AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #1 Skrevet 11. august 2011 Jeg sitter å tenker litt over hva som blir skrevet på dette forumet ang årslønn, jobb og penger til overs. Husker jeg skrev inn for noen mnd siden hva jeg og minn mann tjente - og lånet vi hadde - og at vi hadde råd til utenlandsreiser. Var som om alle måpte og ikke skjønte hvordan vi greide det? Vi har to helt normale inntekter jeg og min mann. Vi har ett huslån på 3mill og vi har begge en årsinntekt på 300.000 Vi leier ut en etg og har dermed også 7.000,- i mnd som går rett til lånet. Min mann har en helt ny firmabil (som har skatter av) og jeg har en 2011 modell. Så utenfra (mtp vårt 2 år gamle hus som vi har bygd selv og våre to nye biler og en veldig stor tomt) ser det kansje ut som at vi har mye penger? Noe vi ikke har i grunn....I hvertfall hvis man skal gå utifra det som er "normen" i dette forumet. Vi har vært på 9 utenlandsreiser på 20 mnd. Hvorav to av dem var i Sverige, det må jeg si hehe Folk skjønner ikke hvordan vi har råd? Hvorfor ikke? Vi betaler regningene våre hver mnd. Avdrag, strøm, mobil, forsikringer + alt annet som måtte komme...I tilegg bruker jeg mye penger på interiør (Har en stor intresse innenfor en stilart jeg liker) Kjøpte oss nylig en liten båt til 30.000,-.....Det var penger vi hadde på sparekontoen... Vi har aldri purringer, betaler alt når vi skal... Har to hunder og tre katter.... Altså, ja dere skjønner. Vi har da massevis av utgifter, Men vi har da kjempe god råa? jeg skjønner ikke hva dere bruker pengene deres på dere som tjener så mye mer og med mindre lån? Er det jeg som har missforstått her da? Har vi ikke god råd? I mitt hode har vi mer enn nok :O Har dere noen tanker rundt dette? 2
Gjest Consensio Skrevet 11. august 2011 #2 Skrevet 11. august 2011 Alt går på prioriteringer, så lenge man tjener greit altså. 4
Anglofil Skrevet 11. august 2011 #3 Skrevet 11. august 2011 Det virker som dere har det godt, så nei, det er ikke noe jeg reagerer på. Folk har forskjellige prioriteringer, og dere har prioritert bort reiser. Det er helt greit, selv om jeg aldri ville gjort det selv. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #4 Skrevet 11. august 2011 Dere er flinke. Enkelt og greit. Dere har jo, i manges øyne, lave inntekter, men her er det jo ingen tvil om at dere ikke sløser i vei. Dere kan umulig ha så høyt forbruk rett og slett. Dere velger heller å spare til dyrere fornøyelser, fremfor å kanskje la pengene renne ut på kino, restaurantbesøk, dyre middager, aviser og blader, alkohol, røyk osv osv. En prioriteringssak. Man blir ikke rik av å tjene mye, men av å bruke lite. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #5 Skrevet 11. august 2011 Det virker som dere har det godt, så nei, det er ikke noe jeg reagerer på. Folk har forskjellige prioriteringer, og dere har prioritert bort reiser. Det er helt greit, selv om jeg aldri ville gjort det selv. :)Mvh Yvonne ? De har vært på 9 utenlandsreiser i løpet av 20 mnd. 5
Golde Skrevet 11. august 2011 #6 Skrevet 11. august 2011 Folk har forskjellige prioriteringer, og dere har prioritert bort reiser. Det er helt greit, selv om jeg aldri ville gjort det selv. De har jo vært på hele 9 utenlandsreiser de siste 20 månedene, det kaller hvert fall ikke jeg å prioritere bort reiser! 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #7 Skrevet 11. august 2011 Men vi gjør jo det. Sløses (også). Vi går jo på restaurant mindt en gang i mnd. Kino rett som det er og tar også rett som det er en fest. Inviterer på grillfest, middager, etc...Vi røyker også sånn bare for å nevne det! hehe.. jeg skjønner ikke hvordan vi har "lite å rutte med" når vi ikke har det??? Noen må ha missforstått noe her?
Anglofil Skrevet 11. august 2011 #8 Skrevet 11. august 2011 ? De har vært på 9 utenlandsreiser i løpet av 20 mnd. De har jo vært på hele 9 utenlandsreiser de siste 20 månedene, det kaller hvert fall ikke jeg å prioritere bort reiser! Beklager, leste feil. Uansett handler dette om prioriteringer, som det handler om for de fleste mennesker. Mvh Yvonne
Eudyptula Skrevet 11. august 2011 #9 Skrevet 11. august 2011 Bare lurer: hva har dere i nedbetaligstid på huslån, og hva har dere i billån? Dere har kanskje ikke studielån? Og ikke barn? Har dere penger i banken/sparer dere? Hvis dere lever godt, og har det romslig selv med forholdsvis lave inntekter, er da ingenting bedre enn det
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #10 Skrevet 11. august 2011 Kan noen forklare meg dette regnestykket? For på meg virker det som om folk ikke skjønner "hvordan vi får det til" - men for meg/oss virker det helt naturlig og vi koser oss som bare det. Vi er heller ikke noen typiske sparere. De 30.000 vi hadde på konto er borte - til båten. Har ikke noe mer sparing igjen Legger av litt hver mnd...så bygger det seg opp en liten buffer, men ikke noe store beløp...
Golde Skrevet 11. august 2011 #11 Skrevet 11. august 2011 Å for å svare på ditt spørsmål TS, det virker av og til som om mange her har høye inntekter og dermed lagt til seg en dyrere livsstil. En annen faktor er jo barn. Hvis du og mannen er barnløse, "sparer" dere jo en hel del penger der. Min mann og jeg har tilsammen lavere lønn enn dere, jeg synes også at vi har det helt fint økonomisk. Vi lider overhodet ingen nød. Dog har vi ikke fått til 9 utenlandsturer, men et par har det da blitt! 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #12 Skrevet 11. august 2011 Bare lurer: hva har dere i nedbetaligstid på huslån, og hva har dere i billån? Dere har kanskje ikke studielån? Og ikke barn? Har dere penger i banken/sparer dere? Hvis dere lever godt, og har det romslig selv med forholdsvis lave inntekter, er da ingenting bedre enn det jeg tror det er 30 år (kan det stemme?) husker ikke helt.. Har 300.000 i billån Ikke studielån nei Ikke barn Ikke noe sparing utover de småbeløpene som plutselig går vekk (til f.eks båt hehehe)
momo Skrevet 11. august 2011 #13 Skrevet 11. august 2011 Er nok bare hvordan man prioriterer pengene ja. Men vil jo si att dere er flinke med penger som får råd til alt det, med helt vanlig inntekt.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #14 Skrevet 11. august 2011 Å for å svare på ditt spørsmål TS, det virker av og til som om mange her har høye inntekter og dermed lagt til seg en dyrere livsstil. En annen faktor er jo barn. Hvis du og mannen er barnløse, "sparer" dere jo en hel del penger der. Min mann og jeg har tilsammen lavere lønn enn dere, jeg synes også at vi har det helt fint økonomisk. Vi lider overhodet ingen nød. Dog har vi ikke fått til 9 utenlandsturer, men et par har det da blitt! Flott svar! Nå følte jeg meg normal! Så flott Ja, sparer vell en del på å ikke ha barn (enda)
Gjest HunterLady Skrevet 11. august 2011 #15 Skrevet 11. august 2011 (endret) DINC = Double income no children Endret 11. august 2011 av HunterLady 4
Anglofil Skrevet 11. august 2011 #17 Skrevet 11. august 2011 Jeg tror nok det handler veldig om hva slags forventninger man legger for dagen, hva slags livsstil man er vant med. Jeg er fulltidsstudent og jobber 50% ved siden av, ergo tjener jeg mye mindre enn ts, allikevel har jeg nå greid å spare 110 000 kr til bryllupet, spart fullt opp i BSU + enda litt mer i boligsparing + 4 reiser hittil de siste 12 mnd (og 2 nye turer venter dette året). Nå har jeg lave bokostnader, takk og lov, men utgiftene mine skal ofte dekke to personer, men man klarer det hvis man må. Jeg kjøper heller billig mat fremfor å prioritere bort reiser eller bryllup. Klær kjøpes på salg eller reiser om nødvendig. Nå verken røyker eller drikker jeg, ikke drar vi særlig på kino eller restauranter heller. Alt i alt, det er som sagt prioriteringer. Mvh Yvonne
Eudyptula Skrevet 11. august 2011 #18 Skrevet 11. august 2011 jeg tror det er 30 år (kan det stemme?) husker ikke helt.. Har 300.000 i billån Ikke studielån nei Ikke barn Ikke noe sparing utover de småbeløpene som plutselig går vekk (til f.eks båt hehehe) Da synes jeg faktisk ikke det er så underlig at dere har god råd i hverdagen Vi tjener bedre, men prioriterer heeelt annerledes. (Men har også "god råd".)
Gjest Spinell Skrevet 11. august 2011 #19 Skrevet 11. august 2011 Lite sparing, skattefri utleie, og lang nedbetalingstid på boliglånet er jo selvsagt forklaringen her. Hvor lang tid billånet er på har du ikke oppgitt. Hvordan man velger å gjøre ting er selvsagt et prioriteringsspørsmål, men med såpass høy lånebelastning, og lang nedbetalingstid (på boliglånet) er man ganske følsom for rentesvingninger. På den annen side: det er neppe verre enn at dere kan kutte ned på et par ferier per år og likevel klare dere. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2011 #20 Skrevet 11. august 2011 Får utbetalt begge to ca 22.000 i mnd etter skatt legger av 10.000 hver på regningskonto. Fra den går alt vi betaler utenom mobilregning og mat. Er alltid noen penger igjen på den kontoen da vi synes det er lurt å alltid ha litt til overs der inne i tilfelle det skulle dukke opp noe ekstra. Så som dere ser da så har vi jo begge igjen 11.000 kr hver...Hvorav 200 ca går til mobilregning Så bruker vi ca 5/6.000 i mnd på mat tilsammen... Så det er jo ikke noe problem å legge av 5.000 hver til en tur i ett par mnd'r
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå