Gå til innhold

Ønsker voksen chihuahua.med godt gemytt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lyst på hund lenge og har vurdert de forskjellige rasene. Jeg må ha en liten hund på grunn av at jeg har menieres og kan få akutte anfall av svimmelhet. En hund som kan gå pent i bånd kan likevel dra i båndet hvis det oppstår situasjoner og bare tanken kan gjøre at jeg føler meg svimmel. Men en liten hund vet jeg av erfaring at jeg takler.

Jeg har hatt hund før og drev med dressur. Nå har barna flyttet ut av redet og jeg har lyst på en venn i huset. :)

Jeg har ikke mye erfaring med chihuahua, men har erfaring med andre små raser og vet at de skal behandles som hunder og ikke som sofapynt. Hva er bra og mindre bra med rasen? Er også nervøs for at den skal bli angrepet av større hunder og ønsker derfor en tispe, men vet at det likevel kan oppstå situasjoner.

Vil gjerne høre deres erfaringer, arvelige sykdommer og gemytt. Har hørt at den korthårede er roligere enn langhåret chi. Men hvis jeg overtar en hund fra oppretter vil jeg helst ikke ha en som er for preget av å bo i kennel, men kan de likevel ha et bra gemytt og tilpasse seg et liv utenfor en kennel? Hvor finner jeg opprettere som skal omplassere/selge voksne hunder?

Og hvordan forholder chihuahua seg til vinteren og regnvær? Er det bare ut og tisse og inn igjen eller tåler de litt mer hvis de har på seg regndekken og ulldekken? Som dere ser skriver jeg ikke klær da jeg ikke vil kjøpe kjoler ol.lign. :)

Håper dette blir en seriøs tråd og ikke en tråd om veskehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de fleste seriøse chihuahuaoppdrettere har hundene inne hos seg, og ikke ute i en hundekennel. Chihuahuaer er ikke akkurat polarhunder som tåler å stå ute uansett vær :gjeiper: Dessuten får de små kull. Eller hva mente du egentlig med kennel?

Jeg kan ikke så mye om chihuahua, men jeg tror ikke det er slik at de korthårede er roligere enn de langhårede? Pelsen deres er vel kun et fysisk trekk, og ikke noe mer. Kan være jeg tar feil, men tror ikke det.

Tror chihuahuarasen sliter litt med tannproblemer og patellaluksasjon (løse kneskåler), og kanskje noe mer og, det kan nok andre mer kunnskapsrike enn meg svare deg på :) Når det gjelder atferd og temperament tror jeg det har veldig mye å si hvor du får hunden din fra, både mtp miljøpreging og genetikken, samt hvordan du selv behandler den. Har møtt både nervøse og bråkete chier, samt rolige og avbalanserte individer. Men sånn generelt virker de som en spretten og energisk rase, litt lett for å bjeffe, og litt lettere for å være nervøse eller usikre enn noen av de større rasene.

Når det gjelder regn og kulde tror jeg det varierer litt fra hund til hund. Noen vil vel ut uansett vær, så lenge de eventuelt får på seg noe til å beskytte dem litt mot det verste, mens andre vil sikkert helst bare være inne. Du får sikkert flere erfaringer fra chihuahuaeiere etter hvert når det gjelder den saken :)

Jeg vil råde deg til å melde deg inn i et chiforum, f.eks. dette: www.chiforum.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Med kenneloppdrett mente jeg de som har egne hundegårder og har innredet fjøs/uthuset til oppdrett. Vet det er sjeldent, men vet at det foregår.

Den eneste chien jeg kjenner er veldig rolig og kosete, men oppretter har sagt at den er omtrent unik. Mulig hun sier det for å avverge at alle tror at det er enkelt med en liten hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Legger ved en link til Canis (har ikke lest den selv, men håper den er til nytte) http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=333 Små hunder er herlige selskapsdyr, som ikke nødvendigvis krever 100% helse hos matmor :) Jeg har hørt at langhårede dachser er mer rolige enn korthårede, og at dette går igjen uansett rase - altså at langt hår betyr litt roligere hund (det er faktisk en liten raseforskjell på kort/langhåret hund) Langhåret Chihuaha greier seg nok fint ute på vinteren, men ser du den skjelver er det lurt å ha sokker og dekken klart :) Jeg har en pomeranian (ikke mye større enn chihuahua) men med MASSE pels, men hun blir jo ganske nedgravd i all snøen midt i januar :fnise: Da er det greit å ha "yttertøy" klart. Snøen fester seg godt i pelsen, og på små hunder blir det fort OVERALT! Det er nok ikke så moro å være snøball ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten rase selv (som ligger og sover søtt på fanget mitt nå), men ikke såå liten som chi. Jeg har ei venninne med chi og hun sliter veldig med den. Det er ei tispe som er svært utagerende og høylytt. Alle mytene om chi blir bekreftet i hennes hund i hvert fall. Det forstår jeg dårlig i og med at oppdragelsen har vært spot-on, jeg har fulgt nøye med på oppdragelsen hun har gitt og har ærlig ingenting å reagerer på der. Likevel så har chien blitt ei tispe med stor trang til oppmerksomhet 24 i døgnet. Ikke bare bjeffer hun på absolutt ALT og ALLE, men hun er helt sinnsykt aggressiv mot andre hunder og generelt dyr. Dette er i og for seg svært merkelig da hun er godt sosialisert fra hun var helt liten. Vi har begynt å tenke tanken dårlig avl og oppdrett, dog har hun stamtavle og sånt...

Når det gjelder bekledning på vinteren så er du avhengig av å kunne kle opp chien i varmetøy. Dette må læres fra chien er valp, svært få hunder godtar klærne om ikke. Så om du får en voksen hund bør du sjekke det. I tillegg kan jeg jo nevne at flere småhunder hater kulda! De skal jo ikke være utsatt for kulda over en lengre periode. Dette innebærer jo at man ikke skal plassere hunden i en hundegård på vinteren f.eks., men vanlige gåturer går helt fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt svært mange chihuahuaer opp gjennom årene og det har jaggu ikke vært mange som har vært dårlige i lynnet. Og de som har vært det, har stort sett vært hunder fra småbarnsfamilier eller med ungdomseiere som bare har hund for å ha noe å fylle veska med. Da snakker vi gjerne sære og sinte hunder.

Men ingen chier jeg har møtt hvor eier har fulgt opp hunden har vært dårlige dyr. De fleste har til og med hatt forholdsvis god matlyst. :) Har i skrivende stund fire slike i hus selv, uproblematiske alle som en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...