Gjest wiwiwao Skrevet 10. august 2011 #1 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg har vært og tittet på en bil og er litt usikker på om jeg burde kjøpe den eller ikke. Jeg kan dessverre ikke mye om bil, men leste litt på nettet på forhånd og har konferert med flere venner som er bilkyndige. Problemet med bilen er at den mangler servicehistorikk for de 10 siste årene (bilen er 1997 modell), men den er eu godkjent frem til 2013. Den mangler også rapport fra eu godkjenning. Bilen koster under 20.000. Det meste ser OK ut på bilen. Noe rust er det jo siden bilen er 14 år gammal. En annen ting er clutchen som jeg ikke er sikker på om er god eller ikke. Altså, når du tråkker den helt inn, så kjenne den fast og "bestemt". Men når du slipper den halvveis (til at bilen kan krype) så kjenner du at den "slipper" litt. Slipper du clutchen enda mer så kjennes den litt "løs" ut, altså ikke like bestemt som den "inner" delen. Håper dere skjønner hva jeg mener. Har fått en ny pris på bilen, uten at jeg pruta, så får den til ca 17.000 kr. Råd og meninger mottas med takk!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MannPåBesøk Skrevet 10. august 2011 #2 Del Skrevet 10. august 2011 En bil til 17 000 er en bli til 17 000 - dvs si, ikke forvent for mye. Hadde vært greit å vite hva slags merke, modell og hvor langt den har gått, hvor mange eiere osv, hvis du skal ha noen fornuftige råd. Er cluchen skiftet før? I så fall hvor lenge siden. Det er en rimelig dyr jobb å skifte denne, kanskje halve verdien av bilen. Så om ikke den er i orden er det bare å styre unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 10. august 2011 #3 Del Skrevet 10. august 2011 At den manglet servicehustorikk hadde ikke skremt meg, det er jo en gammel bil. At den manger rapport fra EU ser jeg heller ikke på som noe problem. Det er positivt at du ikke trenger å tenke på EU godkjenning på to år. Hvordan bil er det og hvor langt har den gått? Virker den hel og grei? Som sagt over kan man ikke forvente så mye av en så gammel bil, men man merker når man kjører om den er ok eler noe skrammel. Clutchen kan du jo få noen til å se på, og evt. bytte hvis du vil koste på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wiwiwao Skrevet 10. august 2011 #4 Del Skrevet 10. august 2011 Det er en Volkswagen polo 1,4 1997 modell. Tror den har hatt 2 eiere før nåværende eier. Den har gått 170.000 km. Usikker på om reg.reim er skiftet, husker faktisk ikke hva eieren sa om det. Planen er egentlig å kjøre den i to år også bytte bil. Om den selges eller pantes etter to år er usikkert. Men jeg trenger iallefall at den skal rulle i 2 år uten for store utgifter for meg. Prisen synes jeg fortsatt er litt høy så den kommer jeg til å prute litt mer på. Skal jeg forhøre meg litt mer med eieren og fått litt mer info. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 10. august 2011 #5 Del Skrevet 10. august 2011 Har selv Volkswagen Golf 2000 mod. og har vært veldig fornøyd med den. Det er for meg en bruksbil som skal byttes ut om noen år, plusset med både Golf og Polo er at de er veldig billige og kjøre. Dersom den virker grei synes jeg ikke prisen er så altfor ille. Det finnes mange SKRAP til 10-15 000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. august 2011 #6 Del Skrevet 10. august 2011 Du kan jo f.eks. ta en NAF-test på den før du kjøper, dersom du bor i nærheten av en NAF stasjon. Da får du vite hvordan tilstanden er. Se opp for rust. Det er dyrt å gjøre noe med og er det i en del av den bærende konstruksjonen så må du nesten gjøre noe. Hvis registerreima aldri har vært skiftet så bør du ta høyde for at det må gjøres. Det blir ofte veldig dyrt hvis den ryker mens bilen er i drift. På min bil (annet merke) så ble den vel byttet etter 60 000 km, mener jeg å huske. Du kan jo også be om en ca. pris for hva det vil koste på en Polo av den årgangen. Av og til er registerreima vanskelig plassert så det blir mye arbeidstimer for å bytte den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 10. august 2011 #7 Del Skrevet 10. august 2011 Til deg som skal kjøpe bil.. TS Det å ta seg god tid å se seg godt om er ganske smart. Det er så utrolig mye bruktbiler i markedet nå for tiden. Mye mer enn det noen gang har vært før. Derfor blir prisene presset og du kan få ganske mye bil for 17000kroner. Det du sier om clutchen høres litt ut som det er noe med