FruLuna Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Noen andre som er i gang/skal begynne med PhD-grad? Jeg begynner om ca. 2 uker, og er veldig spent på hvordan det kommer til å bli... Håper det er noen andre her inne på forumet som har lyst til å delta i denne tråden, tanken var at vi kan komme med råd om generelle ting, dele gleder ved fremgang og syte ved motgang
FruLuna Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #2 Skrevet 12. januar 2012 Jeg prøver å dra opp denne litt igjen, selv om jeg ikke fikk noen respons sist gang Hadde vært hyggelig hvis noen ville slenge seg med, jeg føler meg fortsatt litt fersk og det hadde vært en motivasjon og lese om hvordan andre har det som stipendiat
Ego Skrevet 13. januar 2012 #4 Skrevet 13. januar 2012 Kan slenge meg på jeg da, selv om det ser ut til å bli en meget treg tråd. Er inne i mitt siste år som stipendiat og akkurat nå er det i grunn bare ett ord som beskriver tilværelsen: STRESS Døgnet har altfor få timer, motivasjon er blitt et fremmedord, og når ting i tillegg må gjentas opptil flere ganger (naturvitenskapelig fag med mye labarbeid) så er det fristende å bare pakke sakene og gi seg. Men, som sagt, en eller annen gang i løpet av året skal jeg være ferdig! Fingers crossed... Såh, FruLuna, hvordan føler du det går sålangt? :gjeiper:
FruLuna Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2012 Kan slenge meg på jeg da, selv om det ser ut til å bli en meget treg tråd. Er inne i mitt siste år som stipendiat og akkurat nå er det i grunn bare ett ord som beskriver tilværelsen: STRESS Døgnet har altfor få timer, motivasjon er blitt et fremmedord, og når ting i tillegg må gjentas opptil flere ganger (naturvitenskapelig fag med mye labarbeid) så er det fristende å bare pakke sakene og gi seg. Men, som sagt, en eller annen gang i løpet av året skal jeg være ferdig! Fingers crossed... Såh, FruLuna, hvordan føler du det går sålangt? :gjeiper: Jippi, et svar! Jeg driver også med naturvitenskapelig forskning (medisin) og kjenner godt til lange labdager, forsøk som går skeis og som må gjøres på nytt... Motivasjonen går litt opp og ned, men akkurat i dag er den ganske bra (på laben nå) Jeg har ett paper og er ferdig med utdanningsdelen, i gang med paper 2 og 3 nå. I tillegg har jeg ikke pliktarbeid, og det er deilig. Kan bare fokusere på forskningen Når tenker du å levere avhandlingen? Jeg skjønner godt at du blir stresset når du er inne i sluttfasen, men det ville vel vært dumt å gi seg nå når du nesten er i mål? Hold ut!
FruLuna Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 13. januar 2012 Innenfor humaniora? Alle fagfelt er velkomne! Selv holder jeg på med medisin.
Ego Skrevet 13. januar 2012 #7 Skrevet 13. januar 2012 Jeg har fortsatt ikke en eneste publikasjon å skilte med Alt har tatt så lang tid - masse arbeid for lite resultater før det i det hele tatt var mulig å sette igang det virkelige forsøket. Har et paper inne til vurdering (kun medforfatter der) som forhåpentligvis vil godkjennes. Satser på å få levert avhandlingen i løpet av sommeren. Det betyr at jeg må være j***ig effektiv på skriving når alt av lab først er ferdig, men satser på det går :gjeiper:
dobby Skrevet 14. januar 2012 #8 Skrevet 14. januar 2012 Skal starte på phd-grad i realfag neste månad!
Gjest Bond Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 Burde levere neste år.. *sukk* Er godt bak skjema for å si det sånn! Pliktarbeid duh!
Gjest hva som helst Skrevet 20. februar 2012 #10 Skrevet 20. februar 2012 Håper det er greit jeg spør her: Sånn generelt hvor vanskelig er det å bli stipendiat? Krever det kun A-er og B-er gjennom hele bachelor og master, eller at du feks er superflink på masternivå? Regner med det har mye å si hva man søker og hvor, men tenker hovedsakelig på de større universitetene Oslo og Bergen innenfor samfunnsfag...
Gjest Bond Skrevet 20. februar 2012 #11 Skrevet 20. februar 2012 (endret) Jeg har bachelor fra utlandet der jeg hadde mange flere fag og hadde gjennomsnitt godt nærmt A gjennom hele veien inkludert oppgavene. På master hadde jeg også stort sett A-er hele veien (men en forbaskendes B på oppgaven! Ha!). Men tror ikke de så på bachelorkarakterene en gang? Eller mulig jeg sendte diplomene derfra, men de var i hvert fall ikke en del av formelle krav så vidt jeg husker. Karakterene kan komme til å bli avgjørende om man har to veldig like kandidater kvalitetsmessig, men ellers er det nok prosjektbeskrivelse som veier tyngst, i hvert fall hos oss (er i Oslo). Karakterene er mer teknisk krav som man må ha i orden, mens prosjektbeskrivelse er der man virkelig viser det man kan. Viktig at man har også prosjekt som er relevant til fagmiljøene i det aktuelle stedet og at man har finansiering (om man bare søker på stillinger som er utlyst er jo det uproblematisk). Det er absolutt ikke uoverkommelig å komme inn, men spørs jo litt hva slags fagfelt man snakker om? Endret 20. februar 2012 av Bond
Gjest Bond Skrevet 20. februar 2012 #12 Skrevet 20. februar 2012 Forresten - forsinkede fremdriftsrapporter er noe herk når man har senebetennelse!
Ego Skrevet 20. februar 2012 #13 Skrevet 20. februar 2012 Forresten - forsinkede fremdriftsrapporter er noe herk når man har senebetennelse! Prøv senebetennelse i skulder når du må sitte med armen løftet og pipettere i timevis :gjeiper: Nei huff... senebetennelser er visst ganske så normalt for PhD studenter uansett fagfelt. 1
kubrak Skrevet 20. februar 2012 #14 Skrevet 20. februar 2012 hva går det ut på? Må du være foreleser? Eller kan du bare drive dank om du vil og ta imot støtte?
Gjest Bond Skrevet 20. februar 2012 #15 Skrevet 20. februar 2012 Man foreleser, veileder, sensurerer, administrerer, driver med ekstern forskning, skriver, publiserer, evaluerer, rapporterer, presenterer.. Og er man heldig jar man litt tid til eget prosjekt og egen forskning. Om man vil slappe av er akademia veldig dårlig valg av arbeidsplass. Man jobber stort sett mye mer enn vanlig arbeidsuke, ganske ofte helgene i tillegg til kveldene, og man får ikke overtidsbetalt. Jeg har nå ventet for to år at det skulle bli litt roligere, men nei. Hat ikke tid å bli sykemeldt, og det er perioder jeg ikke har tid for et liv. I perioder blir det flere måneder mellom å ha en helg helt fri uten at man føler seg litt skyldig for å ha kastet bort så mye tid. Men det spørs jo selvfølgelig hva slags fagfelt det er snakk om og hva slags ambisjonsnivå man har. Men man kan anta at skriver man bare minimum, har man ikke framtid i akademia senere. Så man burde helst gjøre en god del mer, og publisere mer enn det som skal til avhandlingen, ha oversikt hvordan å få midler osv.
Gjest Bond Skrevet 20. februar 2012 #16 Skrevet 20. februar 2012 Men bare det er klart, det er ikke noe annet jeg hadde helst gjort og jeg synes helt ærlig at dette er verdens beste jobb. Man kan bestemme en god del selv, man har mye frihet og det er utrolig morsomt!
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #17 Skrevet 21. februar 2012 Jeg tenker å begynne på phd neste år, hvis jeg er heldig. Men mulig det blir i utlandet. Er det noen her som vet noe om lønnsnivå for norske doktorgradsstudenter i for eksempel Nederland eller USA? Er det vanlig å få midler fra Norge?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #18 Skrevet 21. februar 2012 Jeg tenker å begynne på phd neste år, hvis jeg er heldig. Men mulig det blir i utlandet. Er det noen her som vet noe om lønnsnivå for norske doktorgradsstudenter i for eksempel Nederland eller USA? Er det vanlig å få midler fra Norge? Jeg har hørt at i utlandet man søke stipender fra Norge, og med den andre "lønnen" (som kan være skattefri pga smutthull) man får, kan ha en inntekt på 400 000 utbetalt i året.
Gjest Bond Skrevet 21. februar 2012 #19 Skrevet 21. februar 2012 Tror ikke så mye på det. Hadde en kollega som måtte flytte grunnet familie og skulle ha stipend fra Norge og det er utrolog mye rot! Så å ha stipendiatlønn fra Norge og væee bosatt i utlandet er nok vanskelig så vidt jeg vet. Hvis man tar deler av stipendiatperioden i utlandet kan man få stipend fra NFR, og reiser man til USA, da betaler man ikke skatt i Norge i den perioden. Det kan lønne seg ganske bra dersom man får leid ut bolig i Norge i tillegg Ellers er nok stipendiatlønna i Norge helt gigantisk - både i forhold til rettighetene og lønnen selv. I USA er man stort sett student fram til qualifying exams, og går gjennom mange kurs, ca som masternivå i Norge. I tillegg er man mye mer avhengig av å være med på et prosjekt og finne en professor sm du kan jobbe med. Mange steder må man betale for å ta phd, selv om de flinke kan få stipend. Men man jobber nesten alltid som TA i tillegg. Sånt sett har mak en helt hav av rettigheter i Norge siden man faktisk er ansatt! Den sikkerhetrn at man bare har en jobb for tre-fire år finner man ikke i så mange andre steder. Norg er et jævlig bra sted for å ta PhD og drittdårlig om man skal bli fast ansatt - i forhold til lønn.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #20 Skrevet 21. februar 2012 Takk for svar Ene foreleseren min lokker med phd i USA, men jeg kan faktisk ikke leve på lønn på 7-8000 i måneden Ikke eier jeg bolig i Norge å leie ut heller, men det kan jo være et alternativ hvis jeg tar deler av graden her til lands.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå