Gå til innhold

Hvor mange timer søvn trenger dere?

Snedig

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt i en ny jobb som gjør at jeg må stå opp en god del tidligere enn jeg er vant til.

Greier å komme meg i seng så tidlig at jeg som oftes får 7 timer sammenhengende, men det er tydeligvis ikke nok. Hver dag har jeg perioder på jobben hvor jeg omtrent føler jeg sovner foran pcen (kontorarbeid).

Hvor mange timer søvn trenger du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minst åtte for å være helt oppegående. Ni er nok det helt optimale for meg. Kan også fungere tålig med seks-syv timer søvn, men noe mindre enn det og jeg er ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer meg med 7 timer, men foretrekker 8 for å føle meg på topp. Er jeg sliten må jeg ha mer for å hente meg inn.

I de periodene hvor jeg trener lite eller har vært syk er jeg slappere enn ellers og trenger mye mer søvn for å ha energi på dagen. Når jeg er aktiv får jeg bedre kvalitet på søvnen og trenger ikke fullt så mye søvn.

Elsker å sove, så blir som regel 9-10 timers søvn når jeg har fri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger mer søvn om vinteren enn om sommeren, og mer søvn de dagene jeg har trent.

< 7 timer = jeg fungrer ikke.

7 timer = hodepine, men fungerer ellers.

8 timer = det jeg som regel sover på hverdagene - fungerer fint.

9 timer = føler meg uthvilt.

> 10 timer = sjeldent jeg sover så lenge, men noen ganger når jeg må hente meg inn etter andre netter med lite søvn.

Mens andre jeg kjenner trenger 5-6 timer for å føle seg uthvilt, så søvn er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vel at 7-8 timer er optimalt for meg.

Men jeg sover gjerne 10-12 timer når jeg har fri bare fordi jeg elsker å kose med puta :) Det vil da si at jeg våkner etter 8-10 timer og slumrer i to timer ca :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Jeg må ha 10 timer.

Får stort sett kun 4-5 når jeg jobber, og da tar jeg igjen når jeg har fri. Våkner oftest av meg selv etter 9-10 timer normalt sett når jeg har mye fri.

Endret av Heloise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg må ha 7-8 timer for å fungere fint.

Kan klare meg med 4-6 timer, men sliter da igjen neste natt.

Kan ikke sove lengre enn 9 timer. Om jeg gjør det så har jeg hodepine hele dagen og jeg orker ikke gjøre noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer meg fint med 6 timer i den lyse årstiden, om vinteren må jeg ha minimum 7. Hvis jeg ikke er flink til å trene trenger jeg mer søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-9 :) Helst 9. Med mindre enn 8 flere dager i strekk fungerer jeg dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest idakaroline

Må egentlig ha 8-9 timer. Da fungerer jeg optimalt. På en vanlig hverdag får jeg ikke mer enn 6-7 timer søvn, noe som gjør at jeg blir fryktelig sliten på kveldstid og spesielt i slutten av uka. I helgene prøver jeg å hente meg inn igjen, og da kan det fort bli 12 timer søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller helst 10-12 timer, ja, dette gjelder uansett om det er helg eller jobbdag. stortsett får jeg kun 6-7,5 time søvn, som er aaaalt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gjennomsnitt 8 timer, men noen ganger sover jeg 10 timer, andre netter 5-6. Behøver ikke være trett hvis jeg bare har sovet fem timer, men avhengig av at jeg har sovet normalt de andre nettene. Og at jeg ikke jobber i barnehage, det har jeg gjort og jeg var helt utslitt og trengte mer søvn enn ellers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress

Det kjem litt an på kor mykje eg trener. Ei vanleg veke med 4-5 skikkelege økter må eg ha 8-9 timar. No i helga fekk eg lite søvn, og var heilt vrak i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-7 timer er det vanlige for meg. Kan klare meg med 4-5, men ikke optimalt over en lengre periode. Ytterst sjelden jeg klarer å sove lengre enn 8-9 timer selv om jeg har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger minst 4-7 timer i ukedagene, og 10-12 i helgene.

Jeg sover generelt litt for lite i ukedagene, og litt for mye i helgene, men ettersom jeg ikke har noe problem med å tilpasse søvn og døgnrytme så går det bra. :)

Ts: Dersom du er ny i jobben så vil du nok være ekstra sliten etter en dag på jobb. Det er mye å sette seg inn i, og du har nok merket at energinivået på fritiden er litt lavere enn ellers. Etter hvert som du kommer inn i jobben så vil du nok også merke at søvnbehovet går ned til "normalt" nivå, og du klarer deg med tilsvarende mengde søvn som du i utgangspunktet er vandt til. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger åtte timer søvn om natten. Hvis jeg ikke får det, tar jeg meg kanskje en lur etter jobb eller noe.

Jeg liker virkelig ikke å være trøtt. Da blir jeg så gretten. :snurt:

Endret av Chiyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...