Gå til innhold

Lyve eller si at man har dårlig råd?


Gjest Britt

Anbefalte innlegg

Dersom du blir spurt om å være med på teater/ kino/ ut å spise o.l. - og du ikke har penger. Finner du på en unnskyldning, eller sier du det som det er?

Er det frekt og være ærlig og si man har dårlig råd, fordi dette kan gjøre andre ukomfortable? Å ikke ha penger er vel ganske tabu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er utrolig teit å lyve. Mine venner sier alltid i fra at "åhh, det hadde vært gøy, men jeg venter på lønning. Har ikke råd nå. Hva med neste uke?" eller "Åh, har ikke råd, har brukt så sinnsykt masse penger i det siste"

Det er vel ikke tabu å si at man ikke har råd?? Eller er min bekjentskapskrets veldig åpne??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det som det er. Men så lyver jeg veldig sjeldent. Ser heller ikke noe problem/negativt ved å si at man har dårlig råd (sålenge det ikke kun er pga latskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke har råd er da en ærlig sak. "Jeg har litt lite penger nå, men vi kan ta det en annen gang?" ser jeg ikke noe galt i å si. Så lenge man ikke stadig syter og gnåler om at man har lite penger all the time, men bare sier på en ordentlig måte at man ikke kan ditt og datt pga pengemangel så..

Å lyve er jo lavmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste vennene mine (og jeg) er studenter, så her er det veeeeldig vanlig å ha dårlig råd, og ikke noe flaut i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg synes det er greit å være ærlig om det, jeg. Men folk takler et slikt svar på veldig ulike vis. Noen prøver å overtale deg likevel med svar som "Å, kom igjen, da. Det blir jo sååå gøy. Litt har du vel igjen på kontoen." Da må man bare være standhaftig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, jeg er blakk!

Sorry, men køntrifestival i Seljord er såpass dyrt at jeg vil heller bruke de på noe fornuftig!

Er svar jeg har kommet med til mine venner, uten at de reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil tro at mine foreldre hadde synes det vært flaut og pinlig å si at de har dårlig råd. Den generasjonen er nok mindre åpne om det enn min generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Men jeg vil tro at mine foreldre hadde synes det vært flaut og pinlig å si at de har dårlig råd. Den generasjonen er nok mindre åpne om det enn min generasjon.

Jeg tror det har mer med hvilken fase de er i i livet. Den gangen foreldregenerasjonen var studenter eller nyetablerte, f.eks, var det neppe flaut for dem å si at de ikke hadde råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke vil si direkte at man er blakk så kan man si at man ikke kan ta seg råd til det.

Det kan jo være at man sparer til noe :)

Jeg som flere andre sier rett ut at jeg ikke har penger. Eller at jeg vil bruke pengene på noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som det er :) De jeg går på kino med er som oftest nære venner uten om sambo, så tror neppe de blir ukomfortable av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det har mer med hvilken fase de er i i livet. Den gangen foreldregenerasjonen var studenter eller nyetablerte, f.eks, var det neppe flaut for dem å si at de ikke hadde råd.

Jaja, selvfølgelig. Jeg mente at de hadde synes det hadde vært pinlig nå. De legger ikke skjul på at de hadde dårlig råd når jeg var liten.

Endret av Mynona-83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med å si det som det er; jeg er blakk... Ingen som dømmer deg for det, og om de gjør det, så er det vel ikke noe tap uansett:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hender svært sjeldent at jeg ikke har råd til bytur, men de gangene det har skjedd så har jeg sagt det rett ut: "Vi tar det om en ukes tid når jeg har fått lønning" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det rett ut, beklager men vi tar det igjen når jeg får lønn. Som regel er mine venner utrolig snille og punger ut for kinoen, konserten eller byturen for meg. De vet at de står som nr 1 på lista når jeg får lønning, og får alltid pengene sine igjen. Det synes jeg er veldig koselig, jeg gjør det samme for dem om de trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...