Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Gjest -Marla-

Så bra, ninuska! Jeg må le litt, for det virker som om berg-og-dalbanen er ganske vanlig blant masterstudenter. Jeg kjenner på det hele tiden - i det ene øyeblikket føler jeg meg virkelig i siget og tror jeg er litt smart, mens i neste øyeblikket tror jeg alt går til helvete og jeg føler meg som en idiot som er altfor dum til å gjøre dette. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlig!! :laugh:

Jeg har også en god dag i dag. Jeg har kommet meg gjennom alle punktene i oppgaven. Jeg har skrevet resultat og diskusjon. Vet det blir mye og endre da tilbakemeldingene fra veilederne kommer, men akkurat nå skal jeg nyte følelsen! :fnise: Jeg har jobbet knallhardt siden starten av oppgaven i november og det er deilig å ha igjen for det nå. Ja, jeg har tid til å endre alt veilederne kommer med. Jeg har til og med tid til å legge tid i powerpoint-presentasjonen til forsvar og lese nøye den jeg skal opponere og jeg har tid til å studere oppgaven min godt med skrivefeil og alt. Og jeg kommer til å finne ørten nye ting og diskutere og rive meg i håret over den siste halvannen måneden.

Men som sagt: akkurat nå skal jeg nyte følelsen! Og ta fri fra oppgaven i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Lettet over å ha fått ferdig en søknad i dag, litt seint ute. Men jeg har vært mye syk i det siste, så det får gå som det går :)

Nå er det bare resten av pensum som må leses gjennom... Jippi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

Så bra, ninuska! Jeg må le litt, for det virker som om berg-og-dalbanen er ganske vanlig blant masterstudenter. Jeg kjenner på det hele tiden - i det ene øyeblikket føler jeg meg virkelig i siget og tror jeg er litt smart, mens i neste øyeblikket tror jeg alt går til helvete og jeg føler meg som en idiot som er altfor dum til å gjøre dette. :fnise:

Du oppsummerte ganske greit følelsen jeg har hatt. Noen dager føler jeg meg smart og dette kan jeg, andre dager sitter jeg nærmest under bordet og lurer på om jeg i det hele tatt er smart nok..

Må bare si i tillegg at jeg elsker temaet oppgaven min går ut på. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått tilbakemelding fra en veileder, og det var ikke avskrekkende kommentarer - dette skal jeg fikse! Men jeg har mine anelser om at tilbakemeldingene fra den eksterne veilederen er verre på akkurat den delen jeg skriver på nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, ninuska! Jeg må le litt, for det virker som om berg-og-dalbanen er ganske vanlig blant masterstudenter. Jeg kjenner på det hele tiden - i det ene øyeblikket føler jeg meg virkelig i siget og tror jeg er litt smart, mens i neste øyeblikket tror jeg alt går til helvete og jeg føler meg som en idiot som er altfor dum til å gjøre dette. :fnise:

:fnise: Må si meg enig! I et øyeblikk har jeg fullstendig kontroll men rundt neste sving har jeg plutselig snublet og alle papirene flyr rundt meg.

Jeg fikk en liten smell der, jeg strøk i ett fag nå i januar. Så nå må jeg konte. I seg selv er ikke det så ille, men hjemmeeksamensoppgaven på 7 dager er i samme uke som jeg skal holde formidlingsforedraget mitt! :bond:

Heldigvis var professoren min snill nok til å sende meg tips om hva jeg kan forbedre neste gang, men må si jeg ble overrasket over at jeg strøk. De to punktene jeg fikk skrevet som årsak til stryk er i grunn ikke så ille, og jeg vet at i andre emner så ville man ha bestått.

Jaja. Ha en god og stressfri uke! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vært litt lite master den siste uken siden jeg har fått relevant jobb i 60% stilling (litt mindre i april-mai) og jeg måtte reise hjem for jeg har blitt tante!

Men i helgen og frem til tirsdag skal jeg grave meg ned i masteroppgaven. Dataene er inne. Så da skal jeg analysere fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle dataene inne, og jeg merker det er deilig. Vi fikk nå litt lite respondenter, men det får være... 50% responsrate i første omgang, og 35 % i andre. Det har gitt godt grunnlag for diskusjon av begrensninger og implikasjoner i studien. Og jeg har fått diskutert godt om undersøkelsestretthet i samfunnet og lignende også - folk er jo ganske lei undersøkelser når det florerer av dem!

Dataene ser greie ut, og det frafallet som har vært fra første til andre spørreskjema er ikke så ille! Altså, frafall handler ikke kun om tall, men om hvem som faller bort - og utvalget har ikke endret seg stort etter frafallet! Det er jo hell i uhellet! - så det er fortsatt nesten 50% deling på kjønn, like mange som har samme utdannelse og lignende.

Har kjørt reliabilitetsanalyser på nesten alle variablene, laget tabell for dem og lignende i dag. Det tar litt tid med alle småtingene som skal opplyses, som demografiske variabler, reliabilitet, antall ditt og datt, og reversering av spørsmål. Venter bare på avklaring fra veileder om hvordan jeg skal reversere den ene indeksen for det står ikke i noen artikler - og han er en av de som har laget den :jepp:

Fornøyd med innsatsen!

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinka! Er det ikke deilig og komme i gang med resultat og diskusjon?

For min del er de vanskeligere og mer utfordrende, men absolutt også mest interessant og jobbe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! Det er veldig deilig og spennende! Syns det er gøy å sitte og tolke hva dataene betyr. Aner ikke hvordan det slår ut enda for jeg venter på den siste variabelen, men det har hvertfall vært en liten endring i en variabel etter en omstilling i noe som forskning sier er stabilt over tid! Som hele masteroppgaven min baserer seg på at ikke er tilfellet, at det endrer seg av ytre påvirkning :nigo:

Er veldig deilig å være så langt at det kun er resultater og diskusjon igjen å jobbe med når det er tre måneder igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er godt i gang. Mangler egentlig bare noen små endringer etter tilbakemelding fra veilederne. Sammendrag og konklusjon må også skrives. Og gjøre klar fremføringen til forsvar.

Og gå gjennom alt av oppsett, språk og tekniske ting. Tror liksom hele tiden jeg nærmer meg slutten, men alt småpirk tar virkelig tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig, Aricept, at det meste er på plass. Da har du veldig god tid til å småpirke - selv om det iblant kan være helt forferdelig for man finner nye ting hele tiden :fnise:

Jeg har dessverre ikke fått signifikante resultater, selv om det var en liten endring i variabelen, så min hovedhypotese faller bort, det vil si: jeg har ikke funnet det jeg ville i masteroppgaven min - i mitt hode har jeg ikke funnet noe :fnise: MEN jeg har i utgangspunktet funnet noe - og det er at den andre tilnærmingen er bekreftet... at det muligens er et stabilt trekk, men med bakgrunn i alle begrensningene i studien.... Det blir nok en spennende diskusjon :jepp:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er resultatdelen ferdig! Og jeg fant ut: jeg er nesten en måned foran skjema! :sjokkert: Jeg hadde satt frist på 15. mars å bli ferdig med resultatdelen, så det føltes ganske godt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grattis ninuska_!

Godt å være foran tidsskjema. Det har jeg vært hele veien og er glad for det nå siste måneden. Alle småting tar tid! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, er det noen som vet en enkel måte å transkribere videodata på? >.<

Finnes det noe program eller noe, eller må jeg sitte og transkribere for hånd? O.O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh overlevde den mest stressfulle uken frem til nå, så nå kan jeg fokusere litt på de andre emnene mine for en gangs skyld :)

:kaffekopp: God søndag!

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, er det noen som vet en enkel måte å transkribere videodata på? >.<

Finnes det noe program eller noe, eller må jeg sitte og transkribere for hånd? O.O

Kan Camtasia Studio fungere? Er ikke sikker på om opptaket også må gjøres i Camtasia eller om den også kan transkribere fra andre opptaksmedia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...