Gjest Thelma Skrevet 20. november 2003 #1 Skrevet 20. november 2003 Nå trenger jeg gode råd. Min mann har fortalt at ha er forelsket i en dame på jobb. Vi har hatt et veldig godt forhold og han hadd aldri trodd at noe sånt skulle skjedd. Det ha sier er at han ikke klarer å styre følelsene sine. Han har ikke innledet et fysisk forhold til henne men de har snakket om følelsene sine og det er gjensidig. Hva kan jeg gjøre for å redde ekteskapet mitt ???? Min mann ønsker egentlig også å fortsette ekteskapet, men vet ikk hvordan han skal løse problemet sitt og bli kvitt disse følelsene. Hva kan vi gjøre ?
Livets datter Skrevet 20. november 2003 #2 Skrevet 20. november 2003 Hvis din mann ønsker å redde ekteskapet, synes jeg absolutt han skal vurdere å bytte jobb/arbeidsplass. 2
Joplaya Skrevet 20. november 2003 #3 Skrevet 20. november 2003 Jeg vil tro han er betatt, noe så og si alle blir i løpet av et samliv. Om han er sterk nok kan han jo bare la tiden gå til hjelp, så vil det nok gå over av seg selv. Verre er det om han ikke er sterk nok til å unngå fristelsen, og om du er sterk nok til å la han omgås med en som tydeligvis har følelser for han også. Hva med å ta dere en ferie, bare dere to hvor dere har tid til å dyrke romantikken, hvor dere har all verdens tid til hverandre og ingenting som MÅ gjøres av avtaler o.l.
Gjest Thelma Skrevet 20. november 2003 #4 Skrevet 20. november 2003 Takker for svar. Det å bytte jobb er ikke like enkelt i dagens arbeidsmarket. Romantisk ferie er heller ikke så enkelt med 3 unger, jobb og en hektisk hverdag.
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2003 #5 Skrevet 20. november 2003 Skal ekteskapet reddes må han evt. bytte jobb. Så lenge han treffer hun andre hver dag så vil neppe følelsene hans for henne gå over. Må jo være vondt for deg å vite at når han er på jobb så treffer han en annen dame som han har følelser for selv om det ikke skjer noe fysisk. Forelskelse varer jo som kjent ikke mer enn to år. Men det blir nok noe annet når man ikke lever ut forelskelsen. Dere kan jo risikere at han går rundt slik i flere år og er betatt av denne dama. Den tanken hadde jeg aldri kunnet leve med. Synes imidlertid at det virker som at mannen din elsker deg og har respekt for deg i og med at han har sagt dette til deg. Siden han har fortalt deg om forelskelsen vil det nok minske sannsynligheten for at han går over grensen og er fysisk utro. Og det må jo bety at han skulle ønske det ikke hadde vært slik. Synes det står respekt av en slik handlemåte. At han ikke bare lar seg rive med av forelskelsen. Han vet kanskje slik som mange voksne gjør at en forelskelse går over og det er først da man vet om forholdet virkelig er noe og om det er noe mer der. At han er villig til å gjøre noe med det for at dere skal få det godt igjen er jo kjempe positivt. Mange menn og kvinner tenker nok dessværre ikke på samme måten som din mann.
Gjest pooh Skrevet 20. november 2003 #6 Skrevet 20. november 2003 jeg er enig med livets datter.Hvis han ikke klarer å ha kontroll på følelsene,så er det best å trekke seg ut.da er det ikke så lett å falle for fristelsen.Jeg tror nesten alle opplever det en gang i livet.bra han var erlig mot deg da.håper alt ordner seg for dere.
Andrine22 Skrevet 20. november 2003 #7 Skrevet 20. november 2003 Hvis din mann bare er litt betatt av denne damen, kan der kanskje gå an å redde ekteskapet deres, hvis han bytter arbeidsplass...Men; Hvis han som han sier han er, forelsket, er det vel litt værre....Har du virkelig lyst til å leve med mannen din, som er forelsket i en annen dame? Tenk over det... Jeg vet iallfall selv at jeg ikke hadde taklet det.. Håper virkelig det ordner seg for dere! Lykke til...
Gjest Kane Skrevet 20. november 2003 #8 Skrevet 20. november 2003 Hva med å finne tid - prioritere tid til å finne ut av dere to? Det er ikke enkelt sier du - men det må jo gå an å sette av tid til noe som er så viktig som resten av livet? enten sammen eller hver for seg? Hva med å plassere barna hos familie og venner for en lang weekend? du er jo ikke nødt å ta flere uker med en gang? Man kan jo finne tid til hverandre dersom man virkelig ønsker det.. Dessuten må det jo være vondt for både deg og din mann å ha det slik som nå - det i seg selv bør være grunn god nok for dere til å prioritere dette. Det blir ikke borte av seg selv! At han er forelsket sier gangkse mye syns jeg. En forelskele er noe man lar skje, ved at man opner seg for muligheten av uvisse grunner. Å få klarhet i det som utløste forelskelsen kan jo hjelpe.. Så er jo samtaleterapi hos familievernskontoret en mulighet.. Men til syvende og sist er dette vel noe din mann må finne ut av og gjøre valg rundt - Lykke til!
Jen Skrevet 20. november 2003 #9 Skrevet 20. november 2003 Det er et godt tegn at han har sagt fra, ihvertfall. Da har dere muligheten til å gjøre noe med det. Siden han har snakket om det med henne han er forelsket i, og vet at det er gjensidig, hadde jeg nok villet at han skulle se seg om etter en annen jobb, men skjønner at det ikke er så lett. Men det går jo an å prøve i hvertfall. Kanskje han til og med finner en bedre jobb! Hvis hun damen på jobben er litt ego kan det jo hende hun setter alle kluter til for å få han, og fristelsen blir for stor. Forelskelsen vil nok gå over, men han må være forsiktig nå når han er sårbar. Dere bør virkelig sette av tid til at dere to kan være litt kjærester igjen. Trenger ikke nødvendigvis 3 ukers ferie. Det kan være nok å sitte å snakke litt om kveldene i stedet for tv eller ta noen små turer på kino eller restaurant. Slike ting dere gjorde da dere var nyforelsket. Tror det er veldig normalt å bli betatt av andre en den man er gift med gjennom et langt liv, men man bør gjøre sitt beste for at det ikke skal gå så langt at det blir en forelskelse av det. Da er det flott å ha et forhold hvor man kan snakke om slikt med hverandre. Ønsker deg lykke til.
LilleBille Skrevet 20. november 2003 #10 Skrevet 20. november 2003 Det å fortsette å jobbe sammen er hvertfall det absolutt værste de kan gjøre. Han vil sannsynligvis ikke klare å "komme videre" sammen med deg så lenge han møter henne hver dag. Selv om han har sagt fra til deg om disse følelsene - som det jo står respekt av .. vil han nok ikke klare å kutte ut dette på jobben - selv om han ønsker det - så lenge de møtes hver dag... - og ikke minst ... hvordan vil du ha det når du vet han "gleder" seg til å gå på jobben for å møte henne hver dag..
Irka Skrevet 21. november 2003 #11 Skrevet 21. november 2003 Og det finner du deg i? Jeg hadde pakket koffert hans og satt den på trappen neste dag. Han skulle enten ha fått lov til å flytte hjem til svigers eller tatt inn på hotell til han ble klar over hva som betydde mest for han. Familien eller å starte med "blanke ark" med en ny kvinne. Det er nemlig ikke så enkelt det heller!
Barbie Skrevet 21. november 2003 #12 Skrevet 21. november 2003 Jeg må si meg enig med Irka her. Hvis min mann fikk følelser for en annen, så var det opp til ham, men hos meg hadde han ikke hatt mer og hente. Jeg begriper ikke at du klarer og takle det. Jeg hadde bedt ham flytte. Hvis mannen din er det minste interessert i å fortsette livet med deg, så må han i allefall slutte i jobben. Han kan sykemelde seg frem til han finner noe annet og gjøre. At han tilbringer flere timer med denne andre hele dagen, hjelper ikke på forholdet deres. Stakkars deg, jeg føler oppriktig med deg. Du må ha det helt jævelig nå!
la Flaca Skrevet 21. november 2003 #13 Skrevet 21. november 2003 Forelskelse varer jo som kjent ikke mer enn to år. :o Da må jeg være en abnormalitet jeg da! Uten at det overhodet hadde noe med saken å gjøre... :oops: Ellers syns jeg det er håreisende at noen kan vurdere å kaste en hel familie og et ekteskap på båten, bare på grunn av en forelskelse! Det gjør meg skikkelig sint, og jeg hadde søren meg sørget for at han avsluttet de latterlige idéene sine umiddelbart. Han tok et valg, og det var DEG og FAMILIEN. Han er ikke i en posisjon der han kan tillate seg å pleie en forelskelse til en annen kvinne!!! Dra ham med til en terapeut, som kan få han til å reflektere litt over hva det er han egentlig driver med! 1
Gjest Meg Skrevet 21. november 2003 #14 Skrevet 21. november 2003 Kommer du noen gang til å finne roen så ,lenge han blir på samme arbeidsplass som denne kvinnen?
Gjest Jen. Skrevet 21. november 2003 #15 Skrevet 21. november 2003 Og det finner du deg i? Jeg hadde pakket koffert hans og satt den på trappen neste dag. Han skulle enten ha fått lov til å flytte hjem til svigers eller tatt inn på hotell til han ble klar over hva som betydde mest for han. Familien eller å starte med "blanke ark" med en ny kvinne. Det er nemlig ikke så enkelt det heller! Dette blir veeeeldig naivt, synes jeg. Stakkars dere som tenker slik, dere vil nok få noen overraskelser i livet. Når man har gått inn i et ekteskap og fått barn synes jeg det står respekt av å prøve så godt man kan å bevare det man har. Følelser er en ærlig ting som ingen har kontroll over, og ja, surprise! surprise!, man KAN få følelser for andre selv om man har det godt i ekteskapet og ikke ønsker å føle slik. Tror at det er mer vanlig å oppleve slikt enn å ikke oppleve det i løpet av et langt liv. Men det betyr ikke at man gjør noe med det, eller at man er mindre glad i den man er gift med. Skal man splitte en familie bare fordi man føler litt for en annen, uten å prøve å redde det man har? Det synes jeg er direkte uansvarlig. Dere som tenker slik, tror dere at deres mann hadde turt å si til dere at han hadde følelser for en annen? Aldri i livet! Han hadde sikkert slitt med det selv, og endt opp med å være utro. Å ikke ha et åpent forhold der man kan snakke om alt, og hjelpe hverandre gjennom slike kriser, er å BE om skilsmisse.
minniepus Skrevet 21. november 2003 #16 Skrevet 21. november 2003 Godt sagt. Man må kjempe for det man har, ikke bare gi det på båten ved første hump i veien.
Irka Skrevet 21. november 2003 #17 Skrevet 21. november 2003 Jeg mener ikke at det er unaturlig at man i løpet av et langt samliv kan få følelser for en annen. Slett ikke! Men derfra til å lufte tankene med tankene med partneren sin, er et langt skritt å ta. Etter min mening og erfaring (jada, jeg har vært der selv) bør man holde inne med disse tankene til man har gjort seg opp en mening om hvilket valg som er riktig. Bestemer man seg for å forbli i forholdet, er det slett ikke nødvendig å opplyse partneren om hva man går gjennom. Dette med tanke på den ødeleggende effekten dette vil ha. Selv mener jeg at jeg tok en riktig besluttning der og da. I ettertid er dette noe jeg aldri har angret på. Forholdet mellom min mann og meg er upåvirket av denne besettelsen jeg hadde for mange år siden. Naiv? Tja.. Mulig det, men jeg er fremdeles lykkelig gift.
Gjest Embla s Skrevet 21. november 2003 #18 Skrevet 21. november 2003 Jeg tror det er vanlig at man forelsker seg i andre gjennom et langt samliv. Forelsker seg eller blir betatt, alt etter som. Vi har jo også ulik terskel for dette - noen forelskerer seg hele tiden, andre blir "aldri" forelsket, tror det har mer med personen enn med forholdet å gjøre. På en måte syns jeg mannen din burde skånet deg fra å vite dette, hvis dere nå skal få ting til å fungere igjen. På den andre siden: det sier en hel del om ham og hans vilje til å reparere at han forteller deg. Det er ikke noe feig man du har i allefall!
Gjest Anonymous Skrevet 21. november 2003 #19 Skrevet 21. november 2003 Jeg stusser litt. (Mye) Mannen din får masse ros for å fortelle det til deg... hm. Det er viktig å være ærlig, men: Siden alle kan forelske seg i andre i løpet av et langt liv, skjønner jeg ikke hvorfor han sa noe til deg i det store hele - vil han framtvinge et brudd? Hvorfor venter han ikke og lar det gå over, og holder profesjonell avstand til henne på jobben? Når han både sier det til deg, og i tillegg har snakket med sin kollega om deres gjensidige følelser, synes jeg det virker som han prøver å trekke seg ut av ekteskapet, men at han kanskje håper du skal ta skrittet for han, slik at han slipper selv... og kanskje han i tillegg håper på sympati fra deg, slik at han har ryggen fri, og kan følge følelsene uten å ta ansvar. Husk - han har et ansvar - ikke for at han ble forelsket, men for at han ikke ble mer reservert når han oppdaget tendensene. Tenker han ikke på hvor sårende det er for deg, å vite at han er sammen med henne på jobb hver dag? Kunne han ikke tatt et seriøst valg, prøvd å dempe det hele og i alle fall ikke nærme seg henne ved å kringkaste sine "dype" følelser, men i stedet holde høflig avstand... For meg virker han egoistisk. Men det er nå min mening... Jeg ville tatt en skikkelig skittentøysvask på kammerset og bedt han forklare hvordan han kunne la det utvikle seg. Det fikk bære eller briste. Men jeg hadde ikke bedt han dra til svigermor, som noen rådgir deg til, jeg hadde pakket min egen koffert, og latt han ta ansvar for hus og unger. Senere, når ting roet seg, kan dere evt megle dere fram til en delt omsorg. Da kunne han jo sett hvor interessant han var for sin kollega som måtte ta hele pakka, hus, hjem og barn. Vær tøff. Da redder du kanskje ekteskapet, hvis det er det du vil. (Men dette er bare min mening...)
Gjest Vega ikke innlogget Skrevet 21. november 2003 #20 Skrevet 21. november 2003 Meg som skrev innlegget over.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå