straamann Skrevet 6. august 2011 #1 Skrevet 6. august 2011 (endret) Skal på min 2. date til uka med en dame. Det første møtet var på et uformelt sted og gikk kjempebra, nå tenker jeg å invitere henne på en middag, med mulighet for å gå videre til en spesiell pub etterpå(ikke party-svenske eller brun stil, slapp av). Jeg har valgt meg ut to steder som jeg er ganske sikker på hun vil trives på. Jeg har lyst å spandere middag og drikke på henne, men jeg lurer på om dette er normal sosial etikette? Kan det virke skremmende på henne om jeg spanderer noen hundrelapper på henne? At jeg virker desperat? Men for alt i verden vil jeg ikke virke gniten heller, og jeg har jo lyst å spandere. Det bør nevnes at vi begge er studenter. Ikke business-folk altså, men heller ikke fattige. Er det lurt å informere om hele "dagsplanen" når jeg inviterer henne, eller bør jeg holde muligheten for en pubtur etter middagen hemmelig og se an stemningen? Endret 6. august 2011 av straamann
Gjest Vampen Skrevet 6. august 2011 #2 Skrevet 6. august 2011 Skal på min 2. date til uka med en dame. Det første møtet var på et uformelt sted og gikk kjempebra, nå tenker jeg å invitere henne på en middag, med mulighet for å gå videre til en spesiell pub etterpå(ikke party-svenske eller brun stil, slapp av). Jeg har valgt meg ut to steder som jeg er ganske sikker på hun vil trives på. Jeg har lyst å spandere middag og drikke på henne, men jeg lurer på om dette er normal sosial etikette? Kan det virke skremmende på henne om jeg spanderer noen hundrelapper på henne? At jeg virker desperat? Men for alt i verden vil jeg ikke virke gniten heller, og jeg har jo lyst å spandere. Det bør nevnes at vi begge er studenter. Ikke business-folk altså, men heller ikke fattige. Er det lurt å informere om hele "dagsplanen" når jeg inviterer henne, eller bør jeg holde muligheten for en pubtur etter middagen hemmelig og se an stemningen? Når det gjelder spandering, så er det sikkert forskjellige meninger. Noen er nærmest allergisk mot å bli spandert på , andre syntes det er supert. Slik jeg forstår deg, så er det du som har planlagt kvelden. Isåfall kan en form for sosial etikette være at den som inviterer/velger hvor man skal spanderer. Så om det skulle bli klamt, så kan du ventuelt forklare det på den måten. Når det er sagt, jeg har vært i situasjoner hvor spandering både har vært helt greit og skikkelig klamt. Når det har vært klamt har det vært veldig mye annet som har gjort det klamt, ikke spanderingen i seg selv. Så lenge stemningen er god og alt går fint, tror jeg neppe hun tar det på feil måte. Ellers, jeg ville ikke ha "informert om dagsplanen", men heller sett an stemningen og kanskje nevnt det underveis. Lykke til! 1
Gjest KateW Skrevet 6. august 2011 #3 Skrevet 6. august 2011 (endret) Inviter henne på middag, og si at du har lyst til å ta henne med ut og spandere på henne. Dersom stemningen er god, spør du underveis om dere skal gå ut å ta en øl etter maten. Endret 6. august 2011 av KateW 4
DBM Skrevet 7. august 2011 #4 Skrevet 7. august 2011 Det er greit å spandere, men du skal ikke være den som alltid spanderer. Hvis dere fortsetter å møtes og hun ikke spanderer noe som helst på deg, så har dere kommet veldig skjevt ut. Da må du isåfall slutte med å spandere på henne. Man sitter ikke med en kalkulator og finregner på det, men du vil fort merke det hvis det bare spanderes den ene veien.
Hoppetaujenta Skrevet 7. august 2011 #5 Skrevet 7. august 2011 (endret) Jeg er ikke allergisk mot å bli spandert på, men kan ikke skjønne hvorfor folk ikke kan betale for sitt eget forbruk når de er ute sammen på date? Når en er helt ny og skal bli kjent, kan det virke beklemmende å bli spandert på, fordi "noen" kan føle at en da står i takknemlighetsgjeld og må betale tilbake på ett eller annet vis. Skikkelige folk oppfører seg naturligvis ikke sånn, men det kan bli en klam følelse om det da plutselig dreier seg om fysisk tilbakebetaling. Det har skjedd før i historien og kommer til å skje igjen. Når en er helt nye for hverandre vet en ikke helt hvem den andre plutselig kan vise seg å være. Jeg tilhører dem som helt naturlig betaler for meg og mitt eget. Samværet blir mye hyggeligere og ærligere på det viset. Om det alikevel ikke blir hyggelig, kan jeg reise meg å gå og jeg skylder ingen noe som helst. Men det er meg og folk er forskjellige. Endret 7. august 2011 av Margareth 1
straamann Skrevet 7. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 7. august 2011 (endret) Det er greit å spandere, men du skal ikke være den som alltid spanderer. Hvis dere fortsetter å møtes og hun ikke spanderer noe som helst på deg, så har dere kommet veldig skjevt ut. Da må du isåfall slutte med å spandere på henne. Man sitter ikke med en kalkulator og finregner på det, men du vil fort merke det hvis det bare spanderes den ene veien. Men har jeg gjort en stor tabbe ved å tilby meg å spandere på henne på første date? Det er jo jeg som ber henne ut. Det må da være greit det vel? Og selvsagt, om hun vil betale selv, så krangler jeg ikke på det. Kan ikke tenke meg en dame blir gira av en fyr som ber henne ut på date, og ikke er villig til å spandere noe som helst. Dersom turen går videre etterpå, har hun jo alltids mulighet til å spandere en øl på meg eller noe... Og apropo... en middag til 3-400 spenn er det å regne som sexpress? Herlighet så billige horene er for tida da... Endret 7. august 2011 av straamann
Herr Langbein Skrevet 7. august 2011 #7 Skrevet 7. august 2011 Tilby deg å spandere, og si at hvis dere liker hverandre så godt at det blir en date til, så er det hennes tur. (Og så neste date, så tilbyr du deg selvfølgelig å spandere også denne gangen, fordi du er en gentleman, men lar det gå under tvil hvis hun vil spandere)
Facepainter Skrevet 7. august 2011 #8 Skrevet 7. august 2011 Men har jeg gjort en stor tabbe ved å tilby meg å spandere på henne på første date? Det er jo jeg som ber henne ut. Det må da være greit det vel? Og selvsagt, om hun vil betale selv, så krangler jeg ikke på det. Kan ikke tenke meg en dame blir gira av en fyr som ber henne ut på date, og ikke er villig til å spandere noe som helst. Dersom turen går videre etterpå, har hun jo alltids mulighet til å spandere en øl på meg eller noe... Du har jo allerede skrevet at dette er andre date, hvordan ble det plutselig første? Jeg tilbyr meg som oftest å spandere, men de aller fleste sier at de vil dele regningen. Jeg orker ikke late som det bryr meg og insistere, så det ender som regel med det. Synes ikke du tenke så mye på dette. Det går alltid bra til slutt.
Facepainter Skrevet 7. august 2011 #9 Skrevet 7. august 2011 Og apropo... en middag til 3-400 spenn er det å regne som sexpress? Herlighet så billige horene er for tida da... Grensen er 300 kr, så jeg holder meg alltid til middelklassestedene for å ikke presse henne.
straamann Skrevet 7. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 7. august 2011 (endret) Grensen er 300 kr, så jeg holder meg alltid til middelklassestedene for å ikke presse henne. Joda, det blir nok ikke over 300. Jeg var på et enkelt utested med henne første gang, og det var mer for å teste stemningen, om det var tegn på kjemi der. Og det var det. Derfor blir det date med middag denne gang, men ikke noe überfancy nei. Italiensk restaurant, sånn midt på treet prismessig. Og det er da lettere å takke nei til å bli spandert på etter å ha fått tilbudet, enn å ikke få tilbudet men ønske å bli spandert på? Håper ikke denne bagatellen blir avgjørende for å daten blir god eller ikke. "Før i tiden" var det alltid en slevfølge at mannen spanderte. Nå ønsker kanskje kvinner å fremstå selvstendige, derfor vil de ikke bli spandert på av frykt for å bli "kjøpt". bare en idé. Endret 7. august 2011 av straamann
Gjest Cuntzilla Skrevet 7. august 2011 #11 Skrevet 7. august 2011 Jeg er ikke allergisk mot å bli spandert på, men det finnes en grense. Om jeg var daten din så ville jeg nok sannsynligvis takket for maten og latt deg betale, og kjøpt første runde øl på puben for å føle at jeg bidro litt. Om du hadde nektet dette eller kastet deg over betalingsterminalen på puben så hadde jeg syntes det var kleint. 2
Gjest Vampen Skrevet 7. august 2011 #12 Skrevet 7. august 2011 Håper ikke denne bagatellen blir avgjørende for å daten blir god eller ikke. Om en slik ting skulle ødelegge daten, så er det neppe liv laga i utgangspunktet. Det verste som kan skje er vel at hun vil dele regningen, og det er sjelden en deal-breaker eller noe som kan ødelegge hele kvelden. Med mindre det da har skjedd enorme endringer siden den gangen jeg gikk på dates.
straamann Skrevet 7. august 2011 Forfatter #13 Skrevet 7. august 2011 Jeg er ikke allergisk mot å bli spandert på, men det finnes en grense. Om jeg var daten din så ville jeg nok sannsynligvis takket for maten og latt deg betale, og kjøpt første runde øl på puben for å føle at jeg bidro litt. Om du hadde nektet dette eller kastet deg over betalingsterminalen på puben så hadde jeg syntes det var kleint. Ja, men som sagt... jeg tilbydde meg å spandere. Det er ikke et must fra min side, jeg vil bare ikke virke gniten. Jeg vil jo ikke tvinge henne ut å spise og i tillegg la henne betale.
DBM Skrevet 7. august 2011 #14 Skrevet 7. august 2011 Men har jeg gjort en stor tabbe ved å tilby meg å spandere på henne på første date? Det er jo jeg som ber henne ut. Det må da være greit det vel? Og selvsagt, om hun vil betale selv, så krangler jeg ikke på det. Kan ikke tenke meg en dame blir gira av en fyr som ber henne ut på date, og ikke er villig til å spandere noe som helst. Dersom turen går videre etterpå, har hun jo alltids mulighet til å spandere en øl på meg eller noe... Og apropo... en middag til 3-400 spenn er det å regne som sexpress? Herlighet så billige horene er for tida da... Nei, når det er du som ber henne ut, så er det jo greit om du spanderer denne gangen. Men du må bare passe på å følge med litt og se om det blir like naturlig for henne å spandere på deg. Bare ikke bruk veldig mye penger på en gang. Har en "kamerat" som kjøpte både blomster og smykker til første date, i tillegg til at han hadde kjøpt kinobilletter og skulle spandere middag. Hun kommer mest sannsynlig til å si at du ikke trenger å spandere, selv om hun likevel kan like å bli spandert på.
straamann Skrevet 7. august 2011 Forfatter #15 Skrevet 7. august 2011 Nei, når det er du som ber henne ut, så er det jo greit om du spanderer denne gangen. Men du må bare passe på å følge med litt og se om det blir like naturlig for henne å spandere på deg. Bare ikke bruk veldig mye penger på en gang. Har en "kamerat" som kjøpte både blomster og smykker til første date, i tillegg til at han hadde kjøpt kinobilletter og skulle spandere middag. Hun kommer mest sannsynlig til å si at du ikke trenger å spandere, selv om hun likevel kan like å bli spandert på. Ang. det i uthevet: Ja, jeg vet. Og noen vil jo bli spandert på, men samtidig klarer de ikke å ta imot, så de krangler seg til å dele regningen, og så blir de sure etterpå også. Men nei, jeg kommer selvsagt ikke til å bruke veldig mye penger. Kun enkel middagsrett. Det er jo langt fra det og opp til den kameraten du beskriver... herregud. De fleste damer hadde blitt skremt da, bortsett fra bimbo-fjolle-oslo-vest chicks, der det er et krav.
Mars1 Skrevet 7. august 2011 #16 Skrevet 7. august 2011 Som regel anbefaler jeg folk å betale hver for seg, det er alltid greiest. Men dersom du har lyst å spandere, kan du sørge for at balansen blir utjevnet senere slik at det ikke blir rart. Drar dere på en pub etterpå, kan partneren din spandere drikke for eksempel. 1
straamann Skrevet 7. august 2011 Forfatter #17 Skrevet 7. august 2011 Ok. Hvis dere var i hennes sko, ville dere ha blitt sint og avlyst daten hvis jeg tilbydde meg å spandere? Er en sånn detalj nok til å ødelegge hele tiltrekkningen? jeg vet at DBM ikke mener det, men dere andre?
Facepainter Skrevet 7. august 2011 #18 Skrevet 7. august 2011 Håper ikke denne bagatellen blir avgjørende for å daten blir god eller ikke. Garantert ikke, så lenge du ikke gjør noe stor greie ut av det. Om du tar initiativ til å betale så vil én av to ting skje: Hun sier det er greit, og at hun kan betale en annen gang, eller hun sier det er urettferdig og tilbyr seg å betale halvparten. Slapp av, og nyt maten og dama. 1
Gjest Cuntzilla Skrevet 7. august 2011 #19 Skrevet 7. august 2011 Ja, men som sagt... jeg tilbydde meg å spandere. Det er ikke et must fra min side, jeg vil bare ikke virke gniten. Jeg vil jo ikke tvinge henne ut å spise og i tillegg la henne betale. Som sagt er det fint å spandere, bare man ikke gjør et stort nummer av det eller aldri lar henne betale noe når hun selv vil. Jeg tror nok det skal gå fint Vi liker jo menn som er betalingsvillige og ikke virker gjerrige, så lenge du signaliserer dette uten å pushe for hardt på at du MÅ betale ALT så er du nok innenfor den norske sosiale koden på date. 1
Essi89 Skrevet 7. august 2011 #20 Skrevet 7. august 2011 Ok. Hvis dere var i hennes sko, ville dere ha blitt sint og avlyst daten hvis jeg tilbydde meg å spandere? Er en sånn detalj nok til å ødelegge hele tiltrekkningen? jeg vet at DBM ikke mener det, men dere andre? Nei,det ville absolutt ikke ha fått meg til å avlyse daten. Definitivt ikke. Jeg ville nok ha takket ja, presisert at det ikke er nødvendig og passet på å kjøpe det billigste jeg klarte å finne i menyen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå