AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #21 Skrevet 23. juli 2011 Jeg har sett forferdelig mange smakløse rasistiske kommentarer på facebook etter bomben smalt! Håper de skammer seg enda over de grusomme holdningene sine mot andre folkeslag. Er redd de heller bruker tiden på å finne en måte å rasjonalisere det bort.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #22 Skrevet 23. juli 2011 Jeg har et sett med foreldre som er litt rasistiske. Hver gang det er ett eller annet på nyhetene, så sier de "han er sikkert ikke norsk", "garantert en muslim!" osv. De sa det samme i går rett etter at bomben gikk av. Jeg ble ganske sint på dem, som jeg alltid blir når de sier slikt, og sa at det liksågodt kan være en norsk en. Er det veldig feil av meg, å nesten fryde meg over at det faktisk er en hvit, blond, norsk, kristen mann? I tillegg er han høyremann. Mamma og pappa stemmer FRP. Det er jo ganske like parti i mine øyne. Hvis du tar tre menneskers rasistiske holdninger til inntekt for alle som befinner seg til høyre for midten rent politisk, og som grunn til å fryde deg over at gjerningsmannen er norsk, så har du uansett et større problem med dine egne holdninger enn de du kritiserer. God bedring.
B18 Skrevet 23. juli 2011 #23 Skrevet 23. juli 2011 nei det er ikke "styggt" av deg. det var et par stykker som skrev på fb " HIV UT ALLE INNVANDRE", "SKAL SÅ STEMME frp", anti-islam/innvandrer status!!!! selv om dette er en utrolig trist hendelse,,og det er helt umulig å lese/se bildene,,høre historiene til de overlevende, uten å felle en tååre... så kan jeg trygt si: IN YOUR FACE, til de som utrykkte sin hat til muslimer generelt angående dette, uten en ENESTE BEVIS. 1
Mynona Skrevet 23. juli 2011 #24 Skrevet 23. juli 2011 Han er ikke HØYREMANN. Han er høyreekstremist. 2
Gjest Consensio Skrevet 23. juli 2011 #25 Skrevet 23. juli 2011 Jeg reagerte på samme måte som deg, at jeg nærmest frydet meg over at dette ikke gjaldt islamister eller lignende. Diskuterte med noen i går som skrev vidt og bredt om at nå må innvandringspolitikken gjøres noe med (den er jeg enig i, men har ingenting med denne saken å gjøre) og at muslimer (eller muslinger som de kaller dem) kunne brenne i helvete. Jeg sa gang på gang at dette dreier seg trolig ikke om terrorangrep fra Al Qaida eller lignende grupper, men de bare hånlo. Så ja, jeg fryder meg litt i dag når de må svelge sine store ord. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #26 Skrevet 23. juli 2011 Jeg har sett forferdelig mange smakløse rasistiske kommentarer på facebook etter bomben smalt! Håper de skammer seg enda over de grusomme holdningene sine mot andre folkeslag. Hva slag venner er det mange har? Jeg er stolt over at det ikke har vært en eneste rasisme-mening på veggen til mine venner. Det går fint an å slette idioter som driver muslimhets uten grunn.
