Gå til innhold

Hvorfor er det så mange voksne som ikke kan stave ord skikkelig?


Zeruda

Anbefalte innlegg

Jeg har merket at mange voksne som ikke kan stave ord skikkelig. Det virker som så mange som hver tredje person har mange skrivefeil. Er hver tredje person dyslektiker?

Her er noen ord og setninger stavet feil, som jeg har observert:

høyskole

biblotek

kjemmpe

nettop

resturang

restaurang

se hær! (istedet for "se her!", jeg tuller ikke!!!)

hvisste

viste (istedet for "visste")

og (i stedet for "å")

å (i stedet for "og")

veninne

veninde

egentli

høytalere

årntli

orntlig

orntli

sjer (i stedet for "skjer")

va (i stedet for "hva")

vansklig

Endret av Zeruda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gutt92

-De droppa ut av skolen tidlig (foreldra mine)

-Aldri skrevet noe særlig etter skolen

- sykdom

-dårlig husk

-lett påvirket

-skrive- og lesevansker

-Fulgte ikke med i norsktimen

Kan være mange forskjellige årsaker til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nesten deprimerende å se forfallet. Dette gjelder både på de fleste forum jeg frekventerer, i hverdagen og blant norske journalister.

Hvis man er usikker på stavemåten så er det lov å sjekke ordboken!

En annen ting jeg har lagt merke til er noen venner som på meldinger lager mellomrom mellom ord og tegnsetting. Eks: "Ja, jeg vil gjerne på kino !:)" eller "Hva skjer ?" Hva er greia med det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Nåja jeg synes det er påfallende mange unge, som heller ikke kan skrive. De skriver, som de snakker. Typisk overskrift på KG "Viss du kunne...". Vissvass. Det skal stå "Om du kunne..."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt tragisk å se hvor dårlig det står til med rettskrivingen nå for tiden. Dårlig rettskriving gjelder i særdeleshet unge mennesker under 20-25 år. Jeg kjenner at det vrenger seg innvendig når jeg leser tekster som er fulle av skrivefeil! :kjefte: Det går igjen over alt, spesiellt på internett. Jeg kan selv ha enkelte skrivefeil innimellom, men jeg gjør i allefall en innsats for å skrive slik at det blir mest mulig riktig.

Noe må være galt med den norske skolen og samfunnet forøvrig, for slike skrivefeil man ser i dag, så man ikke for en del år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting jeg har lagt merke til er noen venner som på meldinger lager mellomrom mellom ord og tegnsetting. Eks: "Ja, jeg vil gjerne på kino !:)" eller "Hva skjer ?" Hva er greia med det?

De har selvfølgelig lært av sitt store idol her på KG! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høgskole.

Og så har man de elskelige særskrivingsfeilene...

Både høgskole og høyskole er ord man finner i ordboken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyskole er godkjent skrivemåte.

Forøvrig tror jeg ikke et sekund på at skriveferdighetene i seg selv har blitt mye verre hos folk flest, men at internett- og SMS-skriving kan ha mye av skylden. Jeg har inntrykk av at mange legger til seg en egen, mer slurvete skrivemåte når de bruker disse mediene. Selv om de egentlig kan bedre. Og ikke minst skriver vi mye mer offentlig nå enn vi gjorde før, dermed ser man naturlig nok flere skrivefeil også. Det man før sendte ett postkort, er det nå tjue statusoppdateringer på FB. Man skriver SMS i stedet for å ringe. Og så videre. Og ang. media så tror jeg presset om å være effektive og få saker fort ut har gjort at rettskriving og korrektur kommer i annen rekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med høytalere?

For øvrig er jeg enig med TS, irriterer vettet av meg at folk ikke kan skrive skikkelig!

Heldigvis skal jeg bli norsklærer og ordne opp i problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo vere vansklig og skrive årntli hvis man egentlig ikke bryr sei om rettskriving. Hvis man skriver alt-ting i en fei kan det jo vere raskt og skrive noe feil ? Spessielt hvis man nekter å la sei rette på .. :gjeiper:

Neida, enig med ts.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Nåja jeg synes det er påfallende mange unge, som heller ikke kan skrive. De skriver, som de snakker. Typisk overskrift på KG "Viss du kunne...". Vissvass. Det skal stå "Om du kunne..."

...eller "hvis du kunne...", eller "dersom du kunne..." osv. Det er flere betingelseskonjunksjoner som kan passe.

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aliyyah

"Omskjært". "Skjært".

Det heter da vitterlig omskåret og skåret.

"Omskjært"/"skjært" skjærer i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...