den. Enten er det clutchvaieren som ikke er i orden eller så er det clutchen som begynner å bli utslitt. Når du sier at den er "tight" når du tråkker på den men virker litt slærkete når du skal slippe den kan høres ut som at clutchen er litt slitt. Jeg vet ikke om du har bestemt deg for at du skal ha en Polo eller om du fortsatt er åpen for andre modeller. Isåfall så er det mange andre biler som er i markedet som er like bra. Som for eksempel en Golf. Kjøper du en Golf fra slutten av 90-tallet får du en bil det er veldig enkelt å skaffe deler til og som er forholdsvis enkel å skru på. Delvis det samme går jo for Polo, men jeg tror det er enda letter å skaffe deler til en Golf. Er du eller noen i din familie medlem av NAF så burde du før du kjøper bilen ta den med til en liten sjekk, hvor du får dem til å se på ting som -Drivknuter -Bremser -Farlig rust -Clutch -Motor -Gear etc. Det koster litt, men om du har bestemt deg for at du SKAL kjøpe en spesiell bil kan dette være ganske lurt selv om bilen er en billigbil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wiwiwao Skrevet 10. august 2011 #8 Del Skrevet 10. august 2011 Snakket med eieren på ny for å stille mer spm og avtale ny befaring av bilen. Han likte ikke ideen i begynnelsen og var litt vrang, men etter litt diskusjon så skal jeg titte på bilen engang til, men da med en bilkyndig venn som blir med for å dobbeltsjekke det med clutchen. NAF test har crossed my mind, men tror neppe eieren gidder å bruke tid på det. Det er noe rust på bilen, som f.eks rundt dørkantene og hjulene, ellers greit på resten av bilene. Ikke merkverdig. Reg.reima var visst ikke blitt byttet, så hvis jeg kjøper bilen så kommer jeg til å sjekke op det og få det bytta for å være på den sikre siden. Ja clutchen er tight når du tråkker den helt inn, men er litt slakk på "ytre" del, altså den er fortsatt tight når du slipper den halvveis ut, til krypepunktet/når motoren endrer lyd. Nå er heller ikke årsavgiften betalt, så den blir i teorien 3000kr dyrere for meg. Blir 20.000 kr inkl årsavg+omreg.avg. Så jeg kommer garanter til å prute mer. Eieren prøver seg på det med at det er kjøpere som er interessert osv og at han selger den for veldig billig, men jeg tror bilen er verdt mindre enn han sier, og det med at han ikke har noe historikk eller eu rapport og holder potensielle kjøpere unna. Det er jo litt spesiell når selgeren selv senker ned prisen uten at jeg har begynt å prute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Jiinxs- Skrevet 10. august 2011 #9 Del Skrevet 10. august 2011 (endret) Du kan jo bare si at du er villig til å betale for NAF testen? De vil også si hva de synes bilen er verd, det gjorde det hvertfall med meg. Er litt usikker på hvor mye det koster. Kanskje 1000,- m/u NAF medlemskap. http://www.naf.no/no/NAF-tester-og-EU-kontroll/Priser-NAF-tester-og-EU-kontroll/ Var clutchen det eneste du reagerte på? Bremsene virket som de skulle og det kom ingene rare lyder fra motoren? Jeg ville ikke betalt 20 000,- for bilen slik du beskrive den. Om du får an ned til 15 000,- så forsikrer det ikke imot at du må kanskje på verksted med den senere, og muligens måtte betale mye i reperasjoner. Men siden du ikke har planer om å ha den så lenge så kanskje det ikke er et så dumt valg. Jeg ville også ha brukt litt mer penger på bil. Men kanskje du har et stramt budsjett som ikke tillater deg i å bruke mer. Endret 10. august 2011 av -Leon- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 10. august 2011 #10 Del Skrevet 10. august 2011 Snakket med eieren på ny for å stille mer spm og avtale ny befaring av bilen. Han likte ikke ideen i begynnelsen og var litt vrang, men etter litt diskusjon så skal jeg titte på bilen engang til, men da med en bilkyndig venn som blir med for å dobbeltsjekke det med clutchen. NAF test har crossed my mind, men tror neppe eieren gidder å bruke tid på det. Det er noe rust på bilen, som f.eks rundt dørkantene og hjulene, ellers greit på resten av bilene. Ikke merkverdig. Reg.reima var visst ikke blitt byttet, så hvis jeg kjøper bilen så kommer jeg til å sjekke op det og få det bytta for å være på den sikre siden. Ja clutchen er tight når du tråkker den helt inn, men er litt slakk på "ytre" del, altså den er fortsatt tight når du slipper den halvveis ut, til krypepunktet/når motoren endrer lyd. Nå er heller ikke årsavgiften betalt, så den blir i teorien 3000kr dyrere for meg. Blir 20.000 kr inkl årsavg+omreg.avg. Så jeg kommer garanter til å prute mer. Eieren prøver seg på det med at det er kjøpere som er interessert osv og at han selger den for veldig billig, men jeg tror bilen er verdt mindre enn han sier, og det med at han ikke har noe historikk eller eu rapport og holder potensielle kjøpere unna. Det er jo litt spesiell når selgeren selv senker ned prisen uten at jeg har begynt å prute. Med dette i betraktning så burde du bare si til eieren at han ikke må være redd for å selge bilen til andre kjøpere, fordi du har nå fått flere biler for hånden. Alle selgere vil påstå at det de selger skal være det ultimate kjøpet. Jeg synes selgers holdning i dette tilfellet virket litt suspect. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wiwiwao Skrevet 10. august 2011 #11 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg er enig i det dere sier. At eieren har unnlatt å betale årsavgiften var vel fordi han ville bruke den til han ikke kunne gjøre det mer (pga avskiltning i aug), men få den gjennom eu kontrollen slik at han får solgt den før avskiltningen. Ifølge selger har han kjøpt en annen bil, skjønner at han ikke har lyst til å betale for to biler. Men mulig det ligger mer bak det. Jo, jeg betaler selvfølgelig for NAF testen, men han virket ikke som om han ville vente mer med å selge den. Han ville selge til den første som ville kjøpe. Ja, jeg satser på at den skal kunne rulle frem til neste eu godkjenning, og skulle den ikke gå i gjennom så får jeg se hva gjør jeg. Ja budsjettet er stramt, er student. Kjøper bilen ifbm med opplæring siden jeg skal ha oppkjøring om kort tid. I utgangspunktet så var jeg interessert i Mercedes a-klasse til ca.40.000kr, men de går unna så fort at man ikke rekker å gå å se på de engang. Derfor falt valget på andre plassen, altså volkswagen polo eller golf. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 10. august 2011 #12 Del Skrevet 10. august 2011 Jeg er enig i det dere sier. At eieren har unnlatt å betale årsavgiften var vel fordi han ville bruke den til han ikke kunne gjøre det mer (pga avskiltning i aug), men få den gjennom eu kontrollen slik at han får solgt den før avskiltningen. Ifølge selger har han kjøpt en annen bil, skjønner at han ikke har lyst til å betale for to biler. Men mulig det ligger mer bak det. Jo, jeg betaler selvfølgelig for NAF testen, men han virket ikke som om han ville vente mer med å selge den. Han ville selge til den første som ville kjøpe. Ja, jeg satser på at den skal kunne rulle frem til neste eu godkjenning, og skulle den ikke gå i gjennom så får jeg se hva gjør jeg. Ja budsjettet er stramt, er student. Kjøper bilen ifbm med opplæring siden jeg skal ha oppkjøring om kort tid. I utgangspunktet så var jeg interessert i Mercedes a-klasse til ca.40.000kr, men de går unna så fort at man ikke rekker å gå å se på de engang. Derfor falt valget på andre plassen, altså volkswagen polo eller golf. Jeg kan si så mye som at en EU-test koster noe sånt som 500kroner og den ville han glatt ha tatt på bilen dersom han skulle selge den. Grunnen til at han ikke har tatt EU-test vil jeg anta er at han vet om feil som er kostbare å reparere og vil derfor heller selge bilen som den står, uten EU-test som sier hva det er som feiler bilen. Ikke kjøp den bilen er det beste rådet jeg kan gi deg. For 17000 kroner så burde du klare å få en bil som er EU-godkjent uten problemer. IKKE kjøp den bilen. Tvilsom selger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chelmon Skrevet 10. august 2011 #13 Del Skrevet 10. august 2011 Min bil kostet rundt 9000 og den var nettopp eu godkjent så jeg hadde den i 2 år etter det (og den gikk gjennom igjen etter retting av småfeil til rundt 2800 kroner) og jeg har den enda. Ville nok aldri kjøpt en bil til 17000 kroner uten eu godkjenning, med mindre det var fra noen jeg kjente svært godt og det var pga helt andre grunner enn hvordan bilen er. Jeg ville nok sett på flere biler, eller ventet til det kom flere på markedet som du liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wiwiwao Skrevet 11. august 2011 #14 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Dere misforstod meg kanskje i det siste innlegget mitt, men det jeg mente var at bilen er eu godkjent, frem til sommer 2013, som jeg skrev i mitt første innlegg. Det er sikkert mange gode biler til 