Gå til innhold

Er det veldig stygt av meg?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et sett med foreldre som er litt rasistiske. Hver gang det er ett eller annet på nyhetene, så sier de "han er sikkert ikke norsk", "garantert en muslim!" osv.

De sa det samme i går rett etter at bomben gikk av. Jeg ble ganske sint på dem, som jeg alltid blir når de sier slikt, og sa at det liksågodt kan være en norsk en.

Er det veldig feil av meg, å nesten fryde meg over at det faktisk er en hvit, blond, norsk, kristen mann? I tillegg er han høyremann. Mamma og pappa stemmer FRP. Det er jo ganske like parti i mine øyne.

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig stygt å fryde seg over noe som helst i denne saken.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Annet enn overlevende da.

Skrevet

Nei, fryd deg i vei du. Dette er en god anledning for rasistiske, fordomsfulle nordmenn å se konsekvensen av sin trangsynhet.

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Det er forståelig at du fryder deg over at du hadde rett og de tok feil; det er vel en helt normal, menneskelig reaksjon.

Men det er feil av deg å hevde at foreldrene dine er rasistiske. De hadde grunn til å tro at det var muslim(er) som stod bak, ettersom Norge har mottatt konkrete trusler om terroraksjoner tidligere.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg trodde nesten det var en spøk da jeg så at det var en nordmann. Unnskyld meg, men sånn var det bare. Og det er nok pga terror-handlinger, Mullah Krekar, Irak, i det hele tatt.

Men når jeg ser at folk skriker ut på bla. facebook som feks "jævla pakk", "ut med skiten", "ikke slipp inn jævla terrorpakk" osv, da blir jeg rimelig provosert!!

Edit: Nei, det er ikke direkte stygt å fryde seg, det er en mennesklig reaksjon som kan skje alle.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt, jeg bør jo ikke fryde meg over noe som helst i denne saken. Det er ufattelig tragisk det som har skjedd. Så det er jo ikke helt sånn ment. Men jeg er "glad" for at det var en nordmann, slik at disse trangsynte menneskene kanskje får opp øynene, og ser at man kan gjøre forferdelige ting selv om man ikke er født og oppvokst i Irak..

/TS

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Min mor satt slik også, og det haglet inn på FB med lignende utsagn.

Jeg sa det samme som deg, at det kan jo like gjerne vere noen norske som ikke liker måten Norge blir styrt på, og at man må da ikke anklage uten info!

Mamma bare fnøs, og jabbet i vei om alle innvandrerene som vi så på bildene i gatene av Oslo...

"Bare se, det er jo bare utenlandske der!" Sa hun når bildene fra folkemassene i Oslo ble vist på nyhetene.

Skjønner ikke at hun er moren min av og til, vi er så innmari ulige i tankemåten! :daane:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det helt likt som deg, TS. Jeg synes det er forferdelig å høre på mengder med spydige kommentarer mot muslimske terrorister, for 'det er jo bare de som er terrorister'. Det var "godt" å høre at han var norsk, men samtidig så kommer vi med unnskyldninger om at da var han bare syk, mens hadde det faktisk vært en utlending, hadde folk rast mot at all utlendinger må kastes ut av Norge. Motbydelig spør du meg. Men er det rart norsk tankegang er slik når det første nyhetene gjorde var å spre rykter om at det sannsynligvis var muslimske terrorister? Det er totalt irrelevant, og skaper kun hat og fordom.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lettet over at det var en etnisk nordmann som gjorde dette, som itillegg stemmer FrP. Jeg fryktet hvordan Norge kom til å være idag, og framover, hvis det faktisk hadde vært en innvandrer e.l. som hadde stått bak terroren igår. Jeg var på kjøpesenteret der jeg bor idag, og så flere utlendinger/innvandrere med jihab, og typiske klesplagg for deres kultur og tenkte "Dere hadde ikke turt å gått ute idag sånn som dette hvis det var en innvandrer som hadde stått for terroren igår". Det er en trist tanke, men jeg er glad for at det bare var en tanke, og ikke det faktiske som hadde skjedd.

Jeg var redd rasismen skulle skyte til taket på grunn av dette, men der virker heller som at rasistene har fått seg et slag i ansiktet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, fryd deg i vei du. Dette er en god anledning for rasistiske, fordomsfulle nordmenn å se konsekvensen av sin trangsynhet.

Du er faen meg stygg!

Beklager at dette antagelig oppfattes som personangrep, men en slik kommentar er så totalt usmakelig. Du burde virkelig skamme deg.

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg er også "glad" for at det viste seg å være en hvit nordmann som stod bak dette, og jeg håper at det åpner øynene til en del mennesker.

• Liker 8
Skrevet

Du er faen meg stygg!

Beklager at dette antagelig oppfattes som personangrep, men en slik kommentar er så totalt usmakelig. Du burde virkelig skamme deg.

Hvorfor mener du at kommentaren er usmaklig? Jeg forstår ikke helt hvorfor skjønner du.

Som jeg har sagt flere ganger i andre tråder gråter jeg over katastrofen, gråter når jeg ser på nyheten og haaaater alt som har med denne situasjonen å gjøre. Det ENESTE positive med hele situasjonen kan være at de som begynte å beskylde andre nasjonaliteter og folkegrupper for angrepet før de visste hvem som stod bak, kan spise ordene sine og innse at også nordmenn kan begå slike forbrytelser og grusomme handlinger.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg stemmer i de andre her som skriver at de er lettet, jeg tenkte nemlig akkurat det samme.

Spesielt håper jeg at de som med en gang ropte og skrek etter FRP, Siv Jensen og utkastelse (og det som verre er...) av muslimer og innvandrere fikk seg en tankevekker, selv om jeg mistenker at de som har anlegg for slike uttalelser er rimelig trangsynte og meningsfaste.

Oppdatert: I tillegg er jeg også "glad" eller lettet for at det mest sannsynlig kun er én veldig syk og forstyrret mann som står bak i stedet for en internasjonal terrororganisjon eller utenlandsk diktatur, da det nok bare ville vært starten på noe enda større.

(Om noen er ute etter å misforstå: Jeg synes denne situasjonen er helt grusom og hjerteskjærende, og bagatelliserer ikke noe som helst, men jeg er altså litt "lettet" over funnet av og omstendighetene rundt gjerningsmannen, ikke fordi det ikke er like galt - men fordi det er lettere å hanskes med én galning enn med et helt terrorvelde.)

Endret av Eske
  • Liker 5
Skrevet

Jeg bare reagerer på at folk sier han er en kristen. Selvfølgelig er han ikke det når han kan gjøre noe sånt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare reagerer på at folk sier han er en kristen. Selvfølgelig er han ikke det når han kan gjøre noe sånt.

Hva tror du "vi" sier da vi finner ut at terrorister er islamske? "Islam er den farligste religionen, vi må kvitte oss med alle sammen!". Men når det plutselig er en kristen, nei da er jo han bare et unntak i dette ellers så fantastiske landet. :kjefte:

• Liker 6
Skrevet

De som har gjort lignende ting, som heller ikke var muslimer har jo ikke selv knytta det til kristendommen. Islamistene som har gjort lignende ting gjør det jo "for profeten".

• Liker 1
Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

"å fryde seg" synes jeg kan virke litt vel å ta i... men på en måte så """""fryder jeg meg"""""" jeg også. Jeg tenker at det hadde oppstått ENDA mer rasisme, og problematikk innenfor integrering om det hadde vært et utenlandsk person som stod bak dette. Jeg tenker også at nå vil folk ha lettere for å ikke skjære alle over en kam, men heller innse at terror ikke nødvendigvis har noe med relgion å gjøre.

jeg turde ikke dele disse tankene med noen, inntil jeg så et intervju med en profilert person på tv, som sa AKKURATT det jeg også tenkte!

edit: med disse---> """" tegnene, mente jeg å sette det VELDIG i gåseøyne, og si det på en veldig forsiktig måte..

Endret av NozMonster
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det var "heldig" det var en nordmann som sto bak når dette først har skjedd.

TS, at du fryder deg inni deg er ikke så mye du får gjort noe med men det er ikke verdt å hovere ovenfor foreldrene dine nå. De har nok skjønt ting på egenhånd nå. Bruk det heller som argumenter om de skulle falle tilbake til gamle synder.

Det er ikke rasisme å tro at det er muslimer som sto bak, det virket jo mest sannsynlig men jeg kjenner igjen de underliggende holdningene fra den eldre garde i egen slekt.

Skrevet

Jeg har sett forferdelig mange smakløse rasistiske kommentarer på facebook etter bomben smalt! Håper de skammer seg enda over de grusomme holdningene sine mot andre folkeslag.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...