Gå til innhold

Hvilken hund bør vi vurdere å få?


altflyter

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har bestemt oss for å få hund. Vi har begge erfaring med hund fra tidligere. Jeg med cavailer king charles spaniel (denne rasen har desverre mye hjertefeil, så denne er ikke aktuell), og han med labrador (foreldrene hans drev oppdrett på disse) Vi vurderte lenge en labrador, men bor i en liten leilighet, og fant ut at av praktiske årsaker må vi få en hund som er liten. Vi har en hageflekk, som kan gjæres inn, men som sagt en liten leilighet.

Må være: Liten av vekst, men større enn en chihuahua, bør være familievennlig.

Noen som har tips/råd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Hva med en dverpinscher, eller det som før het mellompinscher (i dag, kun pinscher) ?

Dvergpinscheren er en aldeles fantastisk familiehund (vokste selv opp med en. Den kom i hus da vi barna var 4 og 7 år gamle, og han ble 19 år gammel). Turkamerat til 1000, utholdende, sterk (størrelsen tatt i betraktning), gikk gjerne på fjellet sammen med oss i 12 timer om dagen, viljsterk (fint å ha hatt hund før ja).

Med andre ord; en stooor hund i en liten kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er normalt aktive så er det mange raser som bør passe dere fint, men typiske raser som passer de fleste og er av en OK størrelse er japansk spisshund og shetland sheepdog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japansk spisshund er kjent for å være en gneldrehund, selv om det i stor grad avhenger av eierne.

Jeg har litt av samme følelsen på dvergpinscher. Der får du også med vaktinstinkt på kjøpet.

Hva med dansk-svensk gårdshund, som har et greit gemytt og i tillegg er en unisex-hund (mtp samboeren din)? :tongue:

Sheltie er også en fin rase, men der skorter det litt på unisex-faktoren for min del.

Endret av DBM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engelsk eller amerikansk cocker spaniel eller kanskje springer spaniel? :)

Veldig familievennlige hunder, glade i å gå på tur og relativt enkle å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gutt92

Bichon Frisè :)

Små, søte hunder (om du klipper dem riktig :P).

De røyter ikke, de trenger ikke å stelles med og bli gått med KJEMPEMYE. Kjempevennlige er dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Så spennende, dere er heldige som har muligheten til å ha en hund!

Går dere mye turer, eller er dere mer sånne "sofaslitere"? :)

Hva skal dere bruke hunden til, kun kosehund?

En av mine favoritter er jo Japansk Spisshund, men den er jo en spisshund, så den kan være gneldrete. Jeg liker Kleinspitz og (ser ganske lik ut).

Jeg aner ikke hva dere liker av utseendet til hunder eller om dere ikke bryr dere noe særlig om det er mye eller lite pelsstell :)

Hvis pelsstell ikke er noe dere hater, vil jeg på det sterkeste anbefale Dvergpuddel eller Toy puddel. (Eller mellompuddel).

Herlige hunder som man kan ha det mye moro med! Og så kan man selv bestemme hvilken sveis den skal ha og.

Ellers er jo Mops en flott familiehund (barnevennlig og greier), men man må passe på å kjøpe fra en kjent oppdretter (f.eks Tangetoppen) for å være sikrere på at hunden ikke har så mange helseproblemer. Og det er jo ikke alle som liker utseendet til Mops.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dverg pinscher eller mellom pinscher..

Hadde selv en Beagel tilbake i tiden. Fin størrelse og veldig aktive hunder, men dessverre er det litt for mye jakt instinkt på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enig med cathrine88

Engelsk eller amerikansk Cocker spaniel er en fin mellomting mellom labrador og CKC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cairn Terrier skal jeg ha meg når jeg får overtalt kjæresten :) Evt Border Terrier. God erfaring med begge. Store hunder i liten kropp, m.a.o lett å ha i ei lita leilighet men samtidig tøffinger på fjellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jo Mops en flott familiehund (barnevennlig og greier), men man må passe på å kjøpe fra en kjent oppdretter (f.eks Tangetoppen) for å være sikrere på at hunden ikke har så mange helseproblemer. Og det er jo ikke alle som liker utseendet til Mops.

Med fare for at dette kan skli helt ut, så er mops en usunn rase i sin helhet.

Jeg har aldri møtt på en sunn og frisk mops, med en sunn anatomi og som ikke puster og peser, snorker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nova Scotia Duck Tolling Retriver. Nydelige hunder! :)

Nydelige er de, men bør vel ikke anbefales hvis man ikke vet om de har tenkt å drive aktivt med den. For de krever jo ganske mye, både fysisk og psykisk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for at dette kan skli helt ut, så er mops en usunn rase i sin helhet.

Jeg har aldri møtt på en sunn og frisk mops, med en sunn anatomi og som ikke puster og peser, snorker osv.

Nei, det er nå så. De snorker og peser pga anatomien.

Og de skal være sånn. Aner ikke om det plager hunden på noen som helst måte.

Det er det vel sikkert diskusjoner og teorier om, men det er noen som snorker mer enn andre i allefall, og det er faktisk noen oppdrettere (leste jeg en gang) som "jobber" med å få lengre snute på Mopsen eller noe i den duren.

Men gemyttet er i allefall helt i orden om ikke annet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med DMB; jeg ville aldri gått for en rase som Mops som rett og slett er født syke pga anatomien.

Hva med dverg eller mellompuddel? Røytefrie er det også, alltid fint. Eller Dansk-svensk gårdshund, dvergschnauzer, papillion, whippet? Anbefaler å lese ALT du kommer over på de aktuelle rasene for å finne noe som passer :)

Det er synd at Cavalieren har så mye helseproblemer, for de er jo kjempeflotte familiehunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nå så. De snorker og peser pga anatomien.

Og de skal være sånn. Aner ikke om det plager hunden på noen som helst måte.

Det er det vel sikkert diskusjoner og teorier om, men det er noen som snorker mer enn andre i allefall, og det er faktisk noen oppdrettere (leste jeg en gang) som "jobber" med å få lengre snute på Mopsen eller noe i den duren.

Men gemyttet er i allefall helt i orden om ikke annet :D

Det kan jeg love deg at det gjør. Hvordan ville du likt å slitt med å få puste 24/7...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...