Gå til innhold

Hvorfor er det slik at en båt helst skal ha jentenavn?


Gjest Varpunen

Anbefalte innlegg

Gjest Varpunen

Ut i fra tradisjoner er det vel ofte vanlig å døpe båter med jentenavn, men hvorfor er det slik?

Er det noen gamle sagn eller myter eller noe som forklarer dette fenomenet? Eller har det en annen helt logisk grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror ikke det egentlig er sånn, selv om de fleste privatbåtene i småbåthavna gjerne har jentenavn (gammel vane, kanskje?). offentlige skip o.l. har jo ofte mannlige navn. forsvarets siste fregatt, f.eks., heter Thor Heyerdahl. vikingene tror jeg heller ikke brukte kvinnenavn. når denne "tradisjonen" oppstod er jeg ikke helt sikker på, og heller ikke hvorfor. kanskje var det fordi de gjerne skulle ut på lengre turer på båten sin, uten kvinnfolk ombord, og dermed følte en slags trøst i at båten var "dama" deres (vill gjetning dette her, altså). man sier vel gjerne at man tar båten på en jomfrutur også. men såvidt jeg husker var det noen som erklærte båter for ikke-hunkjønn for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel kalt båter og skip for "hun" i alle år? Eller hvertfall mange.

Husker sitatet fra Titanic-filmen "Take her to sea mr. Murdoch, let's stretch her legs" hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Ah, tenkte det kanskje hadde noe med gammel overtro å gjøre av noe slag, men kanskje det ikke er noe med det alikevel?

Før i tiden var det vel også sånn at det brakte ulykke å ha med seg jenter i båten? Oldefar var fisker og min bestemor fikk aldri være med ut i båten pga dette. Det er ikke noe sammenheng mellom det og jentenavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia var at når båten skulle på sin første seiltur jomfrutur så skulle den døpes av en kvinne for hell og lykke.

Dette er jeg ikke helt sikker på men pappa sa det, at gallionsfiguren ofte var en figur av kvinnen som døpte båten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utbredt misforståelse det med navn. Riktignok hadde vi en gammel tradisjon som sa at alle fartøyer er hunkjønn. Men for noen år siden kom Lloyds (et skipsregister, red. anm.) med en kunngjøring, der de sa at fartøyer ikke lenger er hunkjønn.

Kanskje det har noe med gallionsfigurene å gjøre? At man egentlig kalt de noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Varpunen

Min far påstår, at det er fordi de er dyre i drift...

:fnise:

Ei i familien min var også overbevist om at båten hennes var en jentebåt siden den var så bred bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Mener å ha lest (uten at jeg finner kildene akkurat nå) at det er minst to teorier for dette:

1. At båter i forhistorisk tid ble tilegnet gudinner.

2. At ordet "båt" er hunkjønn i mange av de språkene som har kjønn på substantivene. Ordet skute er for eksempel hunkjønnsord på nynorsk (og trolig også i norrønt??), og kan være både hun- og hankjønnsord på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...