Gå til innhold

Når naboen har barn

Fremhevede innlegg

Gjest HunterLady
Skrevet

Hasj / cannabis er veldig uskyldige rusmidler - effekt og avhengighet er langt svakere enn for alkohol, og bruken er ikke preget av f.eks asosial adferd (aggresjon, manglende respekt for grenser, osv).

Stoffet er på grensen til å bli lovlig i mange land, inkludert USA (der forbudet mot cannabis startet). Her er det mange gråsoner rundt hva som er rett og galt, og barnevernet holder nok i utgangspunktet på den "strenge" tolkningen inntil videre.

Å melde fra om noe slikt, som sannsynligvis er uskyldig, kan føre til tragedie hos både barn og foreldre.

Målet for om en skal gjøre noe her, bør være om barna virker utilpasse / har problemer. Når jeg ser dere som foreslår "bekymringsmelding", uten å vite om barna har det dårlig, tenker jeg at dere er både a) uvitende og b) ondskapsfulle.

- psykologistudent

Hvis du tenker som dette, så håper jeg at du er førsteårsstudent.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Naboene har små barn, og faren i huset ruser seg på hasj. Antakelig ikke foran barna, men dette må jo merkes i form av endret oppførsel, osv. (?). Det er vel heller ikke helt sturent å bringe/hente barn dersom du er i rus eller bakrus.

Hva ville du gjort hvis det var du som fikk kjennskap til noe sånt?

Latt faren få ta sin blås og ikke noe mer. Hvis det ikke er tydelig at barna blir utsatt for omsorgssvikt så er det ingen vits i å stelle istand en haug med problemer for dem uten grunn. Mange tror at barnevernet aldri gjør noe feil hvis foreldra viser seg å være snille og omsorgsfulle mennesker, men det er feil. Er man i barnevernets søkelys, så letes det etter feil overalt og alt som har blitt sagt hos lege osv blir gravd fram. De vrir og vrenger på ting, og får alt til å virke negativt. Så nei, jeg ville ikke ha ringt noe barnevern selv om en far tar en en hasjblås innimellom! Du skriver jo selv at han antageligvis ikke gjør det foran ungene.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis familien virker vanlig og grei på andre måter, og barna virker harmoniske og hjemmet virker trygt, ville jeg ikke løftet en finger.

Jeg kjenner flere som av og til røyker hasj, og har barn. Men de kan da ta seg en blås en kveld etter barna har lagt seg, på fest el.l.

Jeg røyker ikke selv, men går av og til ut på fest og treffer venner, og drikker øl. Det er godt å ha litt privatliv som voksen, også, mens barna ligger hjemme og sover.

Naboen min har ALLTID tv'n stående på i stua, der sitter så godt som alltid to små barn og glor inn i skjermen. Mor ser jeg sjelden i nærheten av dem. Kan jeg ringe barnevernet for det, også? Synes dette er verre enn de som av og til, når ungene ikke er tilstede, røyker en joint.

Skrevet

Naboen min har ALLTID tv'n stående på i stua, der sitter så godt som alltid to små barn og glor inn i skjermen. Mor ser jeg sjelden i nærheten av dem. Kan jeg ringe barnevernet for det, også?

Jada, bare ring, barnevernet bør vurdere slikt, det kan jo ikke skade!

Selv så jeg nabogutten sykle uten hjelm her om dagen, og ringte selvsagt sporenstreks.

Gjest Kristin_DaHæ
Skrevet

Hvis du tenker som dette, så håper jeg at du er førsteårsstudent.

Hvis du argumenterer som dette, håper jeg du er sosialklient.

Skrevet (endret)

Inngang til sterkere rusmidler for de som allerede er på vei nedover... Tviler på at en oppegående person som tar seg en blås i ny og ne ender opp som heroinmisbruker på plata innen året er omme.

Det er fler enn du aner som havner "på kjøret" som en gang var ressursterke mennesker med familie.

___

Alle sier "oppegående mann som tar seg en blås i ny og ne" - det er da ingen her som vet om det er i ny og ne han røyker, eller om han er oppegående...

Og det slår meg at nesten hver gang det startes en tråd ang noe fælt foreldre gjør og "hva ville du gjort", barnevernet osv.. så svarer aldri TS på noe. TS har bare laget startinnlegget og ikke dukket opp i tråden senere... Er det bare tull og troll?? Uansett, det er jo en viktig diskusjon...

Endret av Mynona-83
  • Liker 2
Gjest HunterLady
Skrevet

Hvis du argumenterer som dette, håper jeg du er sosialklient.

Det er du som er psykologistudenten her, også kommer du med den??

Men nei, jeg argumenterer stort sett ikke slik. Men jeg ble overrasket over et slikt type svar fra en psykologistudent. Studerer du det skikkelige studiet eller er det et årsstudie? Jeg ville iallefall ikke hatt en psykolog som sier at du er enten a) uvitende eller b) ond. Meget lite nyansert.

• Liker 1
Gjest KristinDaHæ
Skrevet

Det er du som er psykologistudenten her, også kommer du med den??

Men nei, jeg argumenterer stort sett ikke slik. Men jeg ble overrasket over et slikt type svar fra en psykologistudent. Studerer du det skikkelige studiet eller er det et årsstudie? Jeg ville iallefall ikke hatt en psykolog som sier at du er enten a) uvitende eller b) ond. Meget lite nyansert.

Jeg er ikke psykolog, men "ond" er uansett en elendig karakteristikk. Helt enig.

Det er en del personer i debatten her jeg synes uttalar seg på en baksnakkende og angivende måte om mennesker de ikke kjenner.

Jeg kunne selvfølgelig gått i dybden, og prøvd å forklare hvilke sosiale mekanismer og moralske stadier som gjør at folk oppfører seg sånn, men jeg tviler på det hadde hjulpet debatten noe særlig.

Disse "bekymringsmeldingene" gir folk flest en viss makt. Vi ser jo eksempler på at barnevernet i verste fall begynner å blande seg inn på måter som får varige ringvirkninger for familier, på godt og vondt.

Jeg synes at dersom en bestemmer seg for å bruke den makten en har som innringer til barnevernet, bør en kjenne situasjonen svært godt, være helt sikker på at barnet har problemer, og at det en gjør er til beste for barnet. Hvor mange her inne har egentlig kompetansen og intelligensen til å gjøre en sånn vurdering?

Det sier seg selv at noen som skriver på et forum om at man har sett en far røyke hasj "antagelig ikke foran barna", ikke er i nærheten til å ha den innsikten som skal til for å ta den telefonen.

Skrevet

Siden han gjør noe ulovlig hadde jeg ringt barnevernet.

• Liker 1
Gjest gjesst
Skrevet

Jeg blir ganske sjokkert av at du som psykologistudent har såpass lite innsikt i hva barnevernstjenesten driver med.

• Liker 3
Skrevet

Det sier seg selv at noen som skriver på et forum om at man har sett en far røyke hasj "antagelig ikke foran barna", ikke er i nærheten til å ha den innsikten som skal til for å ta den telefonen.

Hvis vedkommende har sett faren røyke hasj, hvor mye innsikt trenger du for å ta en telefon til myndighetene? Det bryter norsk lov, og siden han er småbarnsfar er det enda en beskymringsmelding BV/politiet må ta hensyn til.

Det er en grunn til at hasj og andre rusmidler, ink. tobakk, er på vei ut verden over. Det er også veldig feil å si USA er på randen til å få hasj legalisert når hver stat har sine enkelte lover. Det er vel kun California (hippiedelstat nr 1) som evt nærmer seg noe legalisering... At du forsvarer hasj, får meg til å tenke at du burde valgt et annet studie.

• Liker 3
Gjest HunterLady
Skrevet (endret)

Jeg er ikke psykolog, men "ond" er uansett en elendig karakteristikk. Helt enig.

Det er en del personer i debatten her jeg synes uttalar seg på en baksnakkende og angivende måte om mennesker de ikke kjenner.

Jeg kunne selvfølgelig gått i dybden, og prøvd å forklare hvilke sosiale mekanismer og moralske stadier som gjør at folk oppfører seg sånn, men jeg tviler på det hadde hjulpet debatten noe særlig.

Disse "bekymringsmeldingene" gir folk flest en viss makt. Vi ser jo eksempler på at barnevernet i verste fall begynner å blande seg inn på måter som får varige ringvirkninger for familier, på godt og vondt.

Jeg synes at dersom en bestemmer seg for å bruke den makten en har som innringer til barnevernet, bør en kjenne situasjonen svært godt, være helt sikker på at barnet har problemer, og at det en gjør er til beste for barnet. Hvor mange her inne har egentlig kompetansen og intelligensen til å gjøre en sånn vurdering?

Nå synes jeg at du skriver bedre :)

Men jeg er fortsatt meget uenig med deg. Jeg mener at man ikke trenger allverdens innsikt for å ta en telefon om at man er bekymret. Det er en bekymringsmelding, ikke en anmeldelse. Det er en grunn til at de opprettet en slik ordning, og det er fordi man skal ikke behøve å ha spesialistutdanning innen feltet, men fordi at vanlige folk kan ringe inn om de opplever noe som er bekymringsverdig.

Jeg kjenner til en del som jobber i barnevernet og de får mange meldinger. Mange av de er ikke bekymringsverdig når de har gransket saken, men noen av de har vært direkte livreddende, der (f.eks.) voksne har kranglet høylytt og naboen hørte barneskrik. Dette kunne ha skjedd i alle hjem, og barna kunne hatt det helt fint selv om de gråt litt (ingen barn liker jo at foreldrene krangler). Det viste seg at faren hadde banket moren helseløs, og barna stod å vitnet det hele. Faren var påvirket av rusmidler, og kanskje hadde han gått løs på barna om denne modige naboen aldri hadde ringt.

Takk Gud for at det finnes noen som tør å bekymre seg på ordentlig, dvs å plukke opp telefonen å melde i fra. Og takk Gud for at noen ikke tenker slik at "dette vet jeg for lite om, og det er jo ikke min sak, så jeg lar være..".

Endret av HunterLady
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ville ringt inn en anonym bekymringsmelding til barnevernet

Gjest KristinDaHæ
Skrevet

Jeg må innrømme jeg svarer på dette innlegget under tvil. Det er vanskelig å ta seriøst en mann som har et mildt sagt corny muskelflexingsbilde utvalgt med maksimal skyggeeffekt, som avatar på et forum som heter "kvinneguiden". Men jeg skal prøve.

Hvis vedkommende har sett faren røyke hasj, hvor mye innsikt trenger du for å ta en telefon til myndighetene? Det bryter norsk lov, og siden han er småbarnsfar er det enda en beskymringsmelding BV/politiet må ta hensyn til.

Som sagt før, er lovendringer på vei over hele verden for å endre lovligheten rundt et stoff som er grunnleggende harmløst. Norge er et av landene som har diskutert problemstillingen og der høyt utdannede mennesker har foreslått lovendringer.

De som diskuterer i denne tråden, som har prøvd hasj eller kjenner folk som bruker det, viser tydelig at de vet hvor harmløst det er. De som ikke har prøvd det, svarer uvitende og strengt, og viser til lovverket.

Poenget:

Grunnen til at cannabis er foreslått legalisert, er fordi det koster så forbannet mye å håndheve forbudet. I tillegg er cannabis-brukerene ofte høyt utdannede mennesker i trygge, solide liv, som det koster mye penger og lidelse å lage et rulleblad på. Som i tilfellet her, der en nysgjerrig nabo ønsker å melde en hasjrøykende far til barnevernet.

Poenget med å nevne endringen i holdning til hasj, er nettopp det at noen offisielle/barnevernsansatte vil kunne tolke hasjbruk ekstremt strengt, mens andre vil skjønne hva det dreier seg om, og ignorere saken. Hvordan en sånn sak taes videre er altså helt avhengig av kunnskapsnivået til den ansatte.

Det er en grunn til at hasj og andre rusmidler, ink. tobakk, er på vei ut verden over. Det er også veldig feil å si USA er på randen til å få hasj legalisert når hver stat har sine enkelte lover. Det er vel kun California (hippiedelstat nr 1) som evt nærmer seg noe legalisering... At du forsvarer hasj, får meg til å tenke at du burde valgt et annet studie.

Cannabis er ikke "på vei ut", det er som sagt på vei til å bli legalisert over hele verden. Jeg skjønner du ønsker å redusere dette til "hippier", men land over hele verden er faktisk lei av å bruke penger på å håndheve loven og å bryte inn i stabile menneskers liv. Det er mange delstater i USA som har vedtatt og holder på å vedta formildende lovgivninger, ikke bare California.

Og jeg "forsvarer hasj" (dvs, sier at det er et svakt og relativt harmløst rusmiddel som sjelden ødelegger familier) basert nettopp på et akademisk utgangspunkt, dvs fordi jeg har solide vitenskapelige fakta i bunn for det jeg sier.

PS: Jeg er ingen hasjrøyker.

AnonymBruker
Skrevet

Man gjør noe ulovlig når man røyker hasj. Men man bryter også loven når man kjører for fort, setter opp en ulovlig veranda e.l. Ville man meldt fra til barnevernet i slike tilfeller?

Jeg er litt delt i forhold til hva jeg synes om hasjbruk. Kjenner selv til mange som (i hvert fall i yngre dager) røyker av og til, hvor bruken ikke går utover noe og det på ingen måte er tydelig for andre at de røyker. Men jeg har også sett eksempler på de som røyker relativt mye så og si daglig, og da er mitt inntrykk at de som oftest får vanskelig for å strukturere seg, det kan gå utover oppmøte og effektivitet på jobb og studier, det kan være kaotisk hjemme hos dem osv. Og i sistnevnte tilfeller synes jeg en bør varsle barnevernet dersom vedkommende har barn. Men å f eks melde fra fordi en har sett en person røyke hasj på en fest og ikke har noen grunn til å mistenke et mer omfattende misbruk, synes jeg er en voldsom overreaksjon.

Forøvrig har jeg inntrykk av at det er mange nok innen f eks helse-, sosial- og omsorgsyrker som ser gjennom fingrene på bruk av hasj. Det er relativt mange ansatte (spesielt menn) i slike yrker som tar seg en blås på fritiden, uten å støtte legalisering eller bagatellisere bruken.

Gjest KristinDaHæ
Skrevet

Man gjør noe ulovlig når man røyker hasj. Men man bryter også loven når man kjører for fort, setter opp en ulovlig veranda e.l. Ville man meldt fra til barnevernet i slike tilfeller?

Jeg mener fakta og forskning er langt viktigere enn det de fleste mener er en brutalt utdatert lovgivning.

Eksempel:

Alkohol er et ekstremt skadelig rusmiddel, rangert av britiske eksperter som det femte mest skadelige rusmiddelet i verden etter bla kokain, heroin. (Hasj er rangert som det ellevte mest skadelige, under bla tobakk)

Mange barn forteller om å være vitne til foreldre som er ruset på alkohol som en skrekkfilm-aktig opplevelse, og mange husker det for livet. Sannsynligvis blant annet fordi foreldrene mister taket på den interpersonlige kontakten med barnet, og fordi de oppfører seg skremmende / "antisosialt" (bråkete, utagerende).

Sannsynligvis er det, målt i skade-effekter, større grunn til å bli "bekymret" dersom en forelder omgås barna sine etter å ha tatt seg noen glass vin. Men det spørs det om du hadde fått så mange her på forumet med på..

Er ellers helt enig i det du sier om at en bør se an situasjonen, først og fremst (det var mitt poeng her). At en røyker hasj er på ingen måte en garanti for at en er et godt menneske.

AnonymBruker
Skrevet

Blir mektig provosert av at man liksom skal måtte ha full innsikt og utdannelse før man skal tørre å sende bekymringsmelding. Det er jo nettopp derfor den fins - for at folk som er bekymret skal kunne si i fra til noen MED kunnskap,som har mulighet til å få innsikt.

Det er bekymring for barnas ve og vel - jeg fatter ikke at noen kan kritisere det.

Kanskje mitt syn er farget av at folk som jævlig godt visste hva som skjedde i vårt hus, IKKE ringte barnevernet.

Husk at når man får skrekkhistorier om "det slemme barnevernet" -så får man jo kun den ene sida av saken.

• Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet

Hvis man tenker konsekvent i tråd med det jeg har uthevet, skulle man jo ringt barnevernet dersom man vet at noen bryter fartsgrensene med barna i bilen også...

Jeg mener ikke med dette å forsvare bruk av hasj, men jeg mener bestemt at man bør tenke seg om og se etter tegn til omsorgsforsømmelse før man ringer BV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...