Gå til innhold

Ditropan mot overdreven svette

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet med prosessert mat og begynte med høye doser d vitamin for å få opp nivået til over 100 nmol, og da forsvant svetten. 

Anonymkode: ddb27...8cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
MalloryK skrev (På 24.7.2023 den 21.26):

Men kan dere som har fått botox for HH. Kan dere skrive hva dere måtte gjøre for å få det godkjent (dekket), hva som gjøres, hvor de stikker og evt bivirkninger?

Jeg sa til legen at jeg plages med svette, viste henne bilder av typisk ringer under armene og forklarte hvordan jeg opplevde det. Fikk henvisning til hudlege. Hudlegen ringte meg for å avtale tid, og si at hun skrev ut resept og søknad til Helfo, og at det ville ta en ukes tid før dette ble godkjent. Må hente ut medisinen selv og ta med til hudlegen. 
Etter de løsnet på regelverket i fjor så er det svært lett få botox mot svette i armhulene, og man trenger ikke engang dra inn til hudlegen for konsultasjon hvis fastlegen skriver grei henvisning. 
Det var veldig strengt før, nå er det nærmest bare en formalitet. 

Det er 40-60 stikk pr armhule, kommer litt an på hvor stor flate du har. De tegner opp, og begynner stikke. Jeg har litt store flater, så jeg har en litt høyere dose og dermed også flere stikk. 
Det tar en halvtimes tid for behandling av begge armhuler. 
Bivirkningene er absolutt null svette under armene, og litt ømhet det første kvarteret. Det var tydelig for meg at jeg ikke svettet mer allerede samme dag. 

De gangene jeg har prøvd aluklorid, så har jeg fått helt ekstrem svettelukt, nå trenger jeg ikke bruke deo lengre, og jeg kan bruke samme skjorte to dager på rad (med mindre jeg har svettet mye på rygg/mage).

Første behandlingen tok som sagt tidligere litt lengre tid, for da skulle dem forklare litt mer rundt det også, pluss at jeg hadde masse spørsmål. Jeg hadde for liten dose første gangen, og måtte ha ny behandling allerede etter 6-7 uker. Nå er det 10 uker siden andre/siste behandling, og jeg har ikke antydning til svette under armene enda, selv ikke på trening. Jeg skal bare ringe idet jeg merker antydning til svette igjen, så får jeg ny time i løpet av en uke eller to. 

Anonymkode: a605d...bab

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Spennende. På tide at vi får den behandlingen dekket ja. Dette skal jeg snakke med fastlegen min om. Hun er heldigvis veldig forståelsesfull ang mine plager med hh

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2023 den 9.01):

Aldri hørt om det legemiddelet før. Jeg går på ditropan derimot 🤣

Anonymkode: 8fd2a...cc9

Nå har du hørt om det. Det heter Dritopan.

Anonymkode: 70183...e58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ekstrem svette i ansikt, under armer, bryst, hode, underlivet, når jeg var ca 35. Klagde ofte til leger uten å få mere enn ett skuldertrekk. I år (er47) kom det også på nattestid. Dro til privat gynekolog og fikk østrogen spray og jaggu forsvant ikke all svette i løpet av to døgn. Antakelig har jeg hatt underskudd på østrogen lenge før overgangsalderen startet. Bare ett tips.

Anonymkode: 7691e...c07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg sa til legen at jeg plages med svette, viste henne bilder av typisk ringer under armene og forklarte hvordan jeg opplevde det. Fikk henvisning til hudlege. Hudlegen ringte meg for å avtale tid, og si at hun skrev ut resept og søknad til Helfo, og at det ville ta en ukes tid før dette ble godkjent. Må hente ut medisinen selv og ta med til hudlegen. 
Etter de løsnet på regelverket i fjor så er det svært lett få botox mot svette i armhulene, og man trenger ikke engang dra inn til hudlegen for konsultasjon hvis fastlegen skriver grei henvisning. 
Det var veldig strengt før, nå er det nærmest bare en formalitet. 

Det er 40-60 stikk pr armhule, kommer litt an på hvor stor flate du har. De tegner opp, og begynner stikke. Jeg har litt store flater, så jeg har en litt høyere dose og dermed også flere stikk. 
Det tar en halvtimes tid for behandling av begge armhuler. 
Bivirkningene er absolutt null svette under armene, og litt ømhet det første kvarteret. Det var tydelig for meg at jeg ikke svettet mer allerede samme dag. 

De gangene jeg har prøvd aluklorid, så har jeg fått helt ekstrem svettelukt, nå trenger jeg ikke bruke deo lengre, og jeg kan bruke samme skjorte to dager på rad (med mindre jeg har svettet mye på rygg/mage).

Første behandlingen tok som sagt tidligere litt lengre tid, for da skulle dem forklare litt mer rundt det også, pluss at jeg hadde masse spørsmål. Jeg hadde for liten dose første gangen, og måtte ha ny behandling allerede etter 6-7 uker. Nå er det 10 uker siden andre/siste behandling, og jeg har ikke antydning til svette under armene enda, selv ikke på trening. Jeg skal bare ringe idet jeg merker antydning til svette igjen, så får jeg ny time i løpet av en uke eller to. 

Anonymkode: a605d...bab

Er dette en hudlege i oslo(området)? Kunne du gitt meg navnet?:)

Anonymkode: 8fd2a...cc9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk ekstrem svette i ansikt, under armer, bryst, hode, underlivet, når jeg var ca 35. Klagde ofte til leger uten å få mere enn ett skuldertrekk. I år (er47) kom det også på nattestid. Dro til privat gynekolog og fikk østrogen spray og jaggu forsvant ikke all svette i løpet av to døgn. Antakelig har jeg hatt underskudd på østrogen lenge før overgangsalderen startet. Bare ett tips.

Anonymkode: 7691e...c07

Østrogen spray? Som du da sprayer på områdene hvor du svetter? Aldri hørt om, hva er det som gjør at det stopper svette? SKulle gjerne prøvd det hvis det var så enkelt?

Anonymkode: d550b...2b1

• 7 måneder senere...
Skrevet

Ryddet i en bod her hjemme. Fant en uåpnet eske med Egazil! Jeg er helt i himmelen nå. De gikk ut 09/22, men det går nok bra.

Har dere funnet noen alternativer til Egazil?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2011 den 18.37):

Hei!

Jeg lider av hyperhidrose(overdreven svetting) i hender og føtter. Dette plager meg veldig, og jeg har prøvd det meste av kurer. Ingenting hjelper. Nå lurer jeg på om det er noen her som har noen erfaring med Ditropan/Didrase? Har lest at disse skal være fine. Er det noen bivirkninger? Må jeg til lege for å få dette?

Takk for svar!

Jeg har fått 100stk av disse, og merker STOR forbedring. Lite forskning sa legen, så de skal brukes etter behov - men skal ærlig talt si at jeg tar de nesten hver dag. At de funker kan jeg bekrefte for meg selv, men vanskelig å si med bivirkninger.

Anonymkode: e06c3...b7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått 100stk av disse, og merker STOR forbedring. Lite forskning sa legen, så de skal brukes etter behov - men skal ærlig talt si at jeg tar de nesten hver dag. At de funker kan jeg bekrefte for meg selv, men vanskelig å si med bivirkninger.

*dridase er det jeg har fått. Burde kanskje spesifisere det!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

*dridase er det jeg har fått. Burde kanskje spesifisere det!

Dridase er nå utgått av produsent, jeg må gå tilbake til Ditropan som er samme opplegget, men førre apotek som har inne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 17.18):

Dridase er nå utgått av produsent, jeg må gå tilbake til Ditropan som er samme opplegget, men førre apotek som har inne.

Uff ja, fikk akkurat beskjed på apoteket. Helt katastrofe for min del.. Har ikke vært borti Ditropan - er det akkurat det samme?

Anonymkode: 0524d...726

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Uff ja, fikk akkurat beskjed på apoteket. Helt katastrofe for min del.. Har ikke vært borti Ditropan - er det akkurat det samme?

Anonymkode: 0524d...726

Akkurat det samme ja. Funker på akkurat samme måte, samme type antall tabletter man kan ta og ser helt likt ut 🙂

• Nyttig 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ditropan taes ikke lenger inn av apotekene. Det er jo krise. Hva gjør dere andre, finnes det alternativer?? 

Anonymkode: 76452...fcc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ditropan taes ikke lenger inn av apotekene. Det er jo krise. Hva gjør dere andre, finnes det alternativer?? 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva? Hva sa de grunnen var???

AnonymBruker
Skrevet

Dridase og Ditropan er faset ut.

Nytt legemiddel som er det sammesom disse to, er nå på markedet.

Man må få ny resept av legen, jeg har fått det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dridase og Ditropan er faset ut.

Nytt legemiddel som er det sammesom disse to, er nå på markedet.

Man må få ny resept av legen, jeg har fått det.

Å, så bra. Hva heter det nye legemiddelet? 

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 23.10):

Å, så bra. Hva heter det nye legemiddelet? 

Oxybutynin Macure 5 mg.

• 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 17.20):

Oxybutynin Macure 5 mg.

Har også fått det istedenfor Dridase nå, men det funker jo ikke i det hele tatt…. Funker det på dere? 

AnonymBruker
Skrevet
partytre skrev (22 minutter siden):

Har også fått det istedenfor Dridase nå, men det funker jo ikke i det hele tatt…. Funker det på dere? 

Du har prøvd full dose? 
jeg har kjøpt, men har ikke prøvd enda pga har igjen av dridase. rart om det ikke funker, er jo samme innholdet som dridase og ditropan. Jeg får prøve imorgen. Helt krise om det ikke funker for min del.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...