitter nakne sammen etter å ha nådd kjønnsmoden alder er det som får meg til å rynke brynene, for meg er ikke dette normalt eller hva jeg ville sagt var akseptabelt. For meg blir dette feil, men om du vil sitte naken med dine søsken så gjør da virkelig det, men for meg er det uaktuelt.

• Liker 1
Skrevet

for meg har det vært unaturlig å vise meg naken for familien etter at jeg kom i puberteten. Merkelig det der: Jeg kan godt skifte og dusje i svømmehall og på treningssenter, men jeg vil ikke vise meg i nettoen for mora mi. Det blir for nært av en eller annen grunn.

• Liker 1
Skrevet

For meg hadde det føltes rart å sitte naken med mine foreldre (også bare mor). Vi har vel aldri vært i badstu sammen heller, så vi har ikke utviklet noen kultur for det.

Hadde det vært mannen og barna mine (de er små), kunne vi sikkert sittet nakne. Vi ser jo hverandre nakne ofte likevel i forbindelse med dusjing og vasking.

Har ikke noe problem med at andre familier kan sitte nakne sammen, det er jo tross alt det mest hensiktsmessige mht hygiene slik noen var inne på. Tror dette mest av alt har med vane å gjøre. Syns det er rart å si at nakenhet er uanstendig i en sammenheng hvor det faktisk er normalt og hensiktsmessig. Det er jo egentlig litt trist når en naken kropp straks blir forbundet med seksualitet? Eller er det noen annen grunn til at det blir sett på som uanstendig?

Gjest gurimalla
Skrevet

At søsken, altså søster og bror sitter nakne sammen etter å ha nådd kjønnsmoden alder er det som får meg til å rynke brynene, for meg er ikke dette normalt eller hva jeg ville sagt var akseptabelt. For meg blir dette feil, men om du vil sitte naken med dine søsken så gjør da virkelig det, men for meg er det uaktuelt.

Jeg synes det er litt rart at du sier at du rynker brynene og sier det ikke er akseptabelt. Det antyder at du mener dette er galt på en eller annen måte og det kan jeg ikke se at det kan være. At du av forskjellige årsaker ikke kan tenke deg å være naken med din familie er en ting, men å antyde at dette er galt er hysterisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...