Gå til innhold

Kunne du vært sammen med noen med stort studielån?


Gjest Fredrik

Anbefalte innlegg

Jeg har selv høyt studielån, men sitter igjen med mastergrad og jobb med god lønn. For meg er det nesten en forutsetning at den potensielle partneren har høyt studielån fordi det impliserer som regel at han også har en (god) utdannelse.

For meg er det viktig at min partner ønsker de samme tingene som meg, og har tilnærmet de samme ambisjonene, og dermed bør han ha en viss økonomisk stabilitet og lønnsnivå. Dette betyr absolutt ikke at han må være millionær, men det må være slik at vi kan kjøpe bolig sammen og leve et ok liv uten å måtte være på konstant sparebluss.

I tillegg til det økonomiske er min erfaring at andre som har studert lenge og som har en god jobb de trives med, deler flere erfaringer med meg, og at vi har mer å snakke om og en større forståelse for hverandres bakgrunn og prioriteringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30.000 i forbrukslån hadde skremt meg mer enn 300.000 i studielån. Sånn kort og konsist sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kunne dere jenter ha vært sammen med en mann som har stort studielån da? Eller er dette en "luksus" kun for kvinner? Jeg mener, mannen vil jo da ha mindre penger å bruke på dere, og det er vel ikke så greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kunne dere jenter ha vært sammen med en mann som har stort studielån da? Eller er dette en "luksus" kun for kvinner? Jeg mener, mannen vil jo da ha mindre penger å bruke på dere, og det er vel ikke så greit?

Skal jeg ta dette innlegget seriøst?

Okei, i så tilfelle kan du få dette svaret: Selv med et rimelig stort studielån betaler du kanskje 6000 hver tredje mnd. Om du som voksent menneske sitter med dårlig råd pga de 2000 pr mnd, så ville det ikke vært studielånet som var min største bekymring.

Når det er sagt så ønsker jeg ikke mann for at han skal bruke penger på meg - og her tror jeg de fleste kvinner er enige. Vi vil ha litt oppmerksomhet, det materielle ordner vi selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jente_89

Jeg har et studielån + en jobb ved siden av. Studielånet gir meg ca 6000 utbetalt pr mnd (hvis man da selvsagt ikke tar med august og januar, hvor det da blir spart mer) i tillegg til at jobben gir meg mellom 11-12000 kr utbetalt hver måned. Med andre ord ca 17-18000 kr utbetalt hver måned. Alle pengene jeg tjener sparer jeg (pluss litt av studielånet).

Det betyr at man ikke kan unne seg så fryktelig mye, men jeg lider ingen nød. I tillegg er vi heldige og bor i en billig studentleilighet. Jeg og samboer deler leia så da blir det ca 2000 kr i boligutgifter på hver, hvor da strøm og internett er inkludert. Ca 2000 kr bruker jeg på mat. Ellers koster et busskort ca 500 kr. Da blir det 4500 kr i utgifter hver måned. Da har jeg mellom 12-13000 kr jeg kan spare, men som regel har jeg en tusenlapp som jeg kan bruke til uforutsette utgifter, mer mat osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det jeg lurer på er, hvordan i all verden klarer du å jobbe så mye mtp. at du går på skolen? Jeg er en student og jeg jobber også ved siden av studiene - men jeg hadde aldri i verden klart å jobbe for å få en så stor lønn i måneden. Jeg har rett og slett ikke tid, studiene tar MYE av tiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studielån er noe helt annet enn annen lån, så ta en liten prat med henne om du er usikker på om dette vil påvirke deres økonomi i en evt fremtid- hun har kanskje en plan for nedbetaling allerede. En studie-nedbetaling har lavere rente(bedre rente enn mye annet) såvidt jeg vet. Lykke til- og ikke la dette lånet ødelegge. Men det er bra du tenker "fornuftig og realistisk", fortsett med det :)

Men om du lar henne vite at du er redd for å binde deg pga det lånet, vel.. Jeg tror du burde la det ligge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HunterLady

Jeg synes du er litt kynisk hvis du faktisk vurderer å backe ut pga økonomi.

Er selv sammen med en som har mye studielån på seg, pluss noe forbrukslån. Forbrukslånet har vært vanskeligere å takle, men penger har ingenting å si for meg. Heller kjærlighet enn å være rik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er stort studielån da?

Personlig kjenner jeg mange med 3-4-500,000 i studielån. Er det helt forferdelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har begynt å date en dame som jeg liker veldig godt. Hun er alt jeg ønsker meg - trodde jeg. Inntil jeg fikk høre at hun har et forholdsvis stort studielån. Nå vurderer jeg å backe ut fordi jeg er redd dette vil påvirke mulighetene vi sammen har til å skape en god økonomi. Jeg vet godt at vi kan kjøre linjen med helt adskilt økonomi, men det er ikke noe jeg egentlig ønsker.

Noen tanker? Er dette noe dere tar med i betraktning når dere velger partner?

Økonomi er overhodet ikke noe man bør ta i betrakning - man må betrakte mennesket. Personligheten, det indre. Økonomi har ingenting med personlighet eller egnethet som sjelevenn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er, hvordan i all verden klarer du å jobbe så mye mtp. at du går på skolen? Jeg er en student og jeg jobber også ved siden av studiene - men jeg hadde aldri i verden klart å jobbe for å få en så stor lønn i måneden. Jeg har rett og slett ikke tid, studiene tar MYE av tiden min.

Vel, jobben er rettet spesielt mot studenter, og det er godt betalt. Jeg har i grunn vært veldig heldig, ærlig talt har jeg aldri opplevd en arbeidsgiver som er så flinke til å legge til rette. Vi har f.eks krav om fri dagen før eksamen, søker vi om fri i god tid er det som regel aldri noe problem å få fri den dagen man ønsker, reiseforsikringer (+ andre forskringer) og deler av mobilregningen får vi betalt. Ja, i det hele tatt, jeg er veldig heldig.

Jeg jobber turnus, hvor jeg da jobber én uke 12 timer og én uke 23 timer. Noen uker jobber jeg dog én ekstra vakt slik at jeg jobber til sammen 75 timer pr måned. Jeg jobber kun på kvelden og i helger, det vil si 16-20 ukedager og 7,5 timers vakter (8 inkl lunsj) annenhver helg. Grunnen til at jeg tjener såpass som jeg gjør er pga alle tilleggene. Jeg har i sommer jobbet 100%, da mye på dagtid, og får ikke så fryktelig mye mer utbetalt enn hvis hadde jobbet vanlig turnus i 50%-stilling.

For meg er det dermed ikke spesielt vanskelig å både studere og jobbe, men joda, jeg innrømmer at de ukene jeg jobber helg kan være tøffe i eksamensperiodene. Jeg har dog lært meg å bli såpass struktuert at jeg får det til å funke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner med veldig høye studielån(maks belåning) har gått tunge pretisjestudier i utlandet hvor de har måttet betale endel i skolepenger.

Type toppstudier i Paris/London - og de sitter ikke akkurat arbeidsledige og lavtlønnede igjen etterpå.

De jobber i anerkjente konsern, og har gjerne senior/ledertitler relativt tidlig i karriereløpet.

De jeg kjenner uten studielån har tatt lavere utdanning og blitt forsørget underveis av foreldre. Skjønner ikke hvordan det kan være en mer attraktiv egenskap.

Men nei - det hadde ikke vært attraktivt med en evighetsstudent som har enormt med belåning. Men nå pleier de utmerke seg tidlig som nettopp dette også da, og da er det mangelen på beslutningsevne og ikke gjelden som er et aber for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, studielån hos en "fremtidige" er heller en fordel da det oftest betyr at han har studert, får seg en bedre betalt jobb og muligens også blir mer tilfreds med den jobben han ender opp i.

Hvis han derimot har et skyhøyt studielån og fortsatt er en halvstudert røver som ikke klarer å spikre sammen en fornuftig utdannelse .. da er det klart ugunstig. Mest fordi det sier noe om hans personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billigmann

Hvordan kan en ha ett lavtlønnsyrke og spare 200k? Kan noen sette opp det regnestykket for meg?

18 tusen utbetalt

4 tusen i boutgifter

2 tusen i mat

2 tusen i andre utgifter

10 tusen spart hver mnd = 120 tusen i året. På to år har du dermed en kvart million. Er man to stykker som gjør dette har dere 500 tusen i løpet av 2 år.

Handler bare om å ha hobbier og en livsstil som ikke koster så mye. Forbrukshysteriet må man selvsagt drite i, og byturer osv får man holde seg unna. Det er nok en fordel å trives på sykkeltur med primus og telt i baklomma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest billigmann

Ja, hadde jeg hatt 2000 i boutgifter i steden for 10.000, hadde jeg også klart å spare en hel masse.

Det er helt vanvittig å betale 10k for å bo. Men jeg ser jo den, så mye koster det om man er alene. Nå er jeg så heldig at jeg er gift, og nå når vi leier koster det oss 4 tusen hver i mnd. Det latterlige er at om noen mnd når vi kjøper, så vil det bare koste oss 2500kr hver i mnd.

Det absolutt dyreste er å være alene, ha lite penger og leie bolig.

Det billigste er å være to, ha mye penger og eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tas med i betrakningen.

Dog ska det sies at det er forskjell på hva studielånet er brukt til. Betydelig sikrere dersom vedkommende faktisk ha hatt ett mål og fullført en høyere grad, enn at vedkommende har svidd av like masse penger på vlkårlige kurs og står der uten noen fullført grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...