Gå til innhold

Veien til Mt Margeritha


rainbow_dash

Anbefalte innlegg

Joggetur ute i dag igjen, samma ruta som sist. Bare at jeg ikke jogga meg helt bort den gangen her. Ikke at jeg begynner å få retningssans altså, har bare pugga flere gatenavn å følge!

Tok ikke tida, men merka godt framgang fra forrige tur. Ble bare en gå-etappe, og det var noen meter på toppen av den bratteste bakken. Ellers gikk det i ett bortsett fra noen lyskryss. Hadde mye mer energi og, var deilig å løpe. Så nå gleder jeg meg faktisk til neste tur!

Dessuten klarte jeg 6 pushups i dag (riktignok tatt i slak motbakke, men jeg liker å tro at jeg klarer 6 pushups).

For ekstra treningsmotivasjon så ser jeg på bilder av høye fjell.

Her er Mt Margerita, som jeg forhåpentligvis står på toppen av om litt litt over 4mnd:

rwenzori_mountains.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trening i dag og, og må si jeg virkelig er i siget!

Styrketrening, fikk med meg beinpress, markløft, pushups, roing med manualer, bakside lår, skulderpress, sit-ups og planke. La på en god del vekter i dag også, tenkte å kjøre tungt å få repetisjoner. Men jammen klarte jeg ikke repsa mine selv på høyere vekter. Det betyr vel at jeg kunne lagt på mer for ei stund sia... :trene:

Og jeg gleder meg til å løpe igjen i morra! Det er så deilig å være inne i rutiner altså, nå kan formen bare komme sigende på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka går virkelig susende med tanke på trening (og studier for den del).

I går jogga jeg samme runda igjen. Var litt tung i beina, men det gikk seg helt fint til. Endte med å komme inn i "løpemodus", at tankene bare flyr og plutselig har jeg løpt ganske langt uten å ha lagt merke til det. Men så oppdaga jeg akkurat hvor nerd jeg blir av å ha masse fysikk på skolen og, for det surrer bare ligninger oppi hodet mens jeg løper. Så da blir jeg både sprek og smart!

I dag har jeg svømt 1250m. Litt hvile fra løping og styrketrening for beina, og det tror jeg gjør godt. Svømming er mest kosetrening for min del, for jeg svømmer ikke så veldig fort, og blir ikke så veldig sliten. Men det er jo godt å røre litt på seg uten å ta seg helt ut også!

Pushups-prosjektet mitt går dessuten framover! I dag klarte jeg 7 pushups på tærne! :duskedame: Framgangen skyldes nok både at jeg har blitt litt sterkere i pushups-musklene og at teknikken blir bedre for hver gang. Når jeg når 10 pushups, så skal jeg terpe på at de 10 blir skikkelige (helt ned hver gang, og riktig avstand mellom hendene). Og DA skal jeg være fornøyd altså!

Men i kveld skal jeg ta noen glass vin og ta igjen litt sosialliv. Med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens økt var styrketrening; beinpress, pushups, ettarms-roing med manual, skulderpress, nedtrekk, bakside lår, rygghev og mageøvelser. Nå er jeg sliten.

I kveld har jeg store planer om å kose meg litt (både sushi, vin og sjokolade, NAM).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går svømte jeg 1250m igjen, og trente med det litt hver dag forrige uke.

Oppsummering:

13km jogging

2,5km svømming

3 styrkeøkter

Klapp på skuldra til meg selv. Denne uka skal jeg ta i enda litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging i dag. Var god og uthvilt i beina, så i dag var det kondisen det stod på! Jeg jogga hele runda på 6.5 km uten stopp, selv om tempoet ikke er alt å skryte av (ennå). Men så har jeg bare jogga ute 4 ganger ennå da, og klarer allerede runda sammenhengende. Syns det er ganske bra jeg! Om 4 turer til er jeg kanskje kommet så langt at jeg kan begynne å løpe på litt mellom lyktestolper og sånn. Også skal jeg snart ta en sjekk på mølla for å se hvordan løpeformen forbedrer seg.

Kveldstur med skyline er fint!

909313284_9129ef1f71.jpg

Mens jeg løper så får jeg masse tid til å tenke. I dag tenkte jeg på hva jeg vil oppnå med treninga.

Målet er å klatre et høyt fjell, og jeg lærte en god del ting om meg selv og dette da jeg var på Kilimanjaro for ett år siden. Ting jeg bør og skal fokusere på:

1. Kondisjon. Høyden gjør at hjertet slår raskere, hele tiden. Å ha lav hvilepuls, og ikke få for høy puls under anstrengelser er optimalt. Høyt oksygenopptak hjelper også godt med, da lufta er tynn og det er langt mellom hvert oksygenmolekyl.

2. Utholdene styrke i beina. Jeg skal opp mange høydemeter, og det kommer til å være tungt for beina. Mange, seige utfall of knebøy burde gjøre susen.

3. Styrke for kjernemuskulatur. Gåing i ulendt terreng kjennes godt i magen og ryggen!

4. Mentalitet! Det å ha formen inne vil gi meg mer energi til å nyte turen, ikke bare slite. Og det hjelper igjen på viljen til å komme til toppen. Pluss en ekstra dose stahet da, men den har jeg inne allerede. Jeg husker det stod i ene guide-boka til Kilimanjaro at mange snur på grunn av "altitude sickness", men det er også mange som feiler på grunn av "attitude sickness". Jeg er IKKE en av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe trening i dag, bare en 40 min gåtur for å få litt luft. Jeg hadde lyst til å trene, men tida ble bare borte i lesing til prøve og (for en gangs skyld) litt sosialliv.

Ingen unnskyldninger med at jeg ikke har tid, i dag bare prioriterte jeg ikke treninga, og da rekker jeg det ikke. Vi prøver igjen i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gjennomført en kjapp runde styrketrening:

3*10 beinpress, 80kg

3*12 pushups (så mange jeg klarte på tærne, resten på knærne).

3*8 roing med manual, 17.5kg

3*10 markløft, 30kg

3*8 skulderpress med manualer, 8kg

3*10 reverse crunches

3*10 vanlige crunches

sideplanke

Slitsomt, men absolutt deilig.

Været her nede begynner å bli nydelig og varmt, så å trene kondisjon inne frister overhodet ikke. Satser på å få en gå/joggetur i kveld, og svømming i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld slo jeg virkelig på stortromma og jogga 9km (sånn ca). Jogga hele veien, og kunne sikkert holdt enda lenger, beina bare fløy avsted. Herlig!

- Trener jeg ikke tung nok styrketrening for beina? Jeg kjørte både beinpress og markløft før på dagen, men det kjentes ikke når jeg jogga. Kunne nok løfta en del mer i markløft, legger på neste gang.

- Begynner jeg å bli vant til treningsbelastninga? I så fall er det jo kjempebra, det betyr at formen blir bedre. Nå handler det mest om å få opp farten på jogginga. Småspurter og lyktestolpe-intervaller tror jeg gjør susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plusser på med 1500m svømming i dag! Dette går veien, føler jeg kommer til å ende på mer trening denne uka enn forrige, selv om jeg tok tirsdagen treningsfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening i dag:

3*12 pushups (så mange jeg klarer på tærne, resten på knærne)

3*10 markløft, 35kg (skal legge på mer neste gang)

3*10 ettarmsroing med manual, 17.5kg (klarte bare 8 i siste settet, men det kommer seg.

3*10 bakside lår, 36kg (klarte også her bare 8 i siste settet)

3*10 skulderpress, 8kg

3*15 crunches

Nå sitter jeg bare å venter på helg. Men (og det er et stort MEN), jeg har ukentlige prøve i et fag kl 16 på fredag ettermiddag. Jeg, og mange andre syns det er kanskje en smule sadistisk. Så nå krampeleser jeg, som vanlig, og vil bare ha det overstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med det. Ekstra deilig med helg etterpå?

Fint å lese om motivasjonen din for treningen (attitude er det viktigste, ja :) )

Og du virker jo veldig sprek allerede?

Har lest bare denne siden, da, tar den første snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk Klips :)

Helg er herlig, i den forstand det kan kalles helg da! Jeg er midt oppi innleveringer og midtsemester-prøver, så dagene går med på lesing, lesing og lesing. Men det er deilig å sove litt lengre om morgenen altså!

Blei ikke noe trening i går, men gikk en lang kveldstur med ei vennine. Kos!

Nå skal jeg i svømmehallen, og kanskje jeg trykker til med en joggetur i kveld og!

Jeg tror trening er litt min form for prokrastinering. For det er jo ikke helt bortkasta akkurat, og stort sett syns jeg det er hakket gøyere enn å lese. Og da blir det jo noen timer i uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og der var 1500 meter i bassenget unnasvømt! Fornøyd med det! Nå svømmer jeg bare brystsvømming, mens ca alle andre svømmer crawl. Føler meg kanskje bittelitt teit som ikke svømmer crawl, men jeg får det jo overhodet ikke til. Blir bare plask til alle kanter, og jeg som peser etter luft etter få sekunder. Kanskje en vakker dag... haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, Rumle :)

Det er veldig greit å ha et litt mer konkret mål enn "komme i form" og "gå ned i vekt". Da går jeg liksom lei med en gang, for jeg aner jo ikke når det målet er nådd. Og jeg VIL VIL VIL være i superform og virkelig nyte fjellet!

Jeg har litt fjellabstinenser nå, haha! Gleder meg sinnsykt mye til om to uker, for da drar jeg til New Zealand. Og der har de ordentlige fjell! Blir nok ikke noe klatring eller strabasiøse turer, men bare å få sett skikkelige fjell kommer nok til å booste motivasjonen enda mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag er jeg bare trøtt. Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.... Og da er det ikke mye treningsmotivasjon å finne. Men jeg har vært ute og gått tur i en times tid da, og det er jo noe. Men i morra er det andre boller!

Og apropos boller, kostholdet mitt er helt på trynet for tida. Jeg er matlei så det holder, spesielt siden jeg bor på internat og får mat i kantine. Ikke verdens beste mat heller. Og å spise ute hele tida er uaktuelt pga økonomi. Så jeg spiser ikke så mye mat, og fyller opp energibehovet med sjokolade og kake. Ikke bra, og det syns spesielt på huden min. Sukker gir meg kviser! Jeg drikker ikke nok vann heller for tida, og det må jeg virkelig bli bedre på!

Så mål for i morra:

- TRENING

- holde meg unna sukker

- drikke nok vann

Jeg har store planer om å sove 9 timer i natt, det hjelper kanskje på trøttheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg trent litt i dag iallefall. 30 min på ellipsemaskin, uttøying og planke. Ikke så veldig slitsomt, ikke spesielt med treningsmotivasjon i dag, og ikke så mye tid å ta av heller.

To store prøver på skolen i morra, så i kveld blir det å sitte på rumpa og lese til det tyter ut av øra på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går jogga jeg 6.5km igjen. Veldig deilig, når jeg først kom meg ut, men dørstokkmila var lang. Til slutt måtte jeg bare ta meg sammen og se at "jeg orka ikke trene" er den dummeste unnskyldningen for å gi opp halveis opp et fjell. Og DET gidder jeg ikke. Så jeg kom meg ut. Tror dessuten det gikk litt raskere enn sist, men jeg tok ikke tida. Men det kjentes litt letter ut da, og holdt fint opp alle bakkene.

I dag har jeg svømt 1500 meter. Det er godt å ha gjort unna treninga på morgenen, da slipper jeg å tenke på det på kvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...