Gå til innhold

Hva forventer du at en 11 uker gammel valp skal kunne av lydighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at jeg har en valp som er 11 uker gammel. Den har delvis lært seg å komme når jeg roper på den og den har såvidt lært seg sitt. Om det er ren tilfeldighet, flaks eller at den faktisk har lært seg å sitte på kommando, vites ikke. Den hører i såfall ikke etter hver gang :)

Dette med innkalling er også så som så. Den kommer veldig ofte, men om den kjenner interessante lukter så kommer den ikke.

Noen som har tips om hvordan man best mulig lærer innkalling på en så liten valp? Jeg bruker ikke bånd under trening. Dette er fordi jeg har en annen hund som har lært å høre etter når hun har på bånd (noen som hun MÅ, hun kommer jo ikke unna), men som ikke alltid kommer på innkalling når hun går uten. Med andre ord så lærer de forskjell på med og uten bånd veldig tidlig.

Hvor mye mener du at en så ung valp skal ha lært av lydighet? Jeg har som sagt en annen hund også, men det er så lenge siden hun var valp (hun er snart 6 år) så jeg husker rett og slett ikke så mye av måten jeg trente henne på. Hun er enorm på lydighet, bare ikke så ekstremt flink på innkalling.

Hun er også mor til valpen vi har nå. Tispen fikk 8 valper og det er først nå i det siste at de andre valpene er blitt solgt og at jeg har kunnet brydd meg om den lille som jeg skulle ha igjen fra kullet. Har rett og slett ikke klart å trent henne før nå pga alt for mange valper å ta seg av samt alt for mye avføring å vaske opp :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 uker? Da kan de fleste ikke navnet sitt en gang.

Du kan nesten ikke forvente at valpen hører hver gang,men lag "juleball og bursdagsparty" de gangene den faktisk kommer.

Les bøker,les forum (men vær kritisk og selektiv)

www.canis.no http://hundesonen.no/forum/

ta ting med ro,du har en liten valp og ting tar tid.Bruk langline og finn noe som motiverer ,lek og gobiter (selv om mange valper ikke er veldig interessert i slikt ennå) Meld deg på valpekurs

Men ikke glem å la valp få være valp innimellom og ikke minst ; Kos deg !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker god tid i innlæring og stresser lite, men blir bare så utrolig frustrert når hun ikke vil høre på meg når jeg plystrer/roper på henne. Ingenting fungerer, ikke å leke klovn og lage en masse lyder en gang. Er redd dette problemet skal vedvare når hun blir eldre.

Som du sier så kan jeg kanskje ikke forvente all verden av en så ung valp. Å få valp i hus igjen er jo noe jeg ikke har vært med på på snart 6 år så det er lit uvant. Og jeg er redd for å gjøre feil. Jeg vil jo så gjerne ha en lydig hund som lystrer meg når jeg ber den komme. Er vel derfor jeg stiller litt høye krav til både hunden og meg selv...

Jeg pøser på med godbiter og ros når hun gjør noe riktig, så jeg får bare håpe at det er noe som gjør at hun lettere hører etter når hun blir noen måneder eldre og faktisk begynner å høre litt etter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Når hun ikke kommer, så løp litt vekk og vær hurrajippiglad. Da blir du brått mer spennende. All læring i denne alderen, skal være lek og moro og hurrajippi. Men ikke så mye at hunden blir stressa og for oppjaget heller.

En 11 ukers valp kan fint ha lært både sitt, plass og innkalling med forbehold om korttidshukommelse og avsporinger mm :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korttidshukommelsen til så små valper er bare noe av det mest fantastiske.. :rodmer: Mange gode lattere der!

Men som sagt over her, lag juleball og bursdagsparty hver gang valpen kommer på kommando. :) De valpene jeg har hatt har ved 11 uker stort sett "bare" vært husrene (med forbehold om uhell), lært seg ordet "nei" (med forbehold om manglende ører i gitte situasjoner) samt ordet "kom" (med forbehold om feil). :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine 2 gjennværende valper på 9 uker kan relativt stødig innkalling, "nei", "værsegod", ene er renslig, "inn i bingen" og "slipp".

innkallingen trener jeg derimot bare der valpen har mulighet for å lykkes hver gang, hver eneste gang. ønsker jeg at de skal komme, men er det minste usikker på at de kommer i full galopp hvis jeg kaller, nei da kaller jeg rett og slett ikke. da får jeg heller rett og slett sitte der med skjegget i postkassa.

jeg har veldig tro på at hver gang de blir kalt på, men ikke er "mentalt sterke" nok til å motstå fristelser og dermed ikke velger og komme, lærer man hunden at den ikke trenger å komme.

jeg vil ikke at innkalling skal være et valg for hunden, men et ....(hjernteppe på ordet jeg leiter etter, slik som når leggen spretter ut når men slår under kneskåla :flau: ).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.... refleks..... :D

tusen tusen takk!!! :klemmer::takke:

tror det er tid for :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha en valp på 12 uker og den forventer jeg ingenting av. Men blir veldig glad når den reagerer på navnet sitt, setter seg ved matskåla og venter til den for værsegod og når den kommer styrtende til meg når den er løs ut, for det er ting som vi øver på hele tiden.

Som anonym bruker over her sier så er det viktig at du ikke kaller inn valpen før du er 99% sikker på at den kommer. I starten så innebærer det at du venter helt til valpen er rett ved deg før du bruker innkallingsordet. Hvis ikke så lærer hunden at det er greit å ikke komme hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lærerikt å lese her. Mange gode tips.

Jeg suger til meg lærdom siden jeg ønsker meg hvalp til våren.

Tusen takk til alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lese "klikkertrening for din hund". Der er det mye nyttig hundepsykologi også for de som ikke skal bruke klikker.

Bla annet de rådene du har fått om innkalling og 99% sikkerhet kan du finne i den boka. (ei veldig dårlig setning der :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det er dumt å forvente mye av en 11 ukers gammel valp når denne tiden egentlig skal brukes for å få valpen trygg på mennesker, andre hunder, barn (sosialisering i korte trekk) og hjem/omgivelser. Man kan selvfølgelig begynne sånn smått med oppdragelse og opplæring, men man kan ikke vente noen resultater helt i starten.

Når det gjelder lydighet og å få valpen til å komme til deg, er den beste treningen å faktiske rope valpens navn hele tiden. Og hver gang valpen kommer til deg når du har ropt navnet, roser du med kos og godbit (det er som regel nok med en bit fòr). Valper blir vant med navnet sitt etter hvert uansett om de vil eller ikke, det er i hvert fall min erfaring.

Roper du på valpen og opplever at den ikke kommer til deg, kan du prøve å gjøre et enkelt triks. Det kan f.eks. være at du roper og ikke mottar respons, så begynner du å rasle med noe eller lage smattelyder, evt. banke litt i gulvet - rett og slett lage lyder som er interessante for valpen og som valpen må komme for å undersøke. Valpen kommer ikke til deg pga. at du roper, men etter hvert vil automatikken bli en del av psyken til valpen og valpen kommer automatisk når du roper. (Litt av samme prinsipp som klikkertrening, bare uten en klikker).

Jeg vet ikke om dere er plaget med at valpen tisser på gulvet, men i denne sammenheng kan en avis være løsningen. Alle vet at hunder tisser på ting som trekker til seg tisset (tepper, gress). Ved å legge en avis ved døra, enten det er ei yttergangsdøra eller ei verandadør, vil valpen mest sannsynlig gå på avisen for å gjøre fra seg. Når dere ser at valpen er på tur mot avisen kan dere løper etter den, plukke den rolig opp og plasser den ute på gresset. Her skal selvfølgelig valpen også roses med kos og fine ord, noe som etter hvert gjør at valpen vil tisse ut automatisk. Det er helt inviduelt når valper begynner å si fra at de må ut, noen er treigere enn andre. Det viktigste er å se etter tegnene som er der. Mange valper kan stirre eieren rett i øynene og sette seg foran eieren hvis den må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan, og skal ikke, forvente noe av en så liten valp, eneste du kan gjøre er å trene med den på en måte som den synes er gøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...