17000kr. Det er jeg ikke i tvil om, men nå er jeg litt kresen på merke og utseendet av bilen og at den ikke skal være altfor gammal. Skulle gjerne ha sett på rapport eller kvittering fra eu kontrollen hvis det gis ut noe slikt så jeg vet hva som ble godkjent og hva som kanskje trengtes å fikses på. Eieren sier at han har brukt ca 8000kr på utbedring etter eu kontrollen. Det blir bare ord, han hadde ikke noe bevis på det. Han kjenner vel sikkert en mekaniker. Han nevnte noe om at jeg kunne ringe til biltilsynet selv og spørre om tilstanden på bilen og om eu kontrollen, stemmer det? Endret 11. august 2011 av wiwiwao Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MannPåBesøk Skrevet 12. august 2011 #15 Del Skrevet 12. august 2011 Hvorfor skulle han bruke 8000 på en bil, som er så pass billig og skal selges uansett, ETTER EU-kontrollen når den likevel ble godkjent? Da har vel ikke disse 8000 noe som helst betydning for selve kontrolle, men noe annet? Skal man til å selge en bil og tar den til kontroll rett før, så tar enn så klart vare på skjemaet for godkjenningen. Uansett er den jo godkjent, så det er vel ikke noe som må fikses i den forbindelse? Det samme gjelder om man fikser på den for 8000 rett før den skal selges, da tar man vare på kvitteringen. jeg tar vare på ALLE kvitteringe for det som er gjort på mine biler, slik at de kan forevises ved et evt salg. Har man ikke kvittering eller stempel for deler og arbeid, så er det heller blitt byttet/gjennomført. Er også litt rart å droppe og betale årsavgift bare fordi den skal selges. Spesielt om han venter med å selge til rett før avskilting. Avgiften betales jo tidlig på året, så at han nå sitter med to biler og bare vil betale årsavgift på den ene må ha vært planlagt lenge. Husk at fristen for å sette på oblatene på bilen er til søndag. Styr unna og kikk på et annet objekt sier nå jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daniel84 Skrevet 12. august 2011 #16 Del Skrevet 12. august 2011 Om reg reima ikke er skiftet, så burde du heller bare se på en annen bil som er litt dyrere..vanligvis ganske dyrt å få fiksa dette Du burde også heller finne deg ei bil med servicehistorikken, og som det er mindre rust på. Anbefaler ikke mercedes.. rustholker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ferdig Skrevet 12. august 2011 #17 Del Skrevet 12. august 2011 gå inn på finn.no. en hvilke som helst annonse eller om denne bilen står der, der har du en knapp hvor du kan se tid for neste eu kontroll, står det 2013 så er bilen nylig godkjent, om ikke er den ikke godkjent og du blir lurt. regreim bytte koster deg ca 5-6000, årsavg ca 3000, omreg 1500 osv osv, da er du langt over de 17 han ber om. clutchen kan du teste ved og stå stille med bilen, sett den i 3 eller 4 gir, gi gass og slipp pedalen fort, om den slurrer lit da er den slitt, ellers kan du ha lav fart i en bratt bakke, 5 gir og gassen helt ned, slurrer det da er det fort 6-7000 nye kroner du må bruke. når du kjøper bil er første budet at om selger er unnvikende eller kommer med lit merkelige forklaringer, så styrer du unna fort. polo til 17000 er ikke noe problem, mange både på finn og autodb, om du vil ha det, jeg ville holdt meg langt unna denne bilen!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2011 #18 Del Skrevet 12. august 2011 Du kan få utskrift av gamle EU-kontrollsedler hos en trafikkstasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 15. august 2011 #19 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg ville nok ikke ha kjøpt den, nei. Men ville heller ikke kjøpt MB A-klasse. De er søte og små, for all del, men som en boks å kjøre. MB er gode og fine biler når man legger litt penger i de. Ville sett etter Golf om jeg var deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 15. august 2011 #20 Del Skrevet 15. august 2011 Jeg har bare en lite innspill- Hadde selv en polo -98 mod. Med denne bilen var det en svakhet at giroljen randt ut. Jeg merket det ikke og bilen måtte ha ny girkasse 10 mnd etter at jeg hadde kjøpt den. (bilen var da kun 6!! år). Jeg fikk den skiftet, men måtte nok ut med nesten 20 tusen. Etter noen år var den røyket på nytt... Jeg lurer på om det kan være en svakhet med en viss type polo, og ville i hvertfall sjekket opp dette da det er vanskelig for et utrent øye å vite noe om. Lykke til . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå