Gå til innhold

Tråden for masterstudenter


Anglofil

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg meg oppegående nok etter "knivstikkinga" til å komme med noen innspill :jepp:

"Nå er du på master. Vi forventer mer av deg. Du må lære bla bla bla, skal ikke skrive alt hun sa. Men jeg ble nesten litt lei meg, jeg gjorde det greit på eksamen. Men jeg mangler visst et par analytiske evner :sukk:

Jeg ville bare si (for det hjelper kanskje å høre at det er ikke deg det er noe med) at dette fikk både jeg og hele kullet vårt høre på masteren vår. Nøyaktig de samme ordene. Det fine med masteren er at det er en læringskurve som går oppover! Man lærer med tiden - man lærer å være kritisk, man lærer å bli analytisk. Så dette tror jeg kommer til å gå veldig fint, selv om jeg forstår at det ikke føles noe godt å få høre slikt!

Litt frustrert jeg også. Har en intern veileder på universitetet og to eksterne veiledere fra oppdragsgiver. Og de vil så forskjellige ting, får helt motstridende tilbakemeldinger.

Det viktigste, som min veileder har fortalt meg, er at man skal lytte til seg selv først og fremst. Det finnes mange rundt deg som vil prøve å fremme sin sak, men man skal passe på sin egen interesse i det hele, for det er din masteroppgave til syvende og sist.

:fnise: Gruppeklem er jeg med på! Det ordner seg alltid for snille piker, ikke sant? :klem:

Ja, alltid! :jepp: Viktig å være positiv - nå har jeg snudd min nedgang til å tenke: jammen, da blir det masse å skrive i diskusjonen om metodiske begrensninger og implikasjoner for resultatene! Ja! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå føler jeg meg oppegående nok etter "knivstikkinga" til å komme med noen innspill :jepp:

Jeg ville bare si (for det hjelper kanskje å høre at det er ikke deg det er noe med) at dette fikk både jeg og hele kullet vårt høre på masteren vår. Nøyaktig de samme ordene. Det fine med masteren er at det er en læringskurve som går oppover! Man lærer med tiden - man lærer å være kritisk, man lærer å bli analytisk. Så dette tror jeg kommer til å gå veldig fint, selv om jeg forstår at det ikke føles noe godt å få høre slikt!

Det viktigste, som min veileder har fortalt meg, er at man skal lytte til seg selv først og fremst. Det finnes mange rundt deg som vil prøve å fremme sin sak, men man skal passe på sin egen interesse i det hele, for det er din masteroppgave til syvende og sist.

Ja, alltid! :jepp: Viktig å være positiv - nå har jeg snudd min nedgang til å tenke: jammen, da blir det masse å skrive i diskusjonen om metodiske begrensninger og implikasjoner for resultatene! Ja! :hoppe:

Nei vi har fått høre det før, men nå virker det mer som om det var myntet på meg spesifikt :sjenert: De/Hun forventet mer av meg på masteren, og jeg måtte skjerpe meg - og jeg som var fornøyd med min karakter :sukk: Jeg får bite det i meg og bli bedre på analysere, trekke ut de viktigste tingene og forfatternes synspunkter osv osv.

Skulle ønske jeg var på UiB igjen, der kjente foreleserne meg og vet jeg kan bedre :fnise: Her må jeg begynne fra scratch med å imponere og vise at jeg kan. Får håpe det gjør meg bedre ;) Jeg skal slappe av i helgen, og motivere meg selv igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste, som min veileder har fortalt meg, er at man skal lytte til seg selv først og fremst. Det finnes mange rundt deg som vil prøve å fremme sin sak, men man skal passe på sin egen interesse i det hele, for det er din masteroppgave til syvende og sist.

Takk for gode ord! Det hjalp! Jeg skal bli flinkere til å stole på meg selv og mine kunnskaper. Og hvis jeg må velge mellom veilederne blir det universitetet. De eksterne veilederne har jo sitt firma i tankene og jeg skal ikke skrive reklame, men en nøytral, faglig oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord! Det hjalp! Jeg skal bli flinkere til å stole på meg selv og mine kunnskaper. Og hvis jeg må velge mellom veilederne blir det universitetet. De eksterne veilederne har jo sitt firma i tankene og jeg skal ikke skrive reklame, men en nøytral, faglig oppgave.

Absolutt - stol på deg selv! :blomst: Man må også passe på at man ikke skriver en såkalt "konsulentoppgave" - at det blir kun for å hjelpe bedriften man skriver hos - men at det blir en masteroppgave ut av dette. Jeg har en venninne i klassen som har brent seg på dette. De hadde ulike forventninger til hva hun egentlig skulle gjøre - hun trodde hun var der for å forske på et fenomen hun var interessert i, men de var i utgangspunktet ute etter at hun skulle undersøke og forbedre noen prosesser i bedriften... og det blir feil.

Nå sloss jeg med implikasjoner for metoden. Om hvilke metoder man kan benytte seg av for å øke responsraten, og hvordan reponsraten på spørreundersøkelser har minket siden man begynte å bruke det (for det ikke lenger blir sett på som noe "unikt" å besvare de siden man drukner i så mange forespørsler ++) - og studien viser at alle de metodene egentlig ikke øker responsraten noe betydelig.

Artikkelen kan man finne her. Kanskje noen har bruk for den :)

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folket? Når ting kommer på dypt detaljnivå og man har et lite mysterium man virkelig ikke har noe lurt å si om, bør man kommentere at man ikke vet på en presentabel måte eller forbigå i stillhet?

F.eks si at..... i den eldre utgaven går Lise i en gul kjole. I revidert utgave går hun i en grønn kjole med gule prikker. Dette har forfatteren av den reviderte utgaven antageligvis hatt en mening med, men gurimeg om jeg skjønner hva det er.

Anonym poster: 193347633bd99bcc589626fe03f454c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hva du spør om, jeg :fnise:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk til UiO som har fag som går på akkurat de temaene jeg trenger og har pensumlister liggende ute på nettet. Plutselig var det såå mye enklere å sette sammen de pensumlistene selv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne i en skikkelig god flyt igjen. Jeg måtte finne et par intervjuobjekter (ikke metode, kun som kildebruk) og det viste seg å være vanskeligere enn først antatt. Det er derimot i boks, og jeg tror jeg har alt jeg trenger for å gjøre ferdig oppgaven. Så det mangler bare å skrive.. og vente på tilbakemelding fra alle veiledere, og sikkert endre tusen ting igjen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bond:

Jeg begynner å angre på at jeg ble ferdig med metode og teori :sjenert: Nå er det "forsvar" av designet og statistikken jeg holder på med mens jeg venter på dataene, og jeg får ikke til å skrive et eneste ord. Jeg skal skrive om fordeler og ulemper ved pre-post-test, men det står bare helt stille... jeg leser, jeg prøver å skrive, nothing.

:dry:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første forelesning i Historisk Formidling og dette kommer til å bli et knallhardt semester, vi har kontinuerlige oppgaver som skal inn, vi skal holde muntlige presentasjoner, og et av foredragene våre skal bli filmet :bond:

Vi skal holde foredraget om 15 dager! Hjelpe meg

Samtidig er jeg litt spent på dette, det er visst vanlig her å ha formidlingsfag innenfor historie både på BA og MA, men det hadde jeg aldri i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dag kom tidsplanen for forsvar av oppgaven. Jada, snaue to måneder til, men det begynte å vokse ørner i magen på meg da jeg så navnet mitt svart på hvitt med tildelt dag og tid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åj, så heldig dere er. Syns jeg da :fnise: Vi må levere og vente på forsvar. Det kan komme i juni, det kan komme i august. Litt sånn at hele sommeren står på vent i påvente at den telefonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg er kjipt. Gå sånn og vente... Tror det er litt sånn hos oss fordi vi må være ferdig innen en viss tid. Oppgaven er ikke det siste faget vi har. Vi har praksis de siste 15 studiepoengene av semesteret.

Endret av Aricept
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da forstår jeg! :jepp: Oppgaven er vårt siste fag, men samtidig syns jeg det er litt rart at man kan bli ventende helt til august - når man har flyttet fra byen og skal begynne å finne jobb.. og man får ikke tatt ut vitnemål. Krysser fingrene for at det blir juni!

Har avtalt møte grytidlig på mandag med en professor i statistikk for å få sortert tankene mine litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor studerer du, Nikee?

Anonym poster: 536ca109ae74840594c3f4646f642c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker veilederen min :hoppendeglad:

Når jeg sitter her, helt forvirret, også etter å ha vært i statistikk-møte med en professor som skulle hjelpe meg videre, så oppklarer den fine veilederen min alt så fint og utfyllende - og vi ender på at: det er ikke noen vits for meg å gjøre en faktoranalyse (som jeg har slitt med de siste dagene...) for jeg har så godt teorigrunnlag i spørreskjemaene jeg benytter meg av og i oppgaven :nigo:

---- Hvert gledens øyeblikk i masteroppgaven er en gave fra gudene. :helen:

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...