hulaboer Skrevet 24. juli 2011 #1641 Skrevet 24. juli 2011 bomben kan lages av en amatør, og de fleste som er motiverte nok kan finne en politiuniform, noen ulovlige våpen, og andre ting som han brukte noen år på å gjøre.. Les manifestet, du, så ser du hvor jævlig mye planlegging som måtte til for å få til dette. Noen år på å gjøre ja... Hvor mange tror du er like disiplinerte som han var? 1
hulaboer Skrevet 24. juli 2011 #1642 Skrevet 24. juli 2011 Hvis man hatte hatt lov å bære våpen så ville nok han blitt skutt før han klarte å drepe så mange mennesker. Du mener at ungdommer på sommerleir skulle løpt rundt med ladde våpen på seg? Jeg mener politiet bør registrere denne type politiske ytterligående meninger, og ettersom du er av den formening at alle skal få mene det de vil må du også akseptere at jeg skal ha rett til å fortelle dette. Klart du har rett til å ytre meninger som viser at du er fascistisk anlaget. Jeg applauderer fascister som ytrer seg åpent, for da er det enklere å se hvem fascistene er.
hulaboer Skrevet 24. juli 2011 #1643 Skrevet 24. juli 2011 Hva skal jeg svare med da? Skal jeg komme med motsvar i form av vold? Påstår du noe slikt må du faktisk bevise det og du risikerer anmendelse for injurier. Man trenger ikke å bevise noe som helst. Folk blir ødelagt av rykter og løgner hele tiden. Det var ord som ødela livet til ambulansesjåfør Erik Schjenken.
hulaboer Skrevet 24. juli 2011 #1644 Skrevet 24. juli 2011 Hans manifest preges av virkelighetsforstyrrelser og selvmotsigelser spesielt i det livet han lever og de holdningene han kjemper for. Dette er en dypt forstyrret mann som ikke bør få uttale seg i offentlighet, da hans ord ikke vil gjøre annet enn såre de som har det vondt på grunn av hans handlinger. Det er hvertfall min mening - håper de lukker fengslingsmøtet. Hvilke selvmotsigelser? 1
sebastianen Skrevet 24. juli 2011 #1645 Skrevet 24. juli 2011 Det er riktig at meninger ikke forsvinner om de knebles, men meningene gjør ikke samme skade som når de provoserer. Kristlig fundamentalistene i f.eks. avisen "Norge i dag" og "Dagen" har yttret sterke ønsker om å provosere muslimene når de på pur faenskap ønsker å vise de mye omtalte tegningene av Muhammed. De gjør det ikke for å fortelle noe, men de gjør det "fordi de kan". Tenk om politikerene i Norge skulle misbrukt sin makt like forferdelig som disse redaktørene(tidligere redaktørene), dvs at mennesker omkommer "fordi de kan" ??? Redaktørene ønsker ikke å oppnå noe annet enn å fremstille muslimene i et dårlig lys. For reagerer muslimene på provokasjonene har de oppnådd sitt mål. Og målet synes å være at norske blir drept ettersom det er dette som gir den sterkeste effekten. At vi skal oppleve at norske kristne ønsker norske statstsborgere (og gjerne kristne) drept viser at de på samme måte som ekstreme muslimer mener de "ofrer seg". I realiteten er det disse redaktørene (de som ønsker å trykke tegningene) som ofrer nordmenn. Trykkingen gjør ikke at de oppnår noe verdens ting utover å provosere muslimene. Og når ikke muslimene dreper dukker det opp kristen fundamentalister slik ABB som dreper isteden. For eneste målet ser ut til å være mer blod. Jeg mener faktisk muhammedtegningene burde blitt smørt utover hver eneste bladfille i hele landet. Slik ville de mistet sin kraft . 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #1646 Skrevet 24. juli 2011 Les manifestet, du, så ser du hvor jævlig mye planlegging som måtte til for å få til dette. Noen år på å gjøre ja... Hvor mange tror du er like disiplinerte som han var? Poenget er at det er ikke tekniske evner det går på, det går på motivasjon til å gjennomføre. Har du en eventuell copycat som bare setter seg ned og tar seg tid og tenker gjennom hva han skal gjøre, så er det fullt mulig, og da kan han ha manifestet som inspirasjon og kanskje låne noen ideer fra det.
hulaboer Skrevet 24. juli 2011 #1647 Skrevet 24. juli 2011 Jeg mener faktisk muhammedtegningene burde blitt smørt utover hver eneste bladfille i hele landet. Slik ville de mistet sin kraft . Den eneste måten de vil miste sin kraft på er at muslimer innser at andre har rett til ytringsfrihet, og slutter å prøve å knuse norske verdier. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2011 #1648 Skrevet 24. juli 2011 Nå er det jo en gang slik at den eneste terroraksjonen gjennomført i Norge ikke akkurat var muslimers verk. Og muslimsk terror? Sønsteby ble også kallt terrorist av norske myndigheter, en gang... Bare nevner det. Det har vært terror i Norge ja, tvangskristningen, krigen... Nasjonalistiske og høyreorienterte blir trakkasert og fryst ut? Ja. Hva betyr det? At nasjonalister og høyreorienterte blir trakkasert og fryst ut. Meninger kan vi alle ha og det har vært normalt i Norge at de som benekter homo sapiens og at jorda er flere millioner år gammel blir ansett som avvikere og konfrontert, det er ikke så farlig som å med vold og sjikanøse virkemidler bekjempe politisk opposisjon. Og det ser vi jo. Har ikke snakket om å imøtekomme noen, men ta ballen...ikke person. 1
hulaboer Skrevet 24. juli 2011 #1649 Skrevet 24. juli 2011 Poenget er at det er ikke tekniske evner det går på, det går på motivasjon til å gjennomføre. Har du en eventuell copycat som bare setter seg ned og tar seg tid og tenker gjennom hva han skal gjøre, så er det fullt mulig, og da kan han ha manifestet som inspirasjon og kanskje låne noen ideer fra det. Det går på tekniske evner, økonomiske midler, motivasjon, psykisk egnethet, fysisk egnethet, osv. Det er jævlig mye som skal klaffe hvis man skal klare å følge oppskriftene hans.
Amarinda Skrevet 24. juli 2011 #1650 Skrevet 24. juli 2011 Hvilke selvmotsigelser? Det dreier seg rundt de meningene han hadde om muslimer, og utlending og hva slags mennesker han beskriver som sine venner. Han skriver bl.a. at han søker seg mot folk med styrke og stamina, og at han derfor har hatt mange utenlandske venner. Han skriver også et annet sted at han ikke mener at han ikke er mot godt integrerte muslimer. Det er derfor de sterke meningene hans om islam ikke henger helt på greip for meg. Han aksepterer religionen i folk han kjenner, men ikke på et generelt nivå. At han også klarer å mobilisere et slikt sinne at han tar livet av oppimot 100 mennesker som han mener er forrædere virker derfor som en uforholdsmessig reaksjon.
antibac Skrevet 24. juli 2011 #1651 Skrevet 24. juli 2011 (endret) Tror dere AUF-lederen har en fremtid der i organisasjonen. Han var jo den første som stakk fra øya. Farfaren min som er skipper er helt forferdet. 'Kapteinen er nemlig den siste som forlater skipet' Nå var ikke jeg der, men situasjonen var nok såpass kaotisk at alle bare prøvde å redde livet sitt. Hva godt kunne Eskil Pedersen, ubevæpnet, gjøre ved å bli igjen på øya? Han hadde blitt skutt hadde han blitt igjen, og hva godt ville det gjort? Alle prøvde jo å komme seg vekk. Vi kan ikke holde det imot ham, det synes jeg ikke. Det er rett og slett respektløst det du skriver. Endret 24. juli 2011 av antibac 5
hulaboer Skrevet 24. juli 2011 #1652 Skrevet 24. juli 2011 Sønsteby ble også kallt terrorist av norske myndigheter, en gang... Ble han? Angrep Sønsteby sivile? Meninger kan vi alle ha og det har vært normalt i Norge at de som benekter homo sapiens og at jorda er flere millioner år gammel blir ansett som avvikere og konfrontert, det er ikke så farlig som å med vold og sjikanøse virkemidler bekjempe politisk opposisjon. De som mener noe annet enn at jorden er flere millioner år gammel er jo bare kunnskapsløse idioter. Jeg skjønner ikke helt hva poenget ditt er. Mener du at man skal ta åpenbart psykisk syke tullinger som tror på idiotiske ting alvorlig?
hulaboer Skrevet 24. juli 2011 #1653 Skrevet 24. juli 2011 Det dreier seg rundt de meningene han hadde om muslimer, og utlending og hva slags mennesker han beskriver som sine venner. Han skriver bl.a. at han søker seg mot folk med styrke og stamina, og at han derfor har hatt mange utenlandske venner. Han skriver også et annet sted at han ikke mener at han ikke er mot godt integrerte muslimer. Det er derfor de sterke meningene hans om islam ikke henger helt på greip for meg. Han aksepterer religionen i folk han kjenner, men ikke på et generelt nivå. Hvor skriver han at han ikke er imot godt integrerte muslimer? At han også klarer å mobilisere et slikt sinne at han tar livet av oppimot 100 mennesker som han mener er forrædere virker derfor som en uforholdsmessig reaksjon. Det er noe helt annet, og ikke en selvmotsigelse. Han forklarer det jo selv. 1
Gjest Vampen Skrevet 24. juli 2011 #1654 Skrevet 24. juli 2011 Jeg håper forresten de som kritiserte kongen for å være for "kald" under talen så bildene fra minnegudstjenesten i dag, hvor både kongen og dronningen vår var oppløst i tårer. Jeg tror man må forstå at kongens rolle også kommer med en del forventninger til korrekt oppførsel. I en offisiell tale til folket er det nok også et aspekt av at kongen skal være samlet. Jeg tror ikke man finner mange taler fra konger eller dronninger hvor monarken er i oppløsningen. Nå skal det sies at jeg, og mange andre, så en beveget og sliten konge under talen. Men når man ser bildene fra minnegudstjenesten, så ser man nok enda bedre hvor tungt dette er for kongen vår. En minnegudstjeneste er en helt annen setting enn en offisiell tale fra monarken, så da er det nok også mer naturlig at han virkelig kan vise følelsene på lik linje med alle andre. Alt i alt så syntes jeg kongen har gjort en meget god jobb, han har klart balansegangen mellom å være en samlet og verdig konge og et medmenneske som gråter over det tragiske, meget bra. 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #1655 Skrevet 24. juli 2011 Det går på tekniske evner, økonomiske midler, motivasjon, psykisk egnethet, fysisk egnethet, osv. Det er jævlig mye som skal klaffe hvis man skal klare å følge oppskriftene hans. Nå går du ut i fra at en eventuell copycat mangler dette, samt at du muligens overdriver ABBs evner. Å gjennomføre et prosjekt, jobbe mot et mål, tenke systematisk, forberede seg grundig er noe veldig mange mennesker er i stand til å gjøre, og noe mennesker gjør hele tiden når de holder på med hobbyer og prosjekter hjemme på egen hånd. Er du litt praktisk anlagt er det meste gjennomførbart.
Fluffe Skrevet 24. juli 2011 #1656 Skrevet 24. juli 2011 HAHA - At han er alene om dette er den største løgnen jeg har i hele mitt liv. Hvis du har noe info som ikke politiet sitterpå, så anbefaller jeg deg å kontakte politiet. 1
Gjest Vampen Skrevet 24. juli 2011 #1657 Skrevet 24. juli 2011 Sønsteby ble også kallt terrorist av norske myndigheter, en gang... Bare nevner det. Det har vært terror i Norge ja, tvangskristningen, krigen... Ja. At nasjonalister og høyreorienterte blir trakkasert og fryst ut. Meninger kan vi alle ha og det har vært normalt i Norge at de som benekter homo sapiens og at jorda er flere millioner år gammel blir ansett som avvikere og konfrontert, det er ikke så farlig som å med vold og sjikanøse virkemidler bekjempe politisk opposisjon. Og det ser vi jo. Har ikke snakket om å imøtekomme noen, men ta ballen...ikke person. I og med at du har unnlatt å svare på såpass mye av innlegget mitt, i tilegg til å fronte noen holdninger jeg ikke helt vet hva jeg syntes om, så velger jeg å avslutte debatten med deg.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #1658 Skrevet 24. juli 2011 Han skriver selv i manifestet at omtrent halvparten av det er skrevet av andre. Men dette er han nøye med å oppgi kilder på. Una-bomberen er den han har kopiert mest fra, uten å oppgi han som kilde i det hele tatt. Så det virker som om han vil oppgi det som sitt eget, men samtidig må han ha skjønt at det vil bli oppdaget når han publiserer dette på nett. Så ingenting henger på greip.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #1659 Skrevet 24. juli 2011 Det dreier seg rundt de meningene han hadde om muslimer, og utlending og hva slags mennesker han beskriver som sine venner. Han skriver bl.a. at han søker seg mot folk med styrke og stamina, og at han derfor har hatt mange utenlandske venner. Han skriver også et annet sted at han ikke mener at han ikke er mot godt integrerte muslimer. Det er derfor de sterke meningene hans om islam ikke henger helt på greip for meg. Han aksepterer religionen i folk han kjenner, men ikke på et generelt nivå. At han også klarer å mobilisere et slikt sinne at han tar livet av oppimot 100 mennesker som han mener er forrædere virker derfor som en uforholdsmessig reaksjon. Det er ikke noen motsigelse i det at han personlig ikke hater muslimer men samtidig er sterk motstander av innvandring fra muslimske land. Tror det har med hans (over)tolkning av de negative sidene ved tekstene i Koranen å gjøre. Han aksepterer folkene men ikke den fundementalistiske utgaven av religionen deres. Men hvordan han ut ifra dette klarer å mobilisere for en slik ugjerning, det kan en saktens lure på. 1
Amarinda Skrevet 24. juli 2011 #1660 Skrevet 24. juli 2011 Hvor skriver han at han ikke er imot godt integrerte muslimer? Det er noe helt annet, og ikke en selvmotsigelse. Han forklarer det jo selv. Det hjelper ikke at han har rasjonalisert en forklaring for seg selv, det framstår framdeles som selvmotsigende. Det står i en setning i den delen hvor han skriver Q&A, har ikke manifestet lenger og tenker heller ikke å lese det igjen. Men jeg tenker vel at jeg ikke ønsker å diskutere deltaljer fra "manifestet" hans videre. Det bør ikke være et mål å få innholdet fram i lyset, utover at det er bakgrunnen for en grusom handling.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå