Gjest Si ifra? Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Hei! Naboene har små barn, og faren i huset ruser seg på hasj. Antakelig ikke foran barna, men dette må jo merkes i form av endret oppførsel, osv. (?). Det er vel heller ikke helt sturent å bringe/hente barn dersom du er i rus eller bakrus. Hva ville du gjort hvis det var du som fikk kjennskap til noe sånt?
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2011 #2 Skrevet 31. juli 2011 ville vel stengt tatt ikke gjort noe med mindre barna ble forsømt. både min far og mine tre onkler tar seg en blås innimellom. det gjorde de da vi var små også men ingen av oss har lidd noen nød av den grunn. vi visste ikke dette da vi var små. det skjedde da vi ikke var til stede, om de var på telttur ol. min pappa er verdens snilleste og slik har han alltid vært <3 8
Gjest M Skrevet 31. juli 2011 #3 Skrevet 31. juli 2011 Ringt barnevernet,tvert. Har vokst opp med folk som syns sin rus er viktigere enn barna. 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #4 Skrevet 31. juli 2011 I Nederland og Italia er dette ganske vanlig, og tilhører privatlivet. 1
The Kitten Skrevet 31. juli 2011 #5 Skrevet 31. juli 2011 Blir barna forsømt på noe vis? Hvis ikke, la være med å blande deg i folk sitt privatliv. Det er snakk om hasj, ikke heroin. 10
Gjest Ano Skrevet 31. juli 2011 #6 Skrevet 31. juli 2011 Jeg ville kontaktet barnevernet hvis jeg var deg. Da kan de vurdere om det er snakk om omfattende rusmisbruk som påvirker barna, eller sporadisk røyking hvor barna er skjermet. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #7 Skrevet 31. juli 2011 Jeg hadde sett det an. Hvis foreldrene virker ordentlige og greie og du ellers ikke har noen mistanke om at barna blir forsømt (som bør være grunnen til at man ringer barnevernet) så hadde jeg ikke gjort noe, da jeg anser hasjrøyking for å være en del av privatlivet, og ikke noe verre (snarere tvert imot) enn å drikke seg full på alkohol en gang i blant. 3
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #8 Skrevet 1. august 2011 Å ringe barnevernet fordi en forelder tar seg en blås innimellom, da bør man i høyste grad også ringe om de voksne tar seg en alkoholrus innimellom også.Er min mening. Altså, nei, du trenger ikke bli hysterisk og ringe om du da ikke vet og observerer at ungene lever i et rushelvete og/eller faren beviselig er rusa når han henter dem. Jeg tror dessuten at de ansatte i barnehagen er i stand til å se om en forelder ofte henter unger mens han/hun er i rus, og da vil snøballen rulle av seg selv. 8
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #9 Skrevet 1. august 2011 Jeg ville kontaktet barnevernet hvis jeg var deg. Da kan de vurdere om det er snakk om omfattende rusmisbruk som påvirker barna, eller sporadisk røyking hvor barna er skjermet. Det var en naiv holdning til barenvernsansattes evner og framgangsmåter...Må jeg si. "Sporadisk røyking hvor barna er skjermet" er nok ikke i barnevernets vokabular, nei. Derimot: "Far er rusavhengig og blir av oss pålagt jevnlig urintesting i påvente av at vi finner en grunn til å ta ungene ut av hjemmet", er i deres vokabular. Så sånt begynner man ikke å melde med mindre det er grunn for det. 7
Tjuagutten Skrevet 1. august 2011 #10 Skrevet 1. august 2011 mye tullesvar her! Hasj er fort snarveier til sterke saker uansett hvor gammel man er... Mistet flere venner til det tullet! Om ungene innhalerer eller finner en hasjbit å tygge på i tillegg, håper jeg han får smake pisken... hadde ringt politiet jeg.. 7
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #11 Skrevet 1. august 2011 mye tullesvar her! Hasj er fort snarveier til sterke saker uansett hvor gammel man er... Mistet flere venner til det tullet! Om ungene innhalerer eller finner en hasjbit å tygge på i tillegg, håper jeg han får smake pisken... hadde ringt politiet jeg.. Hasj er iogforseg ulovlig å besitte, så det er jo noe man kunne gjøre.Hvis man da er ekte intressert i å rasere livet for andre mennesker og ikke har bedre ting å ta seg til med. Som feks å ta en prat med de foreldrene det gjelder om sin bekymring. Ta heller en tlf til barnas mor. Det er mindre dramatisk og har færre uheldige konsekvenser for folk som kanske har alt på stell, og der alt er som hos alle andre familier. Og da får man vite om man virkelig har grunn for en bekymring også, eller om saken bare er at man ubevisst trenger litt drama i hverdagen siden livet i mammaperm er småkjedelig... Det er jo mange som ikke har baller til å snakke direkte med barnas mor, og som heller vil nyte friheten av å krype rundt i skjul og spre rykter om andre man ikke liker...
Niennas Skrevet 1. august 2011 #12 Skrevet 1. august 2011 Jeg tror dessuten at de ansatte i barnehagen er i stand til å se om en forelder ofte henter unger mens han/hun er i rus, og da vil snøballen rulle av seg selv. Jeg synes dette er en naiv ting å tenke, at "noen andre ringer hvis det er noe spesielt". Det har jo vært kampanjer mot akkurat denne tankegangen, der DU må ta ansvar hvis du ser at noen lider, eller foreldrene lever på en slik måte at det ikke er bra for barna, for hvis alle tenker som deg, så vil jo barna bli forsømt. Hvordan vet du at naboen røyker hasj, TS? Er dette rykter, er dette noe du har sett selv, eller er det noe som ble fortalt til deg av naboen? 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #13 Skrevet 1. august 2011 Ring,du. Bedre å ringe en gang for mye, i håp om barnas beste, enn at det skulle skje noe.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #14 Skrevet 1. august 2011 Jeg synes dette er en naiv ting å tenke, at "noen andre ringer hvis det er noe spesielt". Nie, da har du ikke skjønt hva jeg vil fram til. Ped.leder i barnehagen ringer mest sannsynlig fordi det er hennes ansvar og jobb. Så da kan en tilfeldig privatperson passe sine egne saker. Det var mitt poeng. Ikke at folk skal slutte å bry seg. Men man trenger ikke putte nesa si inn der andre faktisk har det overordnede ansvaret, og utdannelsen til å foreta en (reell)vurdering, sammen med de andre som er ansatt for å ivareta ungen.
Gjest noen tanker Skrevet 1. august 2011 #15 Skrevet 1. august 2011 Hei Ift. svaret over: Jeg jobber i skole, og har ansvar for 26 barn. Det er ikke så lett å ha oversikt over alt som skjer hjemme. Det kan godt være at barn har blitt utsatt for omsorgsvikt uten at skole har oppdaget det... Strengt tatt så trenger ikke foreldrene møte skolen mer enn 3-4 ganger i året på foreldremøter og samtaler. Tror at venner, naboer og andre har mye større forutsetnigner for å fange opp ting enn nødvendigvis skole- og barnehage... MEN det er en kjempe viktig jobb for oss å si i fra dersom vi oppdager noe. Jeg er ikke uenig i det. Jeg bare er redd for at mange barn blir glemt dersom folk sier at "skolen/barnehagen tar sikkert tak i det dersom det er noe". Dessuten kan skole/barnehage ha sendt en bekymringsmelding, men at dette ikke har vært nok. Dersom andre kommer med bekymringsmeldinger i tillegg ( noe som kan sendes anonymt avb privatpersoner) så blir saken mer alvorlig. Ift saken: Har du sett at far tar seg en blås en gang eller to, uten at barna er med. Så hadde jeg ikke gjort så mye. Dersom barna forøvrig virker som de er tatt vel hand om. Røyker far stadig cannabis, samt at han for eksempel kjører rundt med barna i påvirket tilstand, lar dem gå for "lut og kaldt vann" o.l. så er det en annen sak. Da utsetter han dem for fare og jeg hadde kontaktet barnevernet for rådgiving. Dette kan også gjøres anonymt. Det blir som å tenke hva du hadde gjort ift. alkohol: Har du sett naboen full en gang eller to på kveldtid uten barn, så er det kanskje ikke din sak. Setter naboen seg beruset i bilen og henter barna i barnehagen, så er det viktig å involvere seg. Når det er sagt så er jeg er helt i mot røyking av kannabis, selv om jeg vet at dette rusmiddelet er kanskje mer ufarlig enn andre, så blir ikke to gale ,en rett. Det er dessuten ulovlig, handelen støtter et marked knyttet til andre rusmidler, terrornettverk, mafia og/el prostutisjon. Dessuten KAN stor konsumsjon føre til avhengighet, depesjoner og være en innfallsport til sterkere rusmidler. Selv om sikkert mange tar seg en blås nå og da, og det går fint... så er det jo en sjangse å ta.
Kosemose Skrevet 1. august 2011 #16 Skrevet 1. august 2011 Hasj er iogforseg ulovlig å besitte, så det er jo noe man kunne gjøre.Hvis man da er ekte intressert i å rasere livet for andre mennesker og ikke har bedre ting å ta seg til med. Som feks å ta en prat med de foreldrene det gjelder om sin bekymring. Ta heller en tlf til barnas mor. Det er mindre dramatisk og har færre uheldige konsekvenser for folk som kanske har alt på stell, og der alt er som hos alle andre familier. Og da får man vite om man virkelig har grunn for en bekymring også, eller om saken bare er at man ubevisst trenger litt drama i hverdagen siden livet i mammaperm er småkjedelig... Det er jo mange som ikke har baller til å snakke direkte med barnas mor, og som heller vil nyte friheten av å krype rundt i skjul og spre rykter om andre man ikke liker... Hvorfor er det barnets mor man skal snakke med om sin bekymring hvis det er barnets far som er den som røyker? Er det ikke mer riktig å snakke direkte med den det gjelder, hvis man først skal gå inn for "snakke med"-metoden? Og hvordan vet du at denen pappaen røyker hasj? Vet du om han gjør det mens han er sammen med barnet sitt? Vet du at han kjærer rundt på barnet i beruset tilstand? Jeg syns du skal vurdere det du vet og det du er bekymret for. Hvis du VET ting som er bekymringsverdig, kontakter du barnevernet. Hvis det er sånn at det går rykter om at han kanskje røyker hasj, uten at du vet noe mer, så er det kanskje greit å ta det opp med ham og fortelle ham hva du har hørt? Men er du bekymret for at barn lider overlast, så håper jeg du kontakter barnevernet. Det er ikke automatikk i at barna blir hentet selv om far røyker hasj i blant...
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #17 Skrevet 1. august 2011 Hei Ift. svaret over: Jeg jobber i skole, og har ansvar for 26 barn. Det er ikke så lett å ha oversikt over alt som skjer hjemme. Det kan godt være at barn har blitt utsatt for omsorgsvikt uten at skole har oppdaget det... Strengt tatt så trenger ikke foreldrene møte skolen mer enn 3-4 ganger i året på foreldremøter og samtaler. Ja du jobber i skolen.Og har foreldremøter.Og skoleklasser. I barnehagen så treffer de ansatte den forelderen som henter hver eneste dag som ungen er der, og kan fint se om den som henter er rusa.Det er litt andre forhold.
Niennas Skrevet 1. august 2011 #18 Skrevet 1. august 2011 Hei Ift. svaret over: Jeg jobber i skole, og har ansvar for 26 barn. Det er ikke så lett å ha oversikt over alt som skjer hjemme. Det kan godt være at barn har blitt utsatt for omsorgsvikt uten at skole har oppdaget det... Strengt tatt så trenger ikke foreldrene møte skolen mer enn 3-4 ganger i året på foreldremøter og samtaler. Tror at venner, naboer og andre har mye større forutsetnigner for å fange opp ting enn nødvendigvis skole- og barnehage... MEN det er en kjempe viktig jobb for oss å si i fra dersom vi oppdager noe. Jeg er ikke uenig i det. Jeg bare er redd for at mange barn blir glemt dersom folk sier at "skolen/barnehagen tar sikkert tak i det dersom det er noe". Dessuten kan skole/barnehage ha sendt en bekymringsmelding, men at dette ikke har vært nok. Dersom andre kommer med bekymringsmeldinger i tillegg ( noe som kan sendes anonymt avb privatpersoner) så blir saken mer alvorlig. My point exactly.
Gjest HunterLady Skrevet 1. august 2011 #19 Skrevet 1. august 2011 Jeg hadde ringt inn bekymringsmelding tvert. Selv om barnevernet blir kontaktet trenger det ikke å bety at de mister barna eller. Mange forbinder barnevernet med noe grusomt, noe som er fullstendig feil. De er her for å gjøre livssituasjonen til barn bedre, og i noen tilfeller redder de liv. Det kan godt være at barna ikke lider noen nød, men det vet vi jo ikke. Hasjrøykere kan være svært forskjellig, og i verste fall så går det utover barna. I slike situasjoner så bør folk ha lært at man skal tenke "i verste fall". Alltid. Er mange tragiske ting som har skjedd fordi folk ikke har turt å ringe barnevernet eller politiet. 2
Gjest Nuppa_ Skrevet 1. august 2011 #20 Skrevet 1. august 2011 Jeg ville heller tatt tusen telefoner for mye, enn å sitte igjen med dårlig samvittighet hvis noe skulle skje. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå