Gå til innhold

Sæddonor


Emma3

Anbefalte innlegg

Min kjære og jeg skal nå til på andre forsøket med sæddonor.

På grunn av at jeg studerer var vi ikke tenkt å forsøke helt enda, men da vi hørte om den nye lov skal komme, forandret vi mening.

Vi håper at forsøkene går bra nå, for vi kommer ikke til å prøve her i Norge etter at lova trer i kraft, då blir det vel heller Danmark.

Er det noen andre i samme situasjon her? Hva erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan!

Vi holder på med vårt 3dje forsøk. I morgen er det 2 uker siden insimineringen. Så man går å kjenner på symtomer nå. Føler at mensen er på vei hele tiden. Så viss den ikke dukker opp til onsdag så er det testing :lol:

Ang. loven så vet man jo enda ikke når den trer i kraft. Det kan jo bli et stykke ut i året. Ved et eventuelt fjerde forsøk har vi veldi lyst til å reise til danmark uansett. Det har mye med at jeg stoler på fremgangsmåten deres mer. De insiminerer for det første i helgene, så to dager på rad, og så gjør de det ikke før de er helt sikkre at eggløsningen har funnet sted. Der jeg har tatt forsøkene føler jeg at det har blitt tilfeldig.

Det med anonymitet på donorer eller ikke er litt tullete. Det er jo uansett foreldrene som velger om de vil fortelle noe eller ikke. Det eneste de gjør er at det blir vaskelig å opprettholde tilbudet. Da det mest sannsynlig blir vanskelig å finne donorer.

Dette ble litt langt, men blir lett revet med i denne saken :P

Lykke til med forsøket deres- Håper dere lykkes, Emma :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan gikk det med testen Tammi? Spennende! Krysser fingre ;)

Vi er kalt inn til samtale i forbindelse med AID, hva kan vi vente oss? Supert om noen av dere som har gått igjennom det har litt å fortelle til oss "ukjente". Alt fra undersøkelser på forhånd, hormoner, behandling etc.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøket vårt var nok misslykket :cry: Ble veldig lei meg siden jeg gikk til 17 dager etter insiminering.

Jeg blir å hoppe på et nytt alerede i desember. Dette blir uten hormoner. Grunnen for vi tar et nytt alerede nå, er biotekloven. Som jeg er så usikker på. Så jeg håper at det blir tidenes julepresang :nisse:

Vet ikke hvor godt utredet dere er, gjest. Men etter samtalen måtte vi finne ut om jeg hadde åpne eggledere. Dette ble gjort gjennom laptroskopi (kikkehullsoprasjon)

Detetter var det bare å ringe neste mens - og så var vi i gang. Det er litt foskjellig fra sykehus til sykehus hvilke hormoner man får før forsøket. Noen bruker sprøyter, mens andre kun bruker pergontime (tabeletter).

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre slike ting privat. Er dette noe som ofte forekommer at man får kontakt med sæddonorer privat og løser dette deg i mellom?

Kanskje ikke så "teknisk" riktig? Men da er det ingen norsk lov så er til hinder og det kan jo også skje litt mere privat og diskret om man ønsker det.

Er dette noe dere har vurdert?

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jeg nok svare nei på. Det blir helt feil for vår del. For det første er donorer testet for all mulige sykdommer og lidelser. Eller ha spesielle preg. For det andre, er det noen man kjenner så tror jeg det blir vanskelig å se på min mann som far. Dessuten synes jeg det blir etisk veldig feil. Da drar jeg heller ut av landet, og betaler litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Enig med Tammi! Det er jo et poeng at vi ønsker anonym donor også da ;). Det er mannen min som skal være far, ikke en vi kan risikere å treffe på gaten som det er naturlig å hilse på :oops: . Hvordan ville det vært?

Men jeg tar poenget ditt Espen; om du mener det er like greit å fixe det med en one-night stand. Men da er vi jo utroe, og DET er jo ikke poenget her.

Ja til anonyme donorer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er kalt inn til samtale i forbindelse med AID, hva kan vi vente oss? Supert om noen av dere som har gått igjennom det har litt å fortelle til oss "ukjente". Alt fra undersøkelser på forhånd, hormoner, behandling etc.

Takk!

Hei gjest.

Første forøke gjekk eg på hormonbehandling (sprøyter). Den tar eg frå andre dag mens og til insemisjonen skjer. Denne medisinen er for å stimulere follikler. Eg tar også eit anna hormon 36 timar før insemmisjon for å sette igang eggløysinga. Dette forsøket var ikkje vellykka.

Eg vart dårlig av medisinen eg tok, derfor ønska eg ein gang uten hormonbehandling, men då fekk eg eggløysning på ein lørdag.. Sidan sjukehuset ikkje behandlar i helgane :( vart det ikkje noko inseminasjon den gangen. Derfor gjennomgår eg no ein hormonbehandling for andre gang, slik at eg kanskje kan styre eggløysinga.

Forhåpentligvis skal eg på sjukehuset for inseminasjon i slutten av neste veke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare ta tak i Massør sitt innlegg selvom Tammi har svart greit på det. For meg var tanken på å skulle få sæd fra en fremmed person i meg et stort problem som gjorde at vi for vår del utsatte behandlingen. (Mannen min hadde et mer fornuftig syn på dette og synes det var en god løsning). Det som til slutt gjorde det mulig for meg å akseptere var jo akkurat som Tammi sier at det ikke er snakk om utroskap og at sæden er testet for alle mulige sykdommer. Det hele skjer på sykehuset og donoren er anonym og vi kan være sikre på å aldri støtet på ham noe sted. Dessuten er det ikke vanlig sæd, men vaskede celler som ligger i en rosa væske.

Jeg må si at nå når jeg er gravid i snart 7 måned etter inseminasjon og angrer jeg absolutt ikke på at vi valgte en slik løsning! Hvem som engang donerte cellene synes jeg er uinteressant. Denne babyen er blitt til fordi mannen min og jeg ønsker det og er noe vi gleder oss voldsomt til sammen! Er takknemlig for å få lov å oppleve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det vil alltid være utroskap, når en kvinne frivillig lar en annen manns sæd komme inn i seg. Metoden den kommer inn på er av underordnet betydning.

Det er en seksuell handling som er litt opphissende for donoren, når han runker på et glass og tenker på alle de kvinnene som ønsker å få hans sæd inn i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt fortjener egentlig ikke noe svar gjest, men siden andre også leser denne siden kan ikke la vær å si at jeg synes du har et noe snevert syn på hva seksualitet er. Kanskje du ikke har vært så heldig her i verden at du har fått oppleve at seksualiteten først og fremst har med følelser og kjærlighet å gjøre. Mistenker at slike holdninger som dine er den egentlige grunnen til at KrF (og flere andres) ønske om å oppheve donors anonymitet slik at tilbudet antakelig forsvinner.

At du kan skrive et slikt innlegg på denne tråden vitner heller ikke om særlig grad av empati og omtanke for mennesker i en vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest viser bare hvor lite enkelte kan forstå.

Eller så er hxn ute etter å provosere,og bør derfor oversees!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil alltid være utroskap, når en kvinne frivillig lar en annen manns sæd komme inn i seg. Metoden den kommer inn på er av underordnet betydning.

Det er en seksuell handling som er litt opphissende for donoren, når han runker på et glass og tenker på alle de kvinnene som ønsker å få hans sæd inn i seg.

:hakeslepp::kjempesinna: :hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg ønsket å vite hvor utbredt det var med private sæddonorer, er at jeg selv ble spurt for en tid tilbake, faktisk vet to forskjellige tilfeller. Det ene tilfelle var en enslig dame som ønsket seg barn. Hun var veldig ivrig, og annonymitet skulle være der. det andre tilfelle var jeg i kontakt med kvinnen i et par. Vi hadde lenge kontakt hvor vi sammen vurderte situasjonen.

Når det gjelder spørsmålet om utroskap, så synes jeg det blir litt feil brukt her. Men det er jo klart at begge partene i et par må være enige i dette og bestemme dette sammen. Og så er det jo litt avhengig av hvordan donasjonen skjer. Om det skjer kunstig, kun med overlevering av sæd, så er det jo ingen fysisk kontakt, og det kan neppe kalles seksualt samvær. Men i de tilfelle hvor dette skjer ved samleie, er det jo veldig viktig at kvinnen og mannen i paret er enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er litt trist at denne tråden som i utgangspunktet handlet om sæddonasjon som behandling med hjelp fra helsevesenet utviklet seg til å handle om utroskap og privat sæddonasjon. Denne typen behandling er så sjelden og dessuten ikke noe man snakker med andre om uten videre, slik at nettet hvertfall er det eneste stedet jeg har hatt mulighet til å møte andre i samme situasjon. Jeg forstår at Massør og Sexysadie mener spørsmålene sine seriøst og det kan godt hende at enkelte synes det å ordne dette privat er en god løsning, men det blir på en måte noe annet enn temaet her. Jeg tror det er veldig få som ville velge privat løsning framfor å få behandlingen via helsevesenet hvis de har et valg. Veldig vanskelig å forklare til den som ikke selv har stått midt i en slik situasjon. (jeg forsøkte å si noe om det litt tidligere i denne tråden).

Til slutt håper jeg Massør er klar over at hvis han går med på et slikt uoffisielt opplegg så risikerer han å få en farskapssak på seg? Hørte om et slikt tilfelle i Danmark der dette ble gjort uofisillet og "donoren" senere ble dømt til å betale barnebidrag. Antar det vil være likedan i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...