Gå til innhold

Graviditet - går det mye på psyken?


Pasi

Anbefalte innlegg

Hører over alt at om man vil bli gravid må man slappe av og ikke stresse. Gode råd for dette? Er prosessen med å bli gravid virkelig så avhengig av psyken? Er veldig stresset selv.. men er det mulig å påvirke kroppen så mye med tanken, eller er dette bare tull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Toooolsen

Hører over alt at om man vil bli gravid må man slappe av og ikke stresse. Gode råd for dette? Er prosessen med å bli gravid virkelig så avhengig av psyken? Er veldig stresset selv.. men er det mulig å påvirke kroppen så mye med tanken, eller er dette bare tull?

Jeg tror det er noe i det. Har hørt om flere som har unnfanget på ferie når vi virkelig slapper av. Og andre som blir gravide etter adopsjonen har gått i orden.

Selv sliter jeg med psykisk stress. Klarer ikke å få hode til å slappe av. Tenker og bekymrer meg over ting konstant. Spes rett før jeg skal sove.. Slitsomt. Aner ikke hvordan jeg skal "kurere" det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det sies at stress kan påvirke evnen til å bli gravid, ja.

Selv ble jeg gravid måneden etter at vi bestemte oss for å ta en pause fra hele prøvingen, etter måneder med stress og pliktsex.

Hadde ikke rukket å begynne på prevensjon ennå, men jeg trodde vel det skulle gå bra siden jeg ikke hadde blitt gravid til da.

Så sånn kan det gå! :fnise:

Og jeg vet om et par familier der eldstemann er adoptert mens neste er parets biologiske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å slutte på pillen noen mnd før vi begynner å prøve.. kondom i mens.. på den måten blir det ikke stress fra første dag med pilleslutt. Hva om man er rolig i kroppen (stresser ikke fysisk), men lider av "indre stress"? Har dette noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å slutte på pillen noen mnd før vi begynner å prøve.. kondom i mens.. på den måten blir det ikke stress fra første dag med pilleslutt. Hva om man er rolig i kroppen (stresser ikke fysisk), men lider av "indre stress"? Har dette noe å si?

Psykisk stress er jo også stress.

Det beste er nok å ikke tenke for mye på det og heller la naturen gå sin gang, men gjerne ha en viss oversikt over syklusen så man vet når man bør være ekstra aktive i senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere har ikke klart å finne en sammenheng mellom stress og manglende EL (for det er det det er snakk om her).

Så nei, det er ikke sant! Det er en gammel myte.

De som har blitt gravide i en adopsjonskø eller etterpå ville ha blitt gravide en eller annen gang uansett.

Ikke tenk så mye på at du stresser. Ha sex ved EL det er det beste tipset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med siste taler. Det er selvfølgelig bra å slappe av og tenke på noe annet, men det er mest for ens egen velvære, det finnes lite holdepunkter for at normalt stress påvirker fruktbarheten. Og uansett, de fleste er avslappet i starten av prøvingen, men ikke alle blir gravide da likevel?

Kropper er forskjellige, noen har problemer som gjør at det kan ta laaaang tid før man blir gravid. Så lang tid at man har gitt opp. Det betyr likevel ikke at man må gi opp for å bli gravid, det betyr bare at det tar så lang tid som det tar. Og i noen tilfeller skjer det ikke i det hele tatt, noe som ikke betyr at disse menneskene aldri slapper av og tenker på andre ting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Jeg prøvde jo i ett par år før det klaffet med vesla, og hadde det ikke alltid helt bra på den tiden. Var stresset over dårlig bolig, for dårlig råd, ett vannvittig kraftig barneønske etc.

Her klaffet det med en gang vi hadde fått egen bolig, og bedret økonomi. MEN det kan lett ha vært en tilfeldighet, siden vi da også brukte "hostesaftkuren", drakk grapefruktjuice og brukte eggløsningstester. Jeg hadde også sluttet å ta Ibux mot en kronisk skade. Ibux er ganske farlig for syklusen.

Det eneste jeg føler meg sikker på er at stressing kan gjøre det vanskeligere. Sånn tror jeg nok det er for meg, siden jeg kjenner kroppen min og vet hvor mye annet som går i stå under stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde jo i ett par år før det klaffet med vesla, og hadde det ikke alltid helt bra på den tiden. Var stresset over dårlig bolig, for dårlig råd, ett vannvittig kraftig barneønske etc.

Her klaffet det med en gang vi hadde fått egen bolig, og bedret økonomi. MEN det kan lett ha vært en tilfeldighet, siden vi da også brukte "hostesaftkuren", drakk grapefruktjuice og brukte eggløsningstester. Jeg hadde også sluttet å ta Ibux mot en kronisk skade. Ibux er ganske farlig for syklusen.

Det eneste jeg føler meg sikker på er at stressing kan gjøre det vanskeligere. Sånn tror jeg nok det er for meg, siden jeg kjenner kroppen min og vet hvor mye annet som går i stå under stress.

Ibux ja.

Det står til og med en advarsel på pakningen ang ønske om graviditet og bruk av NSAID's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Ibux ja.

Det står til og med en advarsel på pakningen ang ønske om graviditet og bruk av NSAID's.

Jepp. Jeg slutta når det ble mediesak rundt det. Før det hadde jeg faktisk ikke peil på at det var skadelig. Anbefaler alle som sliter om å kutte den helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke jeg, men jeg ble gravid den mnd jeg var sikkert på at det ikke klaffet.

Sambo skulle reise på jobbtur akkurat den uken jeg hadde EL, så jeg hadde blitt fortrolig med at denne mnd skjedde det ikke noe.. Så fikk jeg EL 3 dager før han reiste visst nok, og her sitter jeg :rodmer:

Så kanskje det er noe i det.. For denne mnd stresset jeg ikke noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...