Gå til innhold

Katt som ikke tåler trynet på den andre katten vår etter ferie...


Green Lady

Anbefalte innlegg

Da den ene pusen vår fikk en kraftig infeksjon med påfølgende komplikasjoner, valgte jeg å la henne være hjemme med min samboer da jeg dro på ferie. Så da tok jeg med han andre. Han har nå vært alenepus i fire uker, og storkost seg på ferie. Men, så kom vi hjem i går kveld. Han takler rett og slett ikke trynet på hun andre, freser og slår etter henne, samt ligger under sengen og murrer i ett sett. Vi gir begge to like mye kos, og gjør dette når feriepusen ikke murrer/er sur. Når han freser, hyler og slår etter jentepusen, irettesetter vi han med et nei, samt at han må "vike" for press (uten at vi rører han). Han har vært rasende siden han så jentepusen, og hun skjønner jo ingenting stakkars. De har bodd sammen i nesten ett år, så denne reaksjonen så jeg virkelig ikke komme. Er dette normalt?

Virker ikke som om de er bestevenner til vanlig, og feriepusen kan være veldig dominerende og humørsyk, men de spiser uten problem side om side, leker ute, jakter på hverandre og kan sove ved siden av hverandre. Så det er ikke akkurat sånn at de ikke tåler trynet på hverandre (eller, det er ikke slik at feriepusen ikke tåler trynet til jentepusen, da hun er like positiv til absolutt alt), selvom de ikke er bestevenner...

Huff, lille jentepusen ble nettopp jaget ut, vi fikk stoppet feriepusen før han løp ut, så nå ligger han vel i vasken og furter. Synes så synd på begge to! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi de noen dager så går det seg nok til.

Det er vel som å komme med enn "nytt" dyr i hus, de skal venne seg til hverandre, føle seg fram og definere sine roller, så vil de akseptere hverandre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi de noen dager så går det seg nok til.

Det er vel som å komme med enn "nytt" dyr i hus, de skal venne seg til hverandre, føle seg fram og definere sine roller, så vil de akseptere hverandre igjen.

Ja, du er nok inne på noe der. Men synes det er så rart, de har jo bodd sammen i nesten ett år, og de har jo bare vært fire uker fra hverandre. Ville jo trodd de fremdeles kjente hverandre igjen og husket hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okusan

Er det "bare" veldig mye krangel og angrep, eller er situasjonen helt fastfrosset, de står og stirrer på hverandre og knurrer over lengre tid?

Vi hadde en slik situasjon med våre to jentepuser- etter lang tids lykkelig samliv skar det seg fullstendig. De sto og hveste mot hverandre på samme flekken i 12 timer, og etter det gikk den ene til angrep på den andre så fort hun fikk sjansen. Aner den dag i dag ikke hva som skjedde, men husker at det opplevdes som veldig dramatisk, langt fra noen vanlig "hverdagskrangel".

Det roet seg littegrann, men gikk aldri over. Løsningen var å ha dem i hver sin etasje, sette den ene på Valium, og etterhvert avlivning :( Noe av det tristeste jeg har gjort, håper det ikke blir permanent med dine katter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Jeg tror det er viktig at de ikke er for tett oppå hverandre den første perioden, at de får ha hver sin matskål og do og har soveplass på hvert sitt rom, sånn at de kan føle seg trygge på "sine" steder.

Kanskje det kan være lurt å lukke døren mellom dem når en av kattene nettopp har kommet inn eller skal spise eller sove, sånn at de kan falle til ro.

Kattene føler seg sikkert veldig usikre nå når de må finne ut av forholdet til hverandre på nytt, og mulig begge to har opplevd en liten personlighetsforandring også nå når den ene har fått være alenekatt og den andre syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Usj da.

Men, aldeles ikke uvandlig (om nå det er en trøst). Katter er mye mer stedbundne enn bundet til hverandre, og her har feriepusen kommet inn på det som etter en måneds tid er "nytt" område for ham.

Han er nok usikker vil jeg tro... siden det ikke er like mye av hans lukt tilstede etter en velfortjent og deilig ferie.

Litt tid bør være med på å gjøre ham med komfortabel med hjemmet sitt igjen (selv om han akkurat nå synes hele hjemmet er overtatt av en frekk frøkenpus, og det er jo mer enn nok til å gjøre en liten fyr ganske usikker :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er kun feriepusen som er ufyselig, lille jentepusen legger seg flat for han med en gang, og prøver å komme seg bort. Hun stirrer ikke, mjauer ikke, freser ikke eller tar igjen. Og hun skjønner jo ikke noe, stakkars.

Skal prøve å gi de hver deres matskål, men toalett blir vanskelig, da leiligheten er såpass liten. Var vanskelig nok å finne plass til en do ;) Skal se om jeg får skilt dem litt også, slik at feriepusen kan neddynke det ene rommet med sine dufter, slik at han i alle fall føler seg hjemme der.

Godt å høre at det ikke er helt uvanlig. Feriepusen har endog vært ute i 13-14 timer nå, uten å komme innom. Ikke sett snurten etter han. Håper inderlig ikke han er på flyttefot :tristbla::tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...