Gå til innhold

Hva er "best" av økologiske egg og egg fra frittgående høns?


mariab

Anbefalte innlegg

Jeg er vegetarianer, av grunner blant annet relatert til miljø og dyrevelferd. Jeg spiser derimot fremdeles egg og melkeprodukter, men jeg er opptatt av å kjøpe det som er minst skadelig for dyrene og for miljøet. Er det noen som vet forskjellen på økologiske egg og egg fra frittgående høner, og hva man bør kjøpe? Synes det er forvirrende når jeg kommer i butikken og skal velge. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge deler er vel bra, gjerne i en kombinasjon, men jeg pleier å velge frittgående egg. Syns det er viktigst at de får bra plass til å bevege seg på, hvis jeg må velge en av dem.

Økologiske høns står vel skjeldent i trange bur, skulle jeg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologiske egg kommer fra høner som har krav på å være ute i frisk luft og dagslys. I tillegg får de sand å bade i.

Frittgående høner har derimot ikke dette kravet. Joda, de har litt større bevegelsesfrihet enn burhøns, men det er langt fra bra nok.

Det er lite jeg "må" ha av økologiske produkter, men jeg kjøper alltid økologiske egg og kylling pga dette.

artikkel om dette

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er vel bra, gjerne i en kombinasjon, men jeg pleier å velge frittgående egg. Syns det er viktigst at de får bra plass til å bevege seg på, hvis jeg må velge en av dem.

Økologiske høns står vel skjeldent i trange bur, skulle jeg tro?

Økologiske høner står kun i bur under transport :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologisk egg kommer fra økologiske høner som ikke holdes i bur. Så om du kjøper økologiske egg så er de fra frittgående høner.

Egg som bare er oppgitt å være fra frittgående høner trenger ikke å være økologiske. Og får å kunne merkes med frittgående så betyr det bare at hønene ikke har vært i bur. Men de trenger ikke å ha vært ute. 9,5 høner per kvadratmeter, uten luftegård eller uteareal; det er allikevel lov å si at det er frittgående høner.

Kjøp økologisk så vet du at hønene har hatt det godt og at de har fått økologisk og riktig for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økologiske egg er nok bedre enn frittgående. Kjøper alltid dette selv når jeg skal ha egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://nettabjornland.blogg.no/1302982206_landkylling_med_uter_.html

Her står det godt forklart. Kort sagt har frittgående høns kun rett på å gå fritt inne, men det er ganske trangt. Økologiske er alltid frittgående, men de har også krav på vaglepinne, sand, naturlig dagslys og ikke bare kunstig lys og tilgang på utearealer. Økologisk er derfor definitivt best. Jeg kjøper alltid bare økologiske egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da er jo saken klar: jeg kjøper øko-egg heretter. Takk for linker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egg fra frittgående høner er etter min mening like ille som vanlig. de går i en stor hall, men veldig stor tetthet. det er unaturlig for høns å gå så mange sammen, så det blir ofte krangling mellom hønsa. har vært med å plukket døde høner, å etter min mening er det bedre å sitte i et lite bur hele livet, enn å leve i stor stress(pga tettheten av fuglene), å i tillegg ha "store" sjanser for å bli hakket til døde.

når jeg ikke får kjøpt økologiske, kjøper jeg fra burhøns.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt over gjennomsnittet skeptisk til denne økologiske trenden som er akkurat nå - mye av det er ikke så miljøvennlig som man tror, og mye er overdrevet. Og jeg har satt meg ganske grundig inn i endel av disse temaene. Når det gjelder egg er jeg derimot ikke i tvil i det hele tatt: økologisk er best. Pr. definisjon skal økologisk høns ha mye bedre plass, og mye bedre ordninger. :)

Vet ikek hvor i landet du bor, men det finnes jo også mange gårder som selger egg lokalt (enten fra gården, i et utsalg eller til og med leverer). Om du får lyst på egg som både er fornuftige og kortreiste, så kan du jo sjekke ut om det finnes noe i ditt nærområde? Pass på å ikke kategorisk avskrive alt som ikke er økologisk før du vet hva det er da, det finnes steder (veldig få, vel og merke) som har bedre ordninger enn det som er pålagt i økologiforskriftene, men som av ulike smågrunner ikke får sertifisering likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om dette merket før, men jeg har kjøpt

"Jacobs" utvalgte gårdsegg på Meny i dag.

Det står at det er økologisk, spesialforet for gulere plomme

og frittgående høner fra Toten. Jeg vet jo ikke om dette fyller kravene, men det er det beste jeg får til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om dette merket før, men jeg har kjøpt

"Jacobs" utvalgte gårdsegg på Meny i dag.

Det står at det er økologisk, spesialforet for gulere plomme

og frittgående høner fra Toten. Jeg vet jo ikke om dette fyller kravene, men det er det beste jeg får til. :)

Det er ikke noen Meny i nærheten av meg, så jeg kjenner ikke til Jacobs, men om det står at de er økologiske, stemmer det sikkert. Se gjerne etter Debio-merket om du er i tvil om et produkt er økologisk. Det er ofte en del villende ordbruk der ute. "Gårdsegg" høres jo kjekt ut, men betyr i seg selv absolutt ingenting. Bilder av lykkelige dyr er heller ingen garanti, men står det økologisk, skal det være økologisk.

Så flott at du har gått over til å kjøpe økologiske egg! :tommel:

Tips til andre: Den ene Rema 1000-butikken her jeg hvor jeg bor, har økologiske egg, så om dere spør, er det mulig for dem å ta inn. Det samme gjelder for Kiwi her.

Ica har et eget økologisk merke: I love eco, og i denne serien har de også egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg liker godt egg fra Ek gårspakkeri. De er ikke økologiske, men har gjort andre tiltak som gjør at jeg tror hønene har det bedre enn den jevne frittgående. http://www.ek-as.no/ trykk på Hønseri, så kommer det opp informasjon om driften. Mindre dyretetthet, mulighet til å være ute etc. I tillegg er det navn og mobilnummeret til produsenten på hver eneste eske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Begge deler er vel bra, gjerne i en kombinasjon, men jeg pleier å velge frittgående egg. Syns det er viktigst at de får bra plass til å bevege seg på, hvis jeg må velge en av dem.

Økologiske høns står vel skjeldent i trange bur, skulle jeg tro?

"frittgående egg :skratte: mener ikke å mobbe, det var jo skikkelig morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg ser flere har svart utfyllende på forskjellen på økologiske og frittgående egg, så jeg skal ikke si noe mer om dette.

Jeg vil likevel påpeke at egg aldri kan være dyrevennlige. Ja, man kan kanskje si at økologiske er mer dyrevennlig enn frittgående, men man kan ikke si at de er dyrevennlige i rette forstand likevel. Hvorfor spør du kanskje?

Som mange andre har jeg spist økologiske egg med god samvittighet i flere år nå. Men så ble jeg plutselig gjort oppmerksom på et element jeg overhodet aldri har tenkt over tidligere. Nemlig at i eggproduksjonen er hunnene ønsket mens hannene er direkte uønsket. Hunnkyllingene kan vokse opp til å bli eggproduserende høner. Hannkyllingene derimot er ikke verdt en dritt. Man kan ikke tjene penger på de. Og halvparten som fødes vil alltid være hanner. Når kyllingene er et par dager gamle sorteres de etter kjønn. Hannkyllingene plukkes ut og ender enten opp med å bli slengt levende rett i en roterende kvern eller de gasses ihjel. De er jo ubrukelige.

Så uansett hvordan man vrir og vender på det, ved kjøp av egg støtter man dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg og kyllingprodukter er skjeldent en veldig etisk vare uansett. Må man velge er økologiske egg best.

Dersom man har mulighet, og er opptatt av dette, ville jeg gjort slik som vi begynte med for noen år siden. Det er mange fantastiske gårder i under en times kjøreavstand fra Oslo, vi har vår faste leverandør av egg (og et-par andre produkter) som vi besøker en gang i måneden, og der kan vi hilse på hønene om vi vil.

Men som _Hufsa_ påpeker, egg/kyllingproduksjon er ikke etisk uansett, det ser man dessverre med de fleste typer kjøtt man spiser i dag. Her holder vi oss i stor grad til fisk som hovedprotein, og vi kjøper inn elgkjøtt og lammekjøtt rett fra gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...