Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skulle ikke du lage middag til henne hjemme hos deg..?

Da tar jeg det som en selvfølge at du "spanderer". Vil nesten ikke si at det er å spandere en gang.

Om du vil være sikker på å lage klein steming så er det å de henne betale for halvparten råvarene når du har invitert henne på middag hos deg!

Nei, middagsdate hjemme blir ikke før en evt. date 3. Men den tråden jeg opprettet om det var mer teroetisk. En date av gangen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som om det ikke er nok å bare være han, han må også gi henne ting, la henne få viljen sin, være tjeneren hennes osv. Da har man kommet skjevt ut.

En mann med naturlig god selvfølelse trenger ikke å tenke over dette, tror jeg. Et møte mellom to mennesker krever to personligheter som tør å ta plass, uten å kjøre over den andre eller utslette seg selv. Dette er ikke noe man kan kalkulere seg til, det vil bli gjennomskuet.

Skrevet

Greit å spandere, men ikke gi noe beskjed på forhånd. Da kan du oppfattes som om du prøver å kjøpe deg ned i buksa hennes.

:skratte:

skal prøve å huske det.

Skrevet (endret)

Men ettersom du har vist en viss usikkerhet i disse trådene dine, så har du kanskje ikke en naturlig god selvfølelse?

Jeg vet ikke hvor du ville med resten. Edit: kan du ikke la henne få sjansen til å invitere deg på en evt 3. date?

Endret av DBM
  • Liker 1
Skrevet

Men ettersom du har vist en viss usikkerhet i disse trådene dine, så har du kanskje ikke en naturlig god selvfølelse? Work in Progress

Jeg vet ikke hvor du ville med resten. Edit: kan du ikke la henne få sjansen til å invitere deg på en evt 3. date? Jo

Skrevet

Jeg tenker jeg heller at jeg kan overraske henne med noe etter middagen.

Då tenker vi i samme baner :D

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om noen inviterer meg ut, forventer jeg å betale selv, men blir glad dersom jeg slipper, og tar gjerne frem kortet eller spør om vedkommende vil ha noe fra baren dersom man går et slikt sted etterpå.

• Liker 3
Skrevet

Hva er "common sense" på en andre date, når man spiser første gang ute:

-Tilby forrett og dessert og tillegg til hovedrett og drikke.

Blir det for voldsomt, eller virker man gniten hvis man ikke tilbyr det?

Skrevet

Første gang man spiser ute kan det bli litt voldsomt. Men det er mer at du, som er den som inviterte, setter en tone i det du bestiller som avgjør hva hun bestiller. Bestiller du fra midten av prissjiktet er det mer sannsynlig at hun velger friere det hun har lyst på enn hvis du tar det billigste på menyen. Likeledes, hvis du bestiller forrett er det mer naturlig for henne å gjøre det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Den som ber om date er den som betaler.

Ja, jeg synes det er best. Så kan heller dama spandere noen øl på meg senere om hun ønsker. Jeg kan fint betale, null stress. Men så er det noen som hevder at jeg kan skremme dama hvis jeg legger for mye penger i middagen første gang vi er ute. Men altså... en decent middag ute nå om dagen koster jo 3-400 spenn, sånn er det bare. Jeg går ikke på macDonalds. Og vi har møttes før, jeg synes personlig ikke det er upassende å siganlisere at jeg er seriøst interessert i henne på andre date. Er lei dette tullet om å tenke taktisk/spille kostbar hele tiden.

Å spandere en middag på byen er noe annet enn å troppe opp ved første møte med blomster, konfekt, giftering, pengegaver OG middag. DA virker man desperat.(Selv om jeg har hørt historier om det også som har funket)Hvis man først skal spandere, synes jeg man skal spandere også, ikke sitte å telle på kronene. Det blir uansett ikke mere totalt enn + - 600 kr.

Jeg synes det er ok å spandere, og om dama synes det er greit, så er det vel saken biff. om hun synes det blir for stressende å bli spandert på, tar hun vel frem kortet selv, og da skal ikke jeg krangle på det. Ikke vits i å lage et stort nummer ut av dette. Det er å ha det hyggelig sammen som betyr noe.

Endret av straamann
Skrevet

Du vrir hjernebarken fortsatt, ser jeg :)

De aller fleste foretrekker å dele på regningen. Jeg foreslår at du gjør tegn til å betale, og om hun ikke stopper deg så betaler du. Foreslår hun i ettertid å betale halvparten så lar du henne gjøre det.

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Når jeg blir bedt meg ut på date så forventer jeg at han som bad med meg ut betaler, men jeg er den som tipser servitøren (godt) og jeg kan spandere noen øl ute etterpå. For å vise at jeg setter pris på å bli bedt med ut av ham og ikke pga det er stas med en gratis middag på resturant. God folkeskikk, man er jo tross alt voksne mennesker.

Lykke til, Straamann.

• Liker 2
Gjest Cuntzilla
Skrevet

:fnise:

Det finnes ikke regler for alt, spesielt ikke siden alle er forskjellige, så du må nesten bare go with the flow.

Men jeg kan jo komme med litt gjetting:

Om det er sånn at du betaler så blir gjerne folk litt beskjedne, så om du spør om hun skal ha forrett eller dessert så kommer hun bare til å trekke på det og spør om du skal ha. Vil du spandere treretters så må du ta styringen selv, si at du skal ha forrett og spør hvilken forrett hun velger, ikke om hun skal ha.

Men treretters med vinpakke kommer på 1000+ per pers i min verden, noe som kanskje er litt voldsomt sett med fattig-student-øyne?

• Liker 1
Skrevet (endret)

:fnise:

Det finnes ikke regler for alt, spesielt ikke siden alle er forskjellige, så du må nesten bare go with the flow.

Men jeg kan jo komme med litt gjetting:

Om det er sånn at du betaler så blir gjerne folk litt beskjedne, så om du spør om hun skal ha forrett eller dessert så kommer hun bare til å trekke på det og spør om du skal ha. Vil du spandere treretters så må du ta styringen selv, si at du skal ha forrett og spør hvilken forrett hun velger, ikke om hun skal ha.

Men treretters med vinpakke kommer på 1000+ per pers i min verden, noe som kanskje er litt voldsomt sett med fattig-student-øyne?

Er du spinnvill? Vi er studenter for svarte, vi går ikke på Bølgen og Moi. Holde deg på jorda når du gir meg tips :kaffekopp:

Vel jeg har regnet på det og kommet frem til to løsninger (dette er ikke verdens dyreste sted):

1) Forrett + liten hovedrett + dessert & drikke = 350 pr. pers

2) Stor hovedrett + drikke = 400 pr. pers

Er det feigt å spørre henne hva hun vil ha av disse alternativene? Jeg synes begge er ok, og prismessig er de det samme. Jeg kan jo si at "jeg ser to alternativer, hvilke av dem vil du ha?"

Endret av straamann
Skrevet

Vel jeg har regnet på det og kommet frem til to løsninger (dette er ikke verdens dyreste sted):

Er det feigt å spørre henne hva hun vil ha av disse alternativene? Jeg synes begge er ok, og prismessig er de det samme. Jeg kan jo si at "jeg ser to alternativer, hvilke av dem vil du ha?"

Neineinei. Du skal ikke spørre henne om det! Hvis det for deg, som skal spandere, ikke betyr noe fra eller til pengemessig, så bestem deg for hva du vil og led henne derfra. Hvis du vil ha forrett og vil signalisere til henne at det er greit at hun velger det også, kan du for eksempel si at du synes X forrett høres spennende ut og spørre henne hva hun vurderer. Da leder du an på en behagelig måte.

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Det blir litt rart synes jeg.

"Vil du ha forrett? Da må du velge liten hovedrett. Jeg har nemlig regnet på dette"

Jeg synes ikke du skal ta opp dette med pris og hvor mye du er villig til å betale i det hele tatt, folk er som sagt som oftest så beskjedne at de ikke bestiller hummer og Dom Perignon på andre date uansett. Bare senk skuldrene og la daten gå sin gang =)

• Liker 2
Skrevet

Ok, så tatt i betraktning at jeg har råd til det vi begge har lyst på på dette spisestedet, så er det bare å kjøre på? ta initativet først og si hva jeg vil ha, så er det opp til henne å velge?

Skrevet

Ok, så tatt i betraktning at jeg har råd til det vi begge har lyst på på dette spisestedet, så er det bare å kjøre på? ta initativet først og si hva jeg vil ha, så er det opp til henne å velge?

Jepp.

Skrevet

Du, gå på date, og slapp av! Please! Du kan ikke sitte og si at "jeg teller ikke kroner" for så i neste setning si "men det blir 600 dersom hun tar det billigste" of så "jeg er ikke gniten altså".

Går jeg på date før vi kjenner hverandre godt, og han inviterer, så bestiller jeg noe jeg har råd til selv. De fleste har nok innsikt til å gjøre det, og ikke lage noe veldig nummer av noe som helst. Man går ut, man spiser, tar kanskje en dessert og en kaffe og takker for maten. Det er verken sexpress eller utregninger i forkant.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...