von Skrevet 23. juli 2011 #27 Skrevet 23. juli 2011 Jeg var også redd at rasismen skulle skyte i taket da jeg fikk høre om bombeangrepet. Det er skremmende at enkelte ikke kan skille enkeltpersoners handlinger fra et helt folkeslag. Det er skammelig at folk skrev kommentarer som "hiv pakket ut av landet vårt", "Jens stoltenberg er en skam for norge! Søppel", "sånn går det med naive landet vi lever i.." på facebook i går. Dette er kommentarer som dukket opp før det ble avslørt at det var en nordmann som sto bak angrepene. Håper at de som skrev dette tar lærdom av det,når det faktisk var en fra vårt eget land som viste seg å være terroristen. Det er også mange mennesker som imponerer, og rører meg sterkt med gode uttalelser etter angrepet. Blant annet dette: Et ungt AUF-medlem i et intervju på CNN ble spurt om de nå ønsket å bekjempe terror. Hennes svar var: "Hvis en mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi kan vise sammen" Det norske folk står sammen i sorg over det forferdelige som har skjedd. La oss håpe at flest mulig tar lærdom av det som har skjedd, og ikke lar hat ta overhånd for kjærlighet. Mørke kan ikke drive ut mørke, bare lys kan gjøre det. Hat kan ikke drive ut hat, bare kjærlighet kan gjøre det. ~Martin Luther King jr~ 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 23. juli 2011 #28 Skrevet 23. juli 2011 Han er ikke HØYREMANN. Han er høyreekstremist. Kan noen fortelle meg med et kort sammendrag hva det vil si å være høyreestreminist? 1
Lunivere Skrevet 23. juli 2011 #29 Skrevet 23. juli 2011 Fryder meg jeg også! Kjenner (dessverre) en del som er litt rasistiske, og det var deilig å se trynene deres når de fant ut at gjerningsmannen var en blond, blåøyd viking og FRP'er. Håper dette var en aldri så liten oppvekker til de altfor mange rasistene her til lands.
Gjest Linda sofie Skrevet 23. juli 2011 #30 Skrevet 23. juli 2011 Jeg syns det er litt synd nesten at folk var SÅ sikre på at det var en eller flere muslimer som sto bak. " det kan ikke være en norsk en. Han må være muslimsk" Jeg synes ikke man skal være så forbanna sikre før det er bevist da. Broren min var en av dem som var så sikker på at han var muslim. Det kunne ikke være en fra Norge liksom. Må si jeg fryder meg litt siden han var så sikker. Det er synd muslimene skal få skylden for dette når de var helt uskyldige. Skjerp dere! Blir helt sjokkert over hva folk skriver på fb. Herregud skam dere! 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #31 Skrevet 23. juli 2011 Skammelig at folk presterer å fryde seg, og hovere, i en situasjon som dette. Selv ble jeg bare lettet da det viste seg å være en (antakelig) enslig person, og norsk. Fordi jeg ville blitt grusomt redd hvis det hadde vært en utenlandsk terrorgruppe. Veien videre for oss alle, og samfunnets situasjon etter denne dagen, ville blitt en helt annen.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #32 Skrevet 23. juli 2011 Jeg trodde at det var en svarting eller muslim med en gang. Jeg ble sjokkert når jeg fikk høre at han var norsk!
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #33 Skrevet 23. juli 2011 Det er jo sykt å fryde seg over at det var en nordmann. Hva om (eller når) det smeller neste gang, og det da er en ''muslimsk'' terrorgruppe som står bak. Skal de andre ''få lov'' å fryde seg da på samme måte som dere gjør nå? Å blande inn fryd i slike nedslaktninger er forkastelig.
Filliputt Skrevet 23. juli 2011 #34 Skrevet 23. juli 2011 Jeg fryder meg ikke, men jeg er på en måte lettet. Drapene blir ikke mindre grusomme. Men nå slipper vi generaliseringer og hat mot hele nasjoner, folkegrupper eller religioner. Ingen i vår del av verden vil vel finne på å mistenkeliggjøre alle som er kristne eller blonde etter denne hendelsen. Det kunne folk derimot funnet på å gjøre dersom gjerningsmannen jadde vært mørkhåret og muslim. Dessverre. Den typen generaliseringer synes jeg er skummelt og farlig, og derfor er jeg lettet over at vi ser ut til å slippe noe sånt. Høyreekstremisme: http://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8yreekstremisme 4
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2011 #35 Skrevet 23. juli 2011 Ja, det synes jeg er VELDIG stygt! Det er ingen sider ved fredagens hendelser som er til å fryde seg over.
Gjest Aliyyah Skrevet 23. juli 2011 #36 Skrevet 23. juli 2011 Jeg syns det er litt synd nesten at folk var SÅ sikre på at det var en eller flere muslimer som sto bak. " det kan ikke være en norsk en. Han må være muslimsk" Jeg synes ikke man skal være så forbanna sikre før det er bevist da. Broren min var en av dem som var så sikker på at han var muslim. Det kunne ikke være en fra Norge liksom. Må si jeg fryder meg litt siden han var så sikker. Faren min sa da vi så dette på nyhetene at dette mest sannsynligvis var libyere eller Al-Quida, og at nå kommer vi til å slite igjen. Fikk et innlegg henvist til meg i tråden "Stor eksplosjon i Oslo" som var ganske vemmelig egentlig. At siden jeg var muslim så kunne jeg holde kjeft etc. Denne personen ville banke muslimer osv. Forøvrig da dette med Utøya ble nevnt slo ihvertfall faren min tanken om at dette var muslimer, bort. Da var tanken mer, tenk om det er en nordmann...! Jeg er litt glad på en måte at det ikke var en muslim, men jeg klarer ikke å fryde meg. Egentlig så er det jo enda verre at det er en nordmann når man tenker seg om...
hulaboer Skrevet 24. juli 2011 #37 Skrevet 24. juli 2011 Oppdatert: I tillegg er jeg også "glad" eller lettet for at det mest sannsynlig kun er én veldig syk og forstyrret mann som står bak i stedet for en internasjonal terrororganisjon eller utenlandsk diktatur, da det nok bare ville vært starten på noe enda større. Les manifestet hans. Målet er å starte noe større.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #38 Skrevet 24. juli 2011 Les manifestet hans. Målet er å starte noe større. Handlingene er uansett utført av én forstyrret mann. Han får ikke gjort mye med målet sitt nå. Vi ville hatt en helt annen situasjon foran oss nå, dersom de hadde vært utført av en stor gruppe organiserte terrorister med anti-vestlige holdninger.
hulaboer Skrevet 24. juli 2011 #39 Skrevet 24. juli 2011 Handlingene er uansett utført av én forstyrret mann. Han får ikke gjort mye med målet sitt nå. Vi ville hatt en helt annen situasjon foran oss nå, dersom de hadde vært utført av en stor gruppe organiserte terrorister med anti-vestlige holdninger. Der han er nå var nettopp målet hans. Aksjonen var primært en PR-aksjon for å få publisitet for det 1500 sider lange manifestet hans. Målet hans var å få massiv mediedekning så meningene hans ikke kunne ignoreres eller sensureres. Dette ville da føre til at flere leste om det, og det gjør at det er flere mulige rekrutter til det som er motivasjonen hans: Avislamisering av Europa, og å bekjempe kulturmarxister. For å oppnå dette er et av delmålene hans nettopp å organisere flere terrorister som sympatiserer med ham.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #40 Skrevet 24. juli 2011 Der han er nå var nettopp målet hans. Aksjonen var primært en PR-aksjon for å få publisitet for det 1500 sider lange manifestet hans. Målet hans var å få massiv mediedekning så meningene hans ikke kunne ignoreres eller sensureres. Dette ville da føre til at flere leste om det, og det gjør at det er flere mulige rekrutter til det som er motivasjonen hans: Avislamisering av Europa, og å bekjempe kulturmarxister. For å oppnå dette er et av delmålene hans nettopp å organisere flere terrorister som sympatiserer med ham. Folk som sympatiserer med radikale meninger som ignoreres eller sensureres, og som er i stand til å virkelig gå inn i et slikt opplegg og "la seg rekruttere", er nok forlengst oppdatert på mye av dette fra før. De tråler nettsider og nettsamfunn som omhandler slike tema. Der Anders også har spredt sine meninger. For hittil uinnvidde tror jeg heller de avskyelige handlingene er en avskrekkelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå