Gjest Spinell Skrevet 1. august 2011 #21 Skrevet 1. august 2011 Hasj er jo et ulovlig rusmiddel, og jeg er motstander av narkotika, men jeg mener likevel det er for drøyt å rope høyt om barnevernet så lenge vi ikke vet noe som helst om bruken og hvordan det virker inn på barna. Er det mistanke om omsorgssvikt; klart man ringer. Er det ikke den minste mistanke om dette; se an saken for bedre å kunne vurdere om en faktisk har grunnlag for å ringe. For å sette det hele i perspektiv: de fleste foreldre begår ett eller annet lovbrudd, som i ytterste konsekvens kan gå ut over barna, men ville noen funnet på å ringe barnevernet dersom de vet at naboen er litt hard på gasspedalen når han kjører bil, eller om naboen drikker hjemmebrent eller smuglersprit (som også kan omfattes av narkotikalovgivingen) på en og annen fest? 2
Gjest gutt92 Skrevet 1. august 2011 #22 Skrevet 1. august 2011 (endret) Er ikke noe å blande inn barnevernet i nei, med mindre han er konstant rusa og er slem mot barna og det gjør at de føler at faren ikke er den faren han egentlig er. Endret 2. august 2011 av Kråkesaks 1
Gjest HunterLady Skrevet 1. august 2011 #23 Skrevet 1. august 2011 (endret) Er ikke noe å blande inn barnevernet i nei, med mindre han er konstant rusa og er slem mot barna og det gjør at de føler at faren ikke er den faren han egentlig er. Om det er vanligere enn man tror har heller ingenting å si. Man trenger ikke å vente til faren allerede har skjedd. Forebygging er det noe som heter. Endret 2. august 2011 av Kråkesaks 4
Gjest gutt92 Skrevet 1. august 2011 #24 Skrevet 1. august 2011 (endret) Har du prøvd egentlig? Og jeg vet konsekvensene, men les nå hva jeg skrev... Forskjell på "i blant" og hele tiden... Er alltid folk som aldri har prøvd som prøver å forklare hvordan man blir av hasj siden det er en artikkel de har lest eller noe... Prøver bare å få fram litt av det jeg har erfart og lest, mener ikke at noen tar FEIL eller noe sånt, men HVIS det ikke ødelegger for omsorgen han gir til barna så har det ikke noe å si mener nå jeg. Endret 1. august 2011 av gutt92
Gjest HunterLady Skrevet 1. august 2011 #25 Skrevet 1. august 2011 Har du prøvd egentlig? Og jeg vet konsekvensene, men les nå hva jeg skrev... Forskjell på "i blant" og hele tiden... Røkte hasj og pot daglig i 3 år. Men poenget er at du har ingen peiling på hvordan andre opplever rusen. Selv om du følere visse ting når du er rusa og er på en bestemt måte, så er det ikke noe garanti for at andre er lik. Det er også mange som kjører bil i hasjrus fordi de føler seg oppegående. Det er skummelt hvor mange som rasjonaliserer hasjrøyking. 1
Gjest gutt92 Skrevet 1. august 2011 #26 Skrevet 1. august 2011 Jeg sa heller ikke noe om at ALLE føler det likt. Jeg sa "man" kan merke andre effekter. Men for min del og de jeg kjenner som røyker så er det som jeg sier. Om det påvirker han så jævla mye så bør faren slutte.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #27 Skrevet 1. august 2011 mye tullesvar her! Hasj er fort snarveier til sterke saker uansett hvor gammel man er... Mistet flere venner til det tullet! Om ungene innhalerer eller finner en hasjbit å tygge på i tillegg, håper jeg han får smake pisken... hadde ringt politiet jeg.. Inngang til sterkere rusmidler for de som allerede er på vei nedover... Tviler på at en oppegående person som tar seg en blås i ny og ne ender opp som heroinmisbruker på plata innen året er omme. Har røyket selv før og jeg har aldri vurdert å begynne med noe sterkere. Om jeg skulle anmeldt noen til barnevernet så hadde jeg sett på om barna på noen måte tok skade av det, eller om foreldrene er ruset foran barna sine. Og det samme gjelder de som er ruset på alkohol. 4
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #28 Skrevet 1. august 2011 Jeg hadde ringt inn bekymringsmelding tvert. Selv om barnevernet blir kontaktet trenger det ikke å bety at de mister barna eller. Mange forbinder barnevernet med noe grusomt, noe som er fullstendig feil. De er her for å gjøre livssituasjonen til barn bedre, og i noen tilfeller redder de liv. Det kan godt være at barna ikke lider noen nød, men det vet vi jo ikke. Hasjrøykere kan være svært forskjellig, og i verste fall så går det utover barna. I slike situasjoner så bør folk ha lært at man skal tenke "i verste fall". Alltid. Er mange tragiske ting som har skjedd fordi folk ikke har turt å ringe barnevernet eller politiet. Og sikkert mange tragiske ting som har skjedd fordi enkelte ringer barnevernet over ting som de kanskje ikke VET så mye om. Tragisk om disse foreldrene var moderate røykere og TS blåste det ut av proporsjoner, for så å få barnevernet på døra og bli fratatt ungene. Selv om de er gode foreldre ellers og ungene ikke har tatt noen skade på noen måte av at foreldrene har tatt seg en blås når ungene ikke er tilstede. 1
Gjest HunterLady Skrevet 1. august 2011 #29 Skrevet 1. august 2011 Og sikkert mange tragiske ting som har skjedd fordi enkelte ringer barnevernet over ting som de kanskje ikke VET så mye om. Tragisk om disse foreldrene var moderate røykere og TS blåste det ut av proporsjoner, for så å få barnevernet på døra og bli fratatt ungene. Selv om de er gode foreldre ellers og ungene ikke har tatt noen skade på noen måte av at foreldrene har tatt seg en blås når ungene ikke er tilstede. Det skal mye til for at foreldre blir fratatt barna sine. De foreldrene som har mistet foreldreretten, har ofte fortjent det. Tror du virkelig at de fratar barna mor og far bare fordi pappa festrøyker i ny og ned? De undersøker og gransker situasjonen, evt må pappaen levere urinprøver dersom det er mistanke om stort rusmisbruk. De tar flere faktorer med i sin betraktning. Også er det viktig å huske på at de foreldrene som har såkalte skrekkhistorier på lager om barnevernet er de som kan si akkurat hva de vil. Barnevernet har ikke lov å gå ut med sin versjon, så vi får alltid høre bare ene siden av historien. 4
Kråkesaks Skrevet 2. august 2011 #30 Skrevet 2. august 2011 Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd og svar på dette. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #31 Skrevet 2. august 2011 Jeg synes du bør prøve å se an situasjonen totalt: Virker barna som de har det bra, ser det ok ut rundt/i hjemmet hvis du har mulighet for å vite noe om det, jobber foreldrene osv? Jeg kjenner veldig mange som røyker eller har røyket hasj, mange av dem har nå barn. Alle er omsorgsfulle, oppegående mennesker - flere mer enn "gjennomsnittet" også. Det hadde vært tragisk å melde disse til barnevernet. Dersom duhar grunn til å mistenke at rusmisbruket er mer omfattende og at han er ruset enten på hasj eller alkohol (men de færreste anmelder vel naboen for å ta en øl under middagen) foran barna stiller saken seg annerledes. 1
Gjest HunterLady Skrevet 2. august 2011 #32 Skrevet 2. august 2011 Jeg synes du bør prøve å se an situasjonen totalt: Virker barna som de har det bra, ser det ok ut rundt/i hjemmet hvis du har mulighet for å vite noe om det, jobber foreldrene osv? Jeg kjenner veldig mange som røyker eller har røyket hasj, mange av dem har nå barn. Alle er omsorgsfulle, oppegående mennesker - flere mer enn "gjennomsnittet" også. Det hadde vært tragisk å melde disse til barnevernet. Dersom duhar grunn til å mistenke at rusmisbruket er mer omfattende og at han er ruset enten på hasj eller alkohol (men de færreste anmelder vel naboen for å ta en øl under middagen) foran barna stiller saken seg annerledes. Hvorfor ikke la profesjonelle ta denne vurderingen? Hvis alt er bra, så er det vel ingen krise at barnevernet tar en titt på saken? 2
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2011 #33 Skrevet 3. august 2011 Det skal mye til for at foreldre blir fratatt barna sine. De foreldrene som har mistet foreldreretten, har ofte fortjent det. Tror du virkelig at de fratar barna mor og far bare fordi pappa festrøyker i ny og ned? De undersøker og gransker situasjonen, evt må pappaen levere urinprøver dersom det er mistanke om stort rusmisbruk. De tar flere faktorer med i sin betraktning. Også er det viktig å huske på at de foreldrene som har såkalte skrekkhistorier på lager om barnevernet er de som kan si akkurat hva de vil. Barnevernet har ikke lov å gå ut med sin versjon, så vi får alltid høre bare ene siden av historien. De har sjelden fortjent det. Ikke fordi at omsorgsevnen er ok, men fordi de selv er blitt sviktet og dermed fratatt muligheten til å dra god omsorg for egne barn.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #34 Skrevet 3. august 2011 Hvorfor ikke la profesjonelle ta denne vurderingen? Hvis alt er bra, så er det vel ingen krise at barnevernet tar en titt på saken? Tja, det er jo formelt sett ulovlig å røyke hasj, og urinprøver gir utslag lenge etter at vedkommende har røyket. Jeg vet ikke i hvor stor grad barnevernet bagatelliserer bruk av hasj, men det vet sikkert du eller andre her. Det kan også ødelegge for noen i jobbsammenheng dersom barnevernet velger å politianmelde f eks (vet ikke om de gjør det?). Det jeg mener er at når det er folk som faktisk er ressurssterke og gode omsorgspersoner og IKKE virker som de ruser seg ofte, virker det "hysterisk" å anmelde - da burde man nesten gjøre det samme med alle foreldre som drikker alkohol mens de spiser middag med barna sine, fordi de kanskje er alkoholikere, eller som kjefter upedagogisk osv... Men har man inntrykk av at dette er noe som skjer ofte - eller i hjemmet mens barna er der, skjønner jeg at en blir bekymret, og om en kjenner en bekymrer seg for barnas ve og vel så bør en selvsagt si fra til barnevernet uansett hva du eller jeg sier. Kan legge til at jeg ikke røyker selv.
Gjest HunterLady Skrevet 3. august 2011 #35 Skrevet 3. august 2011 De har sjelden fortjent det. Ikke fordi at omsorgsevnen er ok, men fordi de selv er blitt sviktet og dermed fratatt muligheten til å dra god omsorg for egne barn. Ja, man kan jo alltid tenke slik. Voldelige menn er jo også ofte blitt utsatt for vold selv når de var mindre. Men det betyr ikke at kvinnen eller barna som blir slått fortjener å ha en slik ektemann og far.
Gjest HunterLady Skrevet 3. august 2011 #36 Skrevet 3. august 2011 Tja, det er jo formelt sett ulovlig å røyke hasj, og urinprøver gir utslag lenge etter at vedkommende har røyket. Jeg vet ikke i hvor stor grad barnevernet bagatelliserer bruk av hasj, men det vet sikkert du eller andre her. Det kan også ødelegge for noen i jobbsammenheng dersom barnevernet velger å politianmelde f eks (vet ikke om de gjør det?). Det jeg mener er at når det er folk som faktisk er ressurssterke og gode omsorgspersoner og IKKE virker som de ruser seg ofte, virker det "hysterisk" å anmelde - da burde man nesten gjøre det samme med alle foreldre som drikker alkohol mens de spiser middag med barna sine, fordi de kanskje er alkoholikere, eller som kjefter upedagogisk osv... Men har man inntrykk av at dette er noe som skjer ofte - eller i hjemmet mens barna er der, skjønner jeg at en blir bekymret, og om en kjenner en bekymrer seg for barnas ve og vel så bør en selvsagt si fra til barnevernet uansett hva du eller jeg sier. Kan legge til at jeg ikke røyker selv. Helt okey at du mener det du gjør, men jeg er helt uenig. Det er ikke hysteri å ringe inn bekymringsmelding. Om det kan ødelegge i jobbsammenheng eller i sosiale kretser betyr fint lite. Det burde man tenkt på før man begynner med illegale rusmidler. Å drikke et glass vin til maten kan og bør ikke sammenlignes med å røyke hasj. Men om man til stadighet observerer fulle foreldre som kjefter og smeller til barna sine, så er saken en annen. Hasj er ulovlig og jeg forstår virkelig ikke hvorfor noen prøver å rasjonalisere for bruk av det. Og om de er ressursterke eller ei bør ikke ha allverden å si. Ressurssterke som ruser seg er ikke bedre enn ressurssvake som ruser seg. 2
Wildrose Skrevet 3. august 2011 #37 Skrevet 3. august 2011 Å ringe barnevernet fordi en forelder tar seg en blås innimellom, da bør man i høyste grad også ringe om de voksne tar seg en alkoholrus innimellom også.Er min mening. Altså, nei, du trenger ikke bli hysterisk og ringe om du da ikke vet og observerer at ungene lever i et rushelvete og/eller faren beviselig er rusa når han henter dem. Jeg tror dessuten at de ansatte i barnehagen er i stand til å se om en forelder ofte henter unger mens han/hun er i rus, og da vil snøballen rulle av seg selv. Signerer denne.
Gjest "gjest" Skrevet 3. august 2011 #38 Skrevet 3. august 2011 Jeg ville ikke blandet meg noe opp i det.
Gjest imli Skrevet 3. august 2011 #39 Skrevet 3. august 2011 Korleis veit TS at denne mannen røykar hasj, og kva veit ho om forbruket? Det er i alle fall to faktorar som bør vera med i vurderinga viss ho tenkjer på å sende bekymringsmelding. Har ho verkeleg sett mannen røyke hasj, i så fall, kor ofte? Eller er alt basert på rykter o.l? Hadde eg vore TS, og verkeleg sett mannen røyke hasj jevnleg, ville eg ringt barnevernet for å høyre kva dei meiner om saka.
Gjest KristinDaHæ Skrevet 3. august 2011 #40 Skrevet 3. august 2011 Helt okey at du mener det du gjør, men jeg er helt uenig. Det er ikke hysteri å ringe inn bekymringsmelding. Om det kan ødelegge i jobbsammenheng eller i sosiale kretser betyr fint lite. Det burde man tenkt på før man begynner med illegale rusmidler. Hasj / cannabis er veldig uskyldige rusmidler - effekt og avhengighet er langt svakere enn for alkohol, og bruken er ikke preget av f.eks asosial adferd (aggresjon, manglende respekt for grenser, osv). Stoffet er på grensen til å bli lovlig i mange land, inkludert USA (der forbudet mot cannabis startet). Her er det mange gråsoner rundt hva som er rett og galt, og barnevernet holder nok i utgangspunktet på den "strenge" tolkningen inntil videre. Å melde fra om noe slikt, som sannsynligvis er uskyldig, kan føre til tragedie hos både barn og foreldre. Målet for om en skal gjøre noe her, bør være om barna virker utilpasse / har problemer. Når jeg ser dere som foreslår "bekymringsmelding", uten å vite om barna har det dårlig, tenker jeg at dere er både a) uvitende og b) ondskapsfulle. - psykologistudent
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå