Gå til innhold

*Røyskatt* med mage, lavkarbo og dill


Gjest gjest12

Anbefalte innlegg

Gjest *Røyskatt*

Etterhvert skal dette bli en treningsdagbok, og en skikkelig diettdagbok, men nå er den litt...light pga graviditet.

Røyskatten bor altså utenfor Bergen, og jobber til vanlig som noe så spennende som "saksbehandler". Det er nå en stund siden jeg har kunnet jobbe pga bekkenløsning. Kontorsitting går ikke mer, kjøring går nesten ikke, og livet er derfor litt begrenset. Er på krykker, og en gang i blant i rollestol (på Ikea).

Ellers har jeg mann og ei lita jenta på snaaaart to år. Ho begynner i barnehagen neste onsdag, så her er det store dager foran oss.

Har de siste ukene følt meg utrolig tung i kroppen. Magen er denne gangen langt større enn det den var før jeg fødte vesla, og alt kjennes ekstra tungt. Valgte derfor å gå over til ett lavkarbokosthold. Dette er med noen moderasjoner. Siden jeg er gravid, vil jeg ikke nødvendigvis oppnå ketose. Det er ikke anbefalt. Derfor spiser jeg mer karbo enn tillatt på f.eks ketolysekuren, og tar dette i form av frukt. Det hjelper meg forøvrig godt på søtsuget og kunne spise litt frukt hver dag.

Målet mitt er ikke å gå så mye ned mens ungen er i magen, men å unngå den store vektoppgangen. Til tross for dette har jeg gått ned 700 gram på to dagers lavkarbo, men regner med at dette er for det meste vann. Jeg trenger å ta av meg ganske kraftig, rundt 30 kilo, men det blir etter fødselen. Derfor har jeg ikke tenkt å skrive ned vekt så langt, eller ta cm-mål eller lignende. Det kommer når leieboeren i magen er ute, men vil ikke ha fokus på det mens jeg er gravid. Nå vil jeg bare ha fokus på å spise sunt, siden jeg ikke kan gå eller gjøre noe særlig vanlig trening.

De siste par dagene har jeg opplevd at vannet ved anklene min har misket litt :) Hurra!!

Har forresten spist den beste lunsjen noensinne i dag, og må skryte litt, en halv, oppskåret avacado, med ett hakket egg, masse reker, litt majones (1 ss omtrent) og sitronsaft. Himmel, det var snadder! Så langt elsker jeg maten :) Har lagt lavkarbobrød som spises til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Røyskatt*

Hmm... vekta går ganske fort ned. Jeg syns det er rart, for jeg spiser veldig godt, og jeg spiser frukt etc som skal holde meg ute av ketose, men regner med at det kanskje bare er vann. Egentlig så syns jeg det er greit, for de siste fire ukene har jeg ellers gått opp litt mye, og det er greit å få litt mer kontroll.

Koser meg med maten i hvertfall. Brødet er godt, om enn litt eggete.

Har så langt i dag vært i varmebasseng, og gjort masse øvelser. Det var deilig. Ble helt fortvilt i går når jeg ikke klarte å gå mer enn 100 meter med krykkene. Alt låste seg når vi var p vei bort til lekeplassen. Flaut å ikke komme seg noensteder. Før gikk det greit nok når jeg hadde krykkene, men nå låser venstre hoften seg helt etter bare litt belastning. Teit!

Skal snart innom på jobben for å hjelpe vikaren min å få oversikt over sakene. Blir kjekt med en kaffe med gamle gjengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg selvfølgelig følge med!

Stakkars deg, har du bekkenløsning? Går du til fysio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Denne gangen gikk jeg i en måned, men sluttet siden det ikke gir resultater hos meg. Nå gjør jeg heller øvelsene i varmebasseng, og det hjelper vel kanskje litt. Forrige gang gikk jeg hele graviditeten. Fikk ikke noe ut av det, men kom meg ut av huset og det var gratis :fnise:

Er latere nå ;)

Var utrolig hyggelig å ta en tur innom jobben. Pratet masse, vikaren er kjempehyggelig og det gjør at jeg kan være rolig med tanke på at ikke alle jeg har oppfølging med er like enkle alltid. Godt å vite at hun er kjempekvalifisert og har gode tanker!

Må skryte litt av dagens middag. Stekt lyr med revet gulrot og blomkålmos. Første gang jeg har smakt blomkålmos, men det var utrolig godt, enkelt å lage og ikke minst så elsket ungen maten og spiste til magen sto som en ballong.

Ingen her i huset som lider noen større nød over at jeg har lagt om kosten i hvertfall. her lages det gode middager hver eneste dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Og forresten i dagens episode av "Røyskatt gjør ting ho ikke burde"; klatret fra passasjersiden av bilen til sjåførsiden siden en idiot med gigantisk suv hadde parkert så tett på døra mi at det var fysisk umulig å presse inn en gravid mage der. Dette faller også innenfor kategorien "ting gravide gjør særdeles uelegant" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Har i dag gått "all out" på typisk lavkarbo-frokost. Speilegg, bacon, stekt sopp og tomater. ja,ja.. har jeg lyst har jeg lov ;) Vekta er fortsatt i fritt fall. Nå er jeg det som kan kalles meget godt overvektig fra før, så tviler på at det er farlig, men må ta det opp med legen på mandag.

Jeg har, før jeg begynte med lavkarboen, virkelig skeiet ut med snop og brus, og alt dette har jeg jo kuttet tvert. Spiser langt mer grønnsaker nå enn noensinne tidligere :)

I kveld skal vi på Harry Potter. Svigermor skal sitte barnevakt for den lille røyskatten, som forhåpentligvis skal sove hele kvelden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Røyskatt*

I går hadde jeg herlig utskliesesdag fra lavkarboen. Vekta har vært i fritt fall, og bestemte meg for at siden vi skulle på kino, så fikk det heller være grenser. Inn med karboene for å stanse opp dette litt. Så det ble pizza først og snop på kinoen :)

Var veldig kjekt. Noen venner av oss ble med og, så jeg fikk snakket med andre mennesker litt. Deilig når jeg er ganske fastbundet hjemme for tiden. Og filmen var kjempebra :)

Men visse teite ting som skjedde: Jeg er jo på krykker, og doene på kinoen er opp en lang trapp. Derfor velger jeg å gå på handikapdoen. I mens jeg sitter der inne, kommer det noen på døren. Denne personen godtar slettes ikke at doen er opptatt, selv om jeg gir beskjed flere ganger, og står å river i døren. Fire ganger prøver hun å bryte opp døren. Når jeg åpner står det en dame som virker helt frisk (selv om det kan jo hende at det er usette ting som plager henne) og som ike skjemmes over å ha revet i døren i det hele tatt. "Jeg visste jo ikke at det folk der inne!" utbasunerer dama. Ehhh... Døren var låst. Jeg ga beskjed TRE ganger om at det er opptatt.

Og når filmen var slutt hadde jeg stivnet så voldsomt i bekkenet og ryggen at jeg ikke klarte å sitte å vente på at mannen kom med bilen. Ble derfor med ham til parkeringshuset, og det var også skikkelig vondt. Men filmen var kjempebra! Så verdt det!

Er helt ødelagt i dag.. Ryggen er supervond. Skal finne ut om varmebassenget er åpent i dag, og så skal jeg kanskje reise dit å prøve å få orden på skroget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med noen "fridager" fra dietter og slanking innimellom! Det hørtes veldig hyggelig ut med kino. Har lyst til å se den filmen selv, kanskje det blir tid til det i helgen.

Synd at du skal ha så vondt! Håper varmebassenget er oppe da, så kanskje du får myknet litt opp. Kanskje det hjelper hvis du prøver å tøye litt forsiktig mens du er i vannet?

God bedring! Og ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Hatt det helt herlig på svømming. Vannet der er 35 grader, så det løser jo godt opp :) Det deiligste var at jeg hadde hele bassenget for meg selv i 40 minutter. Ikke en annen sjel. Bare meg :)

Svømte 20 runder og gjorde øvelser. Greit at bassenget ikke er olympisk størrelse, men 20 runder for meg med bekkenet mitt er som 40 i vanlig basseng når jeg er frisk :) Er superglad! Og det fra en som får fulle låsninger når ho går 100 meter med krykkene!

Og etterpå la jeg meg i massasjebadet og fikk rygg og bekken nedknadd av boblekraft! Himmelsk! Og det koster bare 50 kroner å komme inn. På det andre bassenget vi har i nærheten koster 100 for voksne. Litt forskjell i pris. Litt kjipt at jeg ikke kan bruke badstua med god samvittighet når jeg er gravid. Jeg eeeeelsker varme, og kan til vanlig ligge å deige meg i en time på badstubenken.

Når jeg holdt på å kle på meg etterpå tikket det inn melding fra svigermor om at kaffen var klar, og at ho lagde lavkarbolunsj til meg :) Så nå har vi slarvet i ett par timer over eggerøre, grønnsaker, skinke og lavkarbobrød. Og godt smør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var jammen ikke verst pris. Hørtes himmelsk ut!

Og så deilig med ferdiglaget lunsj og litt skravlings da :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Må kutte ut lavkarboen. Den tuller med urinprøveresultatetene mine, og med en morkake som ikke er helt på topp, må urinprøvene kunne stoles på. Så prosjekt lavkarbo blir utsatt en stund.

Har en møkkadag. Er utslitt etter natten. Våkner av alle bevegelser for alt gjør vondt, og må opp å tisse fem-seks ganger hver natt. Alltid like vanskelig å vondt å komme seg opp i senga igjen.

Så i dag har jeg en skikkelig depp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj da..hørtes ikke kjekt ut :(

Sender deg en liten og søt glad-video som kanskje kan muntre deg opp en liten stund i all fall :klemmer:

My pet duck named Mervin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med deg Røyskatt! Med nedturer og alt. Leste Graviditetstråden din, håper det går bra og at h*n holder seg inne en god stund til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Røyskatt*

Har vært på føden i dag. Våknet med rier, og har gått med veldig mye kynnere den siste uka. Fikk derfor komme inn på sjekk.

Har fått beskjed om at jeg går med modningsrier, noe jeg visstnok kan gjøre i en liten evighet. Gøy for alle sammen. De er skikkelig vonde og, bare for å gjøre livet lettere...

Ellers har vi hatt innkjøringsdager i barnehagen med vesla. Det går i hvertfall kjempebra. Ho stortrives med de andre ungene, og det gjør livet mitt lettere når jeg nå kjører på to av seks sylindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare innom å hilse på her etter gode svar i UL-tråden min! :vinke:

Bekkenløsningen din høres IKKE noe stas ut! Men bra at du får løsnet opp litt i basseng! Hvor ligger det, egentlig? Bor utenfor Bergen selv, men er innflytter og vet ikke om noe slikt.

Spennende fremover, selv om jeg håper riene gir seg og barnet holder seg på plass en god stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Det ligger på Askøy. Ut mot Ask.

Nei, jeg er lei nå. Har vondt hele tiden. Må ta paracet for å komme meg gjennom dagene. Men det får bare ta den tiden det tar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du er lei, ja...

Askøy blir litt i gal retningen for meg. Tror det er et skolebasert ikke så langt herfra som har åpent kvelder og helger. Men vannet er jo så kaldt i sanne bassenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...