Gå til innhold

Helt nakne i badstue.

Fremhevede innlegg

Skrevet

At søsken, altså søster og bror sitter nakne sammen etter å ha nådd kjønnsmoden alder er det som får meg til å rynke brynene, for meg er ikke dette normalt eller hva jeg ville sagt var akseptabelt. For meg blir dette feil, men om du vil sitte naken med dine søsken så gjør da virkelig det, men for meg er det uaktuelt.

Jeg har ikke noe problem med at folk føler forskjellig og ser ikke noe negativt i det. Jeg har ikke noe behov for at alle skal mene det samme som meg. Men når du benytter begrepet "anstendig" (som du helt sikkert ikke er alene om) så blir jeg litt nysgjerrig på hva du/dere tenker. I følge ordboka betyr anstendig: ordentlig, noe en kan være bekjent av, sømmelig, respektabel og moralsk. Det er vel få uttrykk som har skiftet så mye innhold som anstendig. F.eks. er mange former for seksualitet, samlivsformer og klesmoter som tidligere ble oppfattet som uanstendige fullt akseptable i dag. Når du oppfatter nakenbadstu som uanstendig, har det noe med en potensiell skremmende/ulovlig seksualitet å gjøre eller er det uanstendig uavhengig av seksualiteten?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde løpt ut igjen hvis familien min satt naken i en badstue. :eeeh: Det går jeg bare ikke med på. Det er kleint nok at noen sitter helt naken i badstuen de har i kvinnegarderober.

Hvorfor skal man sitte naken i en badstue? :klaske: Det er ikke slik at man blir brun der inne og får skillemerker eller noe sånt. Det går helt fint å sitte der i badetøy. Er dere redd for at det skal bli for varmt? :skratte:

Gjest BettyBoop28
Skrevet

"Anstendig" er et meget interessant begrep. Du skriver at hvis jentene er nakne sammen så er det greit, hvis guttene er det så er det greit mens hvis begge er det sammen så er det ikke greit. Hva er årsaken til det? Det har vel neppe noe med sex å gjøre for blandt guttene og jentene så kan det jo være både homofile og lesbiske. (Eller er det greit at guttene er sammen hvis de er heterofile men ikke hvis de er homofile.) Noe av det spesielle med kombinasjonen av jenter/damer og gutter/menn er jo muligheten for graviditet. Er det slik at hvis jenter/damer og gutter/menn er sammen så er man redd for at det plutselig skal oppstå noe tilfeldig ukontrollert seksualitet som medfører graviditet? (Og at dette ikke ville ha oppstått hvis alle hadde på seg truser?)

Ok så med det mener du at man heller skulle ha unisex garderober i svømmehallen?

Skrevet

For meg ville det vært helt uaktuelt å sitte naken i en badstu med andre folk. Og med egen familie? Grøss. Ser de fleste er enige her, og at cuckold riktignok ennå ikke har entret tråden. :)

Gjest Linda sofie
Skrevet

Jeg kan sitte naken med samboer i en badstue, men med familien?! :eeeh: Herregud nei det kunne jeg absolutt ikke ha gjort. Har ikke så veldig lyst til å se pappa, bestemor, onkel osv nakne! Høres veldig rart ut å sitte kliss naken sammen med familien :fnise: Det hadde jeg aldri gjort.

Gjest Jente1990:)
Skrevet

ALDRI! Jeg ingen interesse av å se min egen familie nakne og vil heller ikke at de skal se meg naken. Skulle jeg sittet naken med dem i en badstue, så hadde jeg følt meg veldig utilpass og hadde syns det hadde vært litt ekkelt. Grøss! :haar:

Alle er forskjellige, men jeg hadde aldri gjort det selv om jeg fikk penger for det. Jeg står over.

Skrevet

Ok så med det mener du at man heller skulle ha unisex garderober i svømmehallen?

Det er ikke mitt poeng. Folk er forskjellig og man må gjerne ha både adskilte eller felles garderober for min del. Det jeg er opptatt av er at man blander inn anstendighets-begrepet. Om kvinner og menn er nakne eller påkledd, adskilt eller samlet i en badstu har etter mitt syn ikke noe med anstendighet eller moral å gjøre. Hvem og hvor mange du har sex med forbinder jeg med moral. Ikke hvem du går sammen med i en badstu og hvor mye/lite du er kledd.

• Liker 1
Skrevet

Forholdet til nakenhet er i svært stor grad avhengig av hva man er vant med og rådende kulturelle regler. I vårt samfunn blir nakenheten mer og mer seksualisert og almenn ikke-seksuell nakenhet blir mindre og mindre vanlig. Når nakenheten blir seksualisert så vil man føle det ubekvemt å være naken sammen med folk man absolutt ikke ønsker å ha sex (eller seksuelle følelser) sammen med (f.eks. familie). Hvis vi spurte om nordmenns holdning til nakenhet og deres alder ville vi helt sikkert sett en mer negativ holdning hos de yngre enn hos de eldre. Det skyldes kun at kulturelle moter har beveget seg den veien. For tidligere generasjoner har det vært annerledes.

Forholdet til nakenhet er i svært stor grad snakk om vane. I stresstudier ser man at alminnelige mennesker kan få tildels kraftige stressreaksjoner hvis de blir bedt om å kle av seg foran fremmede av samme eller motsatt kjønn. Men samtidig ser man at dette er en av stressreaksjonene som reduseres raskest. Etter tre dagers tilvenning vil ca 90% av vanlig vesteuropere ikke ha målbare stressreaksjoner når de er sammen med nakne av samme kjønn. Litt under 80% vil heller ikke ha det sammen med motsatt kjønn.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei det hadde jeg ikke gjort! Er det faktisk folk som sitter splitter nakne sammen med familien sin? :overrasket:

Å hva skal man egentlig snakke om? Hadde bare blitt merkelig.

Endret av Lillemeg22
Skrevet

Det er serriøst første gangen jeg hører at folk faktisk sitter helt nakne foran familien. Hallo liksom?! :gross: Hva kan man snakke om? "Du pappa...Kjæresten min har større kuk enn deg"

Nei, altså...For meg blir det helt feil. Og slutt å skylde på at det er slik i Norgen, for jeg vokste ikke opp i Norge og har allikevel slik mening om den saken. Jeg har ikke vært naken foran foreldrene mine siden jeg ble rundt 3-4 år...Skjerp dere, skjønner dere ikke at det er visse ting som IKKE er godtatt i dagens samfunn?

Gjest naturist
Skrevet

Det er serriøst første gangen jeg hører at folk faktisk sitter helt nakne foran familien. Hallo liksom?! :gross: Hva kan man snakke om? "Du pappa...Kjæresten min har større kuk enn deg"

Nei, altså...For meg blir det helt feil. Og slutt å skylde på at det er slik i Norgen, for jeg vokste ikke opp i Norge og har allikevel slik mening om den saken. Jeg har ikke vært naken foran foreldrene mine siden jeg ble rundt 3-4 år...Skjerp dere, skjønner dere ikke at det er visse ting som IKKE er godtatt i dagens samfunn?

Det er det som er den store forskjellen på dem med naturlig forhold på kroppen og dem som ikke har, vi sitter ikke å ser på kroppsdelene til hverandre....

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil nok påstå jeg har et avslappa forhold til kroppen min, men å skulle sitte naken med familien min blir bare helt feil. Å når man har nakne folk rundt seg, så synes i hvert fall jeg det er vanskelig å ikke se. Sitter onkel kliss naken rett ved siden av meg så må jeg egentlig lukke øynene for å ikke se snoppen hans liksom. Vet ikke hvor jeg skulle ha sett hen. Må vel bare se ned i gulvet for å unngå å se noen ekkelt.

Nei huff vil virkelig ikke se familien min naken!

• 4 uker senere...
Skrevet

Bruker badstue alltid naken, også med barna våre, og på naturistbadet med andre familier. Det er helt normalt. Badetøy i en bastue er en uting, la da heller være. Det er liksom å dusje med undertøy på, det er uhygienisk og heller ikke særlig komfortabelt.

Virker som mange har en seksualisert og sjenert syn på vanlig nakenhet, men det er helt unødvendig. Som andre har sagt, man stirrer ikke på kroppsdelene. Hvis man drar til en av de mange offentlige bade og badstueanlegg i f.e. Tyskland og Nederland og skulle beholde badetøyet på, blir du rett og slett kastet ut. Her er det også masse familier. Går nok bra.

Her i landet har naturistforeningene gode tilbud for de som gjerne ønsker å bruke badstuen sammen med familien sine, uten badetøy. Favoriten vår er på Fornebu, det er et flott sted. Begynner vel nå september.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er skikkelig rart å skulle sitte naken sammen med familien sin. Jeg har IKKE et anstrengt forhold til kroppen min eller er sjenert, men jeg sitter da virkelig ikke naken med familien min. Det er bare nasty.

Skrevet

For eit unaturleg forhold mange her har til det å vera naken! :overrasket:

Enten må dei fleste vera sjenerte tenåringar, eller så har dei eit unaturleg forhold til eiga kropp, evt problem med å skille nakenheit og sex. Det siste er diverre eit aukande problem trur eg.

• Liker 1
Skrevet

I Norge er det ekstra følsomt å være naken. Denne u-tingen går i arv, og det å være i puberteten ses på som en sykdom.

Jeg har vært i badtstuer i mange land naken, med begge kjønn i alle aldrer. Det er kun i Norge man er så opptatt av kroppen og dens utseende.

• Liker 1
Skrevet

I Norge er det ekstra følsomt å være naken. Denne u-tingen går i arv, og det å være i puberteten ses på som en sykdom.

Jeg har vært i badtstuer i mange land naken, med begge kjønn i alle aldrer. Det er kun i Norge man er så opptatt av kroppen og dens utseende.

Norge sier du. Det er verre med USA. Norge er blitt amerikanisert.

Skrevet

For meg hadde det vært uaktuelt å sitte naken sammen med familiemedlemmer, og slikt har det vært siden jeg var 11-12 år.

Skrevet

For eit unaturleg forhold mange her har til det å vera naken! :overrasket:

Enten må dei fleste vera sjenerte tenåringar, eller så har dei eit unaturleg forhold til eiga kropp, evt problem med å skille nakenheit og sex. Det siste er diverre eit aukande problem trur eg.

'

Men jeg vil da ikke være naken foran familien min! :eeeh: Jeg er verken sjenert eller en tenåring. Jeg elsker kroppen min, men jeg viser meg ikke naken foran andre en min samboer.

Skrevet

'

Men jeg vil da ikke være naken foran familien min! :eeeh: Jeg er verken sjenert eller en tenåring. Jeg elsker kroppen min, men jeg viser meg ikke naken foran andre en min samboer.

Så du dusjar ikkje viss du er ved offentleg bad?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...