Swirly Skrevet 7. august 2011 #21 Skrevet 7. august 2011 Har du lyst til å spandere, så gjør du det! Jeg hadde aldri sett på det som sexpress! Hvis hun vil betale selv, så gjør hun det! 1
Sofiemor Skrevet 7. august 2011 #22 Skrevet 7. august 2011 Hvis en mann inviterer meg ut på date, så regner jeg med at han spanderer. I hvertfall den første gangen. Jeg syns det er rett og slett turn off med denne likestillingen overalt. 3
Kamikatze Skrevet 7. august 2011 #23 Skrevet 7. august 2011 Hvis hun oppfatter det at du spanderer som sexpress, så sitter hun neppe dryppvåt og bare venter på en anledning til å rive av deg klærne, uansett. Eh... Da stemmer nok ikke kjemien uansett, mente jeg. Kremt... Du sier da ikke i forkant at du skal spandere noe som helst? Bare dra henne med, og når dere er ferdig, unnskylder du deg, og idet du går på dass, swupper du innom disken og ber om å få gjøre opp, diskret. Så er det bare å dra henne med til neste sted. Men som fattige studenter bør du vel invitere henne hjem på hjemmelaga? Dra kokeplata inn på soverommet, og kok noe pastagreier...
Gjest Iah Skrevet 7. august 2011 #24 Skrevet 7. august 2011 Jeg er av de som ikke liker å bli spandert på, i hvert fall ikke før man har blitt bedre kjent og tryggere på hverandre. I en situasjon hvor noen skal spandere så føler jeg at jeg må velge i de billigere alternativene på menyen, selv om det ikke nødvendigvis er der jeg finner det jeg har mest lyst på.
Julebrus Skrevet 7. august 2011 #25 Skrevet 7. august 2011 Det er greit å bli spandert på av og til. Det er koselig, men ikke hele tiden. Jeg møtte en fyr en gang, og han skulle absolutt betale alt. Var ikke store summene på hver plass vi var den dagen, men det ble ganske mye til slutt. Han nektet å la meg betale selv om jeg ville. Da blir jeg ubekvem og føler at han ikke klarer å høre på meg når jeg sier hva jeg vil. Det var så klart greit at han ville betale til og begynne med, men når han ikke lar meg betale noe som helst, så blir det rart.
Mars1 Skrevet 7. august 2011 #26 Skrevet 7. august 2011 (endret) Ok.Hvis dere var i hennes sko, ville dere ha blitt sint og avlyst daten hvis jeg tilbydde meg å spandere? Er en sånn detalj nok til å ødelegge hele tiltrekkningen? jeg vet at DBM ikke mener det, men dere andre? Da hver jente er forskjellig hva angår preferanser, er det umulig for oss som aldri har møtt jenta å forutse hvordan hun vil reagere på spanderingen din. Noen jenter liker å bli spandert på, mens andre synes det er ukomfortabelt at gutten betaler for dem. Jo mindre dere kjenner hverandre fra før (f.eks på første date), desto mer er det å vinne på å være "laidback" ved å la begge betale for seg, i stedet for å spandere. Spandering kan bli sett på som litt "heavy", på lik linje som en tre-retters restaurantmiddag ikke er den beste første-daten. Det er større sjanse for at det oppfattes som litt desperat, en som prøver å imponere med å være "gentleman og romantisk" og det kan kommunisere at "denne karen har ikke mange stevnemøter til vanlig". Cluet med tidlige dater er å bli kjent med hverandre, og da kan det være smart å gjøre det så uforpliktende som mulig. Når datingen har pågått litt har du som regel friere tøyler, og DA er det større sjanse for at spandering blir ganske sjarmerende. Og nei, du har på ingen måte ødelagt noe dersom hun reagerer negativt på spanderingen, men da bør du kanskje ta hintet og legge mindre press på henne. Til de som synes den som inviterer til date skal spandere, er jeg uenig. 9 av 10 ganger er det et av kjønnene som tar initiativ til å spørre det andre ut, og denne "regelen" skaper en unødvendig ubalanse. Endret 7. august 2011 av Mars1
Annta Skrevet 7. august 2011 #27 Skrevet 7. august 2011 Spandèr middagen på henne. Om hun sier noe på det, så deler dere. Enten det, eller så kan du jo si at hvis du får betale maten, så kan hun spandere et par øl på deg etterpå.
Bankai L Skrevet 8. august 2011 #28 Skrevet 8. august 2011 Syntes du skal holde det hemmelig eg og heller bruke det til å bygge litt spenning :D. Vi skal et hemmelig sted etterpå, du får ikkje vite kor
straamann Skrevet 8. august 2011 Forfatter #29 Skrevet 8. august 2011 Syntes du skal holde det hemmelig eg og heller bruke det til å bygge litt spenning :D. Vi skal et hemmelig sted etterpå, du får ikkje vite kor God idé, men i dette tilfellet er det slik at hun bor et godt stykke fra meg, og jeg må derfor presisere at hun ikke skal ta bilen (siden det kan bli alkohol). det krever litt innsats fra henne å komme seg dit jeg bor, derfor er det greit å ha en "avtale". Å bare be henne møte meg helt uten videre kan virke litt rart i dette tilfellet synes jeg. Selv om jeg er enig i at det vanligvis er kult å tilsynelatende ta ting litt på sparket. Jeg tenker jeg heller at jeg kan overraske henne med noe etter middagen.
Gjest KateW Skrevet 8. august 2011 #30 Skrevet 8. august 2011 Ok. Hvis dere var i hennes sko, ville dere ha blitt sint og avlyst daten hvis jeg tilbydde meg å spandere? Er en sånn detalj nok til å ødelegge hele tiltrekkningen? jeg vet at DBM ikke mener det, men dere andre? Du? Kom deg på date nå og slutt og overanalyser. Du skriver jo panikktråder om hvordan du skal oppføre deg hele tiden! Pust med magen, har hun sagt ja til date to, så liker hun deg nok til en date to! Om jeg hadde blitt SINNA om en mann spanderte middag på meg, eller følt meg sexpresset? Jeg syns det er noe av det koselige i verden å gå på date og få middag jeg. Jeg er alltid innstilt på å betale selv, men jeg syns det er en flott gest når mannen tilbyr seg å ta regningen. Da sier jeg takk, og spanderer eventuelt første runde på pubben etterpå. 2
Gjest KateW Skrevet 8. august 2011 #31 Skrevet 8. august 2011 Nei, når det er du som ber henne ut, så er det jo greit om du spanderer denne gangen. Men du må bare passe på å følge med litt og se om det blir like naturlig for henne å spandere på deg. Bare ikke bruk veldig mye penger på en gang. Har en "kamerat" som kjøpte både blomster og smykker til første date, i tillegg til at han hadde kjøpt kinobilletter og skulle spandere middag. Hun kommer mest sannsynlig til å si at du ikke trenger å spandere, selv om hun likevel kan like å bli spandert på. Syns dette er skremmende holdning, DBM. Skal man liksom sitte og telle og være redd for å spandere fordi man kanskje kommer skjevt ut? Ingenting gleder mer enn overraskelser, middager og en kinodate. Jeg elsker å lage mat til mannen i mitt liv, kjøpe små gaver som jeg ser er "ham",,, skulle jeg da si nei, i dag får du betale halvparten av råvarene til middagen, for nå har jeg laget middag til deg to ganger, og jeg har bare fått et smykke av deg? Du mener ikke det, sant? 2
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #32 Skrevet 8. august 2011 Skulle ikke du lage middag til henne hjemme hos deg..? Da tar jeg det som en selvfølge at du "spanderer". Vil nesten ikke si at det er å spandere en gang. Om du vil være sikker på å lage klein steming så er det å de henne betale for halvparten råvarene når du har invitert henne på middag hos deg!
DBM Skrevet 8. august 2011 #33 Skrevet 8. august 2011 Syns dette er skremmende holdning, DBM. Skal man liksom sitte og telle og være redd for å spandere fordi man kanskje kommer skjevt ut? Ingenting gleder mer enn overraskelser, middager og en kinodate. Jeg elsker å lage mat til mannen i mitt liv, kjøpe små gaver som jeg ser er "ham",,, skulle jeg da si nei, i dag får du betale halvparten av råvarene til middagen, for nå har jeg laget middag til deg to ganger, og jeg har bare fått et smykke av deg? Du mener ikke det, sant? Du har helt åpenbart misforstått meg. Man skal verken telle antall ganger noen har spandert, huske på hvem som spanderte sist eller finregne på beløpene. Men som jeg presiserte så er det viktig at det er like naturlig at hun spanderer på han, og det merker man relativt fort. Om han spanderer to ganger på rad eller ender opp med noen hundrelapper "i minus" har mindre betydning. Jeg ville likevel vært forsiktig med å spandere for mye og for ofte når de er helt i startfasen, siden det på ett plan kan tolkes som at han prøver å kjøpe seg inn på henne. Som om det ikke er nok å bare være han, han må også gi henne ting, la henne få viljen sin, være tjeneren hennes osv. Da har man kommet skjevt ut. Nå må ikke TS sitte og gruble over og analysere det her, det ville bare vært ødeleggende. Men han burde ha det i bakhodet.
Gjest KateW Skrevet 8. august 2011 #34 Skrevet 8. august 2011 Hm... Syns det er så rart å tenke sånn, selv om jeg ser at jeg muligens har misforstått deg litt. Er jeg interessert så gir jeg alt jeg har lyst til. Jeg tenker aldri negativt om en mann spanderer masse på meg. Jeg setter pris på det. ER det noe jeg VIRKELIG ikke gidder å tolke så er det andres raushet.
DBM Skrevet 8. august 2011 #35 Skrevet 8. august 2011 Det er naturligvis en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle. Føler man seg trygg på at man er jevnbyrdige, og den andre antagelig er av samme oppfatning, så er det mindre stress å betale for henne. Men helt i startfasen er det så mye usikkerhet rundt akkurat det at jeg ville vært forsiktig med å spandere. Greiere å være avslappet rundt spandering når man er i et forhold.
Gjest KateW Skrevet 8. august 2011 #36 Skrevet 8. august 2011 Ok, har jeg aldri opplevd. Men jeg har bodd lenge i USA og England, så kanskje derfor? Dog syns jeg det blir litt feil å fokusere for mye på alt som kan gå galt siden Straaman tydelig er usikker nok som det er. Straaman, spander og kom deg på date!
Obelix Skrevet 8. august 2011 #37 Skrevet 8. august 2011 Er det ikke bare å gjøre dette "as you go along"... be om regningen og se hva som skjer. Jeg mener jo at siden du ber henne med på middag så er det normalt at du ber om regningen og betaler den Skulle det bli noe snakk så sleng inn en "nåvel, da tar du første runde på puben" eller noe sånt
Steinar40 Skrevet 8. august 2011 #38 Skrevet 8. august 2011 Ok, har jeg aldri opplevd. Men jeg har bodd lenge i USA og England, så kanskje derfor? Nordmenn er ikke mye like briter eller folk ifra USA, nei.
Gjest tronder Skrevet 8. august 2011 #39 Skrevet 8. august 2011 Greit å spandere, men ikke gi noe beskjed på forhånd. Da kan du oppfattes som om du prøver å kjøpe deg ned i buksa hennes. Det du gjør er enkelt å greit å ta regninga og ikke gjør noen stor sak ut av det. Du spanderer fordi du har lyst, så enkelt. Hvis hun lager trøbbel ut av dette, så får hun rive i første runde på puben etter på.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #40 Skrevet 8. august 2011 Dritt i alle ideene du har om kjønnsroller, og vår deg selv! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå