Gjest Blondie65 Skrevet 24. juli 2011 #1581 Skrevet 24. juli 2011 Jeg tror ikke det ville være så dumt om denne personen fikk uttale seg i en åpen rettssak. Si meg, hvordan tror dere han kommer til å høres ut når han blir utspurt, når motivasjonene hans legges under lupen og blir undersøkt kritisk? Tror ikke han vil virke særlig imponerende. La galskapen hans legges frem for alle å se, sier nå jeg. I rettsaken: ja. I fengslingsmøtet? Nei.
Sequax Skrevet 24. juli 2011 #1582 Skrevet 24. juli 2011 (endret) 86 døde nå (fra Utøya). En av de skadede fra Utøya har dødd på sykehuset. Endret 24. juli 2011 av Sequax
Ahava Skrevet 24. juli 2011 #1583 Skrevet 24. juli 2011 "But I can’t do that as long as I feel like a person caught in a burning spaceship with nowhere to go. If you see the ship is burning you don’t ignore it and start cooking noodles do you? You put out the fire even if it endangers your life. You don’t enjoy putting out the fire but it is your duty to yourself and your fellow crewmen. And let’s say your crewmen have been infected with a rare virus that shuts down their rational senses and they try to stop you from putting out the fire. You can’t really allow yourself to be stopped by any of them as it will lead to your collective death. You will do anything to put out that fire despite of the fact that they are trying to stop you. Anything else would be illogical." Det er så fælt å lese. Forstyrrende til de grader.
Mann 42 Skrevet 24. juli 2011 #1584 Skrevet 24. juli 2011 Dette er jeg dypt uenig i. De aller, ALLER fleste (99,99% av befolkningen ?) kan få tilgang til internet gjennom egen PC eller gjennom andre. Det er ingen grunn til å provosere om noen er nyskjerrig. Er det mer provoserende at de trykkes i en avis, enn at de ligger på nett? Jeg ser ikke helt forskjellen. Dessuten var det som var tilgjengelig på nett, i form av faksimiler fra aviser. Så det hadde vært turen innom en trykket avis først.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. juli 2011 #1585 Skrevet 24. juli 2011 Det som skremmer er at denne personen har samme mening som det terroristen hadde mht Arbeiderpartiet, innvandring og norsk styresett. Han ønsker tudligvis de samme endringene som ABB, men han har ikke¨ gått til det ytterligående skritt som ABB. Jeg mener politiet bør registrere denne type politiske ytterligående meninger, og ettersom du er av den formening at alle skal få mene det de vil må du også akseptere at jeg skal ha rett til å fortelle dette. Jeg tviler sterkt på at politiet vil arrestere han slik situasjonen er, men de har all grunn til å registrere han. Mener du for alvor at vi skal ha amerikanske tilstander der e-post og diskusjoner som dette blir scannet for å se om det finnes ytterliggående meninger hos noen? Ja da har vi gjort knefall til frykten og Breivik har vunnet. Jeg tviler forøvrig på at det vil hjelpe å kneble/overvåke ytterliggående meninger. Er det ikke bedre at syke sjeler får luftet tankene sine og får høre motargumenter enn at de ties i hjel og går til slike ytterligheter?
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #1586 Skrevet 24. juli 2011 Breivik fremstår mer og mer som en latterlig ensom liten tulling med stort ego og forskrudd verdensbilde. Det kommer han nok til å fortsette å gjøre, etter hvert som folk begynner å rive logikken hans i fillebiter.
Mann 42 Skrevet 24. juli 2011 #1587 Skrevet 24. juli 2011 "But I can’t do that as long as I feel like a person caught in a burning spaceship with nowhere to go. If you see the ship is burning you don’t ignore it and start cooking noodles do you? You put out the fire even if it endangers your life. You don’t enjoy putting out the fire but it is your duty to yourself and your fellow crewmen. And let’s say your crewmen have been infected with a rare virus that shuts down their rational senses and they try to stop you from putting out the fire. You can’t really allow yourself to be stopped by any of them as it will lead to your collective death. You will do anything to put out that fire despite of the fact that they are trying to stop you. Anything else would be illogical." Det er så fælt å lese. Forstyrrende til de grader. Galere og galere. Er det noen spesiell grunn til at dere plager dere selv med å lese dette? Dere vet jo i grove trekk hva han stod for allerede. Han var innvandringsmotstander, og det er et legitimt standpunkt. Han mente at noen politiske partier står for en politikk som vil være til skade for den norske, og den europeiske kulturen. Det er også et legitimt standpunkt. Og han var mot et multikulturelt samfunn. Enda et legitimt standpunkt. Ja, og så tiltet han og mente at han hadde rett til å drepe mennesker som ikke delte hans oppfatninger, slik at verden kunne bli litt mer sånn som han ønsker seg den. Tror dere virkelig at det står noe i manifestet hans som kan få dette til å fortone seg som en rasjonell beslutning?
Mann 42 Skrevet 24. juli 2011 #1588 Skrevet 24. juli 2011 Beivik har kopiert store avsnitt fra Una bomberen sitt manifest. Breivik fremstår mer og mer som en latterlig ensom liten tulling med stort ego og forskrudd verdensbilde. Kilde: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Kopierte-Unabomberen-2542614.html Klipp og lim. Klipp og lim. Fy faen, det er patetisk.
Sequax Skrevet 24. juli 2011 #1589 Skrevet 24. juli 2011 A.B.B skal ha jublet og kommet med seiersrop mens han slaktet folka på Utøya. Han sier at dette er en nødvendighet og starten på en revolusjon...men, hva tror han egentlig at han har oppnådd? Han sier jo selv at han håpet å bli drept, for han visste at avsky og hat ville møte ham...Ønsker han at noen skal ta opp tråden og fortsette dette? Utrolig skremmende.
Narn|a Skrevet 24. juli 2011 #1590 Skrevet 24. juli 2011 (endret) En rettssak er noe annet. Dette er et fengslingsmøte, 2 dager etter at han har drept 100 mennesker. Jeg mener at hans forstyrrede meninger ikke skal få noen oppmerksomet i det hele tatt, men spesielt ikke nå så tett opptil massakren og med et helt land i sorg - i respekt for de som sørger. Helt enig, den mannen burde bli innelåst og burde ikke få snakke, akkurat slik han selv vil; "«Hvis du av en eller annen grunn skulle overleve operasjonen, vil du bli pågrepet og arrestert. (...) Din arrestasjon vil markere overgangen til propagandafasen»" Om han får snakke, får han enda mer glede av seg - for det er nemlig etter boken hans. Få han fengslet, få han låst, bind til munnen hans, slik han fortjener. Dessuten, så vil han høres helt fantastisk ut (i hans hode), og bli fornøyd og glad at han får snakke, uansett hvor sykt det vil høres for resten. Han vil føle seg som en konge, som en ridder ... og dette vil ikke jeg være noen del av iallefall! Endret 24. juli 2011 av Narn|a
Gjest Blondie65 Skrevet 24. juli 2011 #1591 Skrevet 24. juli 2011 Galere og galere. Er det noen spesiell grunn til at dere plager dere selv med å lese dette? Dere vet jo i grove trekk hva han stod for allerede. Han var innvandringsmotstander, og det er et legitimt standpunkt. Han mente at noen politiske partier står for en politikk som vil være til skade for den norske, og den europeiske kulturen. Det er også et legitimt standpunkt. Og han var mot et multikulturelt samfunn. Enda et legitimt standpunkt. Ja, og så tiltet han og mente at han hadde rett til å drepe mennesker som ikke delte hans oppfatninger, slik at verden kunne bli litt mer sånn som han ønsker seg den. Tror dere virkelig at det står noe i manifestet hans som kan få dette til å fortone seg som en rasjonell beslutning? Nei. Men det er ting som tyder på at denne "tiltingen" ikke skjedde plutselig da han har planlagt dette i 3 år ved å slutte i normalt arbeid, opprette et firma som han da sørget for å få lønnsutbetaling fra og deretter kunne han da få kredittkort. Alt for å finansiere våpenkjøp og trening, leie av gården og kjøp av utstyr til å lage bomber. Det er altså kalkulert og overveid, og i liten grad "tilting" eller en "dårlig dag på fredag" vi snakker om.
Gjest Vampen Skrevet 24. juli 2011 #1592 Skrevet 24. juli 2011 Jeg syntes heller ikke det er merkelig at mange tankers umiddelbart gikk i retning islamisme. Det er en relativt logisk slutning, ikke bare har de mest åpne truslene mot Norge kommet fra den retningen, men flere islamistiske grupper prøvde å ta på seg skylda. Det jeg derimot syntes er helt uakseptabelt er det enorme hatet og lynsjestemningen som gikk i retning alt av muslimer og innvandrere. Mye av det som ble sagt og skrevet i løpet av de timene er noe man bør skamme seg over. Om det så hadde vært islamister, så hadde ikke det vært grunn til å gå løs på alle landets muslimer. Om vi skal akseptere en slik mentalitet og fordeling av kollektiv skyld, så må man isåfall også akseptere at grupper som kan forbindes med ABB holdes ansvarlig for hans handlinger. Han sier at han er kristen, skal vi holde alle kristne ansvarlig? Han har vært medlem av FPU og FRP, er dette FRP og deres medlemmer og sympatisørers skyld? Han er norsk, er alle nordmenn terrorister? Det jeg derimot syntes er mer underlig er at flere såkalte eksperter holdt så fast på teoriene om Al Qaida og islamisme til siste slutt. Bombingen kan jeg forstå at kobles til slike grupper, til tross for at den også hadde en del avvik i forhold til f. eks Al Qaidas MO. Men skytingen på Utøya er ulikt disse gruppene. Det er ikke mye pent å si om Al Qaida, men de har til gode å isolere en gjeng ungdommer på ei øy å åpne ild mot dem. Jeg kan heller ikke huske at de har gått så spesifikt etter et politisk parti noen gang. At vanlige folk ikke ser dette syntes jeg er naturlig, men eksperter? Det skal forøvrig sies at jeg tror det var en svensk ekspert som uttalte ganske tidlig at skytingen på Utøya var bevis på at det ikke var Al Qaida. 1
Gjest Apis Skrevet 24. juli 2011 #1593 Skrevet 24. juli 2011 Med fare for å være utidig her. Er det egentlig så stor forskjell på tankegodset til FRP og det tankegodset Beivik besitter? Kristlig konservativ. I allefall Carl I har lefflet med de kristne karmatiske miljøene i norge. Israel vennlig. Skeptisk til et multikulturelt miljø og for en meget strengere innvandringspolitikk. Syntes muslimer er skumle og vil overta europa.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2011 #1594 Skrevet 24. juli 2011 Det var meget viktig å publisere Muhammedtegningene, særlig etter at alle truslene om terror kom. JA! I Norge så skal folk tegne og mene det de vil uten å måtte frykte for sin velvære. Det er desverre ikke alltid tilfelle... 1
Mann 42 Skrevet 24. juli 2011 #1595 Skrevet 24. juli 2011 For å kunne forhindre fremtidige angrep så MÅ man sette seg inn i gjerningsmannens holdninger og meninger, man må prøve å forstå, finne ut egentlig motiv. For å kunne få sjelero, så må man også prøve å forstå hvorfor. Akkurat denne gjerningsmannen kommer ikke til å foreta seg noe mer i overskuelig fremtid, så den første delen av argumentet er ikke spesielt relevant. Ad sjelefred: Jeg har ikke inntrykk av at det er stort av det i manifestet hans.
Gjest Blondie65 Skrevet 24. juli 2011 #1596 Skrevet 24. juli 2011 Med fare for å være utidig her. Er det egentlig så stor forskjell på tankegodset til FRP og det tankegodset Beivik besitter? Kristlig konservativ. I allefall Carl I har lefflet med de kristne karmatiske miljøene i norge. Israel vennlig. Skeptisk til et multikulturelt miljø og for en meget strengere innvandringspolitikk. Syntes muslimer er skumle og vil overta europa. Tankegods forbyr jeg ingen. Jeg kan være så uenig at man skulle tro vi var fra forskjellige planeter. Likevel sier jeg: tenke, mene og si hva du vil. Men å handle på denne måten? Aldri! Like lite som alle muslimer, alle med en annen hudfarge eller alle som snakker gebrokkent er skyld i fanatiske muslimers angrep, like lite er FRP'ere med lignende meninger skyld i denne massakren. La folk ytre seg i fred! Ta til motmæle og argumenter i mot. Men ikke sett likhetstegn mellom ytring og handling før handlingen har funnet sted.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2011 #1597 Skrevet 24. juli 2011 Mener du for alvor at vi skal ha amerikanske tilstander der e-post og diskusjoner som dette blir scannet for å se om det finnes ytterliggående meninger hos noen? Ja da har vi gjort knefall til frykten og Breivik har vunnet. Jeg tviler forøvrig på at det vil hjelpe å kneble/overvåke ytterliggående meninger. Er det ikke bedre at syke sjeler får luftet tankene sine og får høre motargumenter enn at de ties i hjel og går til slike ytterligheter? Ja, jeg mener at denne typen mennesker skal kunne registreres. Det er første skritt for å forhindre at personer utvikler like sykelige meninger/handlinger som det ABB har oh har gjennomført. Det er i utganspunktet ikke ulovlig å ha syke tanker slik ABB og kansje gjest som skrev et sympatiserende innlegg. Men kansje kan de plukkes opp av helsevesenet og få nødvendig psykatrisk behandling før det evt klikker på samme måte som det gjorde for ABB. Jeg mener det er moderatorene og KG generelt titt ansvar og fortelle politiet om slike ytterligående meninger Moderatorene anmelder ingen, men kommer med en bekymringsmelding. Det er opp til Politiet om de vil gjøre noe. Kansje bare fastlegen kontaktes uten at denne personen blir anmeldt eller gjort ytterligere undersøkelser. Dermed vet hun/han ikke om det en gang. Men OM det er alvorlig er det mulig å forhindre en ny katastrofe.
Mynona Skrevet 24. juli 2011 #1598 Skrevet 24. juli 2011 Lurer på hvordan det går med de overlevende fra Utøya. De kommer vel kanskje til å få PTSD. Jeg håper de får all hjelpen de trenger. For det kommer de til å trenge.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2011 #1599 Skrevet 24. juli 2011 Med fare for å være utidig her. Er det egentlig så stor forskjell på tankegodset til FRP og det tankegodset Beivik besitter? Kristlig konservativ. I allefall Carl I har lefflet med de kristne karmatiske miljøene i norge. Israel vennlig. Skeptisk til et multikulturelt miljø og for en meget strengere innvandringspolitikk. Syntes muslimer er skumle og vil overta europa. Det er et helsikes langt sprang fra det å være skeptisk til konsekvensene av relativt stor innvandring fra fremmede kulturer til det å massakrere nær 100 mennesker. 3
Gjest strykebrett Skrevet 24. juli 2011 #1600 Skrevet 24. juli 2011 Han erkjenner å ha drept minst 92 mennesker, men erkjenner ikke straffeskyld? Ehmmmmm! Hallo! Drept minst 92 mennesker, men har ikke gjort noe gærnt. :furte: (Kilde: Nrk1 - direkte) Dette er rent rettsteknisk gjennomtenkt fra hans side. Ved å ikke erkjenne straffeskyld må det holdes fengslingsmøte for å fortsette å ha han i varetekt. Den patetiske feigingen ønsker at det blir offentlig fengslingsmøte så han kan få fortelle om sine syke teorier foran et publikum.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå