Piper Skrevet 18. september 2011 #61 Skrevet 18. september 2011 Jeg mener at barna viser det selv, om de ønsker å være naken sammen med foreldrene eller ikke. Foreldrene skal ikke bestemme dette for store barn, men la barna styre det selv. Er det helt naturlig, mener jeg at det er helt greit. Men føler av seg ukomfortabel, mener jeg at man skal ta hensyn til den personen. Mine barn har sett meg naken opp gjennom årene, men den dagen de begynte å skjule seg for meg, var også den dagen jeg begynte å ta på meg klær rundt dem. De kan fint se meg i bh og truse, for det er jo samme tøy som en bikini. Men det handle rom å vise hverandre respekt på det området 2
Anglofil Skrevet 18. september 2011 #62 Skrevet 18. september 2011 ' Men jeg vil da ikke være naken foran familien min! Jeg er verken sjenert eller en tenåring. Jeg elsker kroppen min, men jeg viser meg ikke naken foran andre en min samboer. Helt enig! Så du dusjar ikkje viss du er ved offentleg bad? Du svarte ikke meg, men min mor får aldri se meg naken, og derfor bader vi heller ikke sammen i offentlige bad. Generelt sett er jeg lite glad i offentlige dusjer, og jeg går som regel rundt med håndkle til jeg finner meg en bås. For noen er det rett og slett svært ubehagelig å være naken rundt fremmede, og særlig sin familie, det til tross for at jeg har et nært forhold til mine foreldre. Mvh Yvonne 1
line_a Skrevet 18. september 2011 #63 Skrevet 18. september 2011 Selvfølgelig skal man ha respekt og ta hensyn, men likevel så har badetøy ingenting i en badstue å gjøre, uansett om det er hjemme, på hytte eller hvor det måtte være. Å kaste tøyet kan faktisk forsterke selvbildet og selvrespekt, her er det bare fordeler. Lurer virkelig hva noen mener er så ekkelt med det. Som Imli skrev, noen av dere dusjer kanskje heller ikke? Er det vel ikke verst? Var i dag på Hundsund med barna, her har jo ingen badetøy på, ikke i badstuen eller dusjen og det samme i bassenget, men det var en absolut helt naturlig opplevelse, ikke noe kroppsfokus i det hele tatt. Desverre er det bare noen timer iblant. Hvis bare flere hadde prøvd noe slikt hadde de skiftet mening ganske raskt, det er jeg egentlig sikkert på. 2
Anglofil Skrevet 18. september 2011 #64 Skrevet 18. september 2011 (endret) De av oss som ikke liker slike settinger holder seg gjerne borte fra badstua, eller velger kun å bruke den når man er alene. Akkurat som jeg foretrekker å dusje alene. Jeg er verken min urenslig eller har et mer kroppsfokus enn andre, men jeg er bare skapt sånn. Jeg kommer fra en familie som er ganske "frie", jeg satt naken jeg i badstua, med hele familien da jeg var liten, men nå som voksen har jeg blitt mye mer privat og reservert, og jeg er nok det mye mer enn resten av familien. Mvh Yvonne Endret 18. september 2011 av Yvonne 1
Elle Melle Skrevet 18. september 2011 #65 Skrevet 18. september 2011 (endret) Det virker som om det er en ganske tydelig tendens til at de som ikke er vokst opp med å se familien naken synes det å være nakne sammen med dem er grusomt ekkelt og noe de aldri ville gjort, mens de som er vant til slikt synes det er helt ok. Sier ikke det en del om at man gir barna sine et mer avslappet forhold til nakenhet og kropp om man selv praktiserer det å være naken når det faller seg naturlig? Å dele familien inn etter kjønn blir rett og slett helt snålt. Hva er galt med at en søster og bror ser hverandre nakne egentlig? Siden det helt opplagt ikke har noe med sex å gjøre skjønner jeg ikke tankegangen i det hele tatt og trenger en forklaring. Endret 18. september 2011 av Elle Melle
She_Leiva Skrevet 18. september 2011 #66 Skrevet 18. september 2011 Jeg er 19 og jeg hadde nok klart og sitte naken med min mor og min søster (10), men ikke med min bror og min stefar tilstede.
Anglofil Skrevet 18. september 2011 #67 Skrevet 18. september 2011 Det er jo ganske tydelig at de som ikke er vokst opp med å se familien naken synes det å være nakne sammen med dem er grusomt ekkelt og noe de aldri ville gjort, mens de som er vant til slikt synes det er helt ok. Sier ikke det en del om at man gir barna sine et mer avslappet forhold til nakenhet og kropp om man selv praktiserer det å være naken når det faller seg naturlig? Å dele familien inn etter kjønn blir rett og slett helt snålt. Hva er galt med at en søster og bror ser hverandre nakne egentlig? Siden det helt opplagt ikke har noe med sex å gjøre skjønner jeg ikke tankegangen i det hele tatt og trenger en forklaring. For min del handler det overhodet ikke om sex, jeg er jo selv fra en åpen og avslappet familie. Det handler om hva man er komfortabel med, at noen er mer private enn andre. Derfor er det kanskje vanskeligere å komme inn på meg enn f.eks min mor, for jeg er mer reservert. Det gjelder i grunn både kropp og sinn, hvis jeg kan si det slik. Nå har jeg heller ikke søsken, så nakenhet ift det har ikke vært noe tema, men jeg har sett både mamma og pappa nakne som barn, og jeg husker godt jeg syntes det var godt å springe naken rundt i leiligheten da jeg var 4-5-6 år. Etter det skjedde det noe, jeg ble veldig bevisst på meg selv, og jeg ville også verne om min egen kropp. Den var min og ingen andre skulle få se uten mitt samtykke. Men nei, det har ikke noe med seksualisering å gjøre. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #68 Skrevet 19. september 2011 Det virker som om det er en ganske tydelig tendens til at de som ikke er vokst opp med å se familien naken synes det å være nakne sammen med dem er grusomt ekkelt og noe de aldri ville gjort, mens de som er vant til slikt synes det er helt ok. Sier ikke det en del om at man gir barna sine et mer avslappet forhold til nakenhet og kropp om man selv praktiserer det å være naken når det faller seg naturlig? Å dele familien inn etter kjønn blir rett og slett helt snålt. Hva er galt med at en søster og bror ser hverandre nakne egentlig? Siden det helt opplagt ikke har noe med sex å gjøre skjønner jeg ikke tankegangen i det hele tatt og trenger en forklaring. Jeg deler ikke familien etter kjønn, er ikke naken med noen familiemedlemmer. Og jeg er vokst opp med en mor som dusjet med åpen dør. Jeg var faktisk ikke så gammel da jeg begynte å lukke den for henne.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #69 Skrevet 19. september 2011 Så du dusjar ikkje viss du er ved offentleg bad? Jeg trener 2-3 ganger i uken og tar meg 5 min å gå fra treningssenteret å hjem. Dusjer når jeg kommer hjem Nei å sitte kliss naken med sin familie er noe jeg aldri kommer til å gjøre. Har ikke lyst til å se besta, onkel og alle sammen nakne, Handler ikke om at man er en usikker tenåring heller.
Redbull Skrevet 19. september 2011 #70 Skrevet 19. september 2011 Vi bygger ny hytte med badstue. Er det vanlig å være helt naken sammen med familie i bdstua? Vi har tre barn fra 9 til 17 år. De to yngste er jenter og eldstemann gutt. Mamma, stefar og lillebror sitter nakne, jeg liker ikke badstue, men skulle jeg joyna dem hadde jeg absolutt hatt på meg bikini
Dunkel Skrevet 19. september 2011 #71 Skrevet 19. september 2011 Her i min familie hadde vi i verste fall sittet i badetøy. Aldri i livet at jeg hadde sittet naken i lag med min familie :S Det ser jeg faktisk på som spesielt. Jeg ser heller ikke problemet på hvorfor ikke folk kan hive på seg et håndkle eller noe. 1
Lillemeg25 Skrevet 19. september 2011 #72 Skrevet 19. september 2011 Her i min familie hadde vi i verste fall sittet i badetøy. Aldri i livet at jeg hadde sittet naken i lag med min familie :S Det ser jeg faktisk på som spesielt. Jeg ser heller ikke problemet på hvorfor ikke folk kan hive på seg et håndkle eller noe. Enig.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #73 Skrevet 19. september 2011 Jeg synes det er litt teit å bli kalt for usikker og sjenert pga man ikke vil vise seg naken for alle og enhver. Jeg vil ikke se min familie naken og vil hvert fall ikke at de skal se meg naken.
Gjest gjest Skrevet 19. september 2011 #74 Skrevet 19. september 2011 Hadde vært en traumatisk opplevelse hvis jeg skulle sitte naken med min bror på 28 og far på 68. Det er bare nasty! Dessuten er det jo vanskelig å se en plass uten å se på underlivet til de andre.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #75 Skrevet 20. september 2011 Jeg synes det er litt teit å bli kalt for usikker og sjenert pga man ikke vil vise seg naken for alle og enhver. Jeg vil ikke se min familie naken og vil hvert fall ikke at de skal se meg naken. Nå er vel ikke akkurat ens egen familie "alle og enhver"! Det virker som om noen av dere er spesielt negative fordi det er egen familie. Hadde det vært mere greit hvis det var fremmede? Samtidig som yngre blir mer og mer liberale når det gjelder sex så er det tydelig at folk blir mer og mer restriktive når det gjelder ikke-seksuell nakenhet. Hvis folk hadde skrevet hvor gamle de var så hadde vi helt sikkert sett en tendens til at de yngste er mest negative og de eldste mest romslige når det gjelder badstua.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #76 Skrevet 20. september 2011 Hadde vært en traumatisk opplevelse hvis jeg skulle sitte naken med min bror på 28 og far på 68. Det er bare nasty! Dessuten er det jo vanskelig å se en plass uten å se på underlivet til de andre. Er det vanskeligere å unngå å se på underlivet til en bror/far enn hvis du hadde sittet der naken med en gjeng venninner?
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #77 Skrevet 20. september 2011 Jeg deler ikke familien etter kjønn, er ikke naken med noen familiemedlemmer. Og jeg er vokst opp med en mor som dusjet med åpen dør. Jeg var faktisk ikke så gammel da jeg begynte å lukke den for henne. At du lukket døren skyldtes nok først og fremst påvirkning utefra mer enn at det var et "innstinkt" hos deg selv. Venner og holdninger i samfunnet har enormt stor påvirkning på våre valg hele livet og spesielt i ungdommen.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #78 Skrevet 20. september 2011 Nå er vel ikke akkurat ens egen familie "alle og enhver"! Det virker som om noen av dere er spesielt negative fordi det er egen familie. Hadde det vært mere greit hvis det var fremmede? Samtidig som yngre blir mer og mer liberale når det gjelder sex så er det tydelig at folk blir mer og mer restriktive når det gjelder ikke-seksuell nakenhet. Hvis folk hadde skrevet hvor gamle de var så hadde vi helt sikkert sett en tendens til at de yngste er mest negative og de eldste mest romslige når det gjelder badstua. Å bli kalt for usikker osv fordi man ikke vil sitte spilter naken med sin egen familie er jo enda teitere. Å nei det er heller ikke greit om det er en gjeng fremmende, men ekstra ille når det ens egen familie.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #79 Skrevet 20. september 2011 Å bli kalt for usikker osv fordi man ikke vil sitte spilter naken med sin egen familie er jo enda teitere. Å nei det er heller ikke greit om det er en gjeng fremmende, men ekstra ille når det ens egen familie. Jeg er enig i at det er teit å bli kalt usikker fordi man er vant med å sitte alene og foretrekker det. Jeg synes det er like teit som å snakke negativt om de som synes det er greit å være nakne sammen. Man er oppvokst med og vant med forskjellige ting. I forhold til nakenhet i slike situasjoner er det i svært stor grad snakk om tilvenning og kultur. Langt de fleste av oss vil gjøre det som flertallet gjør, føle oss komfertable med det og også ha en forestilling om at det er det "riktige og mest fornuftige". Sier kulturen at kjønnene skal være adskilte så vil vi føle at det er det riktige. I gamle øst-tyskland var nakenhet det alminnelige på strender og 80% av alle familier besøkte nakenstrender/campinger. Etter (skremmende) kort tilvenning vil 80% av oss følge flertallet og føle oss komfertable med det. Hvis nesten alle kvinner brukte hel badedrakt så ville det ikke ta langt tid før også de resterende også gjorde det. Det samme med bikini. Hvis mange går nakne, som i Øst-tyskland, så ville det ikke ta lang tid for de fleste nyinnflytter gjør det også. Vi mennesker er et sosialt gruppedyr i mye større grad enn vi liker å innse. Det er under 20% som ville føle seg ukomfertable nakne uansett hvor liberal kulturen er rundt de. (Og det er under 10% som ikke vil ha noen hemninger mot å være nakne uansett hvor sterkt det blir fordømt av flertallet.)
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #80 Skrevet 20. september 2011 Familien min hadde sittet i badstua med kjeledress på om vi satt der sammen, vi er aldri nakne!! :D Kanskje termokjeledress for sikkerhets skyld?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå