Gå til innhold

Veien til Mt Margeritha


rainbow_dash

Anbefalte innlegg

Jeg liker egentlig å trene. Eller, jeg liker å være i god form. Nå er jeg IKKE i god form, og da blir trening et ork.

Så da må det jo mer trening til? Denne dagboka er vel mest for å holde meg i ørene og loggføre hvor mye trening og hva slags trening jeg egentlig bedriver, for å faktisk oppnå noe med det!

Hovedmålet er fjelltur til Mt Margeritha i Uganda, i desember. 5109moh. Jeg har nådd toppen på Kilimanjaro tidligere, så jeg veit godt hva jeg går til, og at det blir så utrolig mye bedre å være på tur når kondisen er på topp og alt bare kan nytes. Dette målet står og blinker i det fjerne, men er fortsatt så langt unna og vagt at jeg ikke får helt motivasjonen ennå!

Litt om meg, jeg er student og bosatt i Sydney, Australia. Studentlivet byr på endel utfordringer, spesielt mye alkohol kanskje, og påfølgene dagen-derpå med null trening. Ikke det sunneste akkurat.

Av trening så blir det nok mest trening på senter. Jeg (og knærne mine) trives ikke så godt med å jogge på asfalt, det er for mye trafikk til å sykle og timer på tog/buss for å komme ut av byen til bushen. Men jeg trives med sentertrening, så tror nok det går bra.

I tillegg til å få formen opp, så er alle kilo ned bonus. Tror jeg veier rundt 75kg nå (eier ikke vekt), men kilo av betyr mindre kilo å dra opp fjellet.

Delmål 1: Få til en god rutine med kondisjon (minst 45min) 4 ganger i uka, samt basic styrketrening 3 ganger i uka (i 4 uker framover i første omgang, til 31. august).

Da ønsker jeg meg selv en god start :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk lurt inn litt trening før lunsj.

25 minutter jogging på mølla, 9,2km/t.

20 minutter ellipsemaskin.

2*10 crunches

2*10 reverse crunches

planke

Var relativt gåen etterpå, løpefarten er litt over komfortsonen min i øyeblikket, men satser på at det bedrer seg etterhvert.

Første 45min kondisøkt unnagjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens trim:

30 min ellipsemaskin

15 min gåing på mølla, 6km/t

Med mandag (40min jogging 9km/t) og tirsdag (1500m svømming), så har jeg fått med meg en god del kondistrening denne uka, men mangler fortsatt styrketrening. Så skal få til ei økt i helga iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har det blitt ei heller lat helg på denne fronten. På fredag danset jeg inn i de små timer, lørdag gikk med til å komme over fredagskvelden, samt litt studier og film på kvelden, og i dag har jeg stort sett gjort lekser. Og treningssenteret er bare oppe til 19:00, så tida er ute for det. Jeg har gått en times tur i dag da, så ikke helt bortkasta.

Dessuten er det ny uke og ny frisk i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min ellipsemaskin i dag.

Jeg har en sånn dag der jeg bare føler meg tjukk. Litt sammenheng med at så en del bilder av meg fra helga, og jeg ser stooor ut. :( Føler jeg må gjøre noe med det, for sånne dager som i dag hjelper ikke så mye på selvtilliten akkurat.

Tror jeg skal prøve på 30 sukkerfrie dager. Dvs ikke noe godteri, kake, varm sjokolade, brus eller liknende. Men ikke være helt nazi og la ketchupen stå heller. 30 dager er jo ikke all verdens tid, så jeg satser på å klare det.

Det blir fra i morra av da (har allerede spist ei skive bananbrød i dag :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening i dag, for første gang på leeeeeeeeeenge.

Og økta foregikk slik:

10 min ellipsemaskin

3*10 benkpress med manualer, 12,5kg

3*10 ettarmsroing med manual, 15kg

3*10 markløft, 30kg

3*10 sånn maskin som trener bakside lår, 32kg

3*10 skulderpress med manualer, 6kg

3*10 crunches

3*10 reverse crunches

planke

10 min ellipsemaskin

Mangler fortsatt en god beinøvelse, men hadde det virkelig ikke i beina til å gjøre det i dag. Dessuten har de ikke skikkelig knebøy-stativ på senteret jeg trener, så det blir nok til beinpress eller utfall seinere, alt ettersom.

Så får vi se hvor støl jeg blir i morra, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plusser på en 40 minutters gåtur i dag og, samt null sukker spist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plusser på en 40 minutters gåtur i dag og, samt null sukker spist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondistrening i dag!

20 min intervall på ellipsemaskin

5 min gåing på mølla 6km/t

15 jogging 9km/t

5 min gåing 6km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det visst churros i dag (spansk frityrstekt deigting som dyppes i sjokolade). Var ikke helt planlagt, men sosialt og gratis for anledningen. Egentlig syns jeg det er greit, det er mer kjøpe godteri og spise hjemme jeg vil unngå. Om jeg så spiser en bit kake på cafetur så får det være ok. Det er jo ikke hver dag akkurat.

Nå sitter jeg med skolearbeid opp etter øra. Skal på hyttetur i helga, og kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg ikke kommer til å få gjort noe da, så bare å få det unna først. Flittig student nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager siden siste oppdatering nå! Og iallefall litt å melde. Jeg var på hyttetur i helga, og fikk med meg 20km bushwalking på lørdag.

Og dagens trening, 60 min ellipsemaskin. Jeg er godt fornøyd med det. Kjørte ikke så veldig hardt, men greide å holde på i en time, og det er lenge siden sist!

På kostholdsfronten så har sukker-planen min gått ganske dårlig. Litt godteri hver dag i helga, og nå har jeg spist is i dag. Jaja, på'an igjen i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan melde om en 40 min gåtur i gårkveld, og veldig fornøyd med gårsdagens treningsinnsats!

I dag har gått susende og!

20 min ellipsemaskin

5 min på mølla 6km/t

15 min 10km/t

5 min 6km/t

Til sammen 45 minutter.

Jeg merker det er tungt å løpe på 10km/t. Da jeg var yngre hadde jeg ikke noe problem med å holde den farten i en time, og da løp jeg ute. Så det er forbedringspotensiale her, altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går endte det opp med treningsfri, men fikk gått en liten tur!

I dag har jeg jogga/gått i 20 minutter pluss litt styrketrening. Beina var veldig tunge, så ble ikke så effektiv løping akkurat. Tror jeg skal prøve å legge inn litt mer svømming som kondistrening, så beina mine ikke blir helt utslitt!

Av styrketrening så fikk jeg med meg markløft, pushups (på knærne), ettarmsroing med manual, skulderpress, bakside lår og mageøvelser.

Jeg tenker det er på tide å sette noen konkrete treningsmål framover:

1. Løpe 5km med 1 i stigning, på under 30 min (raskere enn 10km/t). Dette blir på mølla, da jeg kun har asfaltveier å løpe på ute i mils omkrets. Og det vil ikke beina mine være med på.

2. Klare 10 ordentlige pushups. Nå klarer jeg bare pyse-pushups på knærne.

Da gjenstår det å se om litt mer konkrete mål fører til litt mer målretta trening og bedre progresjon!

Uansett, jeg føler jeg begynner å få god rutine på treninga da, så noe er iallefall oppnådd! Klapp på skuldra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Logger 1000m, 30 min svømming i dag. Tror det blir alt jeg rekker, kjipt at fredag er den travleste uni-dagen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde jeg hviledag (mye fordi jeg våkna opp ganske så fyllesjuk... ble litt i overkant fredag kveld). Men gikk en førtiminutters tur på kvelden, uansett da.

I dag har jeg trent 30 minutters ellipsemaskin, og en god runde styrketrening.

Oppsummering av uka:

I overkant av 3 timer kondisjonstrening

2 økter styrketrening

Må si meg fornøyd med dette, selv om jeg gjerne skulle fått inn en økt til med styrke.

I dag sitter jeg pal og jobber med en innlevering. Blir ikke mye hverdagsbevegelse av sånt :( Men håper jeg får gjort noen store framskritt i dag, så det blir mindre jobbing med det resten av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening mandag endte opp på 35 min ellipsemaksin.

Tror ikke jeg rekker stort med trening i dag, så det blir vel mer eller mindre ufrivillig treningsfri (tror ikke jeg har vondt av en dag fri da, så det går nok bra). Stiller sterkere i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk skvisa inn en styrkeøkt i dag. Mest fordi jeg prioriterer å trene, når jeg egentlig har mye anna som må gjøres denne uka. Og at trening faktisk kommer så høyt på prioriteringslista mi må jo bety at jeg er på rett spor!

Satser på at det funker sånn i de kommende dagene også, og at jeg får litt mindre innleveringer neste uke.

I dag tok jeg 3 armhevinger på tå. Så det er framgang fra å klare en halv forrige uke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par dager siden siste oppdatering nå. Sånn går det når dagene er stappa fullt med alt som må gjøres, og alt jeg heller vil gjøre.

Torsdag sprang jeg intervalløkt på mølla.

5*4min, der intervallene var på 11km/t og pausene på 6km/t. Tungt! Jeg har en lang vei å gå til jeg er tilbake der jeg var for noen år siden, da intervaller på 12km/t med hvilefart 9km/t var lett nok. Og kjente nok en gang at jeg kanskje overvurderer meg selv litt, og legger opp løpet litt for hardt.

Fredag ble det hviledag. Og mye dessert, i anledningen dessert fair. NAM er alt jeg har å si til det. Mye kalorier? Ja. Verdt det? Ja, det tror jeg.

Og i dag har jeg vært ute og jogga for første gang på lenge. Frykten for asfaltjogging, og det at jeg ikke helt vet hvor det er fint å løpe her har gjort at jeg ikke har prøvd. Men i dag tok jeg mot til meg, og pelte meg ut. Og det var fantastisk deilig! Bare det å jogge i eget tempo og regulere etter hvordan jeg føler meg i øyeblikket. Løypa jeg endte opp med går gjennom bohemske bydeler og langs vannkanten, så det var ganske fint. Jeg jogga stort sett hele veien (om ikke så fort), hadde et par små gåpauser og noen lyskryss-pauser. Løypa er på 6.5 km, men jeg rota meg litt bort, så tror det ble en kilometer lenger. Var iallefall ute i 60 minutter!

Her er utsikta langs vannkanten:

brview.jpg

Og her er løypa:

64iexx.jpg

Endret av _marielle_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei ikke noe trening i dag, satt pal og jobba fram til klokka 9 på kvelden, og da frista det mer med litt sosialt selskap og vafler (jeg har faktisk vaffeljern selv om jeg er på andre sida av kloden. Ganske kjekt å døyve hjemlengselen med vafler med brunost innimellom). Men jeg gleder meg til å få trent i morra!

Prøvde meg på litt push-ups i stad da. Tok 4stk på tærne og 6 på knærne, til sammen 10.Så det går litt framover, selv om det sikkert er mye å hente både på form og teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening i dag! Fikk med meg disse øvelsene:

Beinpress

Enarmsroing med manual

Push-ups

Markløft

Skulderpress

Mageøvelser

3*10 repetisjoner på alle.

Tror jeg skal prøve meg på tyngre vekter og færre repetisjoner neste gang, og